Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
Nano achtergrondfoto banner springest bovn gesneden
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,3 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,3 (uit 351 ervaringen)
Bovnl winner icon 2017Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2017.

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,2
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 87 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Aafke Scholtus
Management ondersteuner
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De trainingsdag zakelijke correspondentie was zeer leerzaam. De trainer Linda heeft mij veel kunnen leren aan de hand van een goeie presentatie en overzichtelijke informatiemap. De sfeer was prettig waardoor iedereen zich vrij voelde zijn 'foute' brieven te delen en te bespreken. Heel erg bedankt!" - 12-10-2018 07:35

"De trainingsdag zakelijke correspondentie was zeer leerzaam. De trainer Linda heeft mij veel kunnen leren aan de hand van een goeie presenta… alles lezen - 12-10-2018 07:35

Startdata en plaatsen

Zwolle
6 nov. 2018
Rotterdam
22 nov. 2018
Utrecht
13 dec. 2018

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgevin…

Lees de volledige beschrijving

Default

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.


• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,2
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 87 ervaringen
starstarstarstarstar
Aafke Scholtus
Management ondersteuner
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De trainingsdag zakelijke correspondentie was zeer leerzaam. De trainer Linda heeft mij veel kunnen leren aan de hand van een goeie presentatie en overzichtelijke informatiemap. De sfeer was prettig waardoor iedereen zich vrij voelde zijn 'foute' brieven te delen en te bespreken. Heel erg bedankt!" - 12-10-2018 07:35

"De trainingsdag zakelijke correspondentie was zeer leerzaam. De trainer Linda heeft mij veel kunnen leren aan de hand van een goeie presenta… alles lezen - 12-10-2018 07:35

petra sondervan
starstarstarstarstar
petra sondervan
Client Service Supervisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer leerzame training en heel aangename manier van lesgeven...
Kleine groep is heel werkzaam..veel handvatten om te gebruiken in mijn dagelijkse werk.boor herhaling vatbaar in andere training.ga op zoek naar aansluitende training" - 11-10-2018 14:37

"Zeer leerzame training en heel aangename manier van lesgeven... Kleine groep is heel werkzaam..veel handvatten om te gebruiken in mijn dage… alles lezen - 11-10-2018 14:37

starstarstarstarstar
Andre den Tek
Schade-expert
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb de training als zeer prettig en leerzaam ervaren, duidelijk vragen en mooie oefeningen, ook de 2 cursisten heb ik als prettig ervaren. Al met al een fijne cursusdag meegemaakt" - 04-10-2018 14:27

"Ik heb de training als zeer prettig en leerzaam ervaren, duidelijk vragen en mooie oefeningen, ook de 2 cursisten heb ik als prettig ervaren… alles lezen - 04-10-2018 14:27

starstarstarstarstar
Iris van Gool
sales project officer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuk en leerzame training. Veel praktische tip gekregen om direct in de pratijk te gebruiken. Petra heeft een prettige persoonlijke benadering en heeft mij goed kunnen stimuleren in mijn ontwikkeling. " - 04-10-2018 08:01

"Leuk en leerzame training. Veel praktische tip gekregen om direct in de pratijk te gebruiken. Petra heeft een prettige persoonlijke benaderi… alles lezen - 04-10-2018 08:01

Kevin Verpalen
starstarstarstarstar
Kevin Verpalen
Operational Risk Officer at Alphabet Nederland B.V.
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne en goede training. Voldoende ruimte voor eigen inbreng en goed ingespeeld op de behoefte van de deelnemers. Duidelijke lesstof en goede tips om het geleerde direct toe te passen in de praktijk." - 04-10-2018 08:01

"Fijne en goede training. Voldoende ruimte voor eigen inbreng en goed ingespeeld op de behoefte van de deelnemers. Duidelijke lesstof en goed… alles lezen - 04-10-2018 08:01

starstarstarstarstar
M Zevenbergen
Teamleader Product Development
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een erg prettige trainer. Duidelijk is haar uitleg en neemt ook goed de tijd om in te gaan op vragen of onduidelijkheden. Ook het geven van praktische tips en het feit dat de oefeningen waren gebaseerd op onze eigen teksten vond ik erg leerzaam. " - 02-10-2018 13:31

"Petra is een erg prettige trainer. Duidelijk is haar uitleg en neemt ook goed de tijd om in te gaan op vragen of onduidelijkheden. Ook het g… alles lezen - 02-10-2018 13:31

starstarstarstarstar
Jurgen Schmitz
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heldere uitleg, prettige structuur van de training. Voldoende aandacht voor de persoon en de individuele vragen. Goed in aanvoelen van de groep. Trainer zorgt voor veel interactie en het praktisch toepassen van het geleerde. " - 25-09-2018 11:09

"Heldere uitleg, prettige structuur van de training. Voldoende aandacht voor de persoon en de individuele vragen. Goed in aanvoelen van de gr… alles lezen - 25-09-2018 11:09

starstarstarstarstar
Frederique Fit
Voorzitter OR
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele leerzame en interactieve training. Aanrader voor iedereen die wel eens een zakelijke brief of email moet sturen.
Petra leert je binnen een dag alles wat je moet/wil weten!
Training was op maat en volledig." - 18-07-2018 15:33

"Hele leerzame en interactieve training. Aanrader voor iedereen die wel eens een zakelijke brief of email moet sturen. Petra leert je binnen… alles lezen - 18-07-2018 15:33

starstarstarstarstar_border
Van Dun
adminstratief medewerker
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"fijne cursus Mieke!
handige tips voor in de praktijk, duidelijk. Ik heb wel het naslag werk nodig, want helaas blijft blijkbaar niet alles wat ik heb geleerd in één keer hangen. Blij met map met cursusinhoud. Ik vond je een fijne trainer, duidelijk, helder. Dat hield mijn aandacht er flink bij.
Dat laatste vond ik bij trainer Linda wat minder het geval. Ik werd heel erg afgeleid door alle tussenwoordjes die zij gebruikte als "tja, dus, toch...." dat vulde soms halve zinnen en ik merkte dat ik helaas mijn aandacht verloor. " - 10-07-2018 10:10

"fijne cursus Mieke! handige tips voor in de praktijk, duidelijk. Ik heb wel het naslag werk nodig, want helaas blijft blijkbaar niet alles … alles lezen - 10-07-2018 10:10

starstarstarstarstar_half
Saskia Garretsen
secretaresse
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke training met heldere uitleg en leuke leerzame rollenspellen. Veel aan gehad. Er wordt stil gestaan bij dingen waar je normaal zelf niet zo snel bij nadenkt. Dit helpt je zelf te verbeteren en helpt voor je bewustwording." - 04-07-2018 06:07

"Leuke training met heldere uitleg en leuke leerzame rollenspellen. Veel aan gehad. Er wordt stil gestaan bij dingen waar je normaal zelf nie… alles lezen - 04-07-2018 06:07

starstarstarstar_halfstar_border
Eline Loo-Duijser
BBL leerling secretaresse
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefeningen bij zaten was je ook actief bezig en dit maakte het leuk." - 21-06-2018 12:54

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefening… alles lezen - 21-06-2018 12:54

starstarstarstarstar_half
Anja Hazenbrink
eenheidssecretaresse
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training is precies afgesteld op onze wensen en zaken waar wij tegen aanlopen, als secretaresses.
Wij hadden gevraagd om tips en trucs voor mondelinge- en schriftelijke communicatie.

Danielle is een erg prettige trainer. Ze houdt de actie erin, wat erg leuk is.
Het niveau wordt aangepast aan de wens van de klant." - 21-06-2018 09:02

"De training is precies afgesteld op onze wensen en zaken waar wij tegen aanlopen, als secretaresses. Wij hadden gevraagd om tips en trucs v… alles lezen - 21-06-2018 09:02

starstarstarstarstar_border
Monique Oosthof
Secretaresse
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was erg praktijk gericht en de trainer kon de "regels" ook goed vertalen naar de praktijk. we hebben alleen maar onderwerpen behandeld die voor ons relevant waren. Ik heb veel handvatten gekregen om heldere en duidelijke brieven en e-mails te schrijven" - 21-06-2018 08:47

"De training was erg praktijk gericht en de trainer kon de "regels" ook goed vertalen naar de praktijk. we hebben alleen maar onderwerpen beh… alles lezen - 21-06-2018 08:47

starstarstarstarstar
K. de Wolf
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer duidelijke en leerzame cursus. Goed toegespits op de vooraf aangegeven leerdoelen van iedereen. Veel praktijk-oefeningen, werkt goed. De cursusleidster was ervaren en kundig en enthousiast. De locatie was ook prima verzorgd. " - 18-06-2018 08:04

"Zeer duidelijke en leerzame cursus. Goed toegespits op de vooraf aangegeven leerdoelen van iedereen. Veel praktijk-oefeningen, werkt goed. D… alles lezen - 18-06-2018 08:04

starstarstarstarstar
Irina Leichenko
vertaler
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een hele nuttige en duidelijke training. De docent was heel professioneel en goed voorbereid. Zij probeerde haar adviezen zo persoonlijk mogelijk te maken en te laten zien hoe wij haar tips in onze eigen werkpraktijk kunnen toepassen.
De locatie was weliswaar niet heel mooi, maar wel goed bereikbaar met ov. " - 15-06-2018 09:41

"Ik vond het een hele nuttige en duidelijke training. De docent was heel professioneel en goed voorbereid. Zij probeerde haar adviezen zo per… alles lezen - 15-06-2018 09:41

starstarstarstarstar_border
Pieter Hogendoorn
Verkoopadviseur
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was duidelijk de begeleiding was super en contacten met de anderen was leerzaam de locatie is alleen slecht bereikbaar met de auto.

Het niveau was ook goed.

De inhoud paste precies bij mij.

ik bevel deze curcus bij iedereen aan.
" - 15-06-2018 07:32

"De training was duidelijk de begeleiding was super en contacten met de anderen was leerzaam de locatie is alleen slecht bereikbaar met de au… alles lezen - 15-06-2018 07:32

starstarstarstarstar_half
Charlotte Ligthart
Administratief medewerker
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een leerzame training. Er werd goed uitleg gegeven over hoe je een e-mail kan opstellen.
Wat belangrijk is en hoe je iets overbrengt op papier.
Graag had ik iets meer inhoudelijk op een tekst willen ingaan.
Het goed formuleren van zinnen bijvoorbeeld.
Verder weer veel geleerd deze dag😉" - 16-05-2018 15:56

"Ik vond het een leerzame training. Er werd goed uitleg gegeven over hoe je een e-mail kan opstellen. Wat belangrijk is en hoe je iets overb… alles lezen - 16-05-2018 15:56

Susan de Waal
starstarstarstarstar
Susan de Waal
Adviseur ING bank
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Gezellige, prettige, ontspannen sfeer.
Goede afwisseling van theorie en zelf doen! Heel veel tips en trucs geleerd die ik kan gebruiken in mijn dagelijkse werk! Naslagwerk mee gekregen,ook erg handig.een aanrader " - 15-05-2018 14:23

"Gezellige, prettige, ontspannen sfeer. Goede afwisseling van theorie en zelf doen! Heel veel tips en trucs geleerd die ik kan gebruiken in … alles lezen - 15-05-2018 14:23

Remko Wagemakers
starstarstarstarstar
Remko Wagemakers
Medewerker bij Geldservice Nederland
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus was zeer prettig en toegankelijk om te doen. De uitleg was helder en kan ik direct toepassen in de praktijk.
Om sterker te worden in het actief schrijven van mails en brieven is deze cursus een aanrader.
" - 23-04-2018 14:21

"De cursus was zeer prettig en toegankelijk om te doen. De uitleg was helder en kan ik direct toepassen in de praktijk. Om sterker te worden… alles lezen - 23-04-2018 14:21

starstarstarstarstar
Sabine Smeulders
Department Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mij beviel de cursus goed. Door het zelfstandig werken en het bespreken van de opdrachten heeft men direct Feedback gekregen en een gevoel voor het juiste schrijven van teksten. De kleine groep was erg fijn, zo kon op iedere vraag goed worden ingegaan. " - 23-04-2018 10:55

"Mij beviel de cursus goed. Door het zelfstandig werken en het bespreken van de opdrachten heeft men direct Feedback gekregen en een gevoel v… alles lezen - 23-04-2018 10:55

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)