LEAN Yellow Belt: praktijkgerichte training - 1 dag In-company
Beschrijving
Kwaliteitsmanagement (LEAN Yellow Belt)
Het belangrijkste van kwaliteitsmanagement (LEAN) is dat het moet gaan leven op de werkvloer en in het bedrijfsproces. Deze training zorgt er voor dat LEAN toegepast gaat worden op de plek waar het ook het meeste resultaat geeft. Deze training bestaat uit twee elementen. Een heldere en duidelijke uitleg over de theorie met ruime aandacht voor interactie in de groep. Het tweede element is de praktijksituatie van de cursist. Welke problematiek moet/kan worden opgelost met de technieken uit de LEAN toolbox. Kortom bestaande problemen worden beetgepakt voor een directe verbeterslag in de praktijksituatie.
Doelgroep
Alle medewerkers die betrokken zijn bij …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Kwaliteitsmanagement (LEAN Yellow Belt)
Het belangrijkste van kwaliteitsmanagement (LEAN) is dat het moet
gaan leven op de werkvloer en in het bedrijfsproces. Deze training
zorgt er voor dat LEAN toegepast gaat worden op de plek waar het
ook het meeste resultaat geeft. Deze training bestaat uit twee
elementen. Een heldere en duidelijke uitleg over de theorie met
ruime aandacht voor interactie in de groep. Het tweede element is
de praktijksituatie van de cursist. Welke problematiek moet/kan
worden opgelost met de technieken uit de LEAN toolbox. Kortom
bestaande problemen worden beetgepakt voor een directe verbeterslag
in de praktijksituatie.
Doelgroep
Alle medewerkers die betrokken zijn bij kwaliteitsverbeteringen,
optimalisatieprojecten of werkzaam bij een kleinere organisatie
waar behoefte is aan verbetering van kwaliteit, optimalisatie en
veiligheid.
Doel
De deelnemers krijgen inzicht in het
totaalbeeld van het bedrijfsproces, de verspillingen hierin en hoe
het bedrijfsproces beter en efficiënter kan worden.
Inhoud
Tijdens de training worden tijdens het theorie- en praktijkgedeelte
de volgende onderwerpen behandeld:
LEAN
- Optimaliseren van het bedrijfsproces in samenwerking met de medewerkers
- Slimmer en efficiënter werken op de werkvloer (a.h.v. 5S)*
Theorie
- Wat is LEAN: betekenis, belangrijke onderdelen, doel en voordelen
- Wat is 5S: betekenis, doel en voordelen
- De 5 wetten van Six Sigma (een methode ter verbetering van een proces d.m.v. meten)
- LEAN tools om bedrijfsprocessen en onderdelen daarvan inzichtelijk te maken
- Hoe 5S toe te passen op eigen werkplek: wat is het doel?
- Wat zijn de verspillingen en de verbeteringen in het eigen
bedrijfsproces + tips
Praktijk
- Kwaliteit van het huidige bedrijfsproces: inzicht verkrijgen in het bedrijfsproces en knelpunten/verspillingen benoemen (procesanalyse)
- Visualiseren van bedrijfsproces d.m.v. uittekenen, analyseren en inzichtelijk maken
- Visualiseren van onderdelen van het bedrijfsproces en eigen werkproces
- Doornemen checklist verspillingen en verbeteringen
- Het geleerde direct kunnen toepassen in de praktijk d.m.v. een
eindpresentatie met voorgestelde verbeteringen aan
leidinggevende
* Voor een optimale voorbereiding is het van belang om met
de leidinggevende de leerdoelen af
te stemmen.
Tijdsduur
Cursusduur: één dag per groep.
Deelnemers
Aantal deelnemers: maximaal 8 personen.
Certificaat
Na deelname aan de cursus ontvangt de cursist digitaal een
persoonlijk certificaat met betrekking tot de vergaarde kennis op
het gebied van kwaliteitsmanagement (d.m.v. LEAN Yellow Belt).
Resultaat
Deelname aan de training geeft meer inzicht in de bedrijfsprocessen
en geeft tools om hier kritisch naar te kijken. De training geeft
de basis voor verbeteringen van kwaliteit, verlichting van
processen en een hogere kwalitatieve output. Er is meer
betrokkenheid en bewustwording van verantwoordelijkheid.
Niveau
VMBO/MBO/HBO
Borging
Na de training is er een vorm van borging door middel van een
telefonisch consult voor elke deelnemer.
R.O.I.
Deze éénmalige trainingsdag verdient zichzelf terug door meer
betrokkenheid en draagvlak van de medewerkers. Zij zetten zich in
om de verbetertrajecten, behandeld tijdens de training en eventuele
volgende trajecten, te doen slagen.
Unieke training
- Sluit aan op de eigen praktijk en geeft direct aanzet tot verbetertrajecten op de eigen werkvloer.
- Nog tijdens de lesdag worden (minimaal 5) verbetertrajecten uit de eigen praktijk benoemd en verder uitgewerkt.
- Aan het einde van de dag een complete lijst met verbetertrajecten, verdeeld over 4 categorieën en volgorde van afhandeling. Visueel gemaakt door middel van een A3 project (welke ook wordt behandeld in de stof).
- Focus op de medewerker, zijn gedrag en commitment.
- De medewerker krijgt begrip van andere werkprocessen in de
organisatie.
De training bestaat uit één dag en kan overdag of in de avond worden ingepland.
Startdata
De training is aan te vragen vanaf
1 september t/m 31 december 2022.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.