Abonnementstarief

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Bender
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 Bender heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 4 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Bender, Orteliuslaan 879 in Utrecht Papendorp
4 okt. 2019 tot 11 okt. 2019
Toon rooster
event 4 oktober 2019, 22:31-22:31, Training Abonnementstarief
event 11 oktober 2019, 22:31-22:31, Training Abonnementstarief
Bender, Orteliuslaan 879 in Utrecht Papendorp
9 dec. 2019 tot 16 dec. 2019
Toon rooster
event 9 december 2019, 22:31-22:31, Training Abonnementstarief
event 16 december 2019, 22:31-22:31, Training Abonnementstarief

Beschrijving

Sinds 1 januari 2019 is het abonnementstarief binnen de Wmo van kracht. Dit betekent dat iedere burger hetzelfde bedrag betaalt voor ondersteuning vanuit de Wmo, ongeacht het inkomen. Hiermee beoogt het kabinet de zorg en ondersteuning betaalbaar te houden voor mensen die te maken hebben met verschillende soorten bijdragen. De verwachting is dat dit leidt tot een toenemende vraag naar Wmo voorzieningen zoals bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, maar ook naar meer vraag naar hulpmiddelen en woningaanpassingen.

Als de verwachte stijging ook daadwerkelijk doorzet, kan deze nieuwe systematiek de betaalbaarheid van de Wmo en het bredere sociale domein onder druk zetten. Naast de verwachte stijging …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: WMO Consulent, Maatschappelijk werker, Maatschappelijke Zorg, Jeugdwet en Jeugdconsulent.

Sinds 1 januari 2019 is het abonnementstarief binnen de Wmo van kracht. Dit betekent dat iedere burger hetzelfde bedrag betaalt voor ondersteuning vanuit de Wmo, ongeacht het inkomen. Hiermee beoogt het kabinet de zorg en ondersteuning betaalbaar te houden voor mensen die te maken hebben met verschillende soorten bijdragen. De verwachting is dat dit leidt tot een toenemende vraag naar Wmo voorzieningen zoals bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, maar ook naar meer vraag naar hulpmiddelen en woningaanpassingen.

Als de verwachte stijging ook daadwerkelijk doorzet, kan deze nieuwe systematiek de betaalbaarheid van de Wmo en het bredere sociale domein onder druk zetten. Naast de verwachte stijging van het aantal Wmo-aanvragen, en een lagere opbrengst van eigen bijdragen, zullen ook de uitvoeringskosten omhoog gaan.

De toenemende vraag naar Wmo voorzieningen vraagt om een andere houding van de Wmo-consulent. Zodra iemand zich meldt met een probleem, is het gesprek de uitgelezen plek om in te gaan op eigen kracht en verantwoordelijkheid. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gesprek mensen ook motiveert en activeert?

In de training abonnementstarief gaan we in op de eigen houding en vaardigheden van de consulent, die nodig zijn om een gelijkwaardig en interactief gesprek aan te gaan waarin de inwoner gemotiveerd wordt om ook echt mee te denken. Motiverende gespreksvoering kan hiervoor goed ingezet worden. Met motiverende gespreksvoering zorg je ervoor dat je gesprekspartner zelf de motivatie vindt om veranderingen in te zetten. Het uitgangspunt is het opbouwen van een constructieve relatie, zodat de bejegening van de deelnemers door de inwoners als gelijkwaardig en menselijk wordt ervaren.

Wat leer je?
Je leert …
… wat het abonnementstarief inhoudt en wat de gevolgen daarvan zijn;
… wat motiverende gespreksvoering is en hoe het werkt;
… hoe je motiverende gesprekstechnieken kunt inzetten om de burger te motiveren;
… hoe je invloed kunt uitoefenen op het gedrag van je gesprekspartner.

Wat krijg je?

De training bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Wat zijn de doelen van een Wmo-gesprek; wat is de structuur en inhoud van het gesprek; wat is de juiste gesprekshouding;
  • Welke gespreksvaardigheden maken een open dialoog mogelijk;
  • Grondhouding van motiverende gespreksvoering (aangaan van de klantrelatie);
  • Onderzoeken van de beweegredenen van je gesprekspartner;
  • Invloed uitoefenen op de keuzes die mensen maken (ontlokken*);
  • Fasen van het veranderingsproces (welke vragen kun je stellen om ‘probleemdenken’ om te buigen).

Het sociaal domein is een ontzettend omvangrijk onderwerp waarover je eigenlijk nooit genoeg kunt weten. Daarom hebben we hiervoor een zeer ruim en gevarieerd aanbod aan cursussen ontwikkeld. Zo kun je nieuwe stof eigen maken en blijven groeien in jouw functie. Bij scholing voor één persoon kun je kiezen voor een open inschrijving en coaching-on-the-job. Wil je een incompany cursus? Dan maken wij een opleidingstraject op maat.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.