Nascholing Verdieping Gesprekstechnieken

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Nascholing Verdieping Gesprekstechnieken

Compliance Insights Academy
Logo van Compliance Insights Academy

Wil je dit evenement bijwonen? Schrijf je hier in!

Startdata en plaatsen

placeDen Haag
13 mei. 2025

Beschrijving

Deze cursus is speciaal ontworpen om vertrouwenspersonen te ondersteunen bij en extra handvatten te geven voor het voeren van gesprekken met melders. Als vertrouwenspersoon is het essentieel om vertrouwen op te bouwen, te luisteren, te ondersteunen en mogelijk door te verwijzen. Gesprekstechnieken spelen een cruciale rol bij het succesvol vervullen van deze rol. 

Vanuit jouw innerlijke houding geef je de verhouding met degene die zich bij jou meldt vorm. Je leert hoe je dit zo kunt doen, dat er een veilige en vertrouwelijke omgeving ontstaat, waarin de melder zich gehoord en gesteund voelt. Daarnaast worden tips en tricks gedeeld om gesprekstechnieken effectief toe te passen. Je ervaart hoe…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Deze cursus is speciaal ontworpen om vertrouwenspersonen te ondersteunen bij en extra handvatten te geven voor het voeren van gesprekken met melders. Als vertrouwenspersoon is het essentieel om vertrouwen op te bouwen, te luisteren, te ondersteunen en mogelijk door te verwijzen. Gesprekstechnieken spelen een cruciale rol bij het succesvol vervullen van deze rol. 

Vanuit jouw innerlijke houding geef je de verhouding met degene die zich bij jou meldt vorm. Je leert hoe je dit zo kunt doen, dat er een veilige en vertrouwelijke omgeving ontstaat, waarin de melder zich gehoord en gesteund voelt. Daarnaast worden tips en tricks gedeeld om gesprekstechnieken effectief toe te passen. Je ervaart hoe je de communicatie verbetert, empathie toont en de juiste vragen stelt om tot de kern van het probleem te komen.

Tijdens de cursus leer je aan de hand van het model van de Zes Houdingen van Karen Walthuis (zij is ook de trainer) te reflecteren op je eigen houding en het effect ervan op je gesprekspartner en op het contact met elkaar. Je ervaart hoe je door te schakelen tussen verschillende houdingen de melder beter van dienst kunt zijn. Je zult merken dat gesprekken, zelfs die met moeilijke boodschappen of delicate onderwerpen, soepeler verlopen.

Er wordt ook aandacht besteed aan het bewustworden van wat er in jouzelf speelt, wat er eventueel getriggerd wordt en hoe dat invloed kan hebben op het contact met de melder. Je krijgt handvatten voor zelfzorg en zelfreflectie. Dit is voor een vertrouwenspersoon heel erg belangrijk, juist omdat je te maken krijgt met soms heftige emoties en pijnlijke casuïstiek. Zeker als je in dezelfde organisatie werkt, kan het behoorlijk binnenkomen en ook jouw gevoel van veiligheid aantasten. Het is een hele uitdaging om dan jouw eigen hoofd en lijf helder en ontspannen te houden.

Je leert hoe je een oprechte, empathische en functionele verbinding tot stand brengt en hoe je op natuurlijke wijze schakelt tussen sturing geven aan het gesprek en de ruimte laten aan de melder.

Als vertrouwenspersoon ben je bekend met het omgaan met meldingen en mogelijke klachten. Het beheersen van verschillende gespreksvaardigheden is daarop een onmisbare aanvulling. Deze training in verdiepende gesprekstechnieken en de Zes Houdingen, biedt praktische handvatten voor goede gesprekken die energie opleveren in plaats van kosten. Je krijgt doorvoeld inzicht in het relationele aspect van jouw rol als vertrouwenspersoon, wat jouw mogelijke valkuilen zijn en hoe je daarmee adequaat om kunt gaan.

Echt luisteren is een kunst op zich. In deze cursus leer je jouw luistervaardigheden te verdiepen om optimaal resultaat te behalen uit opvang- en vervolggesprekken. Oordeelvrij luisteren, met openheid en interesse in de belevingswereld van de melder, is de basis van het contact met de melder. In combinatie me het bespreken van kaders en verwachtingen, creëer je een veilige relatie met elkaar, die steunend is voor de melder.

Of je nu net begint als vertrouwenspersoon of al jarenlange ervaring hebt, deze cursus biedt waardevolle inzichten en praktische handvatten om jouw gespreksvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Na het voltooien van deze cursus zul je met meer vertrouwen en competentie de begeleidingsrelatie vorm kunnen geven en de melder effectiever van dienst kunnen zijn als vertrouwenspersoon.

Doelen

Na afloop van deze cursus zijn de deelnemers instaat om:

  • Een professionele basishouding aan te nemen als vertrouwenspersoon.

  • Concrete tips en tricks toe te passen om gesprekstechnieken te verbeteren.

  • Effectief te communiceren en empathie te tonen.

  • De juiste vragen te stellen om tot de kern van het probleem te komen.

  • Interventietechnieken toe te passen in diverse situaties.

  • Passende ondersteuning te bieden aan de melder.

  • Weerstand van de melder te herkennen en er effectief mee om te gaan.

  • Een vertrouwensband te behouden, zelfs bij weerstand.

  • Constructief te blijven communiceren in uitdagende situaties.

  • Interactieve oefeningen en praktijksimulaties te gebruiken om vaardigheden te versterken.

  • Situaties uit de eigen praktijk in te brengen en te reflecteren.

  • Praktische vaardigheden op te doen door oefenen en feedback te ontvangen.

  • De behoeften van de melder beter in te kunnen schatten.

  • Effectief om te gaan met gevoelige en delicate thema's.

  • De communicatievaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

  • Zelfvertrouwen te vergroten in de rol van vertrouwenspersoon.

  • De melder op een professionele en ondersteunende wijze te begeleiden.

Na het voltooien van deze cursus zullen de deelnemers de nodige kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen hebben om succesvol gesprekken te voeren als vertrouwenspersoon en effectief te kunnen handelen in diverse situaties.

Programma

Kennismaking en introductie van de cursus

De basishouding van vertrouwenspersoon

Tips & tricks gesprekstechnieken

Het model van de Zes Houdingen van Karen Walthuis

Bewustwording van gedrag en invloed op de melder

Het kaderen van gesprekken en het stellen van verwachtingen

Oefening met de Zes Houdingen

Interventietechnieken

Het verdiepen van het contact en het tot stand brengen van een wezenlijke verbinding

Sturing geven aan het gesprek en behoud van regie

Toepassen van de Zes Houdingen voor een vlot verloop van gesprekken

Omgaan met weerstand

Oefening: omgaan met weerstand  

Verbeteren van luistervaardigheden en effectief luisteren

Creëren van veiligheid in gesprekken en bespreken van kaders

Omgaan met dilemma's als vertrouwenspersoon

Oefenen met meegebrachte casuïstiek

Nabespreking

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.