Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
9
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 39 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Wolf
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke interactieve training. Ik schrijf dagelijks zakelijke mails, nooit gedacht dat ik nog iets kon leren. Veel nuttige tips gehad, vragen kunnen stellen en ruimte om te oefenen. Al wat tips in de praktijk gebracht en het heeft effect!" - maa 19 jun 2017 07:42:49 UTC

"Leuke interactieve training. Ik schrijf dagelijks zakelijke mails, nooit gedacht dat ik nog iets kon leren. Veel nuttige tips gehad, vragen … alles lezen - maa 19 jun 2017 07:42:49 UTC

Startdata en plaatsen

Eindhoven
28 sep. 2017
Zwolle
12 okt. 2017
Amsterdam
31 okt. 2017
Rotterdam
7 nov. 2017
Utrecht
12 dec. 2017

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgevin…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met u of met U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

9
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 39 ervaringen
Wolf
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke interactieve training. Ik schrijf dagelijks zakelijke mails, nooit gedacht dat ik nog iets kon leren. Veel nuttige tips gehad, vragen kunnen stellen en ruimte om te oefenen. Al wat tips in de praktijk gebracht en het heeft effect!" - maa 19 jun 2017 07:42:49 UTC

"Leuke interactieve training. Ik schrijf dagelijks zakelijke mails, nooit gedacht dat ik nog iets kon leren. Veel nuttige tips gehad, vragen … alles lezen - maa 19 jun 2017 07:42:49 UTC

Monique Vonk
starstarstarstarstar
Ervaren en gedreven allround administratief medewerker klantenservice
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat een fijne cursus, met veel aandacht voor de eigen correspondentie. Veel tips gekregen hoe we onze brieven en e-mails meer eigentijds kunnen schrijven zonder afbreuk te doen aan de inhoud. Top cursus, top docent. Een aanrader!" - woe 31 mei 2017 10:16:24 UTC

"Wat een fijne cursus, met veel aandacht voor de eigen correspondentie. Veel tips gekregen hoe we onze brieven en e-mails meer eigentijds kun… alles lezen - woe 31 mei 2017 10:16:24 UTC

Gerda Hut
starstarstarstarstar
secretariele ondersteuning
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Kort maar krachtig: veel gehoord, gezien en geleerd.
De groepjes zijn klein waardoor je veel aandacht krijgt, vnl. jouw persoonlijke valkuilen' die je tegen komt met het opstellen van een mail/brief.'
De volgende dag het geleerde in de praktijk gebracht!

" - woe 19 apr 2017 06:48:28 UTC

"Kort maar krachtig: veel gehoord, gezien en geleerd. De groepjes zijn klein waardoor je veel aandacht krijgt, vnl. jouw persoonlijke valku… alles lezen - woe 19 apr 2017 06:48:28 UTC

Paulina Spoor
starstarstarstarstar_border
Directiesecretaresse Den Haag bij Ministerie van BZK, DGOO directie IFHR
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus werd onwijs leuk gepresteerd. Goed uitgelegd. Ik heb zelf meer geleerd dan "op school", al is dit niet eens lang geleden. Vond het fijn om met andere deelnemers samen de training door te nemen en vooral de opdrachten goed door genomen te hebben. Dank Linda voor de goede begeleiding van de cursus! " - din 28 mrt 2017 08:10:14 UTC

"De cursus werd onwijs leuk gepresteerd. Goed uitgelegd. Ik heb zelf meer geleerd dan "op school", al is dit niet eens lang geleden. Vond het… alles lezen - din 28 mrt 2017 08:10:14 UTC

Didi Dekker
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"EEN AANRADER! Vooraf erg goed geïnformeerd. De informatie van het intakeformulier komt terug in de training. Je wordt niet 'aangevallen' op wat je niet goed doet, maar leert op een prettige manier hoe het de volgende keer beter kan. Je leert veel in een dag, maar nooit genoeg. Hoe fijn is het dan dat je veel naslagwerk mee krijgt. En, niet onbelangrijk: Goede prijs - kwaliteit verhouding! Een aanrader dus! Bedankt Alfabeta. Tot een volgende keer." - vri 16 dec 2016 10:13:17 UTC

"EEN AANRADER! Vooraf erg goed geïnformeerd. De informatie van het intakeformulier komt terug in de training. Je wordt niet 'aangevallen' op … alles lezen - vri 16 dec 2016 10:13:17 UTC

Bas Martinot
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Veel praktische tips, goed toepasbaar in mijn werk en een goede workshopleider. Ik raad de cursus dan ook van harte aan! Ook fijn dat je eigen correspondentie kan gebruiken tijdens de workshop." - maa 12 dec 2016 11:01:54 UTC

"Veel praktische tips, goed toepasbaar in mijn werk en een goede workshopleider. Ik raad de cursus dan ook van harte aan! Ook fijn dat je eig… alles lezen - maa 12 dec 2016 11:01:54 UTC

Jeannette van Spil
starstarstarstarstar
Commerciële Binnendienst at 4DotNet bv
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heb een prima dag gehad goed verzorgd. De trainer was duidelijk in haar verhaal en in de oefeningen, tevens na de oefening alles duidelijk besproken. Veel geleerd in deze dag, de groep had een mooi aantal" - woe 23 nov 2016 14:26:38 UTC

"Heb een prima dag gehad goed verzorgd. De trainer was duidelijk in haar verhaal en in de oefeningen, tevens na de oefening alles duidelijk b… alles lezen - woe 23 nov 2016 14:26:38 UTC

Ettoghri
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het is een leuke gevarieerde cursus. Er komt in korte tijd veel aan bod. De trainster had veel humor, wat ook helpt tijdens zo een cursus! Het is zowel voor de ervaren als niet-ervaren medewerkers die met correspondentie te maken hebben heel handig. Ik zou het iedereen aanraden die op kantoor werkt en mails/brieven verstuurt. Ook als je moet notuleren is deze cursus heel handig." - maa 07 nov 2016 16:14:38 UTC

"Het is een leuke gevarieerde cursus. Er komt in korte tijd veel aan bod. De trainster had veel humor, wat ook helpt tijdens zo een cursus! H… alles lezen - maa 07 nov 2016 16:14:38 UTC

Marlies de Gier
starstarstarstarstar_half
Projectmanagement
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursusdag was duidelijk, persoonlijk en leerzaam. De groepsgrootte was prettig. We hebben algemene zaken gedaan, maar zijn ook veel in gegaan op de persoonlijke situaties. Daar leren we toch altijd het meeste van. De dag was ook goed verzorgt qua eten en drinken. " - woe 12 okt 2016 09:51:43 UTC

"De cursusdag was duidelijk, persoonlijk en leerzaam. De groepsgrootte was prettig. We hebben algemene zaken gedaan, maar zijn ook veel in ge… alles lezen - woe 12 okt 2016 09:51:43 UTC

Peter Rietjens
starstarstarstarstar_half
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een mooie leerzame cursusdag met veel praktische tips. goede feedback op eigen inbreng. goede balans tussen theorie en praktijk. docente was zeer deskundig en kon op een inspireerde manier les geven " - din 11 okt 2016 12:09:29 UTC

"Een mooie leerzame cursusdag met veel praktische tips. goede feedback op eigen inbreng. goede balans tussen theorie en praktijk. docente was… alles lezen - din 11 okt 2016 12:09:29 UTC

Chantal Bastiaans
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was super! We hebben veel geleerd, goede tips gekregen, afwisselend leuke opdrachten gehad. Kortom het is een cursus die je super goed kan toepassen in het dagelijkse werkleven, maar natuurlijk ook heel makkelijk voor thuis. " - don 09 jun 2016 06:05:02 UTC

"De training was super! We hebben veel geleerd, goede tips gekregen, afwisselend leuke opdrachten gehad. Kortom het is een cursus die je supe… alles lezen - don 09 jun 2016 06:05:02 UTC

Nora van Poelgeest
starstarstarstarstar
DIV medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus Zakelijke Correspondentie/Klantgerichte e-mails en brieven schrijven was een prima vervolg op de cursus spelling en grammatica.
De uitleg was duidelijk en de sfeer was erg gezellig.
De cursus is zeker een aanrader!" - maa 23 mei 2016 17:31:45 UTC

"De cursus Zakelijke Correspondentie/Klantgerichte e-mails en brieven schrijven was een prima vervolg op de cursus spelling en grammatica. D… alles lezen - maa 23 mei 2016 17:31:45 UTC

Julia Aistova
starstarstarstarstar
Financial Accounting Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer leerzame training, op een prettige en klantgerichte manier gegeven. Trainer besteedde voldoende aandacht aan zowel theorie als beantwoorden van gerichte praktijk vragen. Verkregen kennis kon meteen in praktijk worden toegepast, waardoor de communicatie met relaties duidelijker en efficiënter is geworden." - vri 20 mei 2016 06:48:23 UTC

"Zeer leerzame training, op een prettige en klantgerichte manier gegeven. Trainer besteedde voldoende aandacht aan zowel theorie als beantwoo… alles lezen - vri 20 mei 2016 06:48:23 UTC

Jeanot de Graaf
starstarstarstarstar_half
Technisch Adviseur Chemicalien
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Cursus zakelijke correspondentie van AB gehad en was erg leerzaam en fijn om eens de wat meer eigentijdse alternatieven voor zakelijk mailen te horen,ik ga deze zeker gebruiken.De cursus is zeker een aanrader." - don 28 mei 2015 07:07:02 UTC

"Cursus zakelijke correspondentie van AB gehad en was erg leerzaam en fijn om eens de wat meer eigentijdse alternatieven voor zakelijk mailen… alles lezen - don 28 mei 2015 07:07:02 UTC

Peter Hermans
starstarstarstarstar_half
letselschadecorrespondent
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer leuke cursus, voldeed volledig aan de verwachtingen die ik er van had. Cursusleider was uitstekend. Kon alles duidelijk en goed uitleggen en geen vraag was haar te veel. Veel nuttige tips voor dagelijks gebruik. Wist de aandacht er de gehele dag goed vast te houden. Koffie en lunch ook prima verzorgd. Ik geef een 9." - don 27 nov 2014 09:30:02 UTC

"Zeer leuke cursus, voldeed volledig aan de verwachtingen die ik er van had. Cursusleider was uitstekend. Kon alles duidelijk en goed uitlegg… alles lezen - don 27 nov 2014 09:30:02 UTC

starstarstarstarstar
Office Lease Consultant at Alphabet
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Via mijn werkgever Alphabet heb ik een taaltraining van Alfabeta gevolgd, welke mij zeer goed bevallen is. De trainer was uiterst ervaren en ik heb zeer nuttige handvatten gekregen. Een aanrader!" - don 03 apr 2014 13:08:16 UTC

"Via mijn werkgever Alphabet heb ik een taaltraining van Alfabeta gevolgd, welke mij zeer goed bevallen is. De trainer was uiterst ervaren en… alles lezen - don 03 apr 2014 13:08:16 UTC

starstarstarstarstar_border
Office Manager at Dijck & de Ridder
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een prima leerzame cursusdag. Groepsgrootte, top, locatie, top. Uitleg duidelijk en helder. Fijn dat er genoeg tijd was om eigen correspondentie te behandelen. Hierdoor niet standaard door het werkboek heen gewerkt. Zeker de moeite waard om daar achteraf nog doorheen te bladeren. En nu..twee weken na de trainingsdag blijkt dat ik met een nieuwe frisse blik mijn e-mails en brieven opstel/nalees. Het zijn voor iedereen die maar iets met tekst te maken heeft in zijn werk, aanraders, de cursudagen van Alfabeta. " - woe 26 feb 2014 14:59:55 UTC

"Een prima leerzame cursusdag. Groepsgrootte, top, locatie, top. Uitleg duidelijk en helder. Fijn dat er genoeg tijd was om eigen corresponde… alles lezen - woe 26 feb 2014 14:59:55 UTC

Linda Bras
starstarstarstarstar_border
Managementassisstente
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Beste Mieke en Jacobijn, Ik vond het een leuke en leerzame dag. Een goede voorsteloefening om mee te beginnen. Het niet toepassen van de woorden zijn, worden en zullen dwingt je na te denken over de opbouw van een zin. Ook goede handvatten gekregen voor het schrijven van een duidelijke mail of brief. Vooral de openings-en slotzinnen. Ik vond het erg prettig dat aangeleverde eigen correspondentie als voorbeeld werd gebruikt. Als tip geef ik mee om het lesboek meer te betrekken. Top dat er voldoende gelegenheid was om vragen te stellen. Met vriendelijke groet, Linda Bras" - woe 19 feb 2014 14:01:27 UTC

"Beste Mieke en Jacobijn, Ik vond het een leuke en leerzame dag. Een goede voorsteloefening om mee te beginnen. Het niet toepassen van de woo… alles lezen - woe 19 feb 2014 14:01:27 UTC

Sandy van Houten
starstarstarstarstar_border
servicepunt medewerkster
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb de cursus Zakelijke Correspondentie als zeer positief en heel leerzaam ervaren. Ik wilde graag mij meer zeker voelen bij het opstellen van een brief, ben ik te beknopt of moet ik een heel verhaal erin verwerken? Die twijfel is bij mij weggenomen en schrijf nu met meer gemak een brief. Absoluut een aanrader!" - woe 19 feb 2014 09:08:16 UTC

"Ik heb de cursus Zakelijke Correspondentie als zeer positief en heel leerzaam ervaren. Ik wilde graag mij meer zeker voelen bij het opstelle… alles lezen - woe 19 feb 2014 09:08:16 UTC

Jolanda Peskens
starstarstarstarstar_half
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik ben super enthousiast over deze cursus/trainster! De trainster begon met een kennismaking opdracht.Geen wijzende vinger, nee opbouwende kritiek waar je wat mee kunt. De locatie was Utrecht Centraal, met een route beschrijving tot aan de deur. Ook kregen we een cursus map met duidelijke uitleg, voorbeeldbrieven en opdrachten. En bij dit alles ook nog een heerlijk gezamenlijke lunch inbegrepen. Een echte aanrader dus!" - din 18 feb 2014 14:31:42 UTC

"Ik ben super enthousiast over deze cursus/trainster! De trainster begon met een kennismaking opdracht.Geen wijzende vinger, nee opbouwende k… alles lezen - din 18 feb 2014 14:31:42 UTC

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)