Vaardigheden voor de Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening (JKSD) - Virtual Classroom
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Je bent werkzaam als juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de sociale dienstverlening. Je wilt graag je vaardigheden verbreden om je functie optimaal te kunnen vervullen.
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning moc…Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Je bent werkzaam als juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de sociale dienstverlening. Je wilt graag je vaardigheden verbreden om je functie optimaal te kunnen vervullen.
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.Binnen het sociaal domein vinden voortdurend veranderingen in de wet- en regelgeving en het beleid plaats. Als juridisch kwaliteitsmedewerker dien je als informatiebron voor je collega’s, maar bijvoorbeeld ook voor zorgaanvragers met juridische vraagstukken hierover. Ook schrijf je beschikkingen die aan hoge eisen moeten voldoen. Wil je daarom je vaardigheden als juridisch kwaliteitsmedewerker versterken? Dan is dit een interessant programma voor jou. Je krijgt zicht op de eisen waaraan een goede beschikking moet voldoen en leert hoe je vanuit een zorgvuldige intake en rapportage naar een juiste beschikking toe kunt werken. Ook ga je aan de slag met diverse gespreksvaardigheden en leer je deze toepassen in gesprekssituaties, gericht op je dagelijkse werkzaamheden.
Objectives
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten die zelf met beide benen in de praktijk staan. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door oefeningen en het geven van praktijkvoorbeelden. Ook de interacties met medestudenten spelen hierin een belangrijke rol.
Program guide
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Schrijven van Beschikkingen en Rapportages(3 dagen)
- Eisen aan rapportages en beschikkingen
- Betekenis van de Awb bij rapportages en beschikkingen
- Motiveringsbeginsel en andere beginselen van behoorlijk bestuur
- Schrijven van een juridisch juiste beschikking
- Het intakegesprek
- De rapportage
- Het taalgebruik
- Logische opbouw
- Zorgvuldigheid en volledigheid
- Transparantie
- Feiten en meningen
- Het trekken van de juiste conclusies
- Afweging
- Opzet
(3 dagen)
- Communicatie: stijlen, niveaus en aspecten
- Gesprek
-
- Doel en het voorbereiden van het gesprek
- Vorm van gesprek
- Maken van een gespreksplan
- Gesprekstechnieken - algemeen
-
- De kunst van vragen stellen
- Luisteren, bevestigen en samenvatten
- De invloed van non-verbale communicatie
- Het versterken van het ‘wij-gevoel’ in het gesprek
- Regie in gesprekken
- Effectief omgaan met de emoties van de gesprekspartner (boosheid, agressie, dichtslaan, irritatie)
- Motiverende gespreksvoering
-
- Waarom en uitgangspunten
- Gedragsverandering ondersteunen
- Wat wil en kan de klant zelf al
- Handelen vanuit mededogen: het beste met de klant voor hebben
- Non-directieve technieken
- Open vragen
- Reflectie luisteren
- Bevestigen en ondersteunen
- Samenvatten
- Directieve technieken
- Informeren en adviseren
- Omgaan met weerstand
- Onderzoeken waar de weerstand ligt
- Verschillen van mening en inzicht (acceptatie)
- Judo: gebruik de energie van weerstand voor iets positiefs
- Dansen: draai samen de goeie kant op
Course schedule
6 dagenCharacteristics
TrainingenShort program
BN-TVJK|Vaardigheden voor de Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening (JKSD)Commercial partners
Brand OwnerSamen bouwen aan het openbaar bestuur!
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.