Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen

Type product
Tijdsduur
Trainers
Sandra van de Mheen+6
Logo van Business Impact Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,4 Business Impact Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,4 (uit 56 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 beste nieuwe opleider.

Lees meer over Beste Opleider 2019.

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen
Gebaseerd op 4 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Frank Joosten
Business Development Manager
10
Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen

"De trainingen van Tjeerd hebben impact! Hij zet je aan het denken, brengt je in beweging en brengt zowel het individu als het team op een hoger niveau. Daarnaast is Tjeerd een zeer prettig mens." - 01-04-2020 09:43

"De trainingen van Tjeerd hebben impact! Hij zet je aan het denken, brengt je in beweging en brengt zowel het individu als het team op een ho… alles lezen - 01-04-2020 09:43

Beschrijving

Effectieve communicatie op de werkvloer:

Als je aan werknemers vraagt: “wat zou je verbeterd willen zien op je werk?” dan is het antwoord op de vraag in 90 % van de gevallen: De interne communicatie.

Wat vaak gebeurt is dat er “over” elkaar wordt gesproken in plaats van “met” elkaar. In sommige gevallen leiden irritaties tot conflicten. Ook voor nieuwe mensen in het team is het soms lastig hun plaats te vinden tussen de teamleden die al de taken en rollen hebben verdeeld en in hun patronen vast zitten.

Als we doorvragen over de reden waarom het zo wordt gedaan horen we meestal "Zo doen we het altijd".

Bovenstaande voorbeelden spelen gelukkig niet in elk team of elke afdeling. Er zijn all…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Effectieve communicatie op de werkvloer:

Als je aan werknemers vraagt: “wat zou je verbeterd willen zien op je werk?” dan is het antwoord op de vraag in 90 % van de gevallen: De interne communicatie.

Wat vaak gebeurt is dat er “over” elkaar wordt gesproken in plaats van “met” elkaar. In sommige gevallen leiden irritaties tot conflicten. Ook voor nieuwe mensen in het team is het soms lastig hun plaats te vinden tussen de teamleden die al de taken en rollen hebben verdeeld en in hun patronen vast zitten.

Als we doorvragen over de reden waarom het zo wordt gedaan horen we meestal "Zo doen we het altijd".

Bovenstaande voorbeelden spelen gelukkig niet in elk team of elke afdeling. Er zijn allerlei gradaties mogelijk in team dynamiek en problematiek. Wat echter wel altijd zo is is dat het nog beter kan in elk team. Elk team heeft ruimte voor groei en ontwikkeling.

Onze aanpak:

Om die groei en ontwikkeling te realiseren pakken we in onze aanpak de volgende kernzaken in ieder geval aan:

  • Het doorbreken van de vastgeroeste ineffectieve patronen
  • Het ombuigen van belemmerde overtuigingen naar helpende overtuigingen
  • Communicatie begint bij jezelf (dit is voor veel mensen een echte eyeopener)
  • Hoe kan je op een professionele wijze je collega’s feedback geven zonder dat men in de weerstand schiet.
  • Als je collega toch in de weerstand schiet hoe ga je daar dan effectief mee om gaan
  • Hoe kunnen we elkaar middels open vragen te bevragen en dan samen onderzoeken wat de oplossing kan zijn. Wat gaat dat opleveren ten opzichte van waartoe we vaak geneigd zijn namelijk; te handelen op basis van aannames en voorbarige conclusies?

Daarnaast zullen we in overleg met de opdrachtgever op basis van de individuele behoeftes en knelpunten binnen het team nog elementen toevoegen om tot een optimaal resultaat te komen.

Hoe verloopt het trainingstraject?

We starten met een 361 analyse. Dit is een digitale vragenlijst die iedere deelnemer eerst zelf invult. Hij/zij scoort zichzelf op vaardigheden zoals actief luisteren, feedback geven, complimenteren, omgaan met stres, presentatie vaardigheden. Vervolgens nodig de deelnemer mensen uit waarmee hij/zij samenwerkt en zij beantwoorden dezelfde vragen over de deelnemer.

Daarna begint de eerste stap naar bewustwording en verandering. Hoe zie de deelnemer zichzelf en hoe zien anderen hem/haar in de dagelijkse praktijk? Waar zitten de overeenkomsten en waar zitten de verschillen? Met die inzichten gaat iedere deelnemer aan de slag om eigen doelstellingen voor de training te bepalen. Deze analyse en de definitie van de doelstellingen voor de training doet iedere deelnemer dus zelf.

Wat nog meer impact heeft is om na bepalen van de doelstellingen een optionele intake met de trainer te doen. De trainer helpt de deelnemer met het verder scherp krijgen van de doelstellingen en krijgt ook al een beeld van eventuele belemmerende onderliggende overtuigingen en gedragingen.

Deze inzichten helpen de deelnemer om nog meer rendement en groei uit de training te halen. Ook helpen ze de trainer om in de training nog gerichter met de deelnemer aan de slag te gaan om zo de ontwikkeling ook verder te stimuleren.

Na de 361 en de optionele intake begint de training met het team. Idealiter plannen we minimaal 4 trainingsdagen om het gewenste gedrag en vaardigheden te leren en in te slijpen. Tussen die dagen ligt elke keer minimaal 4-5 weken. In die periode gaat de deelnemer met de stof aan de slag. In de volgende trainingsdag evalueren we de resultaten dan en slijpen verder bij. In de optimale variant zijn er ook nog een of meerdere coachingsgesprekken in het traject waarbij de deelnemer individueel wordt ondersteund en geholpen in zijn ontwikkeling.

Na de training wordt de 361 nogmaals ingevuld door de deelnemer en dezelfde personen. Op die manier wordt de groei als voor iedere deelnemer mooi inzichtelijk en kan indien nodig de deelnemer voor zichzelf nog focuspunten bepalen.

Resultaten:

Het effect van de training is tweeledig.

Voor de deelnemer zal de bewustwording groeien, de mindset veranderen en zal hij/zij communicatief vaardiger worden. Door de 361 voor en na de training heeft hij/zij goed inzicht in de ontwikkeling.

Ook als team zal er door het traject veel beweging gekomen. Teamleden hebben meer grip en invloed op processen te hebben met de tools die ze hebben geleerd. Ze zullen meer zelfsturend worden doordat ze elkaar op een constructieve manier coachen, aanspreken en feedback geven. Het resulteert ook in positieve energie door de hernieuwde samenwerking en het zelfvertrouwen groeit.

9,3
Gemiddeld cijfer voor Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen
Gebaseerd op 4 ervaringen
starstarstarstarstar
Frank Joosten
Business Development Manager
10
Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen

"De trainingen van Tjeerd hebben impact! Hij zet je aan het denken, brengt je in beweging en brengt zowel het individu als het team op een hoger niveau. Daarnaast is Tjeerd een zeer prettig mens." - 01-04-2020 09:43

"De trainingen van Tjeerd hebben impact! Hij zet je aan het denken, brengt je in beweging en brengt zowel het individu als het team op een ho… alles lezen - 01-04-2020 09:43

Maaike Kamphorst-Kappetein
starstarstarstarstar_border
Maaike Kamphorst-Kappetein
In the field coordinator&educator
8
Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen

"Tijdens de Team Development training gaf Eveline hele duidelijke handvatten om duidelijker onderling met elkaar te communiceren en als team goed samen te werken. zij werkt heel duidelijk en houdt overzicht in de groep tijdens de training." - 16-01-2020 15:31

"Tijdens de Team Development training gaf Eveline hele duidelijke handvatten om duidelijker onderling met elkaar te communiceren en als team … alles lezen - 16-01-2020 15:31

starstarstarstarstar_half
Carel Buijing
Xperience Developer
9
Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen

"Liesbeth heb ik mogen ervaren als een soort moeder de Gans. Een persoon die zich verantwoordelijk voelt voor de hele groep, die zij begeleidt. Dat doet zij met passie, humor, bevlogenheid en is bovendien consistent in haar verhaal. Tip. Toets of de cursisten met je kunnen levelen." - 24-12-2019 14:36

"Liesbeth heb ik mogen ervaren als een soort moeder de Gans. Een persoon die zich verantwoordelijk voelt voor de hele groep, die zij begeleid… alles lezen - 24-12-2019 14:36

starstarstarstarstar
Nancy Gong
flavour creation (senior flavourist)
10
Communicatie vaardigheden / effectief communiceren / feedback geven en ontvangen / luisteren en luistervaardigheden / vragen stellen

"Liesbeth is een fantastische trainer. Ze is serieus maar vol met humor en open voor vragen. Ze kunt de droge theorie overleggen met simpele worden. Het was makkelijk om te volgen. Ik heb veel van haar geleerd. " - 25-11-2019 13:34

"Liesbeth is een fantastische trainer. Ze is serieus maar vol met humor en open voor vragen. Ze kunt de droge theorie overleggen met simpele … alles lezen - 25-11-2019 13:34

Liesbeth den Hollander - Management, Sales en Communicatie trainingen
Liesbeth den Hollander
Management, Sales en Communicatie trainingen
9,7
Jan Bouw - " No guts..no Glory"
Jan Bouw
" No guts..no Glory"
9,8
Antonie de Kok - Falen is een succes als je er van leert
Antonie de Kok
Falen is een succes als je er van leert
9
Rob van Westing -  “Practice like you’ve never won, perform like you’ve never lost”
Rob van Westing
“Practice like you’ve never won, perform like you’ve never lost”
9,3
Eveline de Jong - Trainer Leiderschap, Management, Sales en Teamcoach
Eveline de Jong
Trainer Leiderschap, Management, Sales en Teamcoach
8,7
Tjeerd den Boer - HPO  High Performing Organisations zoals De Librije, Apple, Volker Wessels,  Akzo, Anwb, Astra Zeneca, Heineken,
Tjeerd den Boer
HPO High Performing Organisations zoals De Librije, Apple, Volker Wessels, Akzo, Anwb, Astra Zeneca, Heineken,
9,6

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.