Feedback: Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's,

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van de Bode Nascholingen
Opleiderscore: starstarstarstar_halfstar_border 7 de Bode Nascholingen heeft een gemiddelde beoordeling van 7 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeEindhoven
12 nov. 2020
placeZwolle
17 nov. 2020
placeUtrecht
19 nov. 2020

Beschrijving

'Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg'

Inleiding eendaagse workshop

Veel collega’s en leidinggevenden vinden het moeilijk om elkaar feedback te geven op lastig, afwijkend gedrag. Zowel in de meer traditioneel, hiërachisch opgezette organisaties als bij zelfsturende (organiserende) teams. Zelfsturing vraagt een grote openheid en een direct aanspreken van elkaar op zaken die er echt toe doen. In een zelfsturend team ben je echter op elkaar aangewezen en is kritiek geven een must om als team te kunnen groeien.
Veel medewerkers en zorgverleners vinden het lastig of “not done” om elkaar feedback te geven, dat doe je toch niet?

Het wordt nu zo langzamerhand tijd voor de Bode Methode ®, om erger te voorkomen! 

Wat levert het op?
Je kri…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

'Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg'

Inleiding eendaagse workshop

Veel collega’s en leidinggevenden vinden het moeilijk om elkaar feedback te geven op lastig, afwijkend gedrag. Zowel in de meer traditioneel, hiërachisch opgezette organisaties als bij zelfsturende (organiserende) teams. Zelfsturing vraagt een grote openheid en een direct aanspreken van elkaar op zaken die er echt toe doen. In een zelfsturend team ben je echter op elkaar aangewezen en is kritiek geven een must om als team te kunnen groeien.
Veel medewerkers en zorgverleners vinden het lastig of “not done” om elkaar feedback te geven, dat doe je toch niet?

Het wordt nu zo langzamerhand tijd voor de Bode Methode ®, om erger te voorkomen! 

Wat levert het op?
Je krijgt volgens de Bode Methode ® handvatten aangereikt hoe je met eenvoudige communicatieve middelen, op een niet bedreigende wijze, overtuigend en daadkrachtig je collega, leidinggevende of hulpverlener kunt beïnvloeden zodat gedaan wordt wat is afgesproken. Je leert om gelijk hebben, om te buigen in gelijk krijgen en problematische situaties te voorkomen. Hierdoor voel je je weerbaarder en verbetert de sfeer aanzienlijk. En mocht ook dit niet lukken dan word je geleerd om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar om door te pakken: schakel de leidinggevende in! 

Zelf ingebrachte casuïstiek
De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend (schrik niet!):

Over medewerkers
• rotzooi niet opruimen, niet aanvullen
• te laat komen, te vroeg weggaan
• te lange pauzes
• “de kantjes er van af lopen” zoals luiheid; nonchalance; laksheid; gemakzucht; in werktijd privé bellen/internetten/sms’en
• dominant gedrag zoals: niet uit laten praten; schreeuwen; dwingen; niet luisteren
• roddelgedrag
• onheuse bejegening zoals: denigreren; (af)snauwen; belachelijk maken; negeren
• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak en jij nog niet
• ja zeggen, maar nee doen

Over leidinggevenden
• niet serieus genomen worden
• de bal wordt steeds terug gekaatst
• te weinig daadkrachtig optreden
• geen voorbeeldgedrag
• te generaliserend bezig zijn

Programma

09.00 Ontvangst

09.30 Start en inleiding
• voorstellen en verwachtingen
• (non)-verbale communicatie: de rol van “bejegening”

10.15  Harde feiten, zachte bejegening
• normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels
• de 3 zachte- en de 3 harde effectiviteitsgebieden
• zelftest I: roos van Leary, hoe kan ik een collega het beste beïnvloeden?
• was ik maar iets assertiever

11.00  Koffiepauze

11.15  Samenwerken
• zodra een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt heb je een goed functionerend team, zo simpel is het…
• wat zijn de specifieke randvoorwaarden? 

11.45  de Bode Methode ®
• 180˚ collegiaal feedback geven en ontvangen
• het kennen en toepassen van de spelregels aan de hand van een voorbeeld

12.30  Lunchpauze

13.30  De eigen ingebrachte casuïstiek in subgroepen uitwerken en plenair bespreken

15.00  Theepauze

15.15  Wat te doen als het niet helpt? Doorpakken, laat het er niet bij zitten!

16.00  Afsluiting 

Accreditatie: zie voor de huidige stand van zaken www.debode.nl

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.