Didactische werkvormen ontwerpen

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van karin de galan school voor training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,2 karin de galan school voor training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,2 (uit 209 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,3
Gemiddeld cijfer voor Didactische werkvormen ontwerpen
Gebaseerd op 23 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Limke Rolf
starstarstarstarstar
Limke Rolf
methodespecialist bij uitgeverij Zwijsen
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"Wat een fantastische trainer is Daan! Het lukte hem met de zeer diverse groep mensen een sfeer te creëren die ontspannen was. Vanuit die ontspannen sfeer werd er hard gewerkt, veel uitgeprobeerd, geleerd en ook gelachen. Bewonderenswaardig om te zien hoe Daan het deed lijken alsof alle inhoud organisch ontstond terwijl hij duidelijk een strak plan had, zeer goed voorbereid was en heel doelgericht ons begeleidde en stuurde. Mijn complimenten. Een training om te onthouden." - 19-02-2019 10:50

"Wat een fantastische trainer is Daan! Het lukte hem met de zeer diverse groep mensen een sfeer te creëren die ontspannen was. Vanuit die ont… alles lezen - 19-02-2019 10:50

Startdata en plaatsen

Amsterdam (atJane's)
4 nov. 2019 tot 9 dec. 2019

Beschrijving

Praktisch, persoonlijk, evidence-based

Zit je vaak lang te puzzelen op het ontwerp van een training? Vraag je collega’s wel eens om werkvormen, maar levert dat weinig op? Is het soms hard werken om deelnemers mee te krijgen in het programma dat je bedacht hebt? Of denk je dat je meer uit je trainingen kunt halen als je meer structuur had? Dan is de training Didactische werkvormen ontwerpen echt iets voor jou.

Didactische werkvormen ontwerpen

In de training Didactische werkvormen ontwerpen leer je een trainingsonderdeel ontwerpen met de methode van Karin de Galan. In een paar stappen ga je van de praktijk van de deelnemers naar de opzet van een training. Zo’n ontwerp is de basis voor een geslaagde training: deelnemers gaan moeit…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Train de trainer, Coaching, Co-actief coachen, Trainersvaardigheden en Didactische vaardigheden.

Praktisch, persoonlijk, evidence-based

Zit je vaak lang te puzzelen op het ontwerp van een training? Vraag je collega’s wel eens om werkvormen, maar levert dat weinig op? Is het soms hard werken om deelnemers mee te krijgen in het programma dat je bedacht hebt? Of denk je dat je meer uit je trainingen kunt halen als je meer structuur had? Dan is de training Didactische werkvormen ontwerpen echt iets voor jou.

Didactische werkvormen ontwerpen

In de training Didactische werkvormen ontwerpen leer je een trainingsonderdeel ontwerpen met de methode van Karin de Galan. In een paar stappen ga je van de praktijk van de deelnemers naar de opzet van een training. Zo’n ontwerp is de basis voor een geslaagde training: deelnemers gaan moeiteloos mee met jouw programma en leren zienderogen nieuwe vaardigheden.

Doelgroep

De training Didactische werkvormen ontwerpen is bedoeld voor soft skills trainers en voor hard skills trainers. De training is niet geschikt voor procesbegeleiders. We gaan ervan uit dat je minstens HBO werk- en denkniveau hebt.

Opbrengst

Na de training Didactische werkvormen ontwerpen snap je hoe deelnemers leren en kun je dat vertalen in goed opgebouwde trainingsonderdelen. Dat is de basis om soepel en effectief te trainen. De heldere structuur geeft je rust, omdat je weet dat je een goed ontwerp hebt. Tijdens de training krijg je de groep gemakkelijk mee en krijg je zienderogen resultaat. Bovendien kun je focus aanbrengen in het gesprek met de opdrachtgever en werk je aan transfer: deelnemers passen jouw inhoud daadwerkelijk toe in hun praktijk.

Programma

Het programma van de training Didactische werkvormen ontwerpen bestaat uit de volgende onderdelen.

Een training die werkt: de glijbaan en de trap

Waardoor wordt een training een succes? Wat maakt het verschil tussen een passieve groep, deelnemers die enthousiast meedoen maar niet leren en een groep die zienderogen vooruitgaat? Het antwoord zit ‘m in een effectieve didactiek. Met het didactisch model van Karin de Galan start je dicht bij de praktijk van de deelnemers en werk je consequent aan hun ‘willen’ en ‘kunnen’. Elke stap heeft een eigen doel en eigen werkvormen: van glijbaan oefeningen, via de theorie en tussenoefeningen naar de kernoefening.

  • Motiveren met de glijbaan
  • Stap voor stap laten leren met de trap
  • Wat gebeurt er als je een stap mist?

Dicht bij de praktijk: van diagnose naar checklist en ‘kernoefening’

Niets motiveert deelnemers zo goed als een inhoud die aansluit bij hún vragen en problemen. Geen lange PowerPoint of leuke werkvormen, maar een boodschap die iets toevoegt aan hun praktijk! Met het diagnosemodel onderzoek je waar deelnemers nu last van hebben. Daaruit rolt als vanzelf de focus van elk trainingsonderdeel en de checklist waaraan deze deelnemers het meest hebben.

  • Een goede diagnose maken.
  • Vragen waarmee je dichtbij komt
  • Van diagnose naar checklist en ‘kernoefening’

Maak het simpel: werk met creatieve tussenoefeningen

Je hebt net de theorie uitgelegd en de groep gaat aan de slag met een casus. En dan gaat het mis: de deelnemers passen bedroevend weinig toe van wat je net verteld hebt. Dat komt doordat de stap van de theorie naar de toepassing te groot is. De deelnemers hebben kleinere oefeningen nodig om succes te boeken. Met tussenoefeningen zet je die stap.

  • Tussenoefeningen ontwerpen: deelvaardigheden, demonstratie, puzzels
  • Creatief ontwerpen door oefeningen ‘op te leuken’

Werk de weerstand weg: start met een glijbaan

Deelnemers zitten niet altijd te wachten op jouw boodschap. Ze ervaren nog geen probleem of denken dat ze toch niks kunnen veranderen aan hun situatie. Dan kun je kiezen uit 3 soorten werkvormen om contact te maken met de pijn van de deelnemers en hun vertrouwen op te wekken.

  • Pijn en vertrouwen als voorwaarde om te willen leren
  • De eerste 3 minuten: aansprekend starten
  • Confronterend starten: de groep laten ervaren wat nog lastig is
  • Reflecterend starten: vergelijken van alternatieven

Focus in de training: maar een heldere diagnose

Opdrachtgevers hebben soms vage vragen. ‘Doe maar een training over klantgerichtheid.’ Als je daarmee in zee gaat, krijg je geen effectief programma. Ook als je een open training of een vak voor een hogeschool ontwerpt, wil je focus in je aanbod. Met een goede diagnose krijg je de informatie op tafel die je daarvoor nodig hebt.

  • De diagnose: met 5 vragen de praktijk op tafel
  • Doorvragen bij vage antwoorden
  • Psychologische volgorde

Transfer

Veel mensen zijn sceptisch over trainen, omdat ze weinig resultaat zien. En dat klopt ook, want om echt resultaat te boeken, moeten deelnemers tijdens en na de training veel stappen zetten. Laat je er één weg, dan daalt het rendement meteen. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat jouw training daadwerkelijk resultaat heeft?

  • Evidence based training: wat zegt de wetenschap?
  • Self-efficacy en transfer
  • Praktijkopdrachten: ijzeren vuist in fluwelen handschoen

Praktijkopdracht en feedback

Tijdens de training pas je de stof toe op een eigen ontwerp. Na de eerste twee dagen maak je je ontwerp af. Je mailt dit naar de trainer en krijgt persoonlijke feedback. Zo helpen we je om de stof te vertalen naar je eigen praktijk.

Studiemateriaal

Tijdens de training Didactische werkvormen ontwerpen krijg je concrete checklisten waarmee je in de praktijk aan de slag gaat. Vooraf lees je het boek Trainingen ontwerpen (als je soft skills traint) of het boek Van deskundige naar trainer (als je hard skills traint). Het boek schaf je zelf en op eigen kosten aan.

Groepsgrootte

Bij de training Didactische werkvormen ontwerpen zit je in een groep tot 12 deelnemers (met 1 trainer) of 16 deelnemers (met 2 trainers).

Studiebelasting

De training Didactische werkvormen ontwerpen duurt 3 dagen. Je maakt een praktijkopdracht. Vooraf lees je het boek Van deskundige naar trainer of Trainingen ontwerpen. De totale studielast bedraagt 32 uur.

Prijs

Meedoen aan de training Didactische werkvormen ontwerpen kost €1225 (vrijgesteld van BTW). Dit bedrag dekt de begeleiding, de feedback op je ontwerp, de zaalhuur en de lunch. De training is zonder overnachting, maar natuurlijk kun je een kamer zoeken in de omgeving of op de trainingslocatie.

9,3
Gemiddeld cijfer voor Didactische werkvormen ontwerpen
Gebaseerd op 23 ervaringen
Limke Rolf
starstarstarstarstar
Limke Rolf
methodespecialist bij uitgeverij Zwijsen
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"Wat een fantastische trainer is Daan! Het lukte hem met de zeer diverse groep mensen een sfeer te creëren die ontspannen was. Vanuit die ontspannen sfeer werd er hard gewerkt, veel uitgeprobeerd, geleerd en ook gelachen. Bewonderenswaardig om te zien hoe Daan het deed lijken alsof alle inhoud organisch ontstond terwijl hij duidelijk een strak plan had, zeer goed voorbereid was en heel doelgericht ons begeleidde en stuurde. Mijn complimenten. Een training om te onthouden." - 19-02-2019 10:50

"Wat een fantastische trainer is Daan! Het lukte hem met de zeer diverse groep mensen een sfeer te creëren die ontspannen was. Vanuit die ont… alles lezen - 19-02-2019 10:50

starstarstarstarstar
Jeanette de Haas
Trainer onderhandelvaardigheden
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"Enorm nuttige training om te leren hoe je een training ontwerpt - vooral als vaardigheden traint. Hele goede aanvulling op het boek van Karin over dit onderwerp! Zelf doen en ervaren tijdens de training en de terugkoppeling van andere deelnemers en Karin zelf maken dit tot een goede training. Fijne locatie ook :)" - 04-07-2018 10:03

"Enorm nuttige training om te leren hoe je een training ontwerpt - vooral als vaardigheden traint. Hele goede aanvulling op het boek van Kari… alles lezen - 04-07-2018 10:03

starstarstarstarstar
Margriet van der Klugt
Trainer
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"Super leuke en interessante training om te volgen als je jouw deelnemers het juiste wilt laten leren tijdens jouw training. Veel inzichten voor verschillende toepassingen en heel veel zelf geoefend waardoor je snel tot inzichten komt hoe je het anders kunt doen in eigen trainingen. kortom een echte een aanrader!" - 27-06-2018 12:20

"Super leuke en interessante training om te volgen als je jouw deelnemers het juiste wilt laten leren tijdens jouw training. Veel inzichten v… alles lezen - 27-06-2018 12:20

starstarstarstarstar_half
Marisca van Ommen
Beleidsadviseur MZ
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Inspirerende begeleiding, heldere uitleg en veel, heel veel oefenen. Karins trainingsmodel, dat ik kende uit haar boeken, kwam tijdens de training tot leven en heeft geresulteerd in meer structuur in en een kwalitatieve impuls voor mijn trainingen. Overtrof mijn verwachtingen!" - 27-06-2018 08:13

"Inspirerende begeleiding, heldere uitleg en veel, heel veel oefenen. Karins trainingsmodel, dat ik kende uit haar boeken, kwam tijdens de tr… alles lezen - 27-06-2018 08:13

starstarstarstarstar_half
Jolanda Spoelstra
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Hele fijne training. Goed opgebouwd, prettige locatie en trainers zijn super! Geleerd hoe een training te starten: confronterend, reflecterend of motiverend? Dat gaat zeker helpen bij het in beweging krijgen van mensen. De training helpt bij het puzzelen op de vraag: wat wil je nu 'intrainen'? En hoe kun je dat doen? Dank!" - 16-10-2017 12:57

"Hele fijne training. Goed opgebouwd, prettige locatie en trainers zijn super! Geleerd hoe een training te starten: confronterend, reflectere… alles lezen - 16-10-2017 12:57

Pieter van der Kruis
starstarstarstarstar_half
Pieter van der Kruis
Docent Toegepaste Psychologie bij de HAN
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Zeer kundige training. Met het model scherp verwoven in de training zelf hebben we geleerd hoe dit als onderlegger voor eigen trainingen te gebruiken. Hierdoor worden je trainingen sterk afgestemd en perfect didactisch opgebouwd. En de trainers 'leven' het model. Zeer nuttig!" - 09-10-2017 07:39

"Zeer kundige training. Met het model scherp verwoven in de training zelf hebben we geleerd hoe dit als onderlegger voor eigen trainingen te … alles lezen - 09-10-2017 07:39

Jack Verreussel
starstarstarstarstar_half
Jack Verreussel
Trainer, coach, NOLOC erkend Loopbaanprofessional
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Training 'Ontwerpen van didactische werkvormen' gevolgd. Voorheen het boek 'Trainingen ontwerpen' gelezen en tijdens deze training begon het pas echt te leven. Tijdens de training zijn we echt aan de slag gegaan om je eigen werkvormen te ontwerpen. Echt een aanrader." - 09-10-2017 06:41

"Training 'Ontwerpen van didactische werkvormen' gevolgd. Voorheen het boek 'Trainingen ontwerpen' gelezen en tijdens deze training begon het… alles lezen - 09-10-2017 06:41

starstarstarstarstar
Jorien van Hout
Hogeschool docent sociale en communicatieve vaardigheden
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"Deze training helpt mij echt om mijn trainingen nog scherper te maken. Tijdens de training ervaar je meteen ook zelf de werking van het didactische model van De Galan. Bij mij heeft het gewerkt! Ik ben het nu vol enthousiasme aan het toepassen in mijn praktijk. Het helpt mij om mijn deelnemers precies het juiste te leren." - 02-05-2014 10:06

"Deze training helpt mij echt om mijn trainingen nog scherper te maken. Tijdens de training ervaar je meteen ook zelf de werking van het dida… alles lezen - 02-05-2014 10:06

starstarstarstarstar
Abigael Verspoor
Leiderschap | Verbinding | Teambegeleiding | Coach | Trainer | Blogger | 50% NL - 50% UK
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"In twee dagen tijd heb ik geleerd hoe ik een training zó kan ontwerpen dat het zowel voor de deelnemer als voor mijzelf een dynamische maar vooral effectieve ervaring wordt. Door deze manier van werken ga ik nu terug naar de kern. Mijn trainingen sluiten beter aan bij de doelgroep en ik werk veel minder hard. Dus echt meer resultaat met minder energie. Ik heb genoten van de snelheid van de training. De stijl van Karin is luchtig, humor, to the point en scherp. " - 24-04-2014 18:16

"In twee dagen tijd heb ik geleerd hoe ik een training zó kan ontwerpen dat het zowel voor de deelnemer als voor mijzelf een dynamische maar … alles lezen - 24-04-2014 18:16

starstarstarstarstar_half
Willem Bruining
trainer en trainingsacteur
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Snel, praktisch en inspirerend! Zo heb ik de training van en door Karin de Galan ervaren. Ik heb erg veel geleerd in deze 2-daagse. Het didactisch model van Karin spreekt mij erg aan en ga ik in mijn eigen praktijk zeker veelvuldig gebruiken." - 22-04-2014 13:26

"Snel, praktisch en inspirerend! Zo heb ik de training van en door Karin de Galan ervaren. Ik heb erg veel geleerd in deze 2-daagse. Het dida… alles lezen - 22-04-2014 13:26

starstarstarstarstar_half
Merel Luichies
Vaardighedentrainer HBO
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Op maandag en dinsdag heb ik de training gevolgd en op woensdagochtend gaf ik mijn eerste nieuwe training. Een groot succes, zowel voor mij als de deelnemers! Het waren twee ontspannen, leuke dagen en ook nog super effectief." - 17-04-2014 08:15

"Op maandag en dinsdag heb ik de training gevolgd en op woensdagochtend gaf ik mijn eerste nieuwe training. Een groot succes, zowel voor mij … alles lezen - 17-04-2014 08:15

starstarstarstarstar_half
Barbara Martinus
Talentmarketeer
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Ontwerpen in sneltreinvaart geeft praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt! Direct toegepast 1 dag na de training met bewezen resultaat! Nieuwe aanmelding voor mijn training!Het smaakt naar meer! " - 17-04-2014 08:14

"Ontwerpen in sneltreinvaart geeft praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt! Direct toegepast 1 dag na de training met bewez… alles lezen - 17-04-2014 08:14

starstarstarstarstar
Noor Ribbers-Cremer
Adviseur Human Resources Development at Tempo Team
10
Didactische werkvormen ontwerpen

"Een ontzettend praktisch en toepasbare training! Karen past haar eigen model toe in de training, zodat je zelf ervaart wat de toegevoegde waarde is van dit model.Ook haar energie en enthousiasme voor het vak van trainer is aanstekelijk.

" - 07-10-2013 09:27

"Een ontzettend praktisch en toepasbare training! Karen past haar eigen model toe in de training, zodat je zelf ervaart wat de toegevoegde wa… alles lezen - 07-10-2013 09:27

starstarstarstarstar_half
Katja Budde Coaching & Training
9,4
Didactische werkvormen ontwerpen

"Wat een heerlijk praktische training. Veel inzicht gekregen over hoe ik mijn werk kan verbeteren, en op een hele inspirerende manier. Meteen aan de slag, mijn handen jeuken!" - 02-12-2011 17:32

"Wat een heerlijk praktische training. Veel inzicht gekregen over hoe ik mijn werk kan verbeteren, en op een hele inspirerende manier. Meteen… alles lezen - 02-12-2011 17:32

starstarstarstarstar_half
Mieke Westmeijer
9,2
Didactische werkvormen ontwerpen

"Uitstekende training, zeer praktisch, insprirerend en direct toepasbaar. Qua inhoud en opzet wat mij betreft een dikke 10!" - 02-12-2011 11:48

"Uitstekende training, zeer praktisch, insprirerend en direct toepasbaar. Qua inhoud en opzet wat mij betreft een dikke 10! " - 02-12-2011 11:48

starstarstarstarstar
Marijke van Dongen
9,5
Didactische werkvormen ontwerpen

"Ik heb vorige week een trainingsdag bijgewoond bij Karin de Galan, Ontwerpen in sneltreinvaart.
Een absolute aanrader voor iedere trainer! Praktisch, toepasbaar en verhelderend.
Ik heb al elementen van de training toegepast in de praktijk. En blijf dat de komende tijd zeker doen. Ik vind haar uitleg heel helder en prettig." - 02-12-2011 10:02

"Ik heb vorige week een trainingsdag bijgewoond bij Karin de Galan, Ontwerpen in sneltreinvaart.Een absolute aanrader voor iedere trainer! Pr… alles lezen - 02-12-2011 10:02

starstarstarstarstar_half
G. Sinnema
9
Didactische werkvormen ontwerpen

"Ook als ervaren trainer heb ik veel geleerd van deze training.
Karin de Galan gebruikt haar didactisch model ook in de opbouw van deze training, waardoor je dubbelop leert. Door de helderheid van haar model, ben ik het meteen met plezier in het verbeteren van mijn traingsprogramma's gaan toepassen.
Het was ook leerzaam om trainers uit heel andere vakgebieden tijdens de training te ontmoeten." - 15-05-2011 15:06

"Ook als ervaren trainer heb ik veel geleerd van deze training. Karin de Galan gebruikt haar didactisch model ook in de opbouw van deze train… alles lezen - 15-05-2011 15:06

starstarstarstarstar_half
Carla Maessen
trainer
9,2
Didactische werkvormen ontwerpen

"Een fantatstiche en zeer praktisch toepasbare training. Knap zoals Karin je zelf laat ervaren wat ze tegeljkertijd traint. Ik heb ontzettend veel inspiartie opgedaan om mijn traiingen beter en doeltreffender te ontwerpen. Willen, snappen en kunnen: het lukt haar om dat in een dag bij een groep te bereiken. Dank je wel!" - 10-05-2011 19:16

"Een fantatstiche en zeer praktisch toepasbare training. Knap zoals Karin je zelf laat ervaren wat ze tegeljkertijd traint. Ik heb ontzettend… alles lezen - 10-05-2011 19:16

starstarstarstarstar_half
Els Jacobs
9,2
Didactische werkvormen ontwerpen

"Ik wilde graag een praktijkgerichte training ontwikkelen voor professional organizers, maar bleef struikelen over de vraag hoe ik mijn kennis moest vertalen in een aantrekkelijk programma. Daarom besloot ik de training ontwerpen in sneltreinvaart te volgen bij de school voor training. Karin de Galan leerde ons op heldere en humoristische wijze de fijne kneepjes van het ontwerpen. De tijd erna zat ik in een ware flow en kon ik mijn training probleemloos opzetten en vervolgens met veel plezier geven. De deelnemers waardeerden mijn training na afloop met dikke 9, zeiden nog nooit zoveel geleerd te hebben en verwachtten 95% van de leerstof direct te kunnen toepassen. Kortom, Karins ontwerpmodel werkt super en ik ontwerp geen workshop of training meer zonder!" - 17-01-2011 18:28

"Ik wilde graag een praktijkgerichte training ontwikkelen voor professional organizers, maar bleef struikelen over de vraag hoe ik mijn kenni… alles lezen - 17-01-2011 18:28

starstarstarstarstar_half
Freerk Teunissen
8,8
Didactische werkvormen ontwerpen

"Karin de Galan is buitengewoon benaderbaar. Ze werkt duidelijk en transparant. Op mij heeft haar diagnosemodel indruk gemaakt. Een model om overzichtelijk de leerbehoefte in kaart te brengen. Op internet kun je daar, onder andere op haar eigen website www.schoolvoortraining.nl, al veel over vinden en ze beschrijft het in haar boeken. Ik vond het meerwaarde hebben om het ook tijdens deze training te behandelen. " - 10-01-2011 15:24

"Karin de Galan is buitengewoon benaderbaar. Ze werkt duidelijk en transparant. Op mij heeft haar diagnosemodel indruk gemaakt. Een model om … alles lezen - 10-01-2011 15:24

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.