Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,4 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,4 (uit 420 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2018.

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 113 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_border
Annemieke Soeteman
directiesecretaresse
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en leerzame training! Door de kleine groep (7 pers) was er genoeg ruimte voor interactie.
Fijne directe toepasbare tips, blij mee. Dank ook voor trainer Petra, duidelijke bruikbare voorbeelden." - 12-04-2019 07:45

"Leuke en leerzame training! Door de kleine groep (7 pers) was er genoeg ruimte voor interactie. Fijne directe toepasbare tips, blij mee. D… alles lezen - 12-04-2019 07:45

Startdata en plaatsen

Zwolle
14 mei. 2019
Utrecht
13 jun. 2019
check_circle Start gegarandeerd
Groningen
26 sep. 2019
Eindhoven
10 okt. 2019
Amsterdam
15 okt. 2019
Zwolle
19 nov. 2019
Rotterdam
28 nov. 2019
Utrecht
17 dec. 2019

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zij…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.


• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 113 ervaringen
starstarstarstarstar_border
Annemieke Soeteman
directiesecretaresse
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en leerzame training! Door de kleine groep (7 pers) was er genoeg ruimte voor interactie.
Fijne directe toepasbare tips, blij mee. Dank ook voor trainer Petra, duidelijke bruikbare voorbeelden." - 12-04-2019 07:45

"Leuke en leerzame training! Door de kleine groep (7 pers) was er genoeg ruimte voor interactie. Fijne directe toepasbare tips, blij mee. D… alles lezen - 12-04-2019 07:45

starstarstarstarstar
Elm dijk
Ondersteunier Relatiebeheer en Communicatie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De groep was niet te groot dus dat was fijn om mee te werken. Petra gaf goede tips en gebruikte de praktijk ervaringen van groepsleden om van te leren. Dit maakte de stof toegankelijk. Ik ben naar huis gegaan met veel goede tips en nog meer inspiratie om mijn mails anders in te richten. " - 12-04-2019 06:34

"De groep was niet te groot dus dat was fijn om mee te werken. Petra gaf goede tips en gebruikte de praktijk ervaringen van groepsleden om va… alles lezen - 12-04-2019 06:34

starstarstarstarstar
Tom Van Merode
Werkvoorbereider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Normaalgesproken schrijf ik nooit een recensie, maar voor deze cursus maak ik zeker een uitzondering.

Ik heb genoten van de leuke cursus. Het heeft mij anders naar mijn manier van schrijven doen kijken.

De docente is echt een professional. Ze heeft mij geholpen de tekst te verkorten en leesbaarder te maken. Dit doet de aan de hand van door mijn ingestuurde voorbeelden. Wij hebben geleerd deze teksten in een modern-zakelijke tekst te veranderen.

Binnen het groot petrochemisch bedrijf waar ik werkzaam ben verstuur ik veel e-mails. Dit gaat mij zeker helpen.
" - 07-04-2019 07:59

"Normaalgesproken schrijf ik nooit een recensie, maar voor deze cursus maak ik zeker een uitzondering. Ik heb genoten van de leuke cursus… alles lezen - 07-04-2019 07:59

starstarstarstarstar
Roel de Graaf
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke heeft mijn HART of is het HARD? geraakt, twee dagen lang heeft ze mij weten te boeien met een onderwerp waar ik normaliter niet erg enthousiast over ben. Mijn waardering voor haar is niet in een cijfer uit te drukken, maar proef, ervaar, onderga, geniet leer en verwonder......

" - 03-04-2019 14:29

"Mieke heeft mijn HART of is het HARD? geraakt, twee dagen lang heeft ze mij weten te boeien met een onderwerp waar ik normaliter niet erg en… alles lezen - 03-04-2019 14:29

starstarstarstarstar
Aranka van Bronkhorst
dir. secretaresse UMCG
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een hele nuttige training. Het heeft me echt handvaten gegeven. De locatie was prima, alleen jammer dat het licht op het scherm viel waardoor de presentatie niet goed leesbaar was. " - 12-03-2019 13:36

"Ik vond het een hele nuttige training. Het heeft me echt handvaten gegeven. De locatie was prima, alleen jammer dat het licht op het scherm … alles lezen - 12-03-2019 13:36

starstarstarstarstar_border
Henk Mulder
adm. medewerker
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Door de kleine groep kregen we veel individuele aandacht, erg praktisch, prettige trainer. Het was een mooie locatie alleen was het projectiescherm moeilijk te lezen. Een zeer geslaagde en nuttige dag. Lekkere lunch.
3/2019
" - 12-03-2019 12:49

"Door de kleine groep kregen we veel individuele aandacht, erg praktisch, prettige trainer. Het was een mooie locatie alleen was het projecti… alles lezen - 12-03-2019 12:49

starstarstarstarstar
Ilse Vessies-Meij
zelfstandig managementassistent
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Opfriscursus spelling. Wat een ontzettend leuke en zinvolle training! De opbouw van de dag is goed: een prettige afwisseling tussen theorie, oefeningen en 'kennistestjes'. De locatie (Zwolle) is perfect: fijne cursusruimte, goed verzorgde lunch en onbeperkt koffie/thee. De lesstof past prima in één dag, het is precies voldoende. Het lesmateriaal is uitstekend verzorgd. Je krijgt bij aanvang een map waarmee tijdens de les gewerkt wordt en wat je na afloop kunt gebruiken als naslag. Mieke is een fijne trainer. Ze is rustig, legt op een eenvoudige manier uit, ze is geduldig, behulpzaam en aardig. Mocht je nog twijfelen: niet doen. Ik raad deze training aan. " - 24-01-2019 13:07

"Opfriscursus spelling. Wat een ontzettend leuke en zinvolle training! De opbouw van de dag is goed: een prettige afwisseling tussen theorie,… alles lezen - 24-01-2019 13:07

starstarstarstarstar
Lydia de Ruiter
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hoewel de trainingsstof op het laatst ook nog pittig was heb ik geen enkel moment van indutten gehad.Wauw wat heeft Mieke dat leuk gedaan. Ik was het niet van plan maar hoop dat het lukt op het werk om volgende week aan te sluiten bij de training grammatica." - 23-01-2019 09:33

"Hoewel de trainingsstof op het laatst ook nog pittig was heb ik geen enkel moment van indutten gehad.Wauw wat heeft Mieke dat leuk gedaan. I… alles lezen - 23-01-2019 09:33

starstarstarstarstar
Marcel van Westendorp
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Deze tweede dag was wederom een zeer geslaagde dag. De training is helder, goed te volgen en de oefeningen zijn goed. Wat ook helpt is de nulmeting die 's morgens doet en 's middags zelf en klassikaal nakijkt. Deze cursus is een echte aanrader." - 18-12-2018 13:34

"Deze tweede dag was wederom een zeer geslaagde dag. De training is helder, goed te volgen en de oefeningen zijn goed. Wat ook helpt is de nu… alles lezen - 18-12-2018 13:34

Hanin Boulahfa
starstarstarstarstar
Hanin Boulahfa
Specialist Risico's & Veiligheid Geneeskundig Lets connect
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik durf bijna geen reactie te typen uit angst om verbeterd te worden :) maar ik doe het toch. Het was leerzaam en Mieke bracht het op een leuke manier." - 18-12-2018 11:56

"Ik durf bijna geen reactie te typen uit angst om verbeterd te worden :) maar ik doe het toch. Het was leerzaam en Mieke bracht het op een le… alles lezen - 18-12-2018 11:56

starstarstarstarstar
Gerard Tukker
Medewerker Opleiden Trainen en Oefenen Veiligheids Regio Utrecht
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"
De manier waarop Mieke training geeft is heel prettig! Door de dag heen uitleg per onderdeel en afsluitend een oefentoets. Én je mag je PC/ Device uitlaten, gewoon een multimap waar je in werkt!" - 18-12-2018 10:49

" De manier waarop Mieke training geeft is heel prettig! Door de dag heen uitleg per onderdeel en afsluitend een oefentoets. Én je mag je PC… alles lezen - 18-12-2018 10:49

starstarstarstarstar
Gerard Tukker
Medewerker Opleiden Trainen en Oefenen Veiligheids Regio Utrecht
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De manier waarop Mieke training geeft is heel prettig!
Door de dag heen uitleg per onderdeel en afsluitend een oefentoets.
Én je mag je PC/ Device uitlaten, gewoon een multimap waar je in werkt!" - 18-12-2018 10:48

"De manier waarop Mieke training geeft is heel prettig! Door de dag heen uitleg per onderdeel en afsluitend een oefentoets. Én je mag je PC… alles lezen - 18-12-2018 10:48

starstarstarstarstar
Sandra Van Den Braber
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een hele praktische training met veel voorbeelden uit onze dagelijks schrijven. Hiermee kunnen wij positief en actief schrijven en het bericht duidelijk over brengen. Een hele schrijfervaring rijker!
Bedankt Petra" - 18-12-2018 07:05

"Een hele praktische training met veel voorbeelden uit onze dagelijks schrijven. Hiermee kunnen wij positief en actief schrijven en het beric… alles lezen - 18-12-2018 07:05

starstarstarstarstar
Joyce Lubbers
Commercieel binnendienst medewerker verkoop
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele fijne leerzame dag gehad. Mijn doelen zijn behaald en kan ik nu in mijn dagelijkse werkzaamheden toe gaan passen. De dag was uitgebreid en er was voor iedereen focus." - 13-12-2018 15:31

"Hele fijne leerzame dag gehad. Mijn doelen zijn behaald en kan ik nu in mijn dagelijkse werkzaamheden toe gaan passen. De dag was uitgebreid… alles lezen - 13-12-2018 15:31

starstarstarstarstar_half
Ragna De Greeff
Projectondersteuner Energietransitie gemeente
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heel leerzaam. Duidelijk programma. Petra is heel rustig en duidelijk en geeft je echt het gezoek dat je niks fout kan doen tijdens de training. We hadden een fijne kleine groep waardoor er veel individuele aandacht was. Ook het behandelen van eigen s-mails was heel leerzaam" - 13-12-2018 15:31

"Heel leerzaam. Duidelijk programma. Petra is heel rustig en duidelijk en geeft je echt het gezoek dat je niks fout kan doen tijdens de train… alles lezen - 13-12-2018 15:31

starstarstarstarstar_half
M
Hr adviseur
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mooie en persoonlijke training. Je gaat diep op de stof in en kijkt waar bij jou de aandachtspunten liggen. Hier ga je dan gericht mee aan de slag. Top! Ook de lunch was uitgebreid en goed verzorgd. " - 13-12-2018 15:30

"Mooie en persoonlijke training. Je gaat diep op de stof in en kijkt waar bij jou de aandachtspunten liggen. Hier ga je dan gericht mee aan … alles lezen - 13-12-2018 15:30

starstarstarstarstar
Liesbeth van Kelegom
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Nuttige, leerzame en leuke training: theorie en praktijk goed afgewisseld, goede tips.
Vooral het verbeteren van de eigen e-mails en die van de collega's verhoogt de relevantie en de betrokkenheid.
Een gehele dag is wel lang; bij voorkeur iets korter." - 13-12-2018 13:24

"Nuttige, leerzame en leuke training: theorie en praktijk goed afgewisseld, goede tips. Vooral het verbeteren van de eigen e-mails en die v… alles lezen - 13-12-2018 13:24

starstarstarstarstar
Jolanda Stelling
Producteigenaar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Op 11 december heb ik een hele leerzame training gevolgd bij Petra Boers. Deze training sprong er echt uit, zowel door Petra's kennis als door de bijzonder prettige manier waarop zij deze overbrengt." - 12-12-2018 11:35

"Op 11 december heb ik een hele leerzame training gevolgd bij Petra Boers. Deze training sprong er echt uit, zowel door Petra's kennis als do… alles lezen - 12-12-2018 11:35

starstarstarstarstar
Nienke Neele
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leerzame training, een fijne trainster Petra! Ze legde alles duidelijk uit en haalde veel uit de voorbeelden die wij zelf hadden aangeleverd. Wat heel fijn werkt! De locatie was top en goed verzorgd. " - 07-12-2018 08:18

"Een leerzame training, een fijne trainster Petra! Ze legde alles duidelijk uit en haalde veel uit de voorbeelden die wij zelf hadden aangele… alles lezen - 07-12-2018 08:18

starstarstarstarstar_border
Tom van Gils
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus bestond uit eigen praktijkvoorbeelden en praktijkvoorbeelden van andere cursisten. Zo heeft men meerdere maar vooral ook verschillende voorbeelden die behandelt worden in de cursus. Aan het einde van de dag komen alle opgedane ervaringen bijeen door een tekst op te stellen. " - 06-12-2018 16:03

"De cursus bestond uit eigen praktijkvoorbeelden en praktijkvoorbeelden van andere cursisten. Zo heeft men meerdere maar vooral ook verschill… alles lezen - 06-12-2018 16:03

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.