Online Marketeer
- Tijdsduur
- Trainers
+10
- Locatie
- Op locatie
- Startdatum en plaats


Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.
Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.
Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020."Had al eerder een training bij Competence Factory gevolgd en nu ook de opleiding online marketeer afgerond. Super veel geleerd en alle aspecten kwamen aan bod. De docenten zijn enthousiast, gedreven en inspirerend. Locatie is top maar soms erg druk." - 13-11-2019 18:40
"Had al eerder een training bij Competence Factory gevolgd en nu ook de opleiding online marketeer afgerond. Super veel geleerd en alle aspec… alles lezen - 13-11-2019 18:40
Startdata en plaatsen
placeUtrecht 17 sep. 2025 tot 24 sep. 2025 |
placeUtrecht 12 nov. 2025 tot 19 nov. 2025 |
Beschrijving
Online marketing is een dynamisch vakgebied: er komen nieuwe disciplines bij, andere raken uit de mode, en de (technologische) mogelijkheden nemen razendsnel toe. Dat maakt het vak boeiend, maar ook complex. Tijdens deze opleiding Online Marketing leer je de tijdloze basics van het vak kennen, en ga je aan de slag met actuele tools en technieken. Je maakt je eigen marketingplan, duikt in Google Analytics, leert belangrijke SEO-do's en don'ts en verkent je marketingkansen op social media. Na de opleiding heb je niet alleen brede kennis van het vakgebied, maar kun je die kennis ook praktisch toepassen in je eigen bedrijf of organisatie.Zo is de opleiding Online Marketing opgebouwd
De opleid…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Zo is de opleiding Online Marketing opgebouwd
De opleiding Online Marketeer bestaat uit negen trainingsdagen en zeven trainingen die op elkaar aansluiten:- Online Marketingstrategie
- Google Analytics 4 Basis
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Google Ads basis
- Facebook en Instagram Advertising basis
- Design Thinking in a Day
- Visuele Contentcreatie met AI
Wat is online marketing?
'Online marketing' is de verzamelnaam voor alle digitale vormen van marketing. Meestal is een website de basis, maar ook zoekmachines, social media, e-mail, video's en banneradvertenties kunnen voor online marketing worden ingezet. Het is de kunst om met een afgewogen mix van deze middelen je doelen te halen. Dat lukt alleen als je een heldere strategie hebt die je houvast en richting geeft.Wat kun je na de opleiding Online Marketeer?
Jouw resultaat:- Je kent de belangrijkste, actuele ontwikkelingen en cijfers binnen online marketing
- Je kunt zelfstandig een onlinemarketingplan schrijven en een implementatieplan uitwerken
- Je kunt online doelstellingen (KPI's) opstellen en invoeren
- Je kent de weg binnen Google Analytics en kunt hier nuttige marketinginzichten uit halen
- Je weet hoe je via Facebook je doelgroep bereikt
- Je kunt een succesvolle SEO-strategie opstellen en uitvoeren
Programma van de opleiding Online Marketeer
Online Marketingstrategie
Dag 1 - Jouw Online Marketingplan
- Strategische format op basis van Scaling Up methode.
- Doelgroepen en persona’s aanscherpen
- Inzichten van belangrijkte online marketing kanalen: Google Analytics, Google Ads, SEO, websites, conversie optimalisatie, leadnurtering, TikTok Ads, LinkedIn Ads en Instagram Ads.
- De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk
Dag 2 - Strategie & Schaalbaarheid
- Van losse online marketing kanalen naar een customer journey (STDC model)
- Merkidentiteit en branding
- Rol AI in een marketing strategie
- Inzichten in crm en websites
- Data en schaalbaarheid online marketing
- Uitvoering van een online marketing strategie.
Google Analytics 4 Basis
College 1- Inleiding: Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?
- Opzetten en configureren
- Events en conversies
- E-commerce en BigQuery
- Standaardrapportages
- Analyse-hub: custom analyses en funnels
- Segmenten en doelgroepen
- Extra tips om meteen meer uit GA4 te halen
Google Ads Basis
College 1- Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
- Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
- Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
- Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
- Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
- Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.
- Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
- Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
- De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
- Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Programma
Ochtend
- Wat is de geschiedenis van zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Hoe vind je de juiste zoekwoorden en vragen waar jouw doelgroep naar zoekt.
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat is GEO? En hoe werken AI tools zoals ChatGTP en Perplexity
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
Middag
- Welke variabelen zijn belangrijk om bovenaan te komen staan.
- Hoe bouw je een website die goed vindbaar is?
- Hoe verbeter je de autoriteit van jouw website d.m.v. linkbuilding
- Welke data haal je allemaal uit Google Search Console
Facebook en Instagram Advertising Basis
College 1- We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
- Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
- Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
- Advertentie-account instellen
- Verschillende plaatsen en typen ads
- Doelen en doelgroepen bepalen
- Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
- Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?
- We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
- Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
- Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
- Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
- Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne
Design Thinking in a Day
Ochtend- Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
- Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
- Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.
- Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
- Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
- Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om de beste ideeën te identificeren.
- Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt ter plekke een eigen video waarin je je concept uitlegt.
Visuele Contentcreatie met AI
Programma
Ochtend
- (Me) Branding
- Kennis van Theorie en trends rondom een goed (visueel) merk neerzetten
- Waardevolle content selecteren:
- Herkennen en creëren van content die je doelgroep aanspreekt
- Gebruik van nieuwe technologieën:
- Kennismaken en werken met AI-tools zoals Mid-Journey, Runway, ChatGPT, en Canva, PowerPoint, Microsoft Copilot
- Adaptieve en sneller worden met het werken met verschillende tools voor content creatie
Middag
-
- Effectief visueel verhalen presenteren
- Ontwikkelen en presenteren van je eigen visuele verhaal
- Gebruik van metaforen en contexten, beeldtaal toepassen, en visuele content genereren.
- Authenticiteit in een digitale wereld, fotografie, beeldbewerking
- Contentstrategie opzetten:
- Structureren en promoten van je verhaal voor diverse platforms.
- Praktische toepassing en feedback:
- Presenteren van je werk en ontvangen van constructieve feedback.
- Effectief visueel verhalen presenteren
Meerdere keren verkozen tot Beste Opleider van Nederland. Bij Competence Factory volg je actuele trainingen, gegeven door ondernemers uit de praktijk.
"Had al eerder een training bij Competence Factory gevolgd en nu ook de opleiding online marketeer afgerond. Super veel geleerd en alle aspecten kwamen aan bod. De docenten zijn enthousiast, gedreven en inspirerend. Locatie is top maar soms erg druk." - 13-11-2019 18:40
"Had al eerder een training bij Competence Factory gevolgd en nu ook de opleiding online marketeer afgerond. Super veel geleerd en alle aspec… alles lezen - 13-11-2019 18:40
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.