Beroepshouding voor contact- en vertrouwenspersonen

Type product
Logo van Onderwijs Trainingen voor Professionals

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Training beroepshouding voor contact- en vertrouwenspersonen

Vertrouwenspersonen bieden een luisterend oor voor klachten en geven advies. Soms met verstrekkende gevolgen. Daarom is het van belang dat een vertrouwenspersoon goed is voorbereid.

En beschikken over specifieke gespreksvaardigheden én kennis hebben van procedures. Daarbij moet zij ook de eigen rol en functie afbakenen, en de verantwoordelijkheden van zichzelf en anderen herkennen.

Hiervoor zijn mensen nodig die vaardig zijn in het herkennen van een probleem of klacht. Wat wil de klager, waar is deze het beste bij gediend, van wie is het probleem, blijft vertrouwelijke informatie altij…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Vertrouwenspersoon, E-HRM, Human Resource Management (HRM), Strategisch HRM en Ongewenste omgangsvormen.

Training beroepshouding voor contact- en vertrouwenspersonen

Vertrouwenspersonen bieden een luisterend oor voor klachten en geven advies. Soms met verstrekkende gevolgen. Daarom is het van belang dat een vertrouwenspersoon goed is voorbereid.

En beschikken over specifieke gespreksvaardigheden én kennis hebben van procedures. Daarbij moet zij ook de eigen rol en functie afbakenen, en de verantwoordelijkheden van zichzelf en anderen herkennen.

Hiervoor zijn mensen nodig die vaardig zijn in het herkennen van een probleem of klacht. Wat wil de klager, waar is deze het beste bij gediend, van wie is het probleem, blijft vertrouwelijke informatie altijd geheim en wanneer niet meer? En vooral: tot hoever ga je met begeleiding en advies? Wat zijn bijvoorbeeld de ethische en juridische aspecten?

Werkwijze

Onze werkwijze is praktisch. Er wordt veel geoefend met verschillende gespreksvormen en –technieken. Bij voorkeur wordt er gewerkt met eigen casussen van de cursisten. De casussen zullen worden herleid tot vaardigheden rond de thema's:

  • Vertrouwelijke informatie en geheimhoudingscode
  • Meldplicht
  • Klachtenbehandeling
  • Omgaan met weerstand
  • Bemiddelings- en adviesgesprekken voeren
  • Gesprekstechnieken met collega's, jongeren, ouders en externen

Tijdens de laatste cursusdag wordt er geoefend met een acteur of actrice. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan theoretische kennis. De cursisten ontvangen alle behandelde theorie in een naslagmap.

Doel

De deelnemers krijgen een scherp zicht op hun functie als vertrouwenspersoon en hun positie binnen de school. Zij weten een gesprek te structureren en de gespreksvaardigheden van de deelnemers worden vergroot. Men verwerft balans en zelfvertrouwen in het omgaan met vertrouwelijke informatie enerzijds en het hanteren van een meldplicht anderzijds. De deelnemers weten klagers professioneel op te vangen en te begeleiden bij vervolgstappen.

Voor wie is deze training bedoeld?

Contactpersonen en vertrouwenspersonen bij wie incidenten van intimidatie, agressie, geweld en discriminatie worden gemeld.
Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.