Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ) - Virtual Classroom

Tijdsduur
Logo van Bestuursacademie Nederland
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 7,6 Bestuursacademie Nederland heeft een gemiddelde beoordeling van 7,6 (uit 868 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Bestuursacademie Nederland biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: 's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

Je werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken binnen een gemeente of je gaat daar starten. Je wilt je graag ontwikkelen om de burger passend en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.

In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Burgerzaken, Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP), Gemeente, Arbo en Arbobeleid.

Je werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken binnen een gemeente of je gaat daar starten. Je wilt je graag ontwikkelen om de burger passend en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.

In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.

Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Als medewerker Burgerzaken dien je dus over voldoende kennis te beschikken om burgers professioneel te kunnen helpen. In de Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ) leer je de functies en taken van Burgerzaken binnen de lokale overheid kennen. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.

Admission

Je dient voor minimaal 2 dagen per week werkzaam te zijn op een afdeling Burgerzaken. Je kunt hiervoor ook stage lopen. De opleiding sluit aan op MBO-niveau.

Graduation

De module Klantgericht denken en handelen rond je af met een praktijkgerichte opdracht. De andere modules worden afgerond met een digitaal examen. Als je alle modules met goed gevolg afrondt, ontvang je het diploma ‘Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)’ van Bestuursacademie Nederland.

Objectives

Deze opleiding is gericht op de praktijk. Aan de hand van de theorie ga je aan de slag met oefen- en praktijkopdrachten in je eigen werkomgeving. Dat levert je direct resultaat op. Ervaren docenten die zelf werkzaam zijn in de praktijk bieden je praktische handvatten. Na afloop beschik je over kennis van de verschillende deelterreinen van het vakgebied Burgerzaken. Alle relevante onderwerpen waar je in de praktijk mee te maken krijgt, komen aan bod. Ook ontwikkel je communicatievaardigheden die je als medewerker nodig hebt om de burger professioneel te woord te kunnen staan. Kortom: een opleiding waar je meteen mee aan de slag kunt.

Program guide

In dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:

Burgerzaken voor frontofficemedewerkers

(3 dagen)

  • Rol en verantwoordelijkheid afdeling Burgerzaken (algemeen)
  • Legitimatie, identificatie, fraude en privacy
  • Geboorte, huwelijk en overlijden
  • Personen- en familierecht
  • Basisregistratie Personen (BRP)
  • Reisdocumenten en rijbewijzen
  • Documenten en verzoeken
  • Migratie
Klantgericht denken en handelen

(3 dagen)

  • Klantgericht werken bij de gemeente
  • Communicatie
  • Klantgerichte gesprekstechnieken
  • Omgaan met verschillende gedragsstijlen
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Omgaan met emoties
  • Regie voeren
  • Omgaan met klachten
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Conflicthanteringsstijlen
Identiteit, documentherkenning en fraude

(3 dagen)

  • Identiteit en identificatie
  • Identificatieplicht
  • Gebruik van wettelijk erkende identificatiedocumenten
  • Identiteitsvaststelling
  • Online identiteitsfraude
  • Documentherkenning
  • Welke documenten zijn toegestaan in welke gevallen?
  • Authenticiteit van documenten
  • (Technisch) beoordelen van identiteitsdocumenten
  • (Technisch) beoordelen van reis- en verblijfsdocumenten
  • Onderzoek en fraude
  • Wat is identiteitsfraude?
  • Adresonderzoek
  • Onderzoek via social media
  • Samenwerken met Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID)
  • Invloed en aanpak digitalisering
Documenten en verzoeken

(3 dagen)

  • Informatieverstrekking reisdocumenten
  • Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
  • Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
  • Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
  • Gegevensverstrekking BRP
  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
  • Uitvoering Kieswet
  • Nationaliteitsrecht
  • Verwerken van verzoeken of kennisgevingen met betrekking tot gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht
Geboorte, huwelijk en overlijden

(3 dagen)

  • Inleiding geboorte, huwelijk en overlijden
  • Toepassen Nederlandse wet- en regelgeving
  • Verstrekken van informatie
  • Opmaken van belangrijkste akten
  • Opmaken van latere vermeldingen
  • Verlof tot lijkbezorging
  • Verwerking in de BRP
  • Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP)
  • BRP-berichtenverkeer
Migratie

(3 dagen)

  • Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar buitenland)
  • Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
  • Onderzoek (on)juistheid van verblijfs- en adresgegevens (adresonderzoek)
  • BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
  • Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
  • Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar buitenland
  • Informatieverstrekking aan de klant
  • BRP-berichtenverkeer

Course schedule

Deze opleiding duurt 1 jaar. U heeft 18 lesdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur.

Samen bouwen aan het openbaar bestuur!

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.