Vaardigheden voor de Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening (JKSD) - Dag

Tijdsduur

Vaardigheden voor de Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening (JKSD) - Dag

Bestuursacademie Nederland
Logo van Bestuursacademie Nederland
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 7,6 Bestuursacademie Nederland heeft een gemiddelde beoordeling van 7,6 (uit 870 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Bestuursacademie Nederland biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: 's-Hertogenbosch, Alkmaar, Almere / Lelystad, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Drachten, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerenveen, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Terneuzen, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Venlo, Westland, Zaanstad, Zoetermeer, Zwolle

Beschrijving

Je bent werkzaam als juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de sociale dienstverlening. Je wilt graag je vaardigheden verbreden om je functie optimaal te kunnen vervullen.

Binnen het sociaal domein vinden voortdurend veranderingen in de wet- en regelgeving en het beleid plaats. Als juridisch kwaliteitsmedewerker dien je als informatiebron voor je collega’s, maar bijvoorbeeld ook voor zorgaanvragers met juridische vraagstukken hierover. Ook schrijf je beschikkingen die aan hoge eisen moeten voldoen. Wil je daarom je vaardigheden als juridisch kwaliteitsmedewerker versterken? Dan is dit een interessant programma voor jou. Je krijgt zicht op de eisen waaraan een goede beschikking moet voldoen en…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Je bent werkzaam als juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de sociale dienstverlening. Je wilt graag je vaardigheden verbreden om je functie optimaal te kunnen vervullen.

Binnen het sociaal domein vinden voortdurend veranderingen in de wet- en regelgeving en het beleid plaats. Als juridisch kwaliteitsmedewerker dien je als informatiebron voor je collega’s, maar bijvoorbeeld ook voor zorgaanvragers met juridische vraagstukken hierover. Ook schrijf je beschikkingen die aan hoge eisen moeten voldoen. Wil je daarom je vaardigheden als juridisch kwaliteitsmedewerker versterken? Dan is dit een interessant programma voor jou. Je krijgt zicht op de eisen waaraan een goede beschikking moet voldoen en leert hoe je vanuit een zorgvuldige intake en rapportage naar een juiste beschikking toe kunt werken. Ook ga je aan de slag met diverse gespreksvaardigheden en leer je deze toepassen in gesprekssituaties, gericht op je dagelijkse werkzaamheden.

Admission

Graduation

Na afloop van de training ontvang je het certificaat van deelname ‘Vaardigheden voor de Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening (JKSD)’ van Bestuursacademie Nederland.

Objectives

Tijdens de training verdiep je je onder andere in het juridisch kader en de praktische vaardigheden voor het schrijven van rapportages en beschikkingen. Ook krijg je zicht op de regels van effectieve communicatie en ontwikkel je een eigen communicatiestijl. We maken tijdens de bijeenkomsten zo veel mogelijk gebruik van voorbeelden uit jouw werkpraktijk. Zo kun je wat je leert direct toepassen.

Program guide

Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

Schrijven van Beschikkingen en Rapportages

(3 dagen)

  • Eisen aan rapportages en beschikkingen
  • Betekenis van de Awb bij rapportages en beschikkingen
  • Motiveringsbeginsel en andere beginselen van behoorlijk bestuur
  • Schrijven van een juridisch juiste beschikking
  • Het intakegesprek
  • De rapportage
  • Het taalgebruik
  • Logische opbouw
  • Zorgvuldigheid en volledigheid
  • Transparantie
  • Feiten en meningen
  • Het trekken van de juiste conclusies
  • Afweging
  • Opzet
Invloed Uitoefenen in Gesprekken

(3 dagen)

  • Communicatie: stijlen, niveaus en aspecten
  • Opbouw en fases van verschillende soorten gesprekken
  • Het belang van vragen stellen en doorvragen
  • De invloed van actief luisteren
  • Het belang van samenvatten (toetsen van de boodschap)
  • Het belang van formulering, oogcontact en spreektempo
  • De invloed van non-verbale communicatie op het verloop van een gesprek
  • Het versterken van het ‘wij-gevoel’ in het gesprek
  • Ontvangen en geven van feedback
  • Het sturen van een gesprek (onder meer klantgericht ‘afkappen’)
  • Effectief omgaan met de emoties van de gesprekspartner (boosheid, agressie, dichtslaan, irritatie)
  • Impact van social media

Course schedule

6 dagen

Samen bouwen aan het openbaar bestuur!

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.