Leergang Integrale Lokale Armoedebestrijding - Dag
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 14 sep. 2023 tot 11 jan. 2024 |
placeAmsterdam 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeArnhem 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeDen Haag 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeEindhoven 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeGroningen 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeRotterdam 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeUtrecht 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeZwolle 15 sep. 2023 tot 12 jan. 2024 |
placeUtrecht 23 nov. 2023 tot 28 mrt. 2024 |
placeAmsterdam 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeArnhem 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeDen Haag 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeEindhoven 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeGroningen 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeRotterdam 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeUtrecht 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeZwolle 24 nov. 2023 tot 5 apr. 2024 |
placeUtrecht 1 feb. 2024 tot 13 jun. 2024 |
placeAmsterdam 2 feb. 2024 tot 14 jun. 2024 |
Beschrijving
Deze leergang is ontwikkeld voor beleidsadviseurs en managers binnen de lokale overheid en hun ketenpartners. Doel is om het armoede- en schuldenbeleid gericht op de lokale situatie te onderzoeken en dit op een efficiënte en integrale manier aan te pakken.
Armoede en schuldenbestrijding staan hoog op de politieke agenda. Het heeft immers grote consequenties voor de betrokkenen. Zo is bekend dat armoede niet alleen het financiële budget op de proef stelt, maar ook tot sociale uitsluiting en gezondheidsproblemen kan leiden. In Nederland is het armoede- en schuldenbeleid voor een belangrijk deel gedecentraliseerd. De uitdaging van de beleidsadviseurs en projectleiders armoedebestrijding is om, …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Deze leergang is ontwikkeld voor beleidsadviseurs en managers binnen de lokale overheid en hun ketenpartners. Doel is om het armoede- en schuldenbeleid gericht op de lokale situatie te onderzoeken en dit op een efficiënte en integrale manier aan te pakken.
Armoede en schuldenbestrijding staan hoog op de politieke agenda. Het heeft immers grote consequenties voor de betrokkenen. Zo is bekend dat armoede niet alleen het financiële budget op de proef stelt, maar ook tot sociale uitsluiting en gezondheidsproblemen kan leiden. In Nederland is het armoede- en schuldenbeleid voor een belangrijk deel gedecentraliseerd. De uitdaging van de beleidsadviseurs en projectleiders armoedebestrijding is om, naast beleid, gebaseerd op heldere visie en meetbare doelstellingen, ook voor samenhang te zorgen met aanverwante beleidsterreinen en zo tot een efficiënt integraal lokaal beleid te komen. Hoe werk je efficiënt samen om tot een gezamenlijke strategie voor aanpak van armoede en schulden te komen? In deze Leergang leer je armoede- en schuldenbeleid te onderzoeken en gericht vorm te geven en te implementeren.
Admission
Graduation
Objectives
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten die zelf met beide benen in de praktijk staan. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door oefeningen en het geven van praktijkvoorbeelden. Ook de interacties met medestudenten spelen hierin een belangrijke rol.
Program guide
In deze Leergang komen de volgende onderwerpen aan bod:
Masterclass Armoedebeleid en Schuldhulpverlening(4 dagen)
Context van armoedebeleid
- Historisch perspectief armoede
- Inrichting en doel sociale zekerheid met verandering in het stelsel
- Systeemoorzaken van armoede
- (Gedrags)kenmerken van mensen in armoede
- Soorten armoede
- Consequenties van armoede; de invloed op verschillende leefgebieden
- Nieuwe ontwikkelingen
Mogelijkheden lokaal beleid
- Rolverdeling Rijk en lokale overheid
- Wet- en regelgeving: randvoorwaarden voor beleidskeuzen
- Innovatie in hulpverlening en het systeem
- Integrale aanpak: samenhang met andere beleidsterreinen en leefgebieden
- Positioneren van ketenregisseur/casemanager
- Rol ketenpartners bij aanpak armoede
- Preventieve en ondersteunende aanpak
Vormgeving lokaal armoedebeleid
- Analyse van de lokale armoede en schuldenproblematiek
- Segmentering en analyseren van doelgroepen
- Betrekken doelgroepen: participatieve aanpak
- Interventies voor armoede, re-integratie, problematische schulden en schuldhulpverlening
- (Verplichte) prestatie-indicatoren, kosten en financiering
- Uitvoeringsafspraken/kwaliteitseisen
- Monitoring en evaluatie van armoedebeleid
- Plan van aanpak voor de vormgeving
(4 dagen)
Overheid en beleid
- Context van integrale beleidsvorming: samenhang samenleving-overheid-politiek
- Maatschappelijke bewegingen en verwachtingen: een veranderende overheid
- Netwerksamenleving
- Integraal beleid op basis van maatschappelijk effect
- Beleidsdialoog met andere beleidsmakers (intern en extern)
- Gezamenlijkheid in beleidsdoelen
- Interactieve beleidsvorming
- Overheidsparticipatie bij integraal beleid
- Krachtenvelden en machtsinvloeden
- Integraal beleid, verschillende portefeuillehouders
- Succesvol omgaan met tegenstrijdige belangen
- Prioritering in beleid
Rol van de integrale beleidsmaker
- Ontwikkelingen en trends van integrale beleidsvorming
- Toepassen van integrale beleidsvorming als beleidsmaker
- De rol van de integrale beleidsmaker
- Implementeren van integraal beleid
- Regisseren van integrale beleidsvorming
- Omgaan met beleidswijzigingen
- Consequenties van integrale beleidsvorming
- Communicatie
Inbedding van integraal beleid
- Inbedden van integrale beleidsvorming binnen de organisatie
- Mens en organisatie in integrale beleidsvorming
- Succesverhalen en bloopers
- Cultuuromslag
- Verandermanagement, -strategieën en -aanpak
- Gedragsveranderingen en -veranderproces
- Evaluatie van integraal beleid
- Politieke verantwoording van integraal beleid
Je rondt de Leergang af met een eindopdracht.
Course schedule
6 maandenSamen bouwen aan het openbaar bestuur!
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.