Debatteren om te winnen

Auteurs:
Roderik van GriekenArthur Noordhuis
Aantal pagina's:
Formaat:
Logo van Nederlands Debat Instituut
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,7 Nederlands Debat Instituut heeft een gemiddelde beoordeling van 8,7 (uit 25 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

Managers en ondernemers, politici en ambtenaren, professionals en adviseurs proberen dagelijks anderen te overtuigen. Bij vergaderingen, discussies en presentaties spelen debattechnieken een belangrijke rol. 

'Debatteren om te winnen' laat aan de hand van diverse methoden, overtuigtips en oefeningen zien hoe je sterker kunt argumenteren en beter presenteren. Nieuw in deze herziene editie: actuele cases en een hoofdstuk over framing!

Deze vierde herziene druk bevat een volledig nieuw hoofdstuk over ‘Framing’ met daarin vele praktische voorbeelden van hoe je deze overtuigingstechniek kunt toepassen in je dagelijks werk. Daarnaast is het hoofdstuk over ‘aptum’, de passendheid van een betoog, aanz…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Debatteren, Socratisch, BHV (Bedrijfshulpverlener), EHBO en Preventiemedewerker.

Managers en ondernemers, politici en ambtenaren, professionals en adviseurs proberen dagelijks anderen te overtuigen. Bij vergaderingen, discussies en presentaties spelen debattechnieken een belangrijke rol. 

'Debatteren om te winnen' laat aan de hand van diverse methoden, overtuigtips en oefeningen zien hoe je sterker kunt argumenteren en beter presenteren. Nieuw in deze herziene editie: actuele cases en een hoofdstuk over framing!

Deze vierde herziene druk bevat een volledig nieuw hoofdstuk over ‘Framing’ met daarin vele praktische voorbeelden van hoe je deze overtuigingstechniek kunt toepassen in je dagelijks werk. Daarnaast is het hoofdstuk over ‘aptum’, de passendheid van een betoog, aanzienlijk uitgebreid met extra inzichten en invalshoeken. Tot slot zijn de analyses van de overtuigingskracht van zittende presidenten en premiers voorzien van actuele voorbeelden en zijn nieuwe politieke leiders toegevoegd. Al met al een grondige herziening van deze ‘evergreen’ die sinds 2011 consequent een hoge verkooppositie bekleed bij managementboek.nl

VAAK SAMEN BESTELD

Debatteren om te winnen+Verbaal judoPrijs voor beide:€ 44,45+ BESTELLENAuteursOver dit boekArtikelen en interviews (5)Recensies (6)

Samenvatting

Rubriek:Persoonlijke effectiviteitTrefwoorden:Communiceren, Debatteren, Overtuigen

Volledig herziene editie

Managers en ondernemers, politici en ambtenaren, professionals en adviseurs proberen dagelijks anderen te overtuigen. Bij vergaderingen, discussies en presentaties spelen debattechnieken een belangrijke rol. 

'Debatteren om te winnen' laat aan de hand van diverse methoden, overtuigtips en oefeningen zien hoe je sterker kunt argumenteren en beter presenteren. Nieuw in deze herziene editie: actuele cases en een hoofdstuk over framing!

Deze vierde herziene druk bevat een volledig nieuw hoofdstuk over ‘Framing’ met daarin vele praktische voorbeelden van hoe je deze overtuigingstechniek kunt toepassen in je dagelijks werk. Daarnaast is het hoofdstuk over ‘aptum’, de passendheid van een betoog, aanzienlijk uitgebreid met extra inzichten en invalshoeken. Tot slot zijn de analyses van de overtuigingskracht van zittende presidenten en premiers voorzien van actuele voorbeelden en zijn nieuwe politieke leiders toegevoegd. Al met al een grondige herziening van deze ‘evergreen’ die sinds 2011 consequent een hoge verkooppositie bekleed bij managementboek.nl

Roderik van Grieken is de bekendste debatdeskundige van Nederland. Als mede-oprichter en directeur van het Nederlands Debat Instituut heeft hij het debat geïntroduceerd in duizenden scholen, bedrijven en overheden. Arthur Noordhuis en Donatello Piras werken ook bij het Nederlands Debat Instituut en hebben allebei jarenlange ervaring als trainer en debatleider.

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

Hoofdstuk 1
ETHOS - Een goede presentatie geven
1.1 De manier van presenteren is vaak doorslaggevend
1.2 Je (non-)verbale presentatie
1.3 Je persoonlijke spreekstijl

Intermezzo
De retoriek van Francois Hollande

Hoofdstuk 2
PATHOS - Betoogvorm en stijlmiddelen kiezen
2.1 Soorten presentaties
2.2 Hoe lang moet een betoog zijn?
2.3 De vorm van het overtuigende betoog
2.4 Effectieve stijlfiguren

Intermezzo
De retoriek van Barack Obama

Hoofdstuk 3
PATHOS - Framing
3.1 Wat is framing?
3.2 Don't think of an elephant!
3.3 Stap niet in het frame van een ander
3.4 Reframen
3.5 Framing in het nieuws

Hoofdstuk 4
LOGOS - Argumenten analyseren
4.1 Wanneer is een argument goed?
4.2 Argumentatie voorbereiden
4.3 Standaardgeschilpuntenmodel als hulpmiddel
4.4 Kapstok voor argumentatie
4.5 Betere inhoudelijke analyse en voorbereiding
4.6 Strategisch argumenteren met de geschilpunten
4.7 Soorten stellingen

Intermezzo
De retoriek van Angela Merkel

Hoofdstuk 5
LOGOS - Omgaan met drogredenen
5.1 Wat zijn drogredenen?
5.2 Drogredenen rondom de persoon
5.3 Drogredenen rondom de bewijslast
5.4 Drogredenen rondom het argumentatieschema
5.5 Drogredenen weerleggen
5.6 Voorbereiden op drogredenen

Intermezzo
De retoriek van Mark Rutte

Hoofdstuk 6
APTUM - Doelbewust communiceren
6.1 Wie wil ik overtuigen?
6.2 Ethos: passende presentatie
6.3 Logos: toegespitste argumentatie
6.4 Pathos: de passende vorm

Intermezzo
De retoriek van David Cameron

Hoofdstuk 7
APTUM - Debatteren op het werk
7.1 Wat is het verschil tussen een debat en een discussie?
7.2 Wat is de essentie van een goed debat?
7.3 Debattechnieken in verschillende situaties
7.4 Leren door ervaring

Literatuur

Deze training verzorgen we ook incompany.

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Debatteren.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.