Klantgerichte correspondentie
Beschrijving
Er verschijnen steeds vaker berichten in de media dat klanten/burgers ontevreden zijn over de manier waarop er met hen schriftelijk wordt gecommuniceerd. Brieven, e-mail of andere vormen van correspondentie staan soms bol van jargon, veel te lange zinnen en bevatten voor de lezer soms onbegrijpelijke taal en/of gewoon taalfouten. Sommige boodschappen zijn zo vaag dat ze een stroom van reacties oproepen waardoor medewerkers onnodig worden belast. Het gevolg daarvan is dat de productie nadelig wordt beïnvloed. Een bijvoorbeeld te formeel opgestelde brief of e-mail kan een negatief effect op de lezer en op de pr van uw organisatie. Tijdens deze interactieve training leren de deelnemers hoe zij …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Er verschijnen steeds vaker berichten in de media dat klanten/burgers ontevreden zijn over de manier waarop er met hen schriftelijk wordt gecommuniceerd. Brieven, e-mail of andere vormen van correspondentie staan soms bol van jargon, veel te lange zinnen en bevatten voor de lezer soms onbegrijpelijke taal en/of gewoon taalfouten. Sommige boodschappen zijn zo vaag dat ze een stroom van reacties oproepen waardoor medewerkers onnodig worden belast. Het gevolg daarvan is dat de productie nadelig wordt beïnvloed. Een bijvoorbeeld te formeel opgestelde brief of e-mail kan een negatief effect op de lezer en op de pr van uw organisatie. Tijdens deze interactieve training leren de deelnemers hoe zij optimaal met de doelgroep kunnen corresponderen; kort, duidelijk, ontvanger gericht.
Doelgroep
Iedereen die binnen uw organisatie regelmatig brieven/e-mail
verstuurt en de inhoud daarvan grotendeels of helemaal zelf kan en
mag bepalen.
Programma
Het aangeboden interactieve
trainingsprogramma omvat de volgende onderwerpen:
- Zakelijk betekent niet onvriendelijk
- Doel van de correspondentie
- Rekening houden met de lezer
- Taaltips; enkele lastige taalkwesties
- Opbouw en indeling van brieven en e-mail
- Positief taalgebruik
- Verschillende soorten brieven:
informatieve brief
slechtnieuwsbrief
klachtenbrief
standaardbrief
verkoopbrief
- Openingszinnen
- Slotzinnen
- Acties uitlokken
Deze training pretendeert met nadruk geen taal- en grammaticacursus te zijn, maar een praktische training in het beter en duidelijker voor de ontvanger verwoorden van de boodschap.
Methode
Voor aanvang van de training wordt een analyse gemaakt van
verzonden brieven en e-mail en wordt er met de opdrachtgever
afgestemd welke communicatiestijl de voorkeur geniet en welke
vormgeving in acht moet worden genomen. Tijdens de training
ontvangen de deelnemers terugkoppeling op de ingezonden
brieven/e-mail en tips ter verbetering.
Na de training wordt er nog eens gevraagd om verzonden brieven/e-mail naar de trainer te sturen zodat een trainingsresultaat kan worden gemeten en de trainer eventueel nog aanvullende tips kan geven.
De trainer, Phil Kleingeld, zal graag uw specifieke vragen over deze training beantwoorden.
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.