Vaardigheden voor de Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening (JKSD) - Dag
Startdata en plaatsen
placeZwolle 12 jun. 2023 tot 9 okt. 2023 |
placeAmsterdam 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeArnhem 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeDen Haag 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeEindhoven 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeGroningen 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeRotterdam 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeUtrecht 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeZwolle 12 sep. 2023 tot 5 dec. 2023 |
placeAmsterdam 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeArnhem 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeDen Haag 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeEindhoven 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeGroningen 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeRotterdam 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeUtrecht 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
placeZwolle 24 nov. 2023 tot 9 feb. 2024 |
Beschrijving
Je bent werkzaam als juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de sociale dienstverlening. Je wilt graag je vaardigheden verbreden om je functie optimaal te kunnen vervullen.
Binnen het sociaal domein vinden voortdurend veranderingen in de wet- en regelgeving en het beleid plaats. Als juridisch kwaliteitsmedewerker dien je als informatiebron voor je collega’s, maar bijvoorbeeld ook voor zorgaanvragers met juridische vraagstukken hierover. Ook schrijf je beschikkingen die aan hoge eisen moeten voldoen. Wil je daarom je vaardigheden als juridisch kwaliteitsmedewerker versterken? Dan is dit een interessant programma voor jou. Je krijgt zicht op de eisen waaraan een goede beschikking moet voldoen en…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Je bent werkzaam als juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de sociale dienstverlening. Je wilt graag je vaardigheden verbreden om je functie optimaal te kunnen vervullen.
Binnen het sociaal domein vinden voortdurend veranderingen in de wet- en regelgeving en het beleid plaats. Als juridisch kwaliteitsmedewerker dien je als informatiebron voor je collega’s, maar bijvoorbeeld ook voor zorgaanvragers met juridische vraagstukken hierover. Ook schrijf je beschikkingen die aan hoge eisen moeten voldoen. Wil je daarom je vaardigheden als juridisch kwaliteitsmedewerker versterken? Dan is dit een interessant programma voor jou. Je krijgt zicht op de eisen waaraan een goede beschikking moet voldoen en leert hoe je vanuit een zorgvuldige intake en rapportage naar een juiste beschikking toe kunt werken. Ook ga je aan de slag met diverse gespreksvaardigheden en leer je deze toepassen in gesprekssituaties, gericht op je dagelijkse werkzaamheden.
Admission
Graduation
Objectives
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten die zelf met beide benen in de praktijk staan. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door oefeningen en het geven van praktijkvoorbeelden. Ook de interacties met medestudenten spelen hierin een belangrijke rol.
Program guide
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Schrijven van Beschikkingen en Rapportages(3 dagen)
- Eisen aan rapportages en beschikkingen
- Betekenis van de Awb bij rapportages en beschikkingen
- Motiveringsbeginsel en andere beginselen van behoorlijk bestuur
- Schrijven van een juridisch juiste beschikking
- Het intakegesprek
- De rapportage
- Het taalgebruik
- Logische opbouw
- Zorgvuldigheid en volledigheid
- Transparantie
- Feiten en meningen
- Het trekken van de juiste conclusies
- Afweging
- Opzet
(3 dagen)
- Communicatie: stijlen, niveaus en aspecten
- Gesprek
-
- Doel en het voorbereiden van het gesprek
- Vorm van gesprek
- Maken van een gespreksplan
- Gesprekstechnieken - algemeen
-
- De kunst van vragen stellen
- Luisteren, bevestigen en samenvatten
- De invloed van non-verbale communicatie
- Het versterken van het ‘wij-gevoel’ in het gesprek
- Regie in gesprekken
- Effectief omgaan met de emoties van de gesprekspartner (boosheid, agressie, dichtslaan, irritatie)
- Motiverende gespreksvoering
-
- Waarom en uitgangspunten
- Gedragsverandering ondersteunen
- Wat wil en kan de klant zelf al
- Handelen vanuit mededogen: het beste met de klant voor hebben
- Non-directieve technieken
- Open vragen
- Reflectie luisteren
- Bevestigen en ondersteunen
- Samenvatten
- Directieve technieken
- Informeren en adviseren
- Omgaan met weerstand
- Onderzoeken waar de weerstand ligt
- Verschillen van mening en inzicht (acceptatie)
- Judo: gebruik de energie van weerstand voor iets positiefs
- Dansen: draai samen de goeie kant op
Course schedule
6 dagenSamen bouwen aan het openbaar bestuur!
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.