Training Design thinking voor communicatie

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Frankwatching Academy
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 Frankwatching Academy heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 28 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
2 nov. 2021 tot 9 nov. 2021
Toon rooster
event 2 november 2021, 09:30-16:30, Utrecht
event 9 november 2021, 09:30-16:30, Utrecht

Beschrijving

Denk als een ontwerper: los problemen op vanuit klantbehoeften

Om complexe problemen in communicatie op te lossen, moet je niet denken als specialist, maar als ontwerper. Hoe krijg je met design thinking inzicht in de behoeften van de gebruiker of klant, en kom je tot nieuwe creatieve en innovatieve ideeën, processen en/of producten?

In de training Design thinking in communicatie pas je in 4 stappen design thinking toe op een concreet vraagstuk uit je eigen organisatie. Je maakt kennis met instrumenten als persona’s en service blueprints en gaat op zoek naar de sweet spot voor vernieuwing.

Resultaat

  • Je kunt door creatief denken en werken klantgerichte innovatie toepassen
  • Je weet met design …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Design Thinking, Lean, Lean Startup, Grafische Vormgeving en Domain-Driven Design (DDD).

Denk als een ontwerper: los problemen op vanuit klantbehoeften

Om complexe problemen in communicatie op te lossen, moet je niet denken als specialist, maar als ontwerper. Hoe krijg je met design thinking inzicht in de behoeften van de gebruiker of klant, en kom je tot nieuwe creatieve en innovatieve ideeën, processen en/of producten?

In de training Design thinking in communicatie pas je in 4 stappen design thinking toe op een concreet vraagstuk uit je eigen organisatie. Je maakt kennis met instrumenten als persona’s en service blueprints en gaat op zoek naar de sweet spot voor vernieuwing.

Resultaat

  • Je kunt door creatief denken en werken klantgerichte innovatie toepassen
  • Je weet met design research je doelgroep en haar behoeften in kaart te brengen
  • Je hebt handvatten om design thinking in je communicatiestrategie én organisatie te implementeren
  • Je weet meer over contextuele interviews, persona’s, customer journey mapping, service blueprints en andere design thinking-instrumenten
  • Je kent het belang en de verschillende stadia van prototyping: van idee tot minimal viable product

Voor wie

De training is bedoeld voor iedereen die op een innovatieve manier (complexe) communicatievraagstukken wil oplossen. Denk aan: communicatiemanagers, communicatieadviseurs, communicatiespecialisten en projectleiders communicatie.

Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.

Programma

Tijdens de training Design thinking voor communicatie komen de volgende onderwerpen aan bod:

Dag 1

  • Wat is design thinking?
  • De 4 stappen van design thinking (double diamond-model): ontdek, definieer, bedenk en prototypen
  • Desirable, viable, feasible: je doelgroep als uitgangspunt
  • Design research: interviewtechnieken en ontwerpend onderzoek
  • De werkelijke behoefte van de doelgroep begrijpen
  • Risicobeperking in het opzetten en uitrollen van de communicatiestrategie
  • Hoe maak en valideer je een persona?

Dag 2

  • Design thinking & de customer journey
  • De inzet van service blueprints
  • Succesvol communiceren met je doelgroep(en)
  • Slim brainstormen
  • Testen van je concepten: prototypen, leren en verbeteren

Houd er rekening mee dat je tussen de eerste en tweede dag zelf een aantal methodieken gaat toepassen. Je hebt hier ongeveer 8 uur voor nodig. De opgehaalde data/informatie wordt op dag 2 gebruikt.

Praktisch

De training kent startmomenten op locatie en in de virtual classroom. Benieuwd naar de praktische informatie over jouw (online) deelname?

Op locatie
  •  De training op locatie is een 2-daagse training
  •  Nodig tijdens training: een laptop of tablet.
  •  Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
  •  Na de eerste dag krijg je een huiswerkopdracht mee. Hier ben je ongeveer 8 uur mee bezig.
  •  Uitgebreide lunch, hapjes en drankjes zijn inbegrepen.
  •  De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
  •  Studiemateriaal inbegrepen.
  •  Al onze trainingslocaties voldoen uiteraard aan de RIVM-richtlijnen.
  •  In het geval van nieuwe of strengere coronamaatregelen vindt deze training online plaats in een virtual classroom.
Virtual classroom
  •  De training in de virtual classroom wordt verdeeld over 4 dagdelen
  •  Nodig tijdens training: een laptop of tablet met een stabiele internetverbinding die geschikt is voor videobellen. Het is aan te raden een headset te gebruiken met  een goed werkende microfoon.
  •  Na het tweede dagdeel krijg je een huiswerkopdracht mee. Hier ben je ongeveer 8 uur mee bezig.
  •  Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
  •  De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
  •  Interactief: voldoende gelegenheid om vragen te stellen, cases in te brengen en mee te denken met je medecursisten.
  •  Studiemateriaal inbegrepen.

Erkenning accreditatie

  • Digitaal certificaat van deelname
  • Geregistreerd dienstverlener Kmo-portefeuille Vlaanderen
  • Cedeo-erkend

De training is bedoeld voor iedereen die op een innovatieve manier (complexe) communicatievraagstukken wil oplossen. Denk aan: communicatiemanagers, communicatieadviseurs, communicatiespecialisten en projectleiders communicatie.

Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.

  • Je kunt door creatief denken en werken klantgerichte innovatie toepassen
  • Je weet met design research je doelgroep en haar behoeften in kaart te brengen
  • Je hebt handvatten om design thinking in je communicatiestrategie én organisatie te implementeren
  • Je weet meer over contextuele interviews, persona’s, customer journey mapping, service blueprints en andere design thinking-instrumenten
  • Je kent het belang en de verschillende stadia van prototyping: van idee tot minimal viable product

Tijdens de training Design thinking voor communicatie komen de volgende onderwerpen aan bod:

Dag 1

  • Wat is design thinking?
  • De 4 stappen van design thinking (double diamond-model): ontdek, definieer, bedenk en prototypen
  • Desirable, viable, feasible: je doelgroep als uitgangspunt
  • Design research: interviewtechnieken en ontwerpend onderzoek
  • De werkelijke behoefte van de doelgroep begrijpen
  • Risicobeperking in het opzetten en uitrollen van de communicatiestrategie
  • Hoe maak en valideer je een persona?

Dag 2

  • Design thinking & de customer journey
  • De inzet van service blueprints
  • Succesvol communiceren met je doelgroep(en)
  • Slim brainstormen
  • Testen van je concepten: prototypen, leren en verbeteren

Houd er rekening mee dat je tussen de eerste en tweede dag zelf een aantal methodieken gaat toepassen. Je hebt hier ongeveer 8 uur voor nodig. De opgehaalde data/informatie wordt op dag 2 gebruikt.


Praktisch

De training kent startmomenten op locatie en in de virtual classroom. Benieuwd naar de praktische informatie over jouw (online) deelname?

Op locatie
  •  De training op locatie is een 2-daagse training
  •  Nodig tijdens training: een laptop of tablet.
  •  Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
  •  Na de eerste dag krijg je een huiswerkopdracht mee. Hier ben je ongeveer 8 uur mee bezig.
  •  Uitgebreide lunch, hapjes en drankjes zijn inbegrepen.
  •  De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
  •  Studiemateriaal inbegrepen.
  •  Al onze trainingslocaties voldoen uiteraard aan de RIVM-richtlijnen.
  •  In het geval van nieuwe of strengere coronamaatregelen vindt deze training online plaats in een virtual classroom.
Virtual classroom
  •  De training in de virtual classroom wordt verdeeld over 4 dagdelen
  •  Nodig tijdens training: een laptop of tablet met een stabiele internetverbinding die geschikt is voor videobellen. Het is aan te raden een headset te gebruiken met  een goed werkende microfoon.
  •  Na het tweede dagdeel krijg je een huiswerkopdracht mee. Hier ben je ongeveer 8 uur mee bezig.
  •  Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
  •  De groep bestaat uit maximaal 12 personen.
  •  Interactief: voldoende gelegenheid om vragen te stellen, cases in te brengen en mee te denken met je medecursisten.
  •  Studiemateriaal inbegrepen.

Frankwatching is uitgegroeid tot dé toonaangevende aanbieder van trainingen in marketing & communicatie. Jaarlijks leiden we duizenden professionals op, die onze trainingen hoog beoordelen met gemiddeld een 8,4.

Ontwikkelen op gebied van Marketing, Communicatie, Advertising, Content, Social of Analytics? Met een aanbod van ruim 80 opleidingen en trainingen vind je specifieke trainingen die je echt verder helpen. Je werkt in kleine groepen met trainers uit de praktijk, waarbij de focus ligt op de praktische toepasbaarheid van (nieuwe) mogelijkheden voor jouw organisatie. Een mix van theorie, prikkelende cases en veel interactie.

Alle trainingen zijn ook incompany mogelijk. Zo bieden we iedere professional de mogelijkheid de juiste kennis op te doen.

Frankwatching Academy is in 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 uitgeroepen tot de beste opleider in marketing & communicatie.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Frankwatching Academy, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.