Rekencoördinator

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Avans+
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,3 Avans+ heeft een gemiddelde beoordeling van 8,3 (uit 571 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

7,8
Gemiddeld cijfer voor Rekencoördinator
Gebaseerd op 6 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstar_halfstar_borderstar_border
Thomas Musters
5
Rekencoördinator

"De kennis van de docent m.b.t. rekenen en wiskunde was zeer goed. hij hoort zichzelf graag praten en daardoor waren de lessen soms wat langdradig.
De begeleiding bij mijn werk PARWO werkt was weer zeer goed." - 19-08-2015 12:11

"De kennis van de docent m.b.t. rekenen en wiskunde was zeer goed. hij hoort zichzelf graag praten en daardoor waren de lessen soms wat langd… alles lezen - 19-08-2015 12:11

Startdata en plaatsen

Rotterdam
24 sep. 2019
Breda
14 jan. 2020
Den Bosch
14 jan. 2020
Goes
14 jan. 2020
Rotterdam
16 jan. 2020
Utrecht
16 jan. 2020

Beschrijving

REKENCOÖRDINATOR PRIMAIR ONDERWIJS

De opleiding tot rekencoördinator richt zich op de vakdidactiek rekenen-wiskunde in de klas/school én op de coördinerende rol van de leraar, de innovatiecoach, binnen de organisatie. Een rekencoördinator levert een wezenlijke bijdrage aan de schoolontwikkeling ten aanzien van rekenen-wiskunde doordat hij/zij enerzijds in staat is om op verschillende niveaus reken-wiskunde onderwijs te ontwikkelen op basis van leerlijnen, referentieniveaus en kerndoelen. Anderzijds is de rekencoördinator in staat om vanuit aandacht voor persoonlijk leiderschap een veranderproces in te richten en collega’s in de uitvoering van hun vakmanschap in de klas te begeleiden.

De ople…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

REKENCOÖRDINATOR PRIMAIR ONDERWIJS

De opleiding tot rekencoördinator richt zich op de vakdidactiek rekenen-wiskunde in de klas/school én op de coördinerende rol van de leraar, de innovatiecoach, binnen de organisatie. Een rekencoördinator levert een wezenlijke bijdrage aan de schoolontwikkeling ten aanzien van rekenen-wiskunde doordat hij/zij enerzijds in staat is om op verschillende niveaus reken-wiskunde onderwijs te ontwikkelen op basis van leerlijnen, referentieniveaus en kerndoelen. Anderzijds is de rekencoördinator in staat om vanuit aandacht voor persoonlijk leiderschap een veranderproces in te richten en collega’s in de uitvoering van hun vakmanschap in de klas te begeleiden.

De opleiding bestaat uit 3 modules welke in een zelf gekozen volgorde doorlopen kunnen worden. Afhankelijk van je persoonlijke situatie en/of wensen vanuit de schoolorganisatie kan Avans+ je de bij jouw situatie best passende route adviseren.

DOELGROEP

De opleiding rekencoördinator is bedoeld voor leraren in het (speciaal) basisonderwijs met enkele jaren ervaring en affiniteit met reken-wiskunde onderwijs.

WERKVORM

Avans+ werkt met ervaren docenten, die naast hun werkzaamheden voor Avans+ vaak zelf ook werkzaam zijn binnen het onderwijs in diverse functies. De opleiding is, naast relevante literatuur en theoretische achtergrond, vooral praktisch ingericht.

Leerteams
Naast de nieuwe kennis en begeleiding die je ontvangt vanuit de opleidingsdocent(en) is het leren van en met elkaar en de toepassing binnen de eigen organisatie een belangrijk uitgangspunt binnen de opleiding. Je werkt hiervoor in kleinere leerteams die elkaar voorzien van feedback en die samen regelmatig hun bevindingen presenteren tijdens de opleidingsbijeenkomsten. Binnen de leerteams vindt ook intervisie plaats.

Casuïstiek vanuit uw eigen praktijk
Voor de contactbijeenkomsten bestudeer je zelfstandig de leerstof. Je formuleert leervragen voor deze bijeenkomsten en deelt je ervaringen en inzichten met de docent en de andere deelnemers. Je praktijkervaring en de koppeling met de theorie vormt de basis voor de discussie en interactie met elkaar. Op niveau kun je met docenten en mededeelnemers sparren over ontwikkelingen binnen je organisatie.

Action Learning
Een belangrijk werkvorm die hierbij wordt gebruikt is die van ‘Action learning’. Een vorm van leren waarbij een groep deelnemers van en met elkaar leert door het bespreken van urgente en belangrijke problemen. Hierbij hoort ook het ondernemen van acties, het zoeken naar nieuwe paden, risico’s nemen en experimenteren. Oftewel leren door doen en ervaren, gecombineerd met systematische reflectie gekoppeld aan de eigen prestaties op de werkvloer.

Social learning
Naast de contactbijeenkomsten vindt een deel van het leren ook plaats in onze digitale leeromgeving Curatr voor ‘social learning’. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert de regie over je eigen ontwikkeltraject waarbij je 24/7 kunt leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.

RESULTAAT

Na afronding ben je in staat om:

  • Vanuit een visie op reken-wiskunde onderwijs, vanuit kennis en inzichten van leerlijnen, referentieniveaus en de verschillende rekendomeinen het rekenonderwijs in te richten.
  • Een krachtige leeromgeving in te richten, gebruik makend van verschillende werkvormen.
  • Leerlingen op verschillende niveaus adequaat te begeleiden en ondersteunen.
  • Een kwaliteitsanalyse te maken en de juiste interventies te bepalen.
  • Zelfstandig reken-wiskunde opgaven op te lossen door gebruik te maken van diverse oplossingsstrategieën.
  • Zelf richting te geven aan de invulling van het werken als coördinator in de schoolorganisatie waarbij aandacht is voor de persoon achter de coördinator (wie ben ik), zijn visie en ambitie (wat wil ik) en zijn leiderschapsvaardigheden (hoe realiseer ik dat).
  • Een veranderproces te begeleiden en een bijdrage te leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.
  • Collega’s de begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van hun vakmanschap in de klas. Hiervoor zet u fundamentele communicatie- en coachtechnieken in.

Avans+ - Met een plus achter je naam bereik je meer.

7,8
Gemiddeld cijfer voor Rekencoördinator
Gebaseerd op 6 ervaringen
starstarstar_halfstar_borderstar_border
Thomas Musters
5
Rekencoördinator

"De kennis van de docent m.b.t. rekenen en wiskunde was zeer goed. hij hoort zichzelf graag praten en daardoor waren de lessen soms wat langdradig.
De begeleiding bij mijn werk PARWO werkt was weer zeer goed." - 19-08-2015 12:11

"De kennis van de docent m.b.t. rekenen en wiskunde was zeer goed. hij hoort zichzelf graag praten en daardoor waren de lessen soms wat langd… alles lezen - 19-08-2015 12:11

Pamela Jane Allen
starstarstarstarstar_border
Pamela Jane Allen
Leerkracht basisonderwijs en rekencoördinator at PCBS De Klankhof
8
Rekencoördinator

"Zeer informatieve en praktische opleiding. Je krijgt veel nuttige input, niet alleen van je docent maar ook van je medestudenten. Je werkt aan je eigen ontwikkeling, maar maakt intussen ook een "eindproduct" voor je school.
De tijdsinvestering komt overeen met de studie-uren die voor de opleiding vermeld staan. Vaak ben je ook meer tijd kwijt, omdat je nig vanalles wil uitzoeken/nalezen.
Het werken via Paboweb heb ik als prettig ervaren; je kunt snel informatie met elkaar delen.
Locatie, organisatie, docent en begeleiding waren prima in orde!" - 15-06-2015 13:48

"Zeer informatieve en praktische opleiding. Je krijgt veel nuttige input, niet alleen van je docent maar ook van je medestudenten. Je werkt a… alles lezen - 15-06-2015 13:48

starstarstarstarstar_border
Huriye Atar
Leerkracht
8
Rekencoördinator

"De volgende punten waren positief: niveau van de opleiding, locatie en trainer zeer bekwaam. Daarnaast was hij altijd bereid om te helpen via de mail.
De volgende punten konden beter: soms iets te langdradig over één onderwerp en timemanagement. " - 11-06-2015 15:11

"De volgende punten waren positief: niveau van de opleiding, locatie en trainer zeer bekwaam. Daarnaast was hij altijd bereid om te helpen vi… alles lezen - 11-06-2015 15:11

starstarstarstarstar
jasmijn keller
leerkracht
10
Rekencoördinator

"Ik heb de opleiding rekencoördinator gevolgd. Mijn docent was dhr JC Van 't Zelfde.
Hij heeft mij met enthousiasme veel geleerd, mij geïnspireerd en mij begeleid in het schrijven van een zeer geslaagd rekenverbeterplan welke nu is aangenomen bij mij op school en dat komend schooljaar in werking gaat waarbij elk kind op zijn eigen en juiste niveau tot zijn recht komt " - 08-06-2015 18:41

"Ik heb de opleiding rekencoördinator gevolgd. Mijn docent was dhr JC Van 't Zelfde. Hij heeft mij met enthousiasme veel geleerd, mij geïnsp… alles lezen - 08-06-2015 18:41

starstarstarstarstar_border
marjolein van zitteren
leerkracht basisonderwijs - rekencoördinator
8
Rekencoördinator

"Zeer leerzame opleiding, ik heb veel over rekenen geleerd terwijl ik dacht dat je na 13 jaar rekenonderwijs geven, alles zo ongeveer wel weet.. Dat was dus niet het geval!" - 08-06-2015 18:17

"Zeer leerzame opleiding, ik heb veel over rekenen geleerd terwijl ik dacht dat je na 13 jaar rekenonderwijs geven, alles zo ongeveer wel wee… alles lezen - 08-06-2015 18:17

starstarstarstarstar_border
Anouk Huijben
Rekencoordinator
8
Rekencoördinator

"Ik vond de opleiding erg interessant! Heb veel geleerd over rekenproblemen, ERWD-protocol en andere programma's. Ook ben je na de opleiding thuis in de nieuwste omwikkelingen in de rekenwereld. Wat ik wel gemist heb is meer informatie over het schrijven van een rekenbeleidsplan en een rekenhandboek." - 08-06-2015 17:43

"Ik vond de opleiding erg interessant! Heb veel geleerd over rekenproblemen, ERWD-protocol en andere programma's. Ook ben je na de opleiding … alles lezen - 08-06-2015 17:43

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Avans+, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.