Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,5 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,5 (uit 735 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 217 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Mariska Gijsberts
Hoofd service administratie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zojuist de training gevolgd, ik ga zeker wat handige tips en tricks gebruiken in mijn werk. Het is ook fijn om feedback te krijgen op teksten uit de praktijk. Kortom; een aanrader!" - 15-04-2021 14:02

"Zojuist de training gevolgd, ik ga zeker wat handige tips en tricks gebruiken in mijn werk. Het is ook fijn om feedback te krijgen op tekste… alles lezen - 15-04-2021 14:02

Startdata en plaatsen

placeZwolle
29 apr. 2021
check_circle Startgarantie
placeRotterdam
1 jun. 2021
computer Online:
10 jun. 2021
placeUtrecht
8 jul. 2021

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotz…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Brieven schrijven, Zakelijk schrijven, Zakelijk Nederlands, Klantgericht schrijven en Zakelijke brieven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 217 ervaringen
starstarstarstarstar
Mariska Gijsberts
Hoofd service administratie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zojuist de training gevolgd, ik ga zeker wat handige tips en tricks gebruiken in mijn werk. Het is ook fijn om feedback te krijgen op teksten uit de praktijk. Kortom; een aanrader!" - 15-04-2021 14:02

"Zojuist de training gevolgd, ik ga zeker wat handige tips en tricks gebruiken in mijn werk. Het is ook fijn om feedback te krijgen op tekste… alles lezen - 15-04-2021 14:02

starstarstarstarstar
Jan Mouw
Accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne, duidelijke training. Ik heb veel geleerd in een actieve, gezellige sfeer. Fijn dat de eigen teksten uitgangspunt waren. Ik heb van de training genoten en veel gelachen. Een dikke 10 voor Danielle!" - 15-04-2021 14:02

"Fijne, duidelijke training. Ik heb veel geleerd in een actieve, gezellige sfeer. Fijn dat de eigen teksten uitgangspunt waren. Ik heb van de… alles lezen - 15-04-2021 14:02

starstarstarstarstar
Mo Iqachaura
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus is als zeer prettig en leerzaam ervaren. Voor mij was het heel veel opfrissen. De trainers, Mieke en Danielle, zijn zeer ervaren. De cursus is zeker een aanrader! ;-)" - 15-04-2021 14:01

"De cursus is als zeer prettig en leerzaam ervaren. Voor mij was het heel veel opfrissen. De trainers, Mieke en Danielle, zijn zeer ervaren. … alles lezen - 15-04-2021 14:01

starstarstarstarstar
Candy Hermsen
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een erg nuttige cursus. De dag was inhoudelijk sterk, functioneel en gezellig! Ondanks corona, was het via Teams goed te doen en uitstekend geregeld. Iedereen kwam evenveel aan de beurt." - 07-04-2021 06:57

"Ik vond het een erg nuttige cursus. De dag was inhoudelijk sterk, functioneel en gezellig! Ondanks corona, was het via Teams goed te doen en… alles lezen - 07-04-2021 06:57

Ine de Boer - Maas
starstarstarstarstar
Ine de Boer - Maas
Mode - Adviseur / Loopbaanadviseur
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een fijne en leerzame cursus! Ondanks dat deze online was, heb ik door de theorie en praktijkvoorbeelden er veel van geleerd. Bewuster geworden van mijn zakelijk corresponderen.
Top: Veel casus voorbeelden om te oefenen, sparren met medecursisten en feedback op eigen ingebrachte e-mails en brieven.
Tip: Misschien wat meer groepsopdrachten om kennis te delen. Wat vaker kortere pauzes inlassen. Ik merkte dat het best pittig was, om langere tijd in dezelfde houding achter de computer te zitten. " - 06-04-2021 15:57

"Het was een fijne en leerzame cursus! Ondanks dat deze online was, heb ik door de theorie en praktijkvoorbeelden er veel van geleerd. Bewust… alles lezen - 06-04-2021 15:57

starstarstarstarstar
Mihaela Alofs - Petruta
tolk/vertaalster Roemeens
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Uitstekende les in zakelijk schrijven gehad.
Petra heeft een professionele werkwijze met een persoonlijke aanpak; al met al een geweldige trainer!
Hartelijk dank voor de gedegen training, Petra.
Gewapend met handige tips ga ik nu enthousiast en vol vertrouwen aan de slag.
Ik heb er zin in!
" - 31-03-2021 13:58

"Uitstekende les in zakelijk schrijven gehad. Petra heeft een professionele werkwijze met een persoonlijke aanpak; al met al een geweldige … alles lezen - 31-03-2021 13:58

Fijn om te lezen Mihaela! Mag ik jou ook nog een keer extra complimenteren? Geweldig om te zien hoe je de tips direct toepaste tijdens de training. Ik ben ervan overtuigd dat je hartelijke en heldere teksten zult blijven schrijven in je werkpraktijk.

- 31-03-2021 13:58
starstarstarstarstar
Huib Ceaijers
Montageleider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een geslaagde dag waar we met een klein groepje in een ontspannen zweer hebben kunnen werken aan ieder hen eigen verbeteringen.
De uitleg was helder en doeltreffend.
met vriendelijke groet Huib" - 31-03-2021 07:43

"Het was een geslaagde dag waar we met een klein groepje in een ontspannen zweer hebben kunnen werken aan ieder hen eigen verbeteringen. De … alles lezen - 31-03-2021 07:43

Dag Huib, Dank je wel voor de mooie review en voor je grote inzet gisteren. (Met 'zweer' bedoel je hopelijk 'sfeer'? :-)

- 31-03-2021 07:43
starstarstarstarstar
Geja Jacobs
Werkvoorbereider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Alfabeta zou ik zeker aanbevelen bij anderen. Fijne manier van lesgeven erg ongedwongen en duidelijk. Iedereen wordt betrokken bij de les, dus leer je ook van je mede cursisten. Goede tips ontvangen die je direct toe kunt passen in de praktijk. " - 31-03-2021 06:22

"Alfabeta zou ik zeker aanbevelen bij anderen. Fijne manier van lesgeven erg ongedwongen en duidelijk. Iedereen wordt betrokken bij de les, … alles lezen - 31-03-2021 06:22

Dank je wel Geja! Ik weet zeker dat je met alle tips op zak je 'mannetje' straks staat in de werkpraktijk. Blijf dicht bij jouw krachtige en vriendelijke eigen schrijfstijl!

- 31-03-2021 06:22
starstarstarstarstar
Janita Ghisyawan
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super leuke les. Stap voor stap werden we meegenomen in de theorie. Digitale les was goed te doen omdat Danielle regelmatig een pauze inlast. De groep was niet te groot en dat is ook erg fijn." - 30-03-2021 19:27

"Super leuke les. Stap voor stap werden we meegenomen in de theorie. Digitale les was goed te doen omdat Danielle regelmatig een pauze inlast… alles lezen - 30-03-2021 19:27

starstarstarstarstar_half
Balootje
Medewerker Operations
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een fijne training en zeer leerzaam. Een aardig docent die de tijd neemt om alles uit te leggen. Zeker een aanrader voor iedereen die veel brieven en/of e-mails moeten schrijven. " - 25-03-2021 15:21

"Een fijne training en zeer leerzaam. Een aardig docent die de tijd neemt om alles uit te leggen. Zeker een aanrader voor iedereen die veel b… alles lezen - 25-03-2021 15:21

starstarstarstarstar
Filius
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer goede training gehad van Petra Boers! Petra is een bevlogen docente. Ze is ontzettend goed voorbereid en zet een zeer leerzame training neer. Ook speelt ze perfect in op wat er tijdens de training gebeurt.
" - 26-12-2020 18:57

"Zeer goede training gehad van Petra Boers! Petra is een bevlogen docente. Ze is ontzettend goed voorbereid en zet een zeer leerzame training… alles lezen - 26-12-2020 18:57

starstarstarstarstar
Joost Landman
Planning & Support
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Samen met collega’s deze cursus gevolgd. Erg handige tips ontvangen, niet alleen mijn eigen teksten zijn nu beter maar mailtjes van collega’s zijn ook een stuk begrijpelijker. Erg vriendelijke en professionele begeleiding! " - 23-12-2020 11:24

"Samen met collega’s deze cursus gevolgd. Erg handige tips ontvangen, niet alleen mijn eigen teksten zijn nu beter maar mailtjes van collega’… alles lezen - 23-12-2020 11:24

starstarstarstarstar
Ana Dekker
communicatiemedewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Geweldige training gehad van Petra! In korte tijd verrassend veel geleerd. Niet alleen handige weetjes en tips over professionele teksten, maar ook op een ‘dieper’ niveau: hoe stap ik over mijn schrijfdrempel en schrijf ik snel en met plezier een goede tekst.
Petra, dank je wel! Ik raad deze training aan iedereen aan." - 22-12-2020 16:07

"Geweldige training gehad van Petra! In korte tijd verrassend veel geleerd. Niet alleen handige weetjes en tips over professionele teksten, m… alles lezen - 22-12-2020 16:07

starstarstarstarstar
Stefan van riel
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ondanks de coronamaatregelen, was het een super fijne cursus, waar ik duidelijk de handvaten en de kennis op heb gedaan. Die ik vooraf verwachte. Het was productief inactief en duidelijk een lijn in de opbouw" - 19-12-2020 11:02

"Ondanks de coronamaatregelen, was het een super fijne cursus, waar ik duidelijk de handvaten en de kennis op heb gedaan. Die ik vooraf ve… alles lezen - 19-12-2020 11:02

starstarstarstarstar
Tjitske Visser
HRM medewerkster
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"In overleg met Mieke hebben wij een cursus Heldere Communicatie opgezet voor medewerkers die veel te maken hebben met schriftelijke communicatie.

Wij hebben deze cursus als zeer waardevol ervaren. Dit kwam voornamelijk door de praktische insteek van de trainster en het feit dat we onze eigen stukken mochten gebruiken om feedback op te geven/krijgen.

Bedankt dames!" - 18-12-2020 07:59

"In overleg met Mieke hebben wij een cursus Heldere Communicatie opgezet voor medewerkers die veel te maken hebben met schriftelijke communic… alles lezen - 18-12-2020 07:59

starstarstarstarstar
Christine Huisma
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leerzame en fijne cursusdag gehad ter opfrissing van het zakelijk mailen. Petra is een topdocent: ze luistert goed, weet veel tips te geven en zet met humor een ontspannen sfeer neer. " - 17-12-2020 06:57

"Een leerzame en fijne cursusdag gehad ter opfrissing van het zakelijk mailen. Petra is een topdocent: ze luistert goed, weet veel tips te ge… alles lezen - 17-12-2020 06:57

starstarstarstarstar
Marielle Verbruggen
officemanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een goede cursus met heldere uitleg door Petra voor het schrijven van een zakelijke mail of brief. Ook eigen brieven en mails werden behandeld, zodat de uitleg dicht bij de praktijk ligt." - 16-12-2020 08:36

"Een goede cursus met heldere uitleg door Petra voor het schrijven van een zakelijke mail of brief. Ook eigen brieven en mails werden behande… alles lezen - 16-12-2020 08:36

starstarstarstarstar
Aart de Bruin
Customer Relations
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Na mijn eerste uitstekende ervaring met Petra als trainer bij de opfristraining 'Een 10 voor taal' heb ik mij direct aangemeld voor een vervolg. Ook deze tweede training was top! Petra wist haarscherp mijn leerpunten uit mijn verhaal te filteren en zorgde voor een aantal mooie eye-openers. Ik schrijf niet alleen met meer gemak sinds deze training, maar ook met meer plezier. Ook heb ik veel handige tips gekregen voor mijn eigen teksten. Bijna jammer dat ik deze training niet al jaren eerder heb gedaan. Petra, opnieuw, heel erg bedankt voor je inspiratie en inzet!" - 09-12-2020 19:13

"Na mijn eerste uitstekende ervaring met Petra als trainer bij de opfristraining 'Een 10 voor taal' heb ik mij direct aangemeld voor een verv… alles lezen - 09-12-2020 19:13

starstarstarstarstar_half
Kirsten Rolandus
Verpleegkundige reizigersadvisering
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra heeft mij een ontzettende leerzame dag bezorgd. Ze heeft een gezellige sfeer gecreëerd waardoor iedereen de aandacht de hele dag heeft behouden. Dit is ontzettend knap. Door de concrete handvaten kunnen we direct aan de slag. Ik zag eerst het nut niet zo in van deze dag, maar ik ben blij dat mijn collega heeft doorgezet, want deze training zou goed zijn voor elk team. Petra hartelijk dank! " - 09-12-2020 14:25

"Petra heeft mij een ontzettende leerzame dag bezorgd. Ze heeft een gezellige sfeer gecreëerd waardoor iedereen de aandacht de hele dag heeft… alles lezen - 09-12-2020 14:25

starstarstarstarstar
Ramona Wijkhuijs
Sociaal verpleegkundige
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra weet je op een leuke, verfrissende en leerzame manier zakelijk schrijven beter te leren begrijpen. Dag vol tips, humor en nieuwe inzichten! Volgend jaar door met spelling en grammatica." - 08-12-2020 17:38

"Petra weet je op een leuke, verfrissende en leerzame manier zakelijk schrijven beter te leren begrijpen. Dag vol tips, humor en nieuwe inzic… alles lezen - 08-12-2020 17:38

Mieke Winnubst - directeur / senior trainer
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,7
Petra Boers - Senior trainer-adviseur Communicatie
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.