Projectorganisator in de Civiele Betonbouw
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Dag 1: Intro / Start up
Dag 2: Projectorganisatie I Onderwerpen
• Blok A: Het wat, wie, waar en hoe van een PO-er
• Blok B: IPM-model en SE
• Blok C-1: Stappenplan opstartfase
Leerdoelen:
BLOK A
o Op basis van brainstormen komen tot een taakomschrijving en een taak- en verantwoordelijkheden matrix
o Schakelen naar het project
o Besef: spin in web- en spilfunctie
BLOK B
o Begrijpen en kunnen uitdragen van IPM
o Op basis van VS 1 en/of VS 2 de basis leggen voor een PMP
o Nut & noodzaak inzien van een goede TV-matrix
o Een TV-matrix en organisatieschema kunnen opstellen
o SE gebruiken als “tool” om proces te sturen en te stroomlijnen
BLOK C-1
o Projectdoel oms…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Dag 1: Intro / Start up
Dag 2: Projectorganisatie I Onderwerpen
• Blok A: Het wat, wie, waar en hoe van een
PO-er
• Blok B: IPM-model en SE
• Blok C-1: Stappenplan opstartfase
Leerdoelen:
BLOK A
o Op basis van brainstormen komen tot een
taakomschrijving en een taak- en verantwoordelijkheden matrix
o Schakelen naar het project
o Besef: spin in web- en spilfunctie
BLOK B
o Begrijpen en kunnen uitdragen van IPM
o Op basis van VS 1 en/of VS 2 de basis leggen
voor een PMP
o Nut & noodzaak inzien van een goede
TV-matrix
o Een TV-matrix en organisatieschema kunnen
opstellen
o SE gebruiken als “tool” om proces te sturen en
te stroomlijnen
BLOK C-1
o Projectdoel omschrijven
o Objectenboom (SBS)
o Activiteitenboom (WBS)
o Hou houd ik een eisen- / raakvlakkensessie en
wat is de meerwaarde
o Werkpakketten
Dag 3: Vergunningen
Dag 4: Projectorganisatie II
Onderwerpen
• Blok C-2: Stappenplan uitvoering
Leerdoelen
BLOK C-2
o Hoe maak ik een gedegen
voorbereidingsplanning
o Hoe kan ik op een goede manier de eisen
aantonen (verificatie / keuren)
o Hoe breng ik mijn proces / project naar een
hoger plan
Dag 5: Duurzaam ondernemen
Onderwerpen
• Duurzaam Ondernemen vs. Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen
• Duurzaamheidsaspecten, zoals 3P’s, C2C,
CO2 Prestatieladder, Inkoopcriteria van de overheid, etc.
• Stakeholdersanalyse
• Relatie tussen contractvormen en mogelijkheden
van duurzame producten
Leerdoelen
o Basiskennis vergroten over diverse
duurzaamheidsaspecten;
o Vergroten van het bewust zijn over Duurzaam
Ondernemen.;
o Herkenen en beargumenteren van duurzame
aspecten in een project;
o Het opstellen van een duurzaamheidsparagraaf in
een tender.
Dag 6: Risicomanagement
Leerdoelen
Aan het einde van de cursus is de medewerker in staat om:
o Binnen complexe D&C-projecten
risicogestuurd te werken
o Hoogwaardige risico itemlijsten op te
stellen
o Risico’s op structurele wijze te
kwalificeren.
o Risicomanagement binnen het projectteam te
organiseren
o Risicogedrag binnen het projectteam te
beïnvloeden
Dag 7: Financiën
Onderwerpen
• Work Breakdown Structure
• Termijnschema en het indienen van een
termijn
• Meerwerk door vertraging
• Prognose-interpretatie
Leerdoelen
o WBS opstellen onder andere gerelateerd aan de
betalingsregeling;
o Het opstellen van een termijn, termijnschema en
de termijnverantwoording naar de opdrachtgever;
o Het herkennen, beargumenteren en kwantificeren
van een meerwerk door vertraging;
o Het kunnen interpreteren van een prognose en
deze kunnen verantwoorden aan de directie
Dag 8: BIM
Dag 9: Contractmanagement
Onderwerpen
• Contractvorming
• Contractvormen
• Basics van contracten
• UAV-GC uitgelicht
• Contractmanagement
Leerdoelen
o Bewustzijn vergroten van de plaats en de rol
van bouwcontracten in het bouwproces;
o Basiskennis en rol van aanbestedingsrecht bij
contractvorming;
o Onderscheid kunnen maken tussen typen
contractvormen met bijbehorende risicoallocatie en kunnen bepalen
wanneer welk contract gebruikt moet worden;
o Basiskennis van belangrijke contractuele
begrippen en deze uitwerken in contracten;
o Basiskennis van UAV-GC
o De essentie van het contractmanagement verstaan
en de taak van de projectorganisator hierin;
o Het hoofdcontract kunnen vertalen naar
subcontracten.
Dag 10: Slotdag / eindopdracht
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.