Effectief omgaan met moeilijk gedrag van cliënten

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Effectief omgaan met moeilijk gedrag van cliënten

BijzonderStrafrecht Academie
Logo van BijzonderStrafrecht Academie
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9 BijzonderStrafrecht Academie heeft een gemiddelde beoordeling van 9 (uit 4 ervaringen)

Wil je dit evenement bijwonen? Schrijf je hier in!

Startdata en plaatsen

placeDen Haag
10 okt. 2025

Beschrijving

Cliënten in strafzaken hebben vaak zeer diverse achtergronden en hun gedrag / problematiek, of dat van hun naasten, kunnen soms een enorme uitdaging vormen voor hun advocaat. Tijdens bijvoorbeeld uw piketdiensten, waarin effectief en efficiënt het plan bepalen en handelen noodzakelijk is, kan het helpend zijn als u snel problematiek of bepaald gedrag herkent en daarop uw aanpak kan afstemmen. Dit geldt tevens voor het bijstaan van uw cliënt bij een inhoudelijke behandeling van een strafzaak.

Wij rangschikken, vrij zwart-wit, een aantal veel voorkomende uitdagingen voor de strafrechtadvocaat:

  • De dwingende client

  • De intimiderende client

  • De antisociale cliënt 

  • De narcistisc…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met, Stress, Omgaan met weerstand, Communicatietechnieken en Omgaan met Agressie & Emotie.

Cliënten in strafzaken hebben vaak zeer diverse achtergronden en hun gedrag / problematiek, of dat van hun naasten, kunnen soms een enorme uitdaging vormen voor hun advocaat. Tijdens bijvoorbeeld uw piketdiensten, waarin effectief en efficiënt het plan bepalen en handelen noodzakelijk is, kan het helpend zijn als u snel problematiek of bepaald gedrag herkent en daarop uw aanpak kan afstemmen. Dit geldt tevens voor het bijstaan van uw cliënt bij een inhoudelijke behandeling van een strafzaak.

Wij rangschikken, vrij zwart-wit, een aantal veel voorkomende uitdagingen voor de strafrechtadvocaat:

  • De dwingende client

  • De intimiderende client

  • De antisociale cliënt 

  • De narcistische client

  • De afhankelijke client

  • De hysterische client

  • De minder begaafde client

  • De (hoog) begaafde cliënt  

  • De liegende client

  • De manipulerende client

  • De passieve cliënt 

  • BONUS: de claimende derden / familieleden van cliënt

In deze cursus leren de docenten de deelnemers hoe noodzakelijk enige basiskennis van gedrag en achterliggende problematiek is, om een effectieve, efficiënte en prettige werkrelatie met uw cliënt te ontwikkelen én te behouden.

Het zal u tijd en energie opleveren als u gedrag tijdig herkent en daar gericht naar kan handelen. De werkrelatie met uw cliënt zal verbeteren en u zult zich comfortabeler voelen in uw positie als regiehouder van de verdediging. 

Tijdens deze cursus wordt specifiek ingegaan op (persoonlijkheids)problematiek en (moeilijk / onaangepast) gedrag van cliënten die u als advocaat tegenkomt binnen de verschillende fasen van het strafproces.

U mag bij deze cursus -indien gewenst- vooraf uw eigen casuistiek aanleveren, zodat gerichter inhoud gegeven kan worden aan de opleidingsdag.

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Omgaan met.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.