Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats

Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Alfabeta Tekst en Training
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,6 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,6 (uit 890 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Communicatie, #1 in Taalcursus, #2 in Sales en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 246 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Andre Bleeker
Service monteur
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Om je ervaring te delen moet de toelichting minstens 30 woorden bevatten. Met meer details, help je andere mensen om de juiste training te kiezen, en de aanbieder en trainer om zich te verbeteren. Alvast bedankt voor je moeite!" - 24-05-2022 07:06

"Om je ervaring te delen moet de toelichting minstens 30 woorden bevatten. Met meer details, help je andere mensen om de juiste training te k… alles lezen - 24-05-2022 07:06

Startdata en plaatsen

computer Online:
2 jun. 2022
placeRotterdam
14 jun. 2022
placeAmsterdam
23 jun. 2022
placeEindhoven
27 sep. 2022
placeRotterdam
6 okt. 2022
computer Online:
11 okt. 2022
placeAmsterdam
1 nov. 2022
placeZwolle
17 nov. 2022
computer Online:
8 dec. 2022
placeUtrecht
13 dec. 2022

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotz…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Brieven schrijven, Klantgericht schrijven, Zakelijk Nederlands, Zakelijke brieven en Schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training correspondentie op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in deze taalcursus Zakelijke Correspondentie zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 246 ervaringen
starstarstarstarstar
Andre Bleeker
Service monteur
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Om je ervaring te delen moet de toelichting minstens 30 woorden bevatten. Met meer details, help je andere mensen om de juiste training te kiezen, en de aanbieder en trainer om zich te verbeteren. Alvast bedankt voor je moeite!" - 24-05-2022 07:06

"Om je ervaring te delen moet de toelichting minstens 30 woorden bevatten. Met meer details, help je andere mensen om de juiste training te k… alles lezen - 24-05-2022 07:06

starstarstarstarstar
Toon Teeuwen
junior accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training had een goede variatie aan theorie en interactie. Er werden veel goede en vooral bruikbare tips gegeven. Daniëlle is een leuke en enthousiaste trainster en ze wist precies hoe ze de groep gemotiveerd moest houden." - 24-05-2022 06:54

"De training had een goede variatie aan theorie en interactie. Er werden veel goede en vooral bruikbare tips gegeven. Daniëlle is een leuke e… alles lezen - 24-05-2022 06:54

starstarstarstarstar
Joke Wouters
Personeelsfunctionaris
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Danielle heeft op een plezierige en ontspannen manier alle (taal) knelpunten behandeld. Ze kreeg de hele groep mee zonder te “ juffig “ te worden. We hebben hier veel van opgestoken. Complimenten!" - 23-05-2022 15:02

"Danielle heeft op een plezierige en ontspannen manier alle (taal) knelpunten behandeld. Ze kreeg de hele groep mee zonder te “ juffig “ te w… alles lezen - 23-05-2022 15:02

starstarstarstarstar
H. den H.
Redacteur
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Twee keer een cursus/training van Petra gehad en twee keer zóveel geleerd. Ze ziet gelijk je pluspunten en uitdagingen en weet dit heel goed te verwoorden. Petra maakt er een heel persoonlijke training van, waarin je heldere tips en adviezen krijgt voor je eigen leervraag en teksten!" - 20-01-2022 09:57

"Twee keer een cursus/training van Petra gehad en twee keer zóveel geleerd. Ze ziet gelijk je pluspunten en uitdagingen en weet dit heel goed… alles lezen - 20-01-2022 09:57

Dank je wel Hanneke voor je fijne review. En vooral ook: complimenten voor de twee interviews die je tijdens de training schreef en die nu al online staan. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat!

- 20-01-2022 09:57
starstarstarstarstar
Andrew Faughnan
juridisch vertaler/revisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Veel waardevolle tips opgedaan voor een efficiënte tijdsindeling en effectief plan van aanpak bij het schrijven van zakelijke teksten! Deze cursus is een aanrader, in combinatie met de opfriscursussen spelling en grammatica." - 07-01-2022 13:47

"Veel waardevolle tips opgedaan voor een efficiënte tijdsindeling en effectief plan van aanpak bij het schrijven van zakelijke teksten! Deze … alles lezen - 07-01-2022 13:47

Fijn om te lezen Andrew. Met jouw inzet zul je de tips en vaardigheden zeker blijvend kunnen toepassen in je werk!

- 07-01-2022 13:47
starstarstarstarstar
Stefan Fabrie
Verkoop assistent, team Operations
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus was duidelijk, overzichtelijk ingedeeld, grappig, wie zou gedacht hebben bij het zien van Petra dat ze uitsmijter is geweest in Chicago.
In het dagelijks leven gebruik ik veel van wat ik op de cursus geleerd heb" - 28-12-2021 13:19

"De cursus was duidelijk, overzichtelijk ingedeeld, grappig, wie zou gedacht hebben bij het zien van Petra dat ze uitsmijter is geweest in Ch… alles lezen - 28-12-2021 13:19

Stefan, gelukkig heb ik indruk gemaakt :-). De les in Chicago: leef je in in je doelgroep!

- 28-12-2021 13:19
starstarstarstarstar
Priscilla Huizing
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het is een aanrader om de cursus te volgen. Ik heb hier zelf veel nieuwe leerpunten uit kunnen halen.

Tijdens de cursus ben ik achter veel dingen gekomen, hoe makkelijk je eigenlijk kleine handelingen kan toevoegen in je dagelijkse contacten om de communicatie te verbeteren.

Het was een leerzame en een leuke cursus, Petra heeft het met plezier aan ons gegeven😊" - 21-12-2021 14:44

"Het is een aanrader om de cursus te volgen. Ik heb hier zelf veel nieuwe leerpunten uit kunnen halen. Tijdens de cursus ben ik achter vee… alles lezen - 21-12-2021 14:44

Dank je wel Priscilla. En inderdaad, ik gaf de training aan jullie met veel plezier - gemotiveerde deelnemers!

- 21-12-2021 14:44
starstarstarstarstar
Baukje Pasma
Debiteurenbeheer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Online training. Een mooie kleine groep. Danielle kon zo ruim voldoende op de leerdoelen ingaan. Ik heb goede tips meegekregen en vond de dag heel leerzaam. Ik ga het direct in de praktijk uitproberen. " - 17-12-2021 08:07

"Online training. Een mooie kleine groep. Danielle kon zo ruim voldoende op de leerdoelen ingaan. Ik heb goede tips meegekregen en vond de da… alles lezen - 17-12-2021 08:07

starstarstarstarstar
Jacoleen van den Berg
redacteur tv
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb een hele goede maatwerktraining van Petra gehad, deels live en deels online. Petra is een heel prettige trainer, die goed luistert en heel veel nuttige tips geeft om je te helpen sneller en beter te schrijven." - 14-12-2021 11:09

"Ik heb een hele goede maatwerktraining van Petra gehad, deels live en deels online. Petra is een heel prettige trainer, die goed luistert en… alles lezen - 14-12-2021 11:09

Dank je wel Jacoleen! En ik zag dat een van je interviews inmiddels online gepubliceerd is! Complimenten, een mooi concreet resultaat!

- 14-12-2021 11:09
starstarstarstarstar_half
Radjesh Sewtahal
Milieu-inspecteur
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"2 december heb ik een opfriscursus spelling bij Alfabeta gevolgd.
Het was fijn om in een kleine groep les te krijgen en in verschillende groepjes aan opdrachten te werken. Voor mij was deze training nuttig en waardevol. Ik kan deze cursus aanbevelen. Ieder die zijn of haar spelling wil opfrissen." - 10-12-2021 20:33

"2 december heb ik een opfriscursus spelling bij Alfabeta gevolgd. Het was fijn om in een kleine groep les te krijgen en in verschillende g… alles lezen - 10-12-2021 20:33

starstarstarstarstar
Marc Nijland
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Aan deze cursus heb ik enorm veel gehad. In eerst instantie was ik ervan overtuigd dat mijn Nederlands zwaar onder de pijl was. Echter ben ik nu een stuk zelfverzekerder geworden. Ik ben niet zo bang meer om fouten te maken" - 08-12-2021 16:47

"Aan deze cursus heb ik enorm veel gehad. In eerst instantie was ik ervan overtuigd dat mijn Nederlands zwaar onder de pijl was. Echter ben i… alles lezen - 08-12-2021 16:47

Liliana Apanasewicz
starstarstarstarstar
Liliana Apanasewicz
Accountmanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super tevreden over de training. Ik had niet verwacht dat ik zou zoveel uithalen van de cursus. Is echt een aanrader voor ideeën. Super bedankt dames! En wie weet tot volgende keer :) " - 05-12-2021 20:58

"Super tevreden over de training. Ik had niet verwacht dat ik zou zoveel uithalen van de cursus. Is echt een aanrader voor ideeën. Super beda… alles lezen - 05-12-2021 20:58

starstarstarstarstar
Viola de Greef
Officemanager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Van Petra Boers heb ik een geweldige online maatwerktraining gehad om onder andere mijn Spelling en Grammatica op te frissen. Ik heb enorm veel geleerd door de duidelijke uitleg van Petra, de leuke oefeningen, toetsen en testjes en door alert te zijn op de taal om mij heen.
Het resultaat: ik voel me een stuk zekerder in mijn werk. En als ik twijfel, dan weet ik precies waar en hoe ik iets kan opzoeken. Een aanrader voor iedereen die wel een twijfelt over de juiste schrijfwijze!
" - 30-11-2021 08:23

"Van Petra Boers heb ik een geweldige online maatwerktraining gehad om onder andere mijn Spelling en Grammatica op te frissen. Ik heb enorm v… alles lezen - 30-11-2021 08:23

starstarstarstarstar
Marianne Winter
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke is een uitstekende trainer die levendig weet over te brengen wat je niet moet doen, maar vooral ook wat je wél moet doen bij het schrijven van een zakelijke tekst. Hoe je je tekst efficiënt, zakelijk maar toch ook vriendelijk houdt. Vooral de info over e-mailetiquette is zeer nuttig want daar had ik vroeger (in de prehistorie) natuurlijk nooit iets over geleerd op school. Een aanrader!" - 29-11-2021 10:19

"Mieke is een uitstekende trainer die levendig weet over te brengen wat je niet moet doen, maar vooral ook wat je wél moet doen bij het schri… alles lezen - 29-11-2021 10:19

starstarstarstarstar
Eve Dijkema
Student
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een leuke online schrijftraining heb ik gevolgd bij Petra! Je krijgt veel handige schrijftips en creatieve oefeningen. Ook waardeerde ik de feedback van Petra op mijn eigen teksten zeer. Petra geeft heel persoonlijk les en ook al was het online, het voelde dichtbij en was absoluut niet saai. Nog een pluspunt: ook na de training kon ik Petra nog mailen voor extra feedback. Top!
" - 28-11-2021 21:08

"Wat een leuke online schrijftraining heb ik gevolgd bij Petra! Je krijgt veel handige schrijftips en creatieve oefeningen. Ook waardeerde ik… alles lezen - 28-11-2021 21:08

starstarstarstarstar
Yvonne Kersjes
secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke cursus gehad. Mieke is een fijne docente. Ze geeft heldere uitleg en heeft een luisterend oor. Ze tackelt alle issues. Ik ben na afloop heel tevreden naar huis gegaan. Hopelijk kan ik nog eens een cursus via haar doen. " - 26-11-2021 13:11

"Leuke cursus gehad. Mieke is een fijne docente. Ze geeft heldere uitleg en heeft een luisterend oor. Ze tackelt alle issues. Ik ben na afloo… alles lezen - 26-11-2021 13:11

starstarstarstarstar
Yvonne Westerik
managementassistente
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een interessante cursus! Ik heb enorm veel geleerd. Ik merkte dat er van tijd tot tijd het een en ander verandert, ook in de correspondentieregels. Mieke geeft les op een heel natuurlijke wijze waar veel ruimte is voor interactie. Dank je wel, Mieke. Graag tot een volgende cursus." - 26-11-2021 13:07

"Wat een interessante cursus! Ik heb enorm veel geleerd. Ik merkte dat er van tijd tot tijd het een en ander verandert, ook in de corresponde… alles lezen - 26-11-2021 13:07

starstarstarstarstar
Suze
Content creator
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heb een hele leuke en leerzame schrijftraining gevolgd bij Petra. Veel handige tips, leuke en frisse oefeningen en opdrachten die je helpen om makkelijker en sneller iets op papier te zetten. Dankzij Petra’s schrijftraining is de kwaliteit van mijn schrijfwerk met grote stappen vooruit gegaan en voel ik me zelfverzekerder over mijn geschreven brieven en verhalen. Petra is een topdocent: ze is betrokken, speelt goed in op vragen, heeft een goed gevoel voor humor en haar manier van lesgeven heb ik als enorm prettig ervaren. Na de training kon ik haar ook nog mailen voor advies, ook heel erg fijn!" - 24-11-2021 17:26

"Heb een hele leuke en leerzame schrijftraining gevolgd bij Petra. Veel handige tips, leuke en frisse oefeningen en opdrachten die je helpen … alles lezen - 24-11-2021 17:26

starstarstarstarstar
Groen
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een fantastische cursus, waarbij door een duidelijk uitleg van Petera, ik handvatten heb gekregen om mails actiever en levendiger op te stellen en hiermee de klant meer kan triggeren. Dit is een aanrader voor iedereen, om goede zakelijke correspondentie onder de knie te krijgen" - 24-11-2021 16:54

"Een fantastische cursus, waarbij door een duidelijk uitleg van Petera, ik handvatten heb gekregen om mails actiever en levendiger op te stel… alles lezen - 24-11-2021 16:54

starstarstarstarstar
Joëlle Rijkse
Administratief Medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mooie locatie en een gastvrij ontvangst. Tijdens de cursus veel ruimte voor het stellen van vragen en om te leren van elkaar in plaats van enkel van de trainer. Duidelijke uitleg en advies gekregen over teksten en hoe deze te verbeteren zijn." - 22-11-2021 09:52

"Mooie locatie en een gastvrij ontvangst. Tijdens de cursus veel ruimte voor het stellen van vragen en om te leren van elkaar in plaats van e… alles lezen - 22-11-2021 09:52

Mieke Winnubst
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,7
Petra Boers
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.