Tweedaagse opleiding Coachen in de zelforganisatie

Tijdsduur
Logo van De Academie

Tip: op zoek naar cursussen, trainingen of opleidingen over dit onderwerp? Bekijk enkele alternatieven!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Tweedaagse opleiding Coachen in de zelforganisatie

Hoe geeft u leiding aan zelforganiserende teams in de praktijk?

Tijd: 09.00 - 17.00 uur
Datum: 3 en 10 oktober 2018
Locatie: Kontakt der Kontinenten, Soesterberg
Kosten: € 1.099,- per persoon (excl. btw)

Veel organisaties in de zorg en de publieke sector maken de omslag naar werken in zelforganiserende en regelvrije teams. Als manager krijgt u te maken met een nieuwe, meer coachende manier van leidinggeven.

Voorheen stuurde u op:

   ⇒ kosten
    afspraken
   ⇒ en protocollen

Nu moet u er voor zorgen dat uw teamleden:

    zelf nadenken
    beslissen
    en verantwoordelijkheid nemen

Paradoxaal genoeg vraagt zelforganisatie juist om m…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Tweedaagse opleiding Coachen in de zelforganisatie

Hoe geeft u leiding aan zelforganiserende teams in de praktijk?

Tijd: 09.00 - 17.00 uur
Datum: 3 en 10 oktober 2018
Locatie: Kontakt der Kontinenten, Soesterberg
Kosten: € 1.099,- per persoon (excl. btw)

Veel organisaties in de zorg en de publieke sector maken de omslag naar werken in zelforganiserende en regelvrije teams. Als manager krijgt u te maken met een nieuwe, meer coachende manier van leidinggeven.

Voorheen stuurde u op:

   ⇒ kosten
    afspraken
   ⇒ en protocollen

Nu moet u er voor zorgen dat uw teamleden:

    zelf nadenken
    beslissen
    en verantwoordelijkheid nemen

Paradoxaal genoeg vraagt zelforganisatie juist om meer ‘sturing’ dan voorheen

U moet uw medewerkers de weg wijzen in belangrijke thema’s zoals kwaliteit, eigen regie en vakmanschap. U moet ervoor zorgen dat hun intrinsieke motivatie positief wordt gestimuleerd. Maar hoe beïnvloedt u deze zogenaamde ‘onderstroom’ bij uw teamleden zodat zij zelf de beoogde resultaten behalen?

Dit vergt iets van de houding en gedrag van zowel u als uw medewerkers.

Tijdens de tweedaagse opleiding Coachen in de Zelforganisatie krijgt u van onze gecertificeerde coaches een gedegen voorbereiding op deze nieuwe managementrol. 

Door middel van theorie, praktijkvoorbeelden en rollenspellen leert u:

  • Wat de fases en de valkuilen zijn van zelforganiserende teams en uw veranderde rol daarin
  • Hoe u met uw teams werkafspraken maakt en besluiten neemt
  • Met welke onderscheidende vragen u intrinsieke motivatie kunt beïnvloeden
  • Hoe u zelforganisatie en persoonlijk leiderschap van uw teamleden kunt stimuleren
  • Hoe u empatische coachingstechnieken inzet om conflicten om te buigen tot iets positiefs

Wat zeggen deelnemers over de voorgaande editie?

"Aha momenten"

"Het gevoel dat alles hiermee op z’n plek valt"

"Praktijk gericht, veel persoonlijke aandacht"

"Inspiratie, duidelijk nononsens en toepasbaar"

"Concrete plannen om morgen mee te starten in sturing en juist niet sturen van teams"

Programma

Woensdag 3 oktober 2018

Onder leiding van Jan de Vuijst (Docent leiderschap) en Elise van Doorne (Organisatie- en arbeidspsycholoog en coach) 

09.00 Ontvangst met koffie en thee   

09.30  Opening en uitleg van de dag  

Het oefenen van praktijkvoorbeelden staat in deze opleiding centraal. Daarnaast krijgt u theorie, vaardigheden en technieken aangereikt die u helpen om te gaan met de belangrijkste valkuilen uit de praktijk.

Rode draad: Hoe beïnvloedt u het gedrag van uw teamleden zodat zij de resultaten behalen   10.15 

Hoe voorkomt u een slechte start? Fases en onderliggende weerstand

In welke mate zijn uw teams zelforganiserend? Waar lopen teams in de praktijk in fases tegenaan? Moet iedere teamleider coach worden? Wat zijn pseudoteams en welke instrumenten helpen u om te gaan met onderliggende weerstanden?

Ter illustratie​: U als coach geeft meer ruimte, en dacht dat dat ook was wat de werkvloer had gevraagd, maar de hakken gaan meteen in het zand. Hoe kan dat? En hoe krijgt u uw medewerkers zo ver dat ze wíllen ‘zelforganiseren’?

11.15 Koffie- en theepauze   

11.30 De bovenstroom: werkafspraken maken en besluiten nemen

Hoe ontwikkelt u een zelforganiserend team? Welke kaders moeten er zijn om het team optimaal te laten functioneren? Wie stelt de kaders en hoe? ‘Hebben we een begroting nodig? Hoe vaak vergaderen we? Hoe richten we werkoverleggen in? Wat als iemand niet goed functioneert?’

Ter illustratie​Een medewerker valt uit en uw team moet zelf de zondag inroosteren. Hoe begeleidt u het proces als niemand zich aanbiedt?

12.45 Lunch   

13.45 De nieuwe rol van leidinggevende van zelforganiserende teams  

Als manager nam u altijd de beslissingen. In een zelforganisatie doen medewerkers dat zelf. Uw rol wordt er een op afstand en u wordt coach of u stelt een coach aan. Wat betekent dit voor uw taken en rol in de praktijk? Hoe geeft u richting en stelt u grenzen? Hoe laat u het team zelf sturen? Wat moet u vasthouden en wat moet u loslaten?

Ter illustratie​Uw team mag € 10.000,- minder uit te geven dit jaar. Hoe kunt u eraan bijdragen dat uw team het budget opstelt, bewaakt en de besparingen realiseert?

15.00 Koffie- en theepauze   

15.15 De onderstroom: drijfveren herkennen en het belang van empathie  

Zorgmedewerkers kiezen bewust voor dit vak. Maar soms zijn ze inspiratie kwijt, moe of teleurgesteld. Dan helpt het om op zoek te gaan naar waarom je dit werk doet. Hoe kunt u hierbij de juiste vragen stellen en inspiratie ophalen bij uw mensen?

Ter illustratie​: u heeft het verhaal van de verandering oprecht en geduldig nu al drie keer uitgelegd, maar de boodschap lijkt maar niet binnen te komen op de werkvloer, in uw team. Kennelijk werkt het zo niet, maar hoe dan wel?​

16.30 Afsluiting, borrel en mogelijkheid om te netwerken  

Woensdag 10 oktober 2018

Onder leiding van Elise van Doorne (Organisatie- en arbeidspsycholoog en coach) en Alex Boon (Stemdocent en presentatietrainer)   


09.00 Ontvangst met koffie en thee   

09.30  Terugkoppeling op dag 1 en korte uiteenzetting van dag 2  

Vandaag gaat u nog meer oefenen en leert u in kleine groepen coachende technieken die u helpen leiding te geven aan zelforganiserende teams.

10.00 In een carrousel oefent u essentiële vragen en gedragingen die helpen bij ‘empathisch coachen’

Uw medewerkers moeten zélf de juiste keuzes maken. Het gaat niet om hoe u dat doet, want trucjes werken niet. U moet wel weten wat u belangrijk vindt en dit benoemen en bevragen.

Rollenspel voorbeeld: Hoe kunt u intrinsieke motivatie beïnvloeden op basis van onderscheidende vragen? Hoe helpt feedback uw medewerkers hun eigen keuzes te maken? Wanneer staat u fouten toe en wanneer grijpt u in?

Hoe zit het met uw eigen onderstroom?

U maakt een afspraak, en krijgt als antwoord ‘ja’, maar u voelt ‘nee’. Wat gebeurt hier? Hoe zit het met uw zelfreflectie? Wat vindt ù belangrijk? Wat zijn ùw drijfveren? 

Rollenspel voorbeeld: Uw teamleden hebben een project uitgevoerd op een manier die in uw ogen niet handig is. Wat doet u? En wat gaat u anders doen zodat het team het anders gaat doen? ​

Lunch     

Hoe stimuleert u persoonlijk leiderschap bij uw medewerkers?  

Krachtig persoonlijk leiderschap vraagt dat iemand bewust de leiding neemt over het inzetten van zijn of haar kwaliteiten, ze inzet wanneer dit effectief is en ze achter houdt wanneer ze niet bijdragen aan het realiseren van de doelen.

Rollenspel voorbeeld: Hoe krijgt u uw medewerkers uit de reactieve modus? Hoe kunt u medewerkers overtuigen hun eigen kwaliteiten optimaal te benutten?

Hoe gaat u om met conflicten en weerstand in de zelforganisatie?   

In de zelforganisatie worden teams niet gedreven door regels, maar gaan met elkaar in discussie en met u om hun doel te bereiken. Dit kan soms leiden tot conflicten. 

Rollenspel voorbeeld: Ongelijkwaardigheid in een team kan tot scheve gezichten leiden. Wat als er bijvoorbeeld taken blijven liggen in het team omdat iedereen werk doorschuift naar de ‘specialist’? Hoe kunt u dan de geleerde technieken van het ‘empathisch coachen' inzetten om conflicten om te buigen tot iets positiefs?  

16.00 Opstellen actieplan voor na de tweedaagse opleiding   

16.30 Afsluiting, borrel en mogelijkheid om te netwerken   

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.