phone

Hulp bij het zoeken en inschrijven

Bel met een Springest adviseur.

Boek Gespreksvaardigheden Trainingen / Cursussen

Bekijk ook: Argumenteren, Communicatieve vaardigheden, Interviewtechnieken, Communicatievaardigheden, Gesprekstechnieken en Socratisch.

Bekijk ook: Argumenteren, Communicatieve vaardigheden en Interviewtechnieken.

check_box_outline_blank

Gespreksvaardigheden voor verloskundigen

Logo van YouBeDo

In de dagelijkse praktijk voert de verloskundige als autonome beroepsbeoefenaar regelmatig allerlei soorten gesprekken. In de opleiding tot…

Gespreksvaardigheden

Een vaardig spreker weet dat het bij communicatie om tweerichtingsverkeer gaat. Wanneer u de eigen boodschap helder over kunt brengen, bent u al aardig op weg. Maar wat voor de een helder is kan voor de ander onbegrijpelijk zijn. Houdt u rekening met uw gesprekspartner? Ook luisteren kan een actieve bezigheid zijn. Bij goed luisteren hoort het stellen van gerichte en soms ook open vragen. U kunt doorvragen, confronteren of kiezen voor het geven van feedback. U kunt samenvatten wat de ander heeft gezegd en uw gevoelens daarover delen. In een gesprek helpt het soms om de woorden van de ander hardop te interpreteren. Kunt u de boodschap van de ander herformuleren om wederzijds begrip te vergroten? Het overgrote deel van de communicatie is non-verbaal. Denkt u daarbij niet alleen aan lichaamstaal en gezichtsuitdrukking, maar ook aan het stemgeluid met verschillen in volume, de intonatie, het tempo, met ritme en klankkleur. De informatie en emotie uit deze ‘taalmuziek’ wordt vaak onbewust verwerkt. Wanneer u zich op dit vlak meer bewust wordt van uw gewoontes en mogelijkheden, openen zich nieuwe paden.