Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
Nano achtergrondfoto banner springest bovn gesneden
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,3 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,3 (uit 341 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 77 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstar_halfstar_border
Eline Loo-Duijser
BBL leerling secretaresse
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefeningen bij zaten was je ook actief bezig en dit maakte het leuk." - 21-06-2018 12:54

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefening… alles lezen - 21-06-2018 12:54

Startdata en plaatsen

Eindhoven
25 sep. 2018
Amsterdam
11 okt. 2018
Zwolle
6 nov. 2018
Rotterdam
22 nov. 2018
Utrecht
13 dec. 2018

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgevin…

Lees de volledige beschrijving

Default

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met u of met U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 77 ervaringen
starstarstarstar_halfstar_border
Eline Loo-Duijser
BBL leerling secretaresse
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefeningen bij zaten was je ook actief bezig en dit maakte het leuk." - 21-06-2018 12:54

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefening… alles lezen - 21-06-2018 12:54

starstarstarstarstar_half
Anja Hazenbrink
eenheidssecretaresse
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training is precies afgesteld op onze wensen en zaken waar wij tegen aanlopen, als secretaresses.
Wij hadden gevraagd om tips en trucs voor mondelinge- en schriftelijke communicatie.

Danielle is een erg prettige trainer. Ze houdt de actie erin, wat erg leuk is.
Het niveau wordt aangepast aan de wens van de klant." - 21-06-2018 09:02

"De training is precies afgesteld op onze wensen en zaken waar wij tegen aanlopen, als secretaresses. Wij hadden gevraagd om tips en trucs v… alles lezen - 21-06-2018 09:02

starstarstarstarstar_border
Monique Oosthof
Secretaresse
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was erg praktijk gericht en de trainer kon de "regels" ook goed vertalen naar de praktijk. we hebben alleen maar onderwerpen behandeld die voor ons relevant waren. Ik heb veel handvatten gekregen om heldere en duidelijke brieven en e-mails te schrijven" - 21-06-2018 08:47

"De training was erg praktijk gericht en de trainer kon de "regels" ook goed vertalen naar de praktijk. we hebben alleen maar onderwerpen beh… alles lezen - 21-06-2018 08:47

starstarstarstarstar
K. de Wolf
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer duidelijke en leerzame cursus. Goed toegespits op de vooraf aangegeven leerdoelen van iedereen. Veel praktijk-oefeningen, werkt goed. De cursusleidster was ervaren en kundig en enthousiast. De locatie was ook prima verzorgd. " - 18-06-2018 08:04

"Zeer duidelijke en leerzame cursus. Goed toegespits op de vooraf aangegeven leerdoelen van iedereen. Veel praktijk-oefeningen, werkt goed. D… alles lezen - 18-06-2018 08:04

starstarstarstarstar
Irina Leichenko
vertaler
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een hele nuttige en duidelijke training. De docent was heel professioneel en goed voorbereid. Zij probeerde haar adviezen zo persoonlijk mogelijk te maken en te laten zien hoe wij haar tips in onze eigen werkpraktijk kunnen toepassen.
De locatie was weliswaar niet heel mooi, maar wel goed bereikbaar met ov. " - 15-06-2018 09:41

"Ik vond het een hele nuttige en duidelijke training. De docent was heel professioneel en goed voorbereid. Zij probeerde haar adviezen zo per… alles lezen - 15-06-2018 09:41

starstarstarstarstar_border
Pieter Hogendoorn
Verkoopadviseur
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was duidelijk de begeleiding was super en contacten met de anderen was leerzaam de locatie is alleen slecht bereikbaar met de auto.

Het niveau was ook goed.

De inhoud paste precies bij mij.

ik bevel deze curcus bij iedereen aan.
" - 15-06-2018 07:32

"De training was duidelijk de begeleiding was super en contacten met de anderen was leerzaam de locatie is alleen slecht bereikbaar met de au… alles lezen - 15-06-2018 07:32

starstarstarstarstar_half
Charlotte Ligthart
Administratief medewerker
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een leerzame training. Er werd goed uitleg gegeven over hoe je een e-mail kan opstellen.
Wat belangrijk is en hoe je iets overbrengt op papier.
Graag had ik iets meer inhoudelijk op een tekst willen ingaan.
Het goed formuleren van zinnen bijvoorbeeld.
Verder weer veel geleerd deze dag😉" - 16-05-2018 15:56

"Ik vond het een leerzame training. Er werd goed uitleg gegeven over hoe je een e-mail kan opstellen. Wat belangrijk is en hoe je iets overb… alles lezen - 16-05-2018 15:56

Susan de Waal
starstarstarstarstar
Susan de Waal
Adviseur ING bank
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Gezellige, prettige, ontspannen sfeer.
Goede afwisseling van theorie en zelf doen! Heel veel tips en trucs geleerd die ik kan gebruiken in mijn dagelijkse werk! Naslagwerk mee gekregen,ook erg handig.een aanrader " - 15-05-2018 14:23

"Gezellige, prettige, ontspannen sfeer. Goede afwisseling van theorie en zelf doen! Heel veel tips en trucs geleerd die ik kan gebruiken in … alles lezen - 15-05-2018 14:23

Remko Wagemakers
starstarstarstarstar
Remko Wagemakers
Medewerker bij Geldservice Nederland
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus was zeer prettig en toegankelijk om te doen. De uitleg was helder en kan ik direct toepassen in de praktijk.
Om sterker te worden in het actief schrijven van mails en brieven is deze cursus een aanrader.
" - 23-04-2018 14:21

"De cursus was zeer prettig en toegankelijk om te doen. De uitleg was helder en kan ik direct toepassen in de praktijk. Om sterker te worden… alles lezen - 23-04-2018 14:21

starstarstarstarstar
Sabine Smeulders
Department Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mij beviel de cursus goed. Door het zelfstandig werken en het bespreken van de opdrachten heeft men direct Feedback gekregen en een gevoel voor het juiste schrijven van teksten. De kleine groep was erg fijn, zo kon op iedere vraag goed worden ingegaan. " - 23-04-2018 10:55

"Mij beviel de cursus goed. Door het zelfstandig werken en het bespreken van de opdrachten heeft men direct Feedback gekregen en een gevoel v… alles lezen - 23-04-2018 10:55

starstarstarstarstar_border
Tonia Rooijendijk
Financieel medewerkster
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus werd leuk gepresenteerd. Trainer zeer bekwaam en aardig. Heel veel opgestoken. Het bespreken en corrigeren van ingezonden emails door cursisten sprak mij aan.De cursus is zeker aan te bevelen." - 05-04-2018 09:54

"De cursus werd leuk gepresenteerd. Trainer zeer bekwaam en aardig. Heel veel opgestoken. Het bespreken en corrigeren van ingezonden emails d… alles lezen - 05-04-2018 09:54

starstarstarstarstar
Elisa de Vries
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Alleen maar complimenten, goede docent en locatie was ook top! Dingen die automatisch gaan, hoeven niet goed te zijn. Duidelijke uitleg. Niet saai. Veel geleerd op één dag. Docent gaf goed ruimte voor inbreng van cursisten." - 28-03-2018 06:08

"Alleen maar complimenten, goede docent en locatie was ook top! Dingen die automatisch gaan, hoeven niet goed te zijn. Duidelijke uitleg. Nie… alles lezen - 28-03-2018 06:08

starstarstarstarstar_half
Daisy Luiten
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb erg veel geleerd van de cursus. Je merkt dat de taal verandert door de jaren heen. In de map die je meekrijgt staan veel tips en tricks en we gaan er nog veel gebruik van maken.
Trainer was Linda Verstraten. Zij bracht alles enthousiast over." - 15-02-2018 11:00

"Ik heb erg veel geleerd van de cursus. Je merkt dat de taal verandert door de jaren heen. In de map die je meekrijgt staan veel tips en tric… alles lezen - 15-02-2018 11:00

starstarstarstarstar_half
Sjoerd Nieuwenhuizen
Senior adviseur brandveiligheid
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wij hebben de cursus gevolgd bij Petra Boers. Petra heeft een enthousiaste manier van les geven. De inhoud is erg duidelijk en goed te volgen. Ik heb hier een hoop van opgestoken. " - 11-01-2018 15:10

"Wij hebben de cursus gevolgd bij Petra Boers. Petra heeft een enthousiaste manier van les geven. De inhoud is erg duidelijk en goed te volge… alles lezen - 11-01-2018 15:10

Ilse Selten
starstarstarstarstar
Ilse Selten
Secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leerzame en prettige cursus! Locatie was prima en goed bereikbaar. De lunch was heerlijk!
Danielle presenteert op een leuke en prettige manier. De opdrachten waren verrassend en leerzaam. Kortom een aanrader! " - 20-12-2017 15:44

"Leerzame en prettige cursus! Locatie was prima en goed bereikbaar. De lunch was heerlijk! Danielle presenteert op een leuke en prettige ma… alles lezen - 20-12-2017 15:44

starstarstarstarstar_half
Rosa de Rendón
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een goede training.Goed uitgelegd. We hebben veel geoefend, feedback gegeven en ontvangen van de docent en de cursisten. voor mij een prima cursus. Veel geleerd Bedankt mevrouw Boers." - 14-12-2017 10:08

"Het was een goede training.Goed uitgelegd. We hebben veel geoefend, feedback gegeven en ontvangen van de docent en de cursisten. voor mij ee… alles lezen - 14-12-2017 10:08

starstarstarstarstar_border
Chantal de Vries
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus was erg interessant. Alles werd duidelijk uitgelegd.
Veel geleerd in 1 dag. Erg tevreden over de manier waarop de cursus is gegeven. Jammer dat het bij binnenkomst niet duidelijks was waar we moesten zijn in het gebouw." - 14-12-2017 07:54

"De cursus was erg interessant. Alles werd duidelijk uitgelegd. Veel geleerd in 1 dag. Erg tevreden over de manier waarop de cursus is gege… alles lezen - 14-12-2017 07:54

Riny Wismans
starstarstarstarstar
Riny Wismans
Functioneel applicatie beheerder zorgapplicaties at GGZ Oost Brabant
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra gaat op structurele wijze door de lesstof. Bij elk onderdeel geeft ze duidelijke en heldere antwoorden op de gestelde vragen. Cursisten hebben vooraf hun verwachtingen aangegeven. Ook zijn er voorbeelden aangedragen.
Petra neemt deze spelenderwijs mee in de training. " - 13-12-2017 15:35

"Petra gaat op structurele wijze door de lesstof. Bij elk onderdeel geeft ze duidelijke en heldere antwoorden op de gestelde vragen. Cursiste… alles lezen - 13-12-2017 15:35

starstarstarstarstar
Marty Dörr
Customer Service Manager Benelux
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en leerzame interactieve training.
Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoor er geen tijd verloren is gegaan.
Een echte aanrader." - 06-12-2017 12:59

"Het was een leuke en leerzame interactieve training. Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoo… alles lezen - 06-12-2017 12:59

starstarstarstarstar_border
Natalie Erasmus
Customer support representative
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een prettige cursus en duidelijke informatie en tips om in de praktijk toe te passen. Bedankt voor het naslagwerk als hulpmiddel. Nog veel succes met de voortzetting van deze cursus. " - 06-12-2017 07:15

"Ik vond het een prettige cursus en duidelijke informatie en tips om in de praktijk toe te passen. Bedankt voor het naslagwerk als hulpmidd… alles lezen - 06-12-2017 07:15

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)