My Team & Agressie - omgaan met ongewenst gedrag en agressie training

Type product
Tijdsduur
Trainer
Marline van Kooij
Logo van Team in the Lead

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

My Team & Agressie - omgaan met ongewenst gedrag en agressie training

Hoe moet je omgaan met ongewenst gedrag? Hoe zorg je ervoor dat deze boze, opgefokte, soms zelfs furieuze klant of cliënt snel rustig wordt? Wat kan je doen om de wijzende vinger of gebalde vuist te ontzenuwen? De training omgaan met agressie leert de deelnemers om effectiever en efficiëntere om te gaan met agressie. De training is zowel agressie regulatie bij je personeel, als bij de klant of cliënt.

Wat levert agressietraining je op?

  • jij en je teamleden zijn weerbaar jegens agressie in het algemeen;
  • zijn jullie gericht getraind in omgaan met agressie die specifiek is voor jullie organisatie
  • ku…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met Agressie & Emotie, Omgaan met, Assertiviteit, Conflicthantering en Klachtenbehandeling.

My Team & Agressie - omgaan met ongewenst gedrag en agressie training

Hoe moet je omgaan met ongewenst gedrag? Hoe zorg je ervoor dat deze boze, opgefokte, soms zelfs furieuze klant of cliënt snel rustig wordt? Wat kan je doen om de wijzende vinger of gebalde vuist te ontzenuwen? De training omgaan met agressie leert de deelnemers om effectiever en efficiëntere om te gaan met agressie. De training is zowel agressie regulatie bij je personeel, als bij de klant of cliënt.

Wat levert agressietraining je op?

  • jij en je teamleden zijn weerbaar jegens agressie in het algemeen;
  • zijn jullie gericht getraind in omgaan met agressie die specifiek is voor jullie organisatie
  • kunnen jij en je teamleden agressie voorkomen;
  • kunnen jij en je teamleden agressievormen effectief aanpakken.

Wat leer je tijdens de training omgaan met ongewenst gedrag en agressie?

Er zijn verschillende vormen van agressie. Als je deze kan herkennen, om vervolgens de juiste de-escalerende acties toe te passen kun je je van kwaad tot erger voorkomen. 

De drie meest voorkomende zijn: frustratie, instrumentele en impulsieve agressie.

Frustratie agressie

Hier speelt opgestapelde frustratie een grote rol. Emoties breken plotseling los en zijn niet altijd meer te teugelen. Leren bepalen wat ongewenst gedrag is en er vervolgens mee omgaan zorgt voor veel prettigere werksfeer en klantafhandeling; een winwin situatie!

Doelgerichte of instrumentele agressie

Deze herken je aan manipulerend en eisend gedrag van de klant of cliënt. Men draait de rollen om en vaak gaat het niet meer over de inhoud maar over de vorm. Wie hier de baas is en wie-wat wel/niet mag zeggen over de kwestie is belangrijker dan tot een passende oplossing te komen. Deze vorm van agressie heeft meestal veel impact op medewerkers. Hier train je op agressie regulatie.

Impulsieve of psychopathologische agressie

Helaas kom je deze vorm vaak tegen in combinatie met middelengebruik (drank/drugs/medicatie) of als gevolg van neurologische of psychiatrische aandoeningen. Dit is een zeer onvoorspelbare situatie en heeft daarom veel impact op medewerkers. 


Hoe ziet training omgaan met agressie eruit? 

1. Intake (1 uur)

  • We spreken met elkaar over je wensen, verwachtingen en gewenste resultaten na de training. 

2. Training (5 uur)
In de training houden we ons bezig met:

  • Wat zorgt ervoor dat mensen agressief worden? (herkennen van- en omgaan met ongewenst gedrag) Je krijgt inzicht in de menselijke psyche en hoe je dit kan gebruiken.
  • Voorkomen is beter dan genezen: gespreksstructuren om agressie in een gesprek te voorkomen;
    Wat doe je als een klant briesend voor je staat (agressie regulatie): welke de-escalatie technieken kan je inzetten en het gebruik van de juiste woorden (voorkomen van olie op het vuur).
  • Wat te doen als een cliënt agressief wordt tijdens de behandeling: omgevingsfactoren, aan zien komen en doen wat je geleerd hebt te doen ondanks de invloed van de amygdala;

3. Training on the job (3 uur)

Hoe brengen medewerkers het geleerde in praktijk? Ik luister mee en geef aanwijzingen naar gewenst voor-, tijdens of achteraf een gesprek aan de telefoon of balie.

4 Borging (1.5 uur)

Een korte en bondige training voor het management en teamleiders waarin we bespreken hoe het getrainde te borgen en personeel te coachen voor blijvende resultaten. Bovendien bespreken we welke organisatorische maatregelen jullie kunnen/moeten nemen om agressie te voorkomen.

Langdurige borging van agressie training en resultaten - de mogelijkheden

Een training is maar een training als je daar niet dagelijks mee aan het werk gaat. Voor een langdurige borging biedt Team in the Lead het Our Team in the Lead - Traject speciaal ontworpen voor de branches die vaak of veelvuldig met agressie in aanraking komen zoals zorgpersoneel, vrijwilligers en hulpverleners. Natuurlijk passen overheden en onderwijsinstellingen hier ook bij.

In dit specialistische traject komen de volgende zaken aan de orde:

  • Visie, missie en identiteit: wie zijn we eigenlijk en welke houding en welk gedrag hoort daarbij? Hoe past agressieregulatie hierbinnen?
  • Betrokkenheid creëren bij het personeel zodat men werkgeluk gaat ervaren
  • Eigenaarschap ontwikkelen bij personeel: vanuit tactiek werken en acties uitvoeren
  • Verantwoordelijkheid nemen en afleggen: op de juiste wijze het personeel inspireren, ontwikkelen van peer/buddyschap in agressiesituaties.

Deze mogelijkheden zijn niet verplicht en bespreek ik met je, wanneer wij samen je team in the lead gaan zetten.

Voor wie is deze training omgaan met ongewenst gedrag en agressie bedoeld?

Zorgpersoneel, vrijwilligers en hulpverleners, overheden en onderwijsinstellingen.

Wat is de investering die je moet doen?

  • Een dagdeel voor de training en een dagdeel voor training on the job.
  • Een paar losse uren voor de intake en de evaluatie.
  • Elke dag een paar minuten (maar het liefst meer natuurlijk) om je team te trainen, aan te moedigen en jullie successen te vieren.
Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Marline van Kooij - Het team aan de leiding voor optimaal werkgeluk!
Marline van Kooij
Het team aan de leiding voor optimaal werkgeluk!

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.