Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 52 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Sander Quartel
starstarstarstarstar
Stafmedewerker Communicatie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde de groep goed aan en paste daar haar tempo op aan. Naast de broodnodige lesstof was er ook ruimte voor humor! " - maa 20 nov 2017 13:21:55 UTC

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde… alles lezen - maa 20 nov 2017 13:21:55 UTC

Startdatums en plaatsen

Utrecht
12 dec. 2017
Amsterdam
13 feb. 2018
Zwolle
20 mrt. 2018
Rotterdam
20 apr. 2018
Groningen
15 mei. 2018
Utrecht
14 jun. 2018

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgevin…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met u of met U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 52 ervaringen
Sander Quartel
starstarstarstarstar
Stafmedewerker Communicatie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde de groep goed aan en paste daar haar tempo op aan. Naast de broodnodige lesstof was er ook ruimte voor humor! " - maa 20 nov 2017 13:21:55 UTC

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde… alles lezen - maa 20 nov 2017 13:21:55 UTC

L Steenvoorden
starstarstarstarstar
Administratief medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame cursus om te mogen volgen! Ofwel geen overbodige luxe. Docent Mieke heeft ons deze dag op een prettige manier van uitleg voorzien. Duidelijke/ bruikbare voorbeelden kwamen voorbij in deze cursus. Dit maakt het vooral ook een praktische cursus, waarbij je gelijk kan oefenen aan de hand van de diverse opgaven. Dit vind ik zelf ook wel een pluspunt.
" - maa 20 nov 2017 12:55:20 UTC

"Het was een leerzame cursus om te mogen volgen! Ofwel geen overbodige luxe. Docent Mieke heeft ons deze dag op een prettige manier van uitle… alles lezen - maa 20 nov 2017 12:55:20 UTC

Martine Bakker
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"met spelling te maken heeft. Ze deed dat in een ontspannen, veilige setting, met grapjes en hele nuttige feitjes. Kan kan deze cursus aan iedereen aanraden die meer wil leren over taal en over het gebruik van nieuwe woorden. " - maa 20 nov 2017 09:13:18 UTC

"met spelling te maken heeft. Ze deed dat in een ontspannen, veilige setting, met grapjes en hele nuttige feitjes. Kan kan deze cursus aan ie… alles lezen - maa 20 nov 2017 09:13:18 UTC

Caro Kool
starstarstarstarstar_half
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en leerzame training. Petra wist alles goed en rustig uit te leggen en er was ruimte om vragen te stellen. Fijn dat we in kleine groepjes werkten en dat we onze eigen correspondentie onder de loep namen. " - woe 08 nov 2017 13:24:21 UTC

"Leuke en leerzame training. Petra wist alles goed en rustig uit te leggen en er was ruimte om vragen te stellen. Fijn dat we in kleine groep… alles lezen - woe 08 nov 2017 13:24:21 UTC

Bram Schop
starstarstarstar_halfstar_border
Schadebehandelaar
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een uiterst plezierig cursus waarin alle onderdelen van de e-mail en brief aan de orde kwamen. Petra Boers wist alles boeiend te vertellen waardoor je nu ook goed nadenkt voordat je wat schrijft" - woe 08 nov 2017 11:23:52 UTC

"Een uiterst plezierig cursus waarin alle onderdelen van de e-mail en brief aan de orde kwamen. Petra Boers wist alles boeiend te vertellen w… alles lezen - woe 08 nov 2017 11:23:52 UTC

Jos Kamerling
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leuke cursus. Daniëlle geeft op heel persoonlijke wijze les. Veel variatie in theorie en oefeningen. Veel geleerd en uitgedaagd om op andere manieren dan ik gewend ben teksten te schrijven. Handige map als naslagwerk met alle informatie uit deze cursus. Ik kan deze cursus iedereen aanraden!" - woe 08 nov 2017 08:13:04 UTC

"Een leuke cursus. Daniëlle geeft op heel persoonlijke wijze les. Veel variatie in theorie en oefeningen. Veel geleerd en uitgedaagd om op an… alles lezen - woe 08 nov 2017 08:13:04 UTC

Mike van der Horn
starstarstarstarstar
Medewerker Contact Management Desk
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Uitstekende cursus. Duidelijk en rustig gepresenteerd door Petra. Ik heb direct bruikbare handvatten gekregen om mijn schriftelijke communicatie naar een ander niveau te tillen. Een aanrader voor een ieder die streeft naar het schrijven van afwisselende, sprankelende e-mails of brieven.

" - woe 01 nov 2017 09:26:21 UTC

"Uitstekende cursus. Duidelijk en rustig gepresenteerd door Petra. Ik heb direct bruikbare handvatten gekregen om mijn schriftelijke communic… alles lezen - woe 01 nov 2017 09:26:21 UTC

Meulenbroek
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"het was een goede en leerzame cursus, alles is goed en duidelijk verlopen ook de ervaring die we hebben gehad was van belang.
ook de interactie die we hadden was ook goed " - din 31 okt 2017 11:46:08 UTC

"het was een goede en leerzame cursus, alles is goed en duidelijk verlopen ook de ervaring die we hebben gehad was van belang. ook de inter… alles lezen - din 31 okt 2017 11:46:08 UTC

Ineke Derksen
starstarstarstarstar
secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele leerzame dag voor zakelijke correspondentie. Inhoud en niveau was prima. Hele prettige sfeer, zeer kundige trainer. Genoeg ruimte voor vragen, theorie en praktijk goed afgewisseld.Goede locatie en bereikbaarheid. Een aanrader!" - maa 23 okt 2017 10:14:09 UTC

"Hele leerzame dag voor zakelijke correspondentie. Inhoud en niveau was prima. Hele prettige sfeer, zeer kundige trainer. Genoeg ruimte voor … alles lezen - maa 23 okt 2017 10:14:09 UTC

Gerda Koning
starstarstarstarstar
Secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik ben heel erg enthousiast over de cursus. Daniëlle heeft ons heel veel bijgebracht over corresponderen 2.0.
Ze heeft een hele prettige manier van lesgeven. Door verschillende oefeningen en interactie met de deelnemers werd het absoluut geen saaie dag. Daarnaast was de locatie ook nog eens heel mooi en hebben we genoten van een zalige lunch. Een aantal collega's geven zich dit schooljaar nog op voor dezelfde cursus. Onze correspondentie wordt zeker duidelijker in de toekomst!" - din 17 okt 2017 12:12:34 UTC

"Ik ben heel erg enthousiast over de cursus. Daniëlle heeft ons heel veel bijgebracht over corresponderen 2.0. Ze heeft een hele prettige ma… alles lezen - din 17 okt 2017 12:12:34 UTC

Margreet Vliegers
starstarstarstarstar_border
Ambtelijk secretaris onderdeelcommissie
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond de afwisseling praktijk-theorie goed, het was een persoonlijke benadering wat ik als erg prettig heb ervaren, het was laagdrempelig, verhelderend/verfrissend en de sfeer was goed. Kortom: een prima training!" - maa 16 okt 2017 12:29:58 UTC

"Ik vond de afwisseling praktijk-theorie goed, het was een persoonlijke benadering wat ik als erg prettig heb ervaren, het was laagdrempelig,… alles lezen - maa 16 okt 2017 12:29:58 UTC

Geke Everts
starstarstarstarstar_border
Administratief Medewerkster
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De locatie was prima ( Fidder in Zwolle ) de inhoud van de cursus was goed. De trainer was persoonlijk en enthousiast. Al met al een leuke en leerzame dag." - zat 14 okt 2017 13:53:37 UTC

"De locatie was prima ( Fidder in Zwolle ) de inhoud van de cursus was goed. De trainer was persoonlijk en enthousiast. Al met al een leuke e… alles lezen - zat 14 okt 2017 13:53:37 UTC

Norma Townsend
starstarstarstarstar_border
relatiebeheerder
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een heel rustig, geduldig persoon en goede docent. Ze had een duidelijk verhaal en praktijk voorbeelden. We zaten in een klein groepje, slechts 4 personen, dus we kregen volle aandacht. Het was ook een mooie locatie en we werden goed verzorgd. Ik heb er veel van opgestoken.Goed toepasbaar in de praktijk. " - maa 09 okt 2017 12:59:15 UTC

"Petra is een heel rustig, geduldig persoon en goede docent. Ze had een duidelijk verhaal en praktijk voorbeelden. We zaten in een klein groe… alles lezen - maa 09 okt 2017 12:59:15 UTC

Wolf
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke interactieve training. Ik schrijf dagelijks zakelijke mails, nooit gedacht dat ik nog iets kon leren. Veel nuttige tips gehad, vragen kunnen stellen en ruimte om te oefenen. Al wat tips in de praktijk gebracht en het heeft effect!" - maa 19 jun 2017 07:42:49 UTC

"Leuke interactieve training. Ik schrijf dagelijks zakelijke mails, nooit gedacht dat ik nog iets kon leren. Veel nuttige tips gehad, vragen … alles lezen - maa 19 jun 2017 07:42:49 UTC

Monique Vonk
starstarstarstarstar
Ervaren en gedreven allround administratief medewerker klantenservice
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een fijne cursus, met veel aandacht voor de eigen correspondentie. Veel tips gekregen hoe we onze brieven en e-mails meer eigentijds kunnen schrijven zonder afbreuk te doen aan de inhoud. Top cursus, top docent. Een aanrader!" - woe 31 mei 2017 10:16:24 UTC

"Wat een fijne cursus, met veel aandacht voor de eigen correspondentie. Veel tips gekregen hoe we onze brieven en e-mails meer eigentijds kun… alles lezen - woe 31 mei 2017 10:16:24 UTC

Gerda Hut
starstarstarstarstar
secretariele ondersteuning
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Kort maar krachtig: veel gehoord, gezien en geleerd.
De groepjes zijn klein waardoor je veel aandacht krijgt, vnl. jouw persoonlijke valkuilen' die je tegen komt met het opstellen van een mail/brief.'
De volgende dag het geleerde in de praktijk gebracht!

" - woe 19 apr 2017 06:48:28 UTC

"Kort maar krachtig: veel gehoord, gezien en geleerd. De groepjes zijn klein waardoor je veel aandacht krijgt, vnl. jouw persoonlijke valku… alles lezen - woe 19 apr 2017 06:48:28 UTC

Paulina Spoor
starstarstarstarstar_border
Directiesecretaresse Den Haag bij Ministerie van BZK, DGOO directie IFHR
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus werd onwijs leuk gepresteerd. Goed uitgelegd. Ik heb zelf meer geleerd dan "op school", al is dit niet eens lang geleden. Vond het fijn om met andere deelnemers samen de training door te nemen en vooral de opdrachten goed door genomen te hebben. Dank Linda voor de goede begeleiding van de cursus! " - din 28 mrt 2017 08:10:14 UTC

"De cursus werd onwijs leuk gepresteerd. Goed uitgelegd. Ik heb zelf meer geleerd dan "op school", al is dit niet eens lang geleden. Vond het… alles lezen - din 28 mrt 2017 08:10:14 UTC

Didi Dekker
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"EEN AANRADER! Vooraf erg goed geïnformeerd. De informatie van het intakeformulier komt terug in de training. Je wordt niet 'aangevallen' op wat je niet goed doet, maar leert op een prettige manier hoe het de volgende keer beter kan. Je leert veel in een dag, maar nooit genoeg. Hoe fijn is het dan dat je veel naslagwerk mee krijgt. En, niet onbelangrijk: Goede prijs - kwaliteit verhouding! Een aanrader dus! Bedankt Alfabeta. Tot een volgende keer." - vri 16 dec 2016 10:13:17 UTC

"EEN AANRADER! Vooraf erg goed geïnformeerd. De informatie van het intakeformulier komt terug in de training. Je wordt niet 'aangevallen' op … alles lezen - vri 16 dec 2016 10:13:17 UTC

Bas Martinot
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Veel praktische tips, goed toepasbaar in mijn werk en een goede workshopleider. Ik raad de cursus dan ook van harte aan! Ook fijn dat je eigen correspondentie kan gebruiken tijdens de workshop." - maa 12 dec 2016 11:01:54 UTC

"Veel praktische tips, goed toepasbaar in mijn werk en een goede workshopleider. Ik raad de cursus dan ook van harte aan! Ook fijn dat je eig… alles lezen - maa 12 dec 2016 11:01:54 UTC

Jeannette van Spil
starstarstarstarstar
Commerciële Binnendienst at 4DotNet bv
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heb een prima dag gehad goed verzorgd. De trainer was duidelijk in haar verhaal en in de oefeningen, tevens na de oefening alles duidelijk besproken. Veel geleerd in deze dag, de groep had een mooi aantal" - woe 23 nov 2016 14:26:38 UTC

"Heb een prima dag gehad goed verzorgd. De trainer was duidelijk in haar verhaal en in de oefeningen, tevens na de oefening alles duidelijk b… alles lezen - woe 23 nov 2016 14:26:38 UTC

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)