Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,4 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,4 (uit 447 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2018.

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 125 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
M. Pieterse
Telefoniste / Receptioniste
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Voor de derde keer oprij een super leuke training gehad bij Alfabeta en dit keer van Petra. Super veel geleerd en veel tips en trucs meegekregen. Van mij krijgt Alfabeta een dikke 10 mede door de relaxte sfeer en goede uitleg. " - 14-06-2019 07:02

"Voor de derde keer oprij een super leuke training gehad bij Alfabeta en dit keer van Petra. Super veel geleerd en veel tips en trucs meegekr… alles lezen - 14-06-2019 07:02

Startdata en plaatsen

Groningen
26 sep. 2019
Eindhoven
10 okt. 2019
Amsterdam
15 okt. 2019
Zwolle
19 nov. 2019
Rotterdam
28 nov. 2019
Utrecht
17 dec. 2019

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zij…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Zakelijke brieven, Brieven schrijven, Klantgericht schrijven, Zakelijk schrijven en Schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.


• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 125 ervaringen
starstarstarstarstar
M. Pieterse
Telefoniste / Receptioniste
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Voor de derde keer oprij een super leuke training gehad bij Alfabeta en dit keer van Petra. Super veel geleerd en veel tips en trucs meegekregen. Van mij krijgt Alfabeta een dikke 10 mede door de relaxte sfeer en goede uitleg. " - 14-06-2019 07:02

"Voor de derde keer oprij een super leuke training gehad bij Alfabeta en dit keer van Petra. Super veel geleerd en veel tips en trucs meegekr… alles lezen - 14-06-2019 07:02

starstarstarstarstar_half
Daniël van Hulst
Aftersales-Medewerker
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een duidelijke en leuke training.
Veel geleerd over wat ik al die tijd verkeerd deed! Niveau was prima en locatie ook. Trainer was ook hartstikke leuk.

Ook dat het een gemixte training was vond ik erg leerzaam.

Gewoon een top training." - 12-06-2019 09:44

"Een duidelijke en leuke training. Veel geleerd over wat ik al die tijd verkeerd deed! Niveau was prima en locatie ook. Trainer was ook hart… alles lezen - 12-06-2019 09:44

starstarstarstarstar_half
J Schippers
HR Coördinator
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De inhoud van de training sloot aan op de verwachting. Afwisseling met theorie en praktische opdrachten. Eigen inbreng was mogelijk en werd ook aandacht aan besteed, hierdoor kun je het geleerde direct in praktijk brengen. Fijne trainster en prima locatie voor een training (hotel in Zwolle). " - 29-05-2019 12:24

"De inhoud van de training sloot aan op de verwachting. Afwisseling met theorie en praktische opdrachten. Eigen inbreng was mogelijk en werd … alles lezen - 29-05-2019 12:24

starstarstarstarstar_half
Musters
Secretary
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training piramidaal schrijven geeft veel nuttige tips, die je direct toe kunt passen in de praktijk. Je gaat er krachtiger door schrijven, maar wint er ook tijd mee. De trainer brengt de lesstof met veel enthousiasme. " - 16-05-2019 11:09

"De training piramidaal schrijven geeft veel nuttige tips, die je direct toe kunt passen in de praktijk. Je gaat er krachtiger door schrijven… alles lezen - 16-05-2019 11:09

starstarstarstarstar
Peter Tappe
Mobility Officer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en nuttige tranining. Er zijn handige handvatten gegeven die direct toepasbaar zijn. Tevens aandacht voor theorie, welke weer direct met een schrijfopdracht in praktijk gebracht wordt. Door deze praktijkopdrachten is het resultaat goed merkbaar." - 16-05-2019 10:49

"Leuke en nuttige tranining. Er zijn handige handvatten gegeven die direct toepasbaar zijn. Tevens aandacht voor theorie, welke weer direct m… alles lezen - 16-05-2019 10:49

Peter Bosma
starstarstarstarstar
Peter Bosma
Teamleider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een goede training vol met tips en tricks om nog beter en to the point te communiceren. Direct toepasbaar. Een goede ervaren trainer die met veel goede voorbeelden levendig uitleg verzorgd en mensen geboeid kan houden. " - 16-05-2019 10:44

"Een goede training vol met tips en tricks om nog beter en to the point te communiceren. Direct toepasbaar. Een goede ervaren trainer die met… alles lezen - 16-05-2019 10:44

starstarstarstarstar
Eva Blotnicki
Addenda Officer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer bruikbare tips van Petra mogen ontvangen in deze training. De methodiek is direct toepasbaar in de praktijk met positieve reacties van de lezer als resultaat. Ik zou de training iets minder pakkend maken, want het aanstekelijk leuk om je met deze manier van schrijven bezig te houden!" - 16-05-2019 10:40

"Zeer bruikbare tips van Petra mogen ontvangen in deze training. De methodiek is direct toepasbaar in de praktijk met positieve reacties van … alles lezen - 16-05-2019 10:40

starstarstarstarstar
Cor Smit
Account Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een training die veel toegevoegde waarde biedt. Heel positief is de energieke wijze waarop Petra de training geeft. De inhoud is helder , to the point en Petra geeft goede tips. Leuk is dat het geleerde direct toepasbaar is." - 16-05-2019 10:39

"Een training die veel toegevoegde waarde biedt. Heel positief is de energieke wijze waarop Petra de training geeft. De inhoud is helder , t… alles lezen - 16-05-2019 10:39

starstarstarstarstar
Berbers
Sourcing Employee
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training door Petra is heel helder en op een speelse manier gegeven. Uitleg, voorbeelden op opdrachten zorgen voor afwisseling. Alles is direct toepasbaar in de praktijk. Dit is een aanrader!" - 16-05-2019 10:39

"De training door Petra is heel helder en op een speelse manier gegeven. Uitleg, voorbeelden op opdrachten zorgen voor afwisseling. Alles is … alles lezen - 16-05-2019 10:39

starstarstarstarstar
Marly van der Poel
Marketeer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een training waar je enthousiast van wordt! De duur van onze training was 1,5 dag en in deze korte periode heb ik veel geleerd! De tips en handvaten zijn direct toe te passen in mijn dagelijkse werkzaamheden. " - 16-05-2019 10:38

"Een training waar je enthousiast van wordt! De duur van onze training was 1,5 dag en in deze korte periode heb ik veel geleerd! De tips en h… alles lezen - 16-05-2019 10:38

starstarstarstarstar
Van Lit
Lease Consultant
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training is erg informatief en geeft je de juiste handvatten om een tekst tot in de kern samen te vatten. Om vanuit een conclusie je verhaal te verwoorden geen inzicht en snel duidelijkheid. de krantenkoppen zijn ook een handige tip." - 16-05-2019 10:30

"De training is erg informatief en geeft je de juiste handvatten om een tekst tot in de kern samen te vatten. Om vanuit een conclusie je verh… alles lezen - 16-05-2019 10:30

starstarstarstarstar
Eren Sahin
Office Sales Engineer
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"ik had behoefte aan een opleiding die mijn communicatie skills beter tot hun recht zouden laten komen. Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte cursus kwam ik uit bij Alfabeta Zakelijk Correspondentie. Leuke dag gehad en vooral leerzaam!" - 26-04-2019 06:55

"ik had behoefte aan een opleiding die mijn communicatie skills beter tot hun recht zouden laten komen. Tijdens mijn zoektocht naar een gesch… alles lezen - 26-04-2019 06:55

starstarstarstarstar_border
Annemieke Soeteman
directiesecretaresse
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en leerzame training! Door de kleine groep (7 pers) was er genoeg ruimte voor interactie.
Fijne directe toepasbare tips, blij mee. Dank ook voor trainer Petra, duidelijke bruikbare voorbeelden." - 12-04-2019 07:45

"Leuke en leerzame training! Door de kleine groep (7 pers) was er genoeg ruimte voor interactie. Fijne directe toepasbare tips, blij mee. D… alles lezen - 12-04-2019 07:45

starstarstarstarstar
Elm dijk
Ondersteunier Relatiebeheer en Communicatie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De groep was niet te groot dus dat was fijn om mee te werken. Petra gaf goede tips en gebruikte de praktijk ervaringen van groepsleden om van te leren. Dit maakte de stof toegankelijk. Ik ben naar huis gegaan met veel goede tips en nog meer inspiratie om mijn mails anders in te richten. " - 12-04-2019 06:34

"De groep was niet te groot dus dat was fijn om mee te werken. Petra gaf goede tips en gebruikte de praktijk ervaringen van groepsleden om va… alles lezen - 12-04-2019 06:34

starstarstarstarstar
Tom Van Merode
Werkvoorbereider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Normaalgesproken schrijf ik nooit een recensie, maar voor deze cursus maak ik zeker een uitzondering.

Ik heb genoten van de leuke cursus. Het heeft mij anders naar mijn manier van schrijven doen kijken.

De docente is echt een professional. Ze heeft mij geholpen de tekst te verkorten en leesbaarder te maken. Dit doet de aan de hand van door mijn ingestuurde voorbeelden. Wij hebben geleerd deze teksten in een modern-zakelijke tekst te veranderen.

Binnen het groot petrochemisch bedrijf waar ik werkzaam ben verstuur ik veel e-mails. Dit gaat mij zeker helpen.
" - 07-04-2019 07:59

"Normaalgesproken schrijf ik nooit een recensie, maar voor deze cursus maak ik zeker een uitzondering. Ik heb genoten van de leuke cursus… alles lezen - 07-04-2019 07:59

starstarstarstarstar
Roel de Graaf
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke heeft mijn HART of is het HARD? geraakt, twee dagen lang heeft ze mij weten te boeien met een onderwerp waar ik normaliter niet erg enthousiast over ben. Mijn waardering voor haar is niet in een cijfer uit te drukken, maar proef, ervaar, onderga, geniet leer en verwonder......

" - 03-04-2019 14:29

"Mieke heeft mijn HART of is het HARD? geraakt, twee dagen lang heeft ze mij weten te boeien met een onderwerp waar ik normaliter niet erg en… alles lezen - 03-04-2019 14:29

starstarstarstarstar
Aranka van Bronkhorst
dir. secretaresse UMCG
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een hele nuttige training. Het heeft me echt handvaten gegeven. De locatie was prima, alleen jammer dat het licht op het scherm viel waardoor de presentatie niet goed leesbaar was. " - 12-03-2019 13:36

"Ik vond het een hele nuttige training. Het heeft me echt handvaten gegeven. De locatie was prima, alleen jammer dat het licht op het scherm … alles lezen - 12-03-2019 13:36

starstarstarstarstar_border
Henk Mulder
adm. medewerker
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Door de kleine groep kregen we veel individuele aandacht, erg praktisch, prettige trainer. Het was een mooie locatie alleen was het projectiescherm moeilijk te lezen. Een zeer geslaagde en nuttige dag. Lekkere lunch.
3/2019
" - 12-03-2019 12:49

"Door de kleine groep kregen we veel individuele aandacht, erg praktisch, prettige trainer. Het was een mooie locatie alleen was het projecti… alles lezen - 12-03-2019 12:49

starstarstarstarstar
Ilse Vessies-Meij
zelfstandig managementassistent
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Opfriscursus spelling. Wat een ontzettend leuke en zinvolle training! De opbouw van de dag is goed: een prettige afwisseling tussen theorie, oefeningen en 'kennistestjes'. De locatie (Zwolle) is perfect: fijne cursusruimte, goed verzorgde lunch en onbeperkt koffie/thee. De lesstof past prima in één dag, het is precies voldoende. Het lesmateriaal is uitstekend verzorgd. Je krijgt bij aanvang een map waarmee tijdens de les gewerkt wordt en wat je na afloop kunt gebruiken als naslag. Mieke is een fijne trainer. Ze is rustig, legt op een eenvoudige manier uit, ze is geduldig, behulpzaam en aardig. Mocht je nog twijfelen: niet doen. Ik raad deze training aan. " - 24-01-2019 13:07

"Opfriscursus spelling. Wat een ontzettend leuke en zinvolle training! De opbouw van de dag is goed: een prettige afwisseling tussen theorie,… alles lezen - 24-01-2019 13:07

starstarstarstarstar
Lydia de Ruiter
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hoewel de trainingsstof op het laatst ook nog pittig was heb ik geen enkel moment van indutten gehad.Wauw wat heeft Mieke dat leuk gedaan. Ik was het niet van plan maar hoop dat het lukt op het werk om volgende week aan te sluiten bij de training grammatica." - 23-01-2019 09:33

"Hoewel de trainingsstof op het laatst ook nog pittig was heb ik geen enkel moment van indutten gehad.Wauw wat heeft Mieke dat leuk gedaan. I… alles lezen - 23-01-2019 09:33

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.