Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats

Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Alfabeta Tekst en Training
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,6 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,6 (uit 1.000 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,6
Gemiddeld cijfer voor Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 278 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Roos Otker
starstarstarstarstar_half
Roos Otker
9
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne training gehad! Goede opbouw qua tijd, interactie en leerstof. Wel een tip: we mochten onze geschreven teksten voorlezen. Ik zou voorstellen deze te delen in de Teamsgroep. Zo kan er ook op gebied van grammatica, interventies en spelling feedback gegeven worden. Hier kan iedereen weer van leren. Al met al fijne cursus die ik zou aanbevelen." - 30-05-2023 09:28

"Fijne training gehad! Goede opbouw qua tijd, interactie en leerstof. Wel een tip: we mochten onze geschreven teksten voorlezen. Ik zou voors… alles lezen - 30-05-2023 09:28

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
4 jul. 2023
placeEindhoven
14 sep. 2023
placeZwolle
10 okt. 2023
placeAmsterdam
9 nov. 2023
placeRotterdam
21 nov. 2023
placeUtrecht
30 nov. 2023
computer Online:
19 dec. 2023

Beschrijving

Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)

Er is een gratis intake en we nodigen je u…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Zakelijk Nederlands, Klantgericht schrijven, Brieven schrijven, Schrijven en Zakelijk schrijven.

Zakelijke correspondentie: steengoede e-mails schrijven
Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland! (Al jaren achtereen - op grond van cursistenervaringen bij meer dan 8600 opleidingsinstituten.)

Er is een gratis intake en we nodigen je uit teksten uit je eigen werkpraktijk in te zenden, zodat we de training op maat kunnen maken voor je. Dit is geen verplichting, maar maakt de training nóg waardevoller dan die sowieso al is.

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Onderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,6
Gemiddeld cijfer voor Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 278 ervaringen
Roos Otker
starstarstarstarstar_half
Roos Otker
9
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne training gehad! Goede opbouw qua tijd, interactie en leerstof. Wel een tip: we mochten onze geschreven teksten voorlezen. Ik zou voorstellen deze te delen in de Teamsgroep. Zo kan er ook op gebied van grammatica, interventies en spelling feedback gegeven worden. Hier kan iedereen weer van leren. Al met al fijne cursus die ik zou aanbevelen." - 30-05-2023 09:28

"Fijne training gehad! Goede opbouw qua tijd, interactie en leerstof. Wel een tip: we mochten onze geschreven teksten voorlezen. Ik zou voors… alles lezen - 30-05-2023 09:28

starstarstarstarstar
Maarten Hartman
Communicatiemedewerker
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Op een speelse maar duidelijke manier veel informatie gedeeld. Veel ruimte om met collega's te sparren. Nieuwe inzichten gekregen. Zeker een nuttige dag. Misschien een idee om dit jaarlijkss te herhalen." - 13-04-2023 13:23

"Op een speelse maar duidelijke manier veel informatie gedeeld. Veel ruimte om met collega's te sparren. Nieuwe inzichten gekregen. Zeker een… alles lezen - 13-04-2023 13:23

starstarstarstarstar
Alting
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond de cursusdag heel leuk en leerzaam. Persoonlijk denk ik dat het voor iedereen goed is om de dagelijkse gang van communicatie met een andere bril te bekijken. Petra gaf de dag bij ons op de zaak, heldere uitleg en voorbeelden. Een aanrader." - 28-03-2023 11:57

"Ik vond de cursusdag heel leuk en leerzaam. Persoonlijk denk ik dat het voor iedereen goed is om de dagelijkse gang van communicatie met een… alles lezen - 28-03-2023 11:57

starstarstarstarstar
Lian -
Directiesecretaresse
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb een heel fijne, leerzame en leuke les mogen volgen bij Petra. Ik zou het zeker ook andere kunnen aanraden om een leuke en interessante cursus te volgen bij Alfabeta." - 25-03-2023 15:05

"Ik heb een heel fijne, leerzame en leuke les mogen volgen bij Petra. Ik zou het zeker ook andere kunnen aanraden om een leuke en interessant… alles lezen - 25-03-2023 15:05

starstarstarstarstar
Johan van Nimwegen
Logistics and Purchasing
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een goede, duidelijke en absoluut niet saaie training, waardoor de aandacht niet ontsnapt. Op een goede manier in elkaar gezet en in een modern jasje gestoken. Ook de opdrachten in groepsverband waren leuk om te doen. Al met al een vrolijke en leerzame dag." - 09-03-2023 12:35

"Een goede, duidelijke en absoluut niet saaie training, waardoor de aandacht niet ontsnapt. Op een goede manier in elkaar gezet en in een mod… alles lezen - 09-03-2023 12:35

starstarstarstarstar_half
Antoinet Keizer
QA Manager
9
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke, interactieve cursus met veel voorbeelden uit te praktijk. Geen saaie kost en de schrijfopdrachten die er bij zaten waren ook leuk om te doen. Er was alle ruimte om te discussiëren en te leren van elkaar" - 09-03-2023 07:50

"Het was een leuke, interactieve cursus met veel voorbeelden uit te praktijk. Geen saaie kost en de schrijfopdrachten die er bij zaten waren … alles lezen - 09-03-2023 07:50

starstarstarstarstar
Marco de Wilde
Accountmanager
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een duidelijke training. Gericht op de praktijk, met goede voorbeelden. Gegeven door een enthousiaste trainster. Tempo en onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd. Goed naslagwerk ontvangen. Ik ga de theorie zeker toepassen." - 03-03-2023 13:24

"Een duidelijke training. Gericht op de praktijk, met goede voorbeelden. Gegeven door een enthousiaste trainster. Tempo en onderdelen zijn go… alles lezen - 03-03-2023 13:24

starstarstarstarstar
Maarten Mans
Customer Care
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke training met variatie erin. Toch weer andere inkijk als je een mail of een brief schrijft. Ik zou het zeker mensen aanraden om deze training te doen. Petra legt het op een prettige manier uit." - 02-03-2023 09:45

"Leuke training met variatie erin. Toch weer andere inkijk als je een mail of een brief schrijft. Ik zou het zeker mensen aanraden om deze tr… alles lezen - 02-03-2023 09:45

starstarstarstarstar
Allard Heeres
Technisch Adviseur.
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training voldeed aan mijn verwachting. Eye opener was wel het veranderen van onze schrijfvorm van een negatieve brief naar een een positieve brief. Met andere woorden een leerzame dag. Met vriendelijke groet Allard Heeres" - 02-03-2023 07:14

"De training voldeed aan mijn verwachting. Eye opener was wel het veranderen van onze schrijfvorm van een negatieve brief naar een een positi… alles lezen - 02-03-2023 07:14

starstarstarstarstar
Ron Gerrets
Supervisor Techniek & Opleiding
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Inspirerend en positief confronterend is voor mij het gevoel over de training en trainster.
De afwisseling tussen theorie en praktijk en theorie is goed in balans en loopt soepel in elkaar over. Ik weet zeker dat de training mij veel gaat opbrengen. Niet alleen veel betere, klantvriendelijke teksten, maar ook veel meer plezier in het schrijven van teksten." - 02-03-2023 07:03

"Inspirerend en positief confronterend is voor mij het gevoel over de training en trainster. De afwisseling tussen theorie en praktijk en th… alles lezen - 02-03-2023 07:03

starstarstarstarstar
Gerda Hut
secretarieel medewerker
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Toets vooraf (kennis van dat moment) en aan het eind van de cursus dezelfde toets bekijken. is toch weer fijn een opfriscursus ;-)
Duidelijk en overzichtelijke cursusmateriaal.
Prima uitleg en praktijkvoorbeelden
Ook het delen met mede-cursisten waar de 'valkuilen' zijn." - 22-02-2023 09:40

"Toets vooraf (kennis van dat moment) en aan het eind van de cursus dezelfde toets bekijken. is toch weer fijn een opfriscursus ;-) Duidelij… alles lezen - 22-02-2023 09:40

starstarstarstarstar
Floris de Raadt
Eigenaar
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Sprankelend, enthousiast, gemotiveerd. iedereen geboeid naar Petra geluisterd. was een top training, ze weet de goede mixt vinden tussen kennis overdracht en gezelligheid. Applaus!

ze mag terugkomen.

heeft ons naar een modern schrijfstijl gebracht" - 15-02-2023 09:41

"Sprankelend, enthousiast, gemotiveerd. iedereen geboeid naar Petra geluisterd. was een top training, ze weet de goede mixt vinden tussen ken… alles lezen - 15-02-2023 09:41

starstarstarstarstar_border
Marja Nuiten
verpleegkundige
8
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training werd op een prettige manier gegeven.
Ik heb nieuwe inzichten gekregen mbt mail/brief verkeer.
De voorbeelden die werden gegeven werkten daar goed aan mee.
Zeker toepasbaar in het werk.
Een leuke maar ook leerzame cursus!" - 16-01-2023 14:03

"De training werd op een prettige manier gegeven. Ik heb nieuwe inzichten gekregen mbt mail/brief verkeer. De voorbeelden die werden gegeve… alles lezen - 16-01-2023 14:03

starstarstarstarstar
Aafke van de Peppel
Planner
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne training. Goed uitgelegd door de trainster. Door met de groep te oefenen steek je er veel van op. Iedereen steekt er iets van op op zijn/haar niveau. Je krijgt een map mee om na de training nog te kunnen lezen en meer oefeningen te maken. De locatie (en horeca) vond ik wel minder goed." - 02-01-2023 14:59

"Fijne training. Goed uitgelegd door de trainster. Door met de groep te oefenen steek je er veel van op. Iedereen steekt er iets van op op zi… alles lezen - 02-01-2023 14:59

Dank je wel voor je mooie review, Aafke. Goed dat je in 2023 met alle frisse inzichten en tips aan de slag kunt! Locatie en horeca: helemaal mee eens, zeker voor iemand als jij die bij een professioneel zalencentrum werkt zal dit zijn opgevallen. Deze locatie was voor Alfabeta een lastminute uitzondering: onze gebruikelijke zalen vlakbij Utrecht Centraal Station waren volgeboekt. Wij hebben zelf ook besloten op basis van mijn ervaringen als trainer en jullie ervaringen als deelnemers om hier nooit meer een zaal te huren. Voor nu: ik wens je een mooi schrijfjaar!

- 02-01-2023 14:59
starstarstarstarstar
Colinda van 't Hof
HR medewerker
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame cursus. Petra nam de tijd voor ons en heel duidelijk in haar uitleg. Het maken van kamertjes met het maken van opdrachten was voor mij nieuw maar het fijn." - 27-12-2022 07:45

"Het was een leerzame cursus. Petra nam de tijd voor ons en heel duidelijk in haar uitleg. Het maken van kamertjes met het maken van opdracht… alles lezen - 27-12-2022 07:45

Dank je wel Colinda! Wat leuk om te lezen dat je de 'kamertjes' (break-outrooms) tijdens deze online training zo fijn vond. Ik doe altijd mijn uiterste best juist ook in online trainingen te zorgen dat je persoonlijk contact voelt met mij als trainer en met mede-deelnemers. Zo wordt de training (bijna) net zo 'gezellig' als live. Veel succes met het toepassen van alle tips in jouw werkpraktijk!

- 27-12-2022 07:45
starstarstarstarstar
Lieke Huinink
Verpleegkundige reizigersadvisering
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne training, waarbij er veel ruimte was om op je eigen manier te leren. Hierbij werd er op een prettige manier het leren overgelaten aan ons.
Tevens werd de training gegeven door een trainer die ook verdiepende vragen goed kon beantwoorden." - 22-12-2022 09:24

"Fijne training, waarbij er veel ruimte was om op je eigen manier te leren. Hierbij werd er op een prettige manier het leren overgelaten aan … alles lezen - 22-12-2022 09:24

Hoi Lieke, dank je wel! Je maakt een mooie analyse van mijn visie op leren: bij professionals als jullie geloof ik dat je alleen leert als je zelf inziet wat het nut van het geleerde is in je eigen werkpraktijk. Dat is bij jullie zeker gelukt!

- 22-12-2022 09:24
starstarstarstarstar
Liesbeth Van Hagen
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training sluit super goed aan bij de praktijk. En Petra geeft de training op een boeiende en leuke manier. Ik heb veel aan deze dag gehad.
Echt een aanrader deze training!" - 21-12-2022 09:19

"De training sluit super goed aan bij de praktijk. En Petra geeft de training op een boeiende en leuke manier. Ik heb veel aan deze dag gehad… alles lezen - 21-12-2022 09:19

Dank je wel Liesbeth, voor de mooie complimenten. Goed om te lezen dat je zo enthousiast bent. Ook complimenten voor jullie leergierigheid. Ik weet zeker dat jullie als team het geleerde in de praktijk gaan brengen!

- 21-12-2022 09:19
starstarstarstarstar
Snel
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training werd erg goed afgestemd op de behoeftes van de cursisten. Petra verteld met veel enthousiasme en houd je geboeid. Er was ruimte voor vragen en je gaat met een goede rugzak vol met tips het werkveld weer in." - 21-12-2022 08:27

"De training werd erg goed afgestemd op de behoeftes van de cursisten. Petra verteld met veel enthousiasme en houd je geboeid. Er was ruimte … alles lezen - 21-12-2022 08:27

Dank je wel voor je mooie review! En vooral goed om te lezen dat je flink wat tips meeneemt het werkveld in!
(PS. Tip: misschien in 2023 een opfriscursus Spelling & Grammatica volgen :-)

- 21-12-2022 08:27
starstarstarstarstar
Jordy Arts
Planner
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een prima cursus, waarbij je zowel individueel als in teamverband aan het leren wordt gebracht. Alles goed uitgelegd en in een ontspannen, gezellige sfeer.
Petra is dan ook echt een aanrader voor deze cursus" - 13-12-2022 16:45

"Het was een prima cursus, waarbij je zowel individueel als in teamverband aan het leren wordt gebracht. Alles goed uitgelegd en in een ontsp… alles lezen - 13-12-2022 16:45

Jordy, dank je wel voor dit mooie compliment! En je weet: als je nog vragen hebt, mail me gerust! :-)

- 13-12-2022 16:45
starstarstarstarstar
Bart Teunissen
Senior Driverdesk Employee
10
Correspondentie: Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het is fijn dat je de training direct in de praktijk kan toepassen en dat ze gebruik maakt van praktijkvoorbeelden van de cursisten. Petra creeerde een fijne ontspannen sfeer waardoor het prettig te volgen is." - 17-11-2022 13:02

"Het is fijn dat je de training direct in de praktijk kan toepassen en dat ze gebruik maakt van praktijkvoorbeelden van de cursisten. Petra c… alles lezen - 17-11-2022 13:02

Mieke Winnubst
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,7
Petra Boers
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.