Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
Nano achtergrondfoto banner springest bovn gesneden
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,4 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,4 (uit 380 ervaringen)
Bovnl winner icon 2017Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2017.

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,2
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 95 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Nienke Soeters
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leerzame training, een fijne trainster Petra! Ze legde alles duidelijk uit en haalde veel uit de voorbeelden die wij zelf hadden aangeleverd. Wat heel fijn werkt! De locatie was top en goed verzorgd. " - 07-12-2018 08:18

"Een leerzame training, een fijne trainster Petra! Ze legde alles duidelijk uit en haalde veel uit de voorbeelden die wij zelf hadden aangele… alles lezen - 07-12-2018 08:18

Startdata en plaatsen

Utrecht
13 dec. 2018
Groningen
7 feb. 2019
Amsterdam
12 mrt. 2019
Eindhoven
4 apr. 2019
Rotterdam
11 apr. 2019
Zwolle
14 mei. 2019
Utrecht
13 jun. 2019

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de i…

Lees de volledige beschrijving

Default

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.


• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,2
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 95 ervaringen
starstarstarstarstar
Nienke Soeters
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leerzame training, een fijne trainster Petra! Ze legde alles duidelijk uit en haalde veel uit de voorbeelden die wij zelf hadden aangeleverd. Wat heel fijn werkt! De locatie was top en goed verzorgd. " - 07-12-2018 08:18

"Een leerzame training, een fijne trainster Petra! Ze legde alles duidelijk uit en haalde veel uit de voorbeelden die wij zelf hadden aangele… alles lezen - 07-12-2018 08:18

starstarstarstarstar_border
Tom van Gils
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus bestond uit eigen praktijkvoorbeelden en praktijkvoorbeelden van andere cursisten. Zo heeft men meerdere maar vooral ook verschillende voorbeelden die behandelt worden in de cursus. Aan het einde van de dag komen alle opgedane ervaringen bijeen door een tekst op te stellen. " - 06-12-2018 16:03

"De cursus bestond uit eigen praktijkvoorbeelden en praktijkvoorbeelden van andere cursisten. Zo heeft men meerdere maar vooral ook verschill… alles lezen - 06-12-2018 16:03

starstarstarstarstar_half
Vd Veer
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"het was een goede training waarbij weer even de bekende ... op de i zijn gezet. Blij met de handvatten die gegeven zijn en de tips en trucs voor in het werkveld!" - 29-11-2018 10:01

"het was een goede training waarbij weer even de bekende ... op de i zijn gezet. Blij met de handvatten die gegeven zijn en de tips en trucs … alles lezen - 29-11-2018 10:01

starstarstarstarstar
Berry Berry Wasmus
Woordvoerder Veiligheidsregio Haaglanden
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een prima training van een zeer deskundig trainster, gekenmerkt door de prettig manier van lesgeven en de naadloze aansluiting op onze praktijksituatie. Jammer dat we in een middagje keuzes moesten maken in het programma. Volgende keer maar een dag voor uittrekken wat mij betreft!" - 20-11-2018 11:05

"Een prima training van een zeer deskundig trainster, gekenmerkt door de prettig manier van lesgeven en de naadloze aansluiting op onze prakt… alles lezen - 20-11-2018 11:05

starstarstarstarstar
Van Velzen
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Interessante en leerzame op maat gemaakte training. Veel interactie tussen de trainer en deelnemers. Goed om de spellings- en grammaticaregels weer op te poetsen. Leuk om vanuit een nieuwe en frisse blik naar eigen teksten en die van de collega's te kijken." - 19-11-2018 09:10

"Interessante en leerzame op maat gemaakte training. Veel interactie tussen de trainer en deelnemers. Goed om de spellings- en grammaticarege… alles lezen - 19-11-2018 09:10

Lenneke Netjes
starstarstarstarstar
Lenneke Netjes
Daadkrachtige administratieve spil / BESCHIKBAAR
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus voldeed aan al mijn verwachtingen en heeft me verrast vwb de nieuwe manier van schrijven en hoe je ook kunt reageren op een klacht of verzoek. Met hele leuke testen en opdrachten. De docent was geweldig en wist ons op een leuke manier uit te leggen wat je wel en niet kunt doen. " - 15-11-2018 06:00

"De cursus voldeed aan al mijn verwachtingen en heeft me verrast vwb de nieuwe manier van schrijven en hoe je ook kunt reageren op een klacht… alles lezen - 15-11-2018 06:00

starstarstarstarstar
John Blank
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Nuttige praktijk gerichte lesstof met veel uitdagingen en zelfreflectie.
Leuke kleine "klas" en een prettige manier van les geven met veel interactie. Handig naslagwerkje mee gekregen waar ik zeker gebruik van ga maken......" - 14-11-2018 07:47

"Nuttige praktijk gerichte lesstof met veel uitdagingen en zelfreflectie. Leuke kleine "klas" en een prettige manier van les geven met veel … alles lezen - 14-11-2018 07:47

starstarstarstarstar
Jorien Sissing
Huurdersbegeleider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb het al een fijne leerzame training ervaren waarin mij veel duidelijk is geworden over zakelijk schrijven. De werkmap gebruik ik nu als ondersteuning. Erg fijn. Er was veel persoonlijke gerichte leerstof." - 07-11-2018 07:10

"Ik heb het al een fijne leerzame training ervaren waarin mij veel duidelijk is geworden over zakelijk schrijven. De werkmap gebruik ik nu al… alles lezen - 07-11-2018 07:10

starstarstarstarstar
Aafke Scholtus
Management ondersteuner
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De trainingsdag zakelijke correspondentie was zeer leerzaam. De trainer Linda heeft mij veel kunnen leren aan de hand van een goeie presentatie en overzichtelijke informatiemap. De sfeer was prettig waardoor iedereen zich vrij voelde zijn 'foute' brieven te delen en te bespreken. Heel erg bedankt!" - 12-10-2018 07:35

"De trainingsdag zakelijke correspondentie was zeer leerzaam. De trainer Linda heeft mij veel kunnen leren aan de hand van een goeie presenta… alles lezen - 12-10-2018 07:35

petra sondervan
starstarstarstarstar
petra sondervan
Client Service Supervisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer leerzame training en heel aangename manier van lesgeven...
Kleine groep is heel werkzaam..veel handvatten om te gebruiken in mijn dagelijkse werk.boor herhaling vatbaar in andere training.ga op zoek naar aansluitende training" - 11-10-2018 14:37

"Zeer leerzame training en heel aangename manier van lesgeven... Kleine groep is heel werkzaam..veel handvatten om te gebruiken in mijn dage… alles lezen - 11-10-2018 14:37

starstarstarstarstar
Andre A.W. den Tek
Schade-expert
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb de training als zeer prettig en leerzaam ervaren, duidelijk vragen en mooie oefeningen, ook de 2 cursisten heb ik als prettig ervaren. Al met al een fijne cursusdag meegemaakt" - 04-10-2018 14:27

"Ik heb de training als zeer prettig en leerzaam ervaren, duidelijk vragen en mooie oefeningen, ook de 2 cursisten heb ik als prettig ervaren… alles lezen - 04-10-2018 14:27

starstarstarstarstar
Iris van Gool
sales project officer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuk en leerzame training. Veel praktische tip gekregen om direct in de pratijk te gebruiken. Petra heeft een prettige persoonlijke benadering en heeft mij goed kunnen stimuleren in mijn ontwikkeling. " - 04-10-2018 08:01

"Leuk en leerzame training. Veel praktische tip gekregen om direct in de pratijk te gebruiken. Petra heeft een prettige persoonlijke benaderi… alles lezen - 04-10-2018 08:01

Kevin Verpalen
starstarstarstarstar
Kevin Verpalen
Operational Risk Officer at Alphabet Nederland B.V.
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Fijne en goede training. Voldoende ruimte voor eigen inbreng en goed ingespeeld op de behoefte van de deelnemers. Duidelijke lesstof en goede tips om het geleerde direct toe te passen in de praktijk." - 04-10-2018 08:01

"Fijne en goede training. Voldoende ruimte voor eigen inbreng en goed ingespeeld op de behoefte van de deelnemers. Duidelijke lesstof en goed… alles lezen - 04-10-2018 08:01

starstarstarstarstar
M Zevenbergen
Teamleader Product Development
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een erg prettige trainer. Duidelijk is haar uitleg en neemt ook goed de tijd om in te gaan op vragen of onduidelijkheden. Ook het geven van praktische tips en het feit dat de oefeningen waren gebaseerd op onze eigen teksten vond ik erg leerzaam. " - 02-10-2018 13:31

"Petra is een erg prettige trainer. Duidelijk is haar uitleg en neemt ook goed de tijd om in te gaan op vragen of onduidelijkheden. Ook het g… alles lezen - 02-10-2018 13:31

starstarstarstarstar
Jurgen Schmitz
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heldere uitleg, prettige structuur van de training. Voldoende aandacht voor de persoon en de individuele vragen. Goed in aanvoelen van de groep. Trainer zorgt voor veel interactie en het praktisch toepassen van het geleerde. " - 25-09-2018 11:09

"Heldere uitleg, prettige structuur van de training. Voldoende aandacht voor de persoon en de individuele vragen. Goed in aanvoelen van de gr… alles lezen - 25-09-2018 11:09

starstarstarstarstar
Frederique Fit
Voorzitter OR
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele leerzame en interactieve training. Aanrader voor iedereen die wel eens een zakelijke brief of email moet sturen.
Petra leert je binnen een dag alles wat je moet/wil weten!
Training was op maat en volledig." - 18-07-2018 15:33

"Hele leerzame en interactieve training. Aanrader voor iedereen die wel eens een zakelijke brief of email moet sturen. Petra leert je binnen… alles lezen - 18-07-2018 15:33

starstarstarstarstar_border
Van Dun
adminstratief medewerker
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"fijne cursus Mieke!
handige tips voor in de praktijk, duidelijk. Ik heb wel het naslag werk nodig, want helaas blijft blijkbaar niet alles wat ik heb geleerd in één keer hangen. Blij met map met cursusinhoud. Ik vond je een fijne trainer, duidelijk, helder. Dat hield mijn aandacht er flink bij.
Dat laatste vond ik bij trainer Linda wat minder het geval. Ik werd heel erg afgeleid door alle tussenwoordjes die zij gebruikte als "tja, dus, toch...." dat vulde soms halve zinnen en ik merkte dat ik helaas mijn aandacht verloor. " - 10-07-2018 10:10

"fijne cursus Mieke! handige tips voor in de praktijk, duidelijk. Ik heb wel het naslag werk nodig, want helaas blijft blijkbaar niet alles … alles lezen - 10-07-2018 10:10

starstarstarstarstar_half
Saskia Garretsen
secretaresse
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke training met heldere uitleg en leuke leerzame rollenspellen. Veel aan gehad. Er wordt stil gestaan bij dingen waar je normaal zelf niet zo snel bij nadenkt. Dit helpt je zelf te verbeteren en helpt voor je bewustwording." - 04-07-2018 06:07

"Leuke training met heldere uitleg en leuke leerzame rollenspellen. Veel aan gehad. Er wordt stil gestaan bij dingen waar je normaal zelf nie… alles lezen - 04-07-2018 06:07

starstarstarstar_halfstar_border
Eline Loo-Duijser
BBL leerling secretaresse
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefeningen bij zaten was je ook actief bezig en dit maakte het leuk." - 21-06-2018 12:54

"Eerste keer dat ik deze cursus volgende (2de helft alleen). Ik vond het een interessante en leerzame cursus. Doordat er ook actieve oefening… alles lezen - 21-06-2018 12:54

starstarstarstarstar_half
Anja Hazenbrink
eenheidssecretaresse
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training is precies afgesteld op onze wensen en zaken waar wij tegen aanlopen, als secretaresses.
Wij hadden gevraagd om tips en trucs voor mondelinge- en schriftelijke communicatie.

Danielle is een erg prettige trainer. Ze houdt de actie erin, wat erg leuk is.
Het niveau wordt aangepast aan de wens van de klant." - 21-06-2018 09:02

"De training is precies afgesteld op onze wensen en zaken waar wij tegen aanlopen, als secretaresses. Wij hadden gevraagd om tips en trucs v… alles lezen - 21-06-2018 09:02

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.