Online Overheidscommunicatie

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van Afdeling Online
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,5 Afdeling Online heeft een gemiddelde beoordeling van 8,5 (uit 8 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeHelmond
30 nov. 2020 tot 30 apr. 2021

Beschrijving

Opleiding: Online communicatie voor de overheid

Werk je op de marketing-communicatieafdeling van een (semi-)overheidsinstelling en wil je meer leren over online communicatie? Heb je behoefte aan praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt? En wil je weten hoe je onder andere Community Management, Social Advertising en Zoekmachine Optimalisatie op een professionele manier uitvoert? Dan is deze opleiding een schot in de roos. Tijdens deze opleiding krijg je namelijk coaching van doorgewinterde online communicatie experts die hun kennis van de commerciële sector graag toepassen op de publieke sector.

Voordelen van deze opleiding

  • Professionele coaching
    Je wordt gecoacht door exp…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Overheidscommunicatie, Community Management, Politiek, Externe communicatie en B2B-Communicatie.

Opleiding: Online communicatie voor de overheid

Werk je op de marketing-communicatieafdeling van een (semi-)overheidsinstelling en wil je meer leren over online communicatie? Heb je behoefte aan praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt? En wil je weten hoe je onder andere Community Management, Social Advertising en Zoekmachine Optimalisatie op een professionele manier uitvoert? Dan is deze opleiding een schot in de roos. Tijdens deze opleiding krijg je namelijk coaching van doorgewinterde online communicatie experts die hun kennis van de commerciële sector graag toepassen op de publieke sector.

Voordelen van deze opleiding

  • Professionele coaching
    Je wordt gecoacht door experts die werken bij online communicatie bureau Afdeling Online. Als bureau hebben we ruime ervaring binnen de publieke sector, waardoor we precies weten wat er speelt en wat er nodig is op het gebied van online marketing.
  • Coöperatief leren
    Je volgt de opleiding samen met gelijkgestemden die ook werkzaam zijn bij een (semi-)overheidsinstelling. Zo leer je niet alleen van de docent, maar ook zeker van elkaar en elkaars cases.
  • Hands on!
    Deze opleiding is heel praktisch ingestoken. Zo weet je zeker dat je ook écht aan de slag kunt met hetgeen dat je hebt geleerd.

Het idee achter deze opleiding

Werk je bij een gemeente, provincie, onderwijsinstelling, zorginstelling, waterschap of een ander soort (semi)-overheidsinstelling? Dan weet je als geen ander dat online communicatie en marketing steeds belangrijker wordt om jouw doelgroep te bereiken. Maar hoe zet je de juiste online communicatiemiddelen in? Hoe kun je je doelgroep via online marketing campagnes effectief bereiken? Vaak is er nog een hele weg te gaan. Maar gelukkig biedt die weg héél veel kansen.

Leerroute

Deze opleiding bestaat uit 8 trainingsdagen, verspreid over een half jaar. Dat wil zeggen dat je ongeveer één keer in de twee weken klassikaal gecoacht wordt. In de weken dat je geen les hebt, bieden we je de mogelijkheid om bij ons op kantoor bijeen te komen. Zo kun je samen met je studiegenoten werken aan de opdrachten én je kunt de experts van Afdeling Online om hulp of advies vragen.

Binnen deze opleiding start je met de inbreng van een persoonlijke case en het formuleren van leerdoelen.

Dag 1 | Online strategie en aanpak

Door de Factor C methode te combineren met de klantreis stippelen we jouw casus volledig uit. We doen dit aan de hand van bijvoorbeeld actor repliek, kpi’s en content touchpoints.

Onderwerpen:

  • Best online practises uit de publieke sector
  • Het vertalen van je punt op de horizon naar online doelen
  • Actorenanalyse (via Factor C ringen van invloed)
  • Van actoren tot ijkpersonen en hun klantreis
  • Repliek, problemen en kansen
  • Kanaal inzet
  • Content touchpoints
  • Kpi’s

Dag 2 | Community management

Als community manager ben je de stem van je organisatie. Maar ook de ogen en oren! Deze dag leert je interactie en betrokkenheid met jouw community te stimuleren en te monitoren wat er gezegd wordt over jouw organisatie.

Onderwerpen:

  • Strategie en algoritme
  • Omgevingsanalyse en onderzoek
  • Creatieve content brainstorm
  • Contentrubrieken volgens het Hub - Hero - Hygiëne model
  • De contentkalender
  • Webcare & social media (Coosto)
  • Crisiscommunicatie
  • Reputatiemanagement

Dag 3 | Omgevingsgerichte campagnes via social advertising        

Social advertising blijft een lastig onderwerp bij publieke organisaties. Je hebt een voorbeeldrol en wil je profileren als een commercieel bedrijf. Op deze dag leer je over social campagnes binnen de mogelijkheden van jouw organisatie. Je leert hoe je creativiteit en duidelijke doelen combineert om jouw stip op de horizon te bereiken.        

Onderwerpen:

  • Trends van o.a. Facebook en Instagram
  • Gedragsverandering volgens de klantreis
  • Pixels volgens de AVG
  • Publiek samenstelling (targeting)
  • Samenstellen mediabudget
  • Advertenties plaatsen en adverteren
  • Advertenties analyseren

Dag 4 | Zoekmachine optimalisatie

Jij verkoopt geen product maar wil je je bezoekers zo snel mogelijk van A naar B leiden. Zoekmachine optimalisatie helpt daarbij. Op deze dag nemen we jouw website als uitgangspunt.

Onderwerpen:

  • Google Trends (mobile, regionaal, voice search)
  • Onderzoek naar de zoektermen die jouw actoren gebruiken
  • Google Mijn Bedrijf in de publieke sector
  • Meta data, tags en titles
  • Technische SEO: Hoe stuur ik mijn webbureau aan?
  • Meten van resultaat

Dag 5 | Inspiratie op locatie

Op deze dag wonen we met de hele groep een inspiratiesessie bij op locatie bij een van onze partners. Denk aan het provinciehuis, ministerie of een toonaangevende gemeente. Je hebt dan de mogelijkheid de online communicatie specialist het hemd van het lijf te vragen én een kijken te krijgen in de keuken van een andere organisatie.

Dag 6 | Digitale toegankelijkheid

Ruim 6 miljoen Nederlanders hebben behoefte aan digitaal toegankelijke websites. Denk aan slechtzienden, laaggeletterden of zelfs mensen met een gebroken arm. Een digitaal toegankelijke website is dus belangrijk. Daarnaast zorgt een toegankelijke website er voor dat je kernboodschap beter wordt gecommuniceerd of dat een bezoeker sneller een antwoord heeft op zijn of haar vragen.

Onderwerpen:

  • Website beleving vs. gebruikvriendelijkheid
  • Werken volgens Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid
  • W3C richtlijnen / WCAG 2.1 richtlijnen
  • Toegankelijkheid van afbeeldingen en formulieren
  • Webteksten schrijven op basis van de Factor C kernboodschap & 2F niveau
  • Online AVG binnen de publieke sector
  • Fabels & facts verordening e-privacy
  • Pixels en de toepassing ervan
  • Cookie toestemming
  • Nieuwsbrieven en formulieren

Dag 7 | Data gericht sturen met Analytics

Website analyse laat zien welke obstakels jouw actoren ondervinden bij het behalen van hun doel. Op deze dag leer je signaleren wat minder goed gaat en wat de verbeterpunten zijn. Zo kun je hier direct actie op ondernemen. Ook leer je of je campagnes succesvol zijn en dit om te zetten naar heldere rapportages voor onderbouwing en draagkracht.

Onderwerpen: 

  • Op basis van Google Analytics, Matomo (voormalig Piwik) of Siteimprove. (afhankelijk van deelnemers)
  • Datakwaliteit en inrichting in je Analytics systeem
  • Kijken en sturen op data
  • Google of Matomo Tag Manager
  • Van data tot rapportage storytelling met data

Dag 8 | Presentatie van jouw case

Tijdens deze online marketing opleiding hebben we je de kneepjes van het vak geleerd om jouw casus aan te pakken. Door middel van een eindpresentatie zal je laten zien hoe je dit hebt vertaald naar jouw situatie. Daarmee toon je aan wat je hebt geleerd, hoe je te werk bent gegaan, wat dit heeft opgeleverd en hoe je na de opleiding de online marketing verder gaat oppakken.

Tips & tricks

Als online communicatie bureau zien wij dat die kansen vaak niet of onvoldoende benut worden. Zonde! Daarom helpen wij je graag om een gedegen online marketing strategie uit te tekenen. En daar blijft het niet bij: wij geven je ook praktische tips & tricks waarmee je direct uit de voeten kunt. We laten daarbij geen één onderwerp onderbelicht. Wij zijn namelijk van alle markten thuis: van copywriting en creatieve campagnes tot technische implementatie van tools en webdesign. Een unieke combinatie!

Voor wie is dit interessant?

Je werkt op de marketing-communicatieafdeling van een (semi-)overheidsinstelling en je wilt stappen maken op het gebied van online marketing en communicatie. 

Pas je niet helemaal in dit plaatje, maar ben je wel geïnteresseerd in onze opleiding? Neem dan even contact op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden. We bieden namelijk ook op maat gemaakte opleidingen aan.

Mét en ván elkaar leren

De bijeenkomsten zijn interactief en zeer praktisch. De opleiding zit bomvol interessante opdrachten, rechtstreeks uit de praktijk. Deze worden afgewisseld met de nodige theorie. De opdrachten zijn zo opgesteld dat jij direct aan de online marketing van jouw organisatie werkt. We behandelen elkaars cases, zodat je niet alleen met elkaar, maar ook van elkaar leert.

Door middel van een online leeromgeving houd je contact met studiegenoten. Hier worden ook de slides van de afgelopen bijeenkomst gedeeld en heb je de ruimte om vragen te stellen aan de docent.

Docent

Tijdens de gehele opleiding word je gecoacht door Jaap Schepers, een online strateeg met meer dan 15 jaar ervaring in het vak. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketing bureau met meer dan 200 klanten in de commerciële en publieke sector. En het combineren van die twee werelden blijkt goud waard. 

Jaap voorziet deze klanten van strategisch advies en ziet het als zijn missie om (beginnende) online marketeers de praktische kneepjes van het vak te leren. Jaap gelooft dat we elkaar slimmer maken als we kennis, resultaat en fun combineren. Dat wil zeggen: hard werken, maar ook gezellige en interactieve lessen.

Studievoorbereiding en studiemateriaal

Studievoorbereiding: per lesdag zul je ongeveer 6 tot 8 uur voorbereiding nodig hebben. In deze tijd lees je in over nieuwe onderwerpen en werk je aan opdrachten voor je eigen organisatie. Over de gehele periode komt dit neer op gemiddeld 8 uur per week (incl. bijeenkomsten). Voor de hele opleiding is dit in totaal 160 uur.

Studiemateriaal: er is ontzettend veel informatie te vinden over online communicatie. Wij maken je wegwijs in deze jungle en selecteren de juiste artikelen, video’s en leerchunks voor je. Al het materiaal delen we met je. Om je ruim de tijd te geven om in de materie te duiken zullen we het benodigde lesmateriaal minstens twee weken voor iedere bijeenkomst verzenden.

Strippenkaart: schakel ons in

Bij deze opleiding heb je ook de beschikking tot een strippenkaart ter waarde van 4 uur. Deze is ervoor bedoeld dat je de specialisten van Afdeling Online kunt inzetten bij het tackelen van complexe problemen. Denk aan een eenmalige inrichting van Google Analytics: dit moet goed gebeuren, maar in de toekomst ga je dit nooit meer zelf doen. Daarom helpt een specialist je, en kun jij je tijdens de opleiding focussen op de stof die je wél zult gebruiken in de praktijk. Jij bepaalt zelf wanneer en waarvoor je de strippenkaart inzet.

Investering

De investering voor deze opleiding is €3.490 exclusief btw en inclusief pilot korting*. Hiervoor ontvang je:

  • 8 lesdagen met lunch, koffie, thee en koekjes
  • Lesmateriaal
  • Een strippenkaart ter waarde van 4 uur
  • Een certificaat voor bewijs van deelname aan de opleiding
  • Een vermelding op onze website van je deelname (optioneel)

De factuur voor de opleiding ontvang twee weken voorafgaand aan de start van de opleiding. 

* Omdat deze opleiding voor deze specifieke doelgroep nieuw is, noemen we het een pilot. Dit betekent voor ons dat wij willen leren van deze eerste lichting studenten. Daarom krijg je alleen op deze pilot een korting van €300.

Factor C

Deze opleiding zien wij als een extensie van Factor C. Factor C is een manier van werken die helpt om strategisch aan de slag te gaan met communicatie. Factor C is bij uitstek geschikt voor projecten en programma’s waar omgevingsgericht of opgavegericht gewerkt wordt.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Afdeling Online, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.