Adviseur Kwaliteit van Arbeid©

Niveau
Tijdsduur

Adviseur Kwaliteit van Arbeid©

Eridanos
Logo van Eridanos

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Adviseren rond mens, arbeid en organisatie.

In organisaties draait alles om werk. Draait alles om het organiseren van werk. Werk dat voortdurend in beweging en ontwikkeling is. Veranderend werk in een veranderende wereld. Werk dat om duurzaamheid en veerkracht vraagt. Een duurzaamheid en veerkracht die organisaties nodig hebben om te kunnen voldoen aan de vraag en eisen van onze moderne samenleving (WRR, 2020). Zo staan organisaties de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van arbeidsgezondheid, wendbaarheid, productiviteit en duurzaamheid. Gedrag van medewerkers in hun werk is hierbij alles bepalend. Want, hoe ervaren medewerkers het werken in hun organisatie eigenlijk? Hoe st…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Adviesvaardigheden, Beïnvloeden, Consultancy, Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden en Pitchen.

Adviseren rond mens, arbeid en organisatie.

In organisaties draait alles om werk. Draait alles om het organiseren van werk. Werk dat voortdurend in beweging en ontwikkeling is. Veranderend werk in een veranderende wereld. Werk dat om duurzaamheid en veerkracht vraagt. Een duurzaamheid en veerkracht die organisaties nodig hebben om te kunnen voldoen aan de vraag en eisen van onze moderne samenleving (WRR, 2020). Zo staan organisaties de komende jaren voor grote uitdagingen op het gebied van arbeidsgezondheid, wendbaarheid, productiviteit en duurzaamheid. Gedrag van medewerkers in hun werk is hierbij alles bepalend. Want, hoe ervaren medewerkers het werken in hun organisatie eigenlijk? Hoe stemmen zij hun bijdragen op elkaar en op de doelen van de organisatie af? Hoe werken ze samen? Is er oog voor vakmanschap? Kunnen medewerkers daadwerkelijk werken vanuit hun eigen kracht, vanuit veerkracht?

De Leergang 'Adviseur Kwaliteit van Arbeid' wil de betekenis van ons werk(en) doorgronden. Als drijvende kracht neemt het de ervaren kwaliteit van arbeid van medewerkers als uitgangspunt. Zo biedt het een nieuw perspectief op duurzaam organiseren en samenwerken en helpt het om de relatie mens, arbeid en organisatie beter te verstaan. Het geeft dieper inzicht in hoe en waarom organisaties en teams - in termen van performance - succesvol kunnen zijn!

In de leergang staat het kijken naar de relatie mens, arbeid en organisatie centraal. Thema's als bijvoorbeeld (ziekte)verzuim, werkdruk, productiviteit, teamontwikkeling en duurzame inzetbaarheid worden vanuit een geheel nieuw perspectief benaderd, namelijk uit die van de Kwaliteit van Arbeid.

De leergang

De leergang 'Adviseur Kwaliteit van Arbeid' biedt bedrijfsartsen, HR-adviseurs en -managers, Arbo-adviseurs/-coördinatoren, casemanagers, A&O- psychologen, bedrijfsmaatschappelijk werkers, direct leidinggevenden en managers die willen investeren in het leren werken en kijken vanuit een nieuw perspectief op mens, arbeid en organisatie de mogelijkheid dit met collega’s uit de praktijk te doen. De leergang stelt de professionele adviseur en het adviesvak centraal. Primair uitgangspunt hierbij is de methodiek en theorie rond het door Eridanos ontwikkelde model vensters op arbeid©. De begeleiders scheppen de condities waaronder aan persoonlijke ontwikkeling - op basis van reeds verworven competenties - gewerkt kan worden.

Input van de deelnemers zelf is erg belangrijk en de deelnemers moeten bereid zijn voortdurend op zichzelf te reflecteren (ken uzelf, ken uw vak en ken de wereld). In de dialoog en in het oefenen met en aan elkaar ontstaat de juiste dynamiek om veranderingsprocessen én de eigen Kwaliteit van Arbeid van binnenuit te ervaren. In de leergang wordt gebouwd op en gewerkt met verschillende stijlen en perspectieven, of het nu gaat over adviseren, leren, relevante vakken en/of disciplines. De leergang is breed en intensief. Centraal staat de Kwaliteit van Arbeid bij mens en organisatie.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Wat levert Kwaliteit van Arbeid een organisatie op?

  • Hoe versterkt het de Duurzame Inzetbaarheid (DI)?

  • Hoe vertaalt u Kwaliteit van Arbeid naar beleid?

  • Hoe maakt u een plan van aanpak passend bij uw

    organisatie en/of eigen adviespraktijk?

  • Hoe versterkt u uw adviesvaardigheden?

Aan de hand van (eigen) praktijksituaties wordt de leergang opgezet, waarbij de leerdoelen rond vier elementen zijn samen- gesteld:

Kennis (vakgebieden)
Vanuit de vakgebieden (binnen de organisatie- en verander- kunde) vergroot de deelnemer zijn/haar kennis van en inzicht in vraagstukken van algemeen en functioneel management.

Adviesrollen
De deelnemers vergroten hun inzicht in hun professionele gedrag (oefenen hier ook mee) en gedragsmogelijkheden: welke verschillende adviesrollen kunnen zij in adviestrajecten ver- vullen?

Beïnvloeding
Bij beïnvloeding staat de vraag centraal, hoe de adviseur/ consultant de relatie met de klant en opdrachtgevende organisatie beheerst en optimaliseert.

Methoden
De aandacht voor methoden is erop gericht de vaardigheid te vergroten in het toepassen van methoden van aanpak, inclusief technieken en modellen.

Na het volgen van de leergang kunt u:

- vanuit een geheel nieuw perspectief kijken naar mens, arbeid en organisatie

- op een effectievere manier leiding geven aan uw medewerkers
- strategisch advies geven over het verbeteren van de kwaliteit van

arbeid en over de duurzame inzetbaarheid binnen organisaties

- effectiever adviseren over terugdringing ziekteverzuim, de ervaren werkdruk en het verloop in organisaties

- zich opstellen als een deskundige over de relatie mens, arbeid en organisatie en krachtig te adviseren

- het gedrag van uzelf en medewerkers in organisaties te begrijpen - opdrachtgevers/medewerkers/leidinggevenden constructief

aanspreken op hun gedrag

- de Kwaliteit van Arbeid in organisatie in kaart brengen, analyseren en hierop interveniëren

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.