business

Ook voor leren in je organisatie

Social learning met collega's.

2 Cursussen Zakelijk Schrijven

Bekijk ook: Rapporten schrijven, Schriftelijke communicatie, Commercieel schrijven en B2B-Communicatie.

Bekijk ook: Rapporten schrijven, Schriftelijke communicatie en Commercieel schrijven.

check_box_outline_blank

Taalcursus Zakelijk Spaans: effectief schrijven - Individueel

Logo van Interlingua
Startgarantie
date_rangeSeptember 2019 in locatie naar keuze en 3 andere data

Zakelijk Spaans: effectief schrijven Duidelijk en professioneel overkomen op papier is noodzakelijk in het zakenleven. Helaas kost het schr…

check_box_outline_blank

Taalcursus Zakelijk Spaans: effectief schrijven - Groepstraining

Logo van Interlingua
placeAmsterdam, Rotterdam en 1 andere regio

Zakelijk Spaans: effectief schrijven Duidelijk en professioneel overkomen op papier is noodzakelijk in het zakenleven. Helaas kost het schr…

Keuzehulp Zakelijk Schrijven

 

Of u er nu van houdt of er elke keer weer tegenop ziet, niemand kan er omheen af en toe te moeten schrijven, voor werk en privédoeleinden. Essays, offertes, korte verhalen, webteksten, brieven, romans, creatieve ideeen, rapporten, gebrek aan keuze is er niet.

En daar schuilt gelijk het probleem, want hoe zorgt u ervoor dat u in dit geweldige aanbod de ideale schrijfcursus vindt, die tegemoet komt aan uw wensen en eisen? Met deze checklist helpen we u op weg.

Checklist

  1. Bedenk eerst goed wat u wilt leren
  2. Valkuil: verlies uw eigen behoeften niet uit het oog
  3. Groepsgrootte en samenstelling
  4. Doe research!
  5. Theoretisch versus praktijkgericht
  6. Visie aanbieder: past het bureau bij u?
  7. Goedkoop is duurkoop?


Bedenk eerst goed wat je wil leren

In zijn algemeenheid geldt: het is makkelijker te vinden wat u zoekt als u weet wát u zoekt. Verdiep u in het onderwerp en bedenk goed welke skills u op wilt doen of op moet doen tijdens de opleiding, training of cursus.

Denk ook na over praktisch zaken zoals de locatie, het budget, de lesvorm (thuisstudie? E-learning?) het tijdstip en het niveau van de training.


Valkuil: verlies uw eigen behoeften niet uit het oog

Een valkuil in het zoeken naar een geschikte cursus schrijven is het feit dat veel bureau’s cursussen aanbieden met verschillende titels, maar een inhoud die overlapt. Ga dus goed bij uzelf na; heeft u echt een e-mail training nodig of moet u gewoon goed leren schrijven in het algemeen? Let op de onderscheidende factor van de training. Voorkom dat u zich verveelt bij een training die niet aan uw behoeften voldoet. Stem de training van keuze goed op uw behoeften af.


Groepsgrootte en samenstelling

Naast het belang van een kleine groep waarbij persoonlijke aandacht en veel ruimte om te oefenen een meerwaarde betekenen, is de samenstelling van de groep erg belangrijk. Is het bureau gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep? Bieden ze, bijvoorbeeld, met name cursussen aan voor journalisten? Bedenk dan of u hier op uw plek zit als u creatief wil leren schrijven, of wil leren schrijven voor het web. Het kan erg leerzaam zijn op een lijn te zitten met de andere deelnemers en eenzelfde achtergrond te hebben. Zo leert u van elkaars vragen, fouten en is een overleg zinnig en leerzaam. De samenstelling van de groep is dus niet onbelangrijk.


Doe research!

Van wie gaat u eigenlijk iets leren? Ofwel, wie zijn de docenten? Doe hier onderzoek naar. Via internet is de achtergrond van een trainer snel te achterhalen en weet u wie u voor u gaat krijgen. Zo ziet u al snel of een trainer al bedreven is in zijn vak en ervaring heeft op het gebied van lesgeven. Bedenk hoeveel belang u hieraan hecht. Misschien vindt u het niet belangrijk of een trainer al dan niet veel ervaring heeft in het doceren, maar wilt u wel graag dat hij uit zijn eigen ervaringen als schrijver/ journalist kan putten. Of andersom.


Theoretisch versus praktijkgericht

Is de training vooral theoretisch of eerder praktijkgericht? Ga van te voren goed na of er voldoende tijd wordt vrijgemaakt in de training om te oefenen. Goed leren schrijven is namelijk een kwestie van veel doen en oefenen. Let er op dat hier de nadruk op wordt gelegd in de cursus. Is er ruimte om zelf iets te schrijven en te laten zien waarop u feedback krijgt? Wordt u begeleid bij het maken van opdrachten? Is er ruimte voor eigen inbreng en kunt u na afloop van de cursus nog bij uw trainer terecht met vragen?


Visie aanbieder: past het bureau bij u?

Wat is de visie van het bureau dat u op het oog hebt? En voel u zich daarbij thuis? De uitstraling die een bureau heeft, heeft ze niet voor niets. Voel u zich prettiger bij een groot bureau dat allure uitstraalt of liever een klein bureautje waar ze je gelijk bij naam en toenaam kennen? En is de uitstraling bijvoorbeeld zakelijk of creatief? Dit zijn zaken die u in overweging moet nemen. Als u op zoek bent naar een cursus creatief schrijven is een bureau dat een vriendelijke, kleurrijke uitstraling heeft misschien passender dan een koel en zakelijk overkomen. Voor een training in zakelijk schrijven bent u misschien beter aan het adres van een bureau dat conservatiever is.


Goedkoop is duurkoop?

Laat u niet van de wijs brengen door dure trainingen. Een training met een hoog prijskaartje is geen garantie voor kwaliteit. Maak gebruik van het feit dat het aanbod in schrijftrainingen hoog is en kijk goed naar de inhoud van de training. Lees ook de ervaringen van eerdere deelnemers om een completer beeld te vormen. Als u voor uzelf helder hebt wat en op welke manier u zou willen leren schrijven, is het makkelijker om uit de ervaringen van anderen af te leiden of een cursus bij u past.

Via Springest kunt u brochures en informatie aanvragen om zo in contact te komen met de aanbieders van de cursussen en trainingen. Gebruik die informatie en de tips in dit artikel, zo hopen we dat u de bij u passende cursus vindt.