Kwaliteits- en Proces Management (KPM)

Niveau
Tijdsduur
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Assen, Groningen, Zwolle

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven.

Uitgebreid

De economie is de afgelopen twintig jaar ingrijpend veranderd als gevolg van toenemende wereldwijde concurrentie, snelle technologische ontwikkelingen en een toenemende complexiteit en diversiteit. Ondernemingen moeten in staat zijn om steeds meer toegevoegde waarde te leveren, snel te reageren en maatwerk te leveren om de concurrentie de baas te kunnen. Daarvoor moeten organisaties permanent innoveren en leren. Zo is een kennissamenleving ontstaan waarin bedrijven alleen concurrerend kunnen blijven wanneer ze voortdurend hun kennis blijven vernieuwen om hiermee hun processen, producten en diensten te innoveren. Dit geldt voor heel veel, zo niet alle organisaties.

De post-hbo Kwal…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen voor dit product. Heb jij een vraag? Stuur een e-mail naar info@springest.nl

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Procesmanagement, Kwaliteitsmanagement, Projectmanagement, Programmamanagement en Projectmedewerker.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij Hanzehogeschool Groningen Professionals en Bedrijven.

Uitgebreid

De economie is de afgelopen twintig jaar ingrijpend veranderd als gevolg van toenemende wereldwijde concurrentie, snelle technologische ontwikkelingen en een toenemende complexiteit en diversiteit. Ondernemingen moeten in staat zijn om steeds meer toegevoegde waarde te leveren, snel te reageren en maatwerk te leveren om de concurrentie de baas te kunnen. Daarvoor moeten organisaties permanent innoveren en leren. Zo is een kennissamenleving ontstaan waarin bedrijven alleen concurrerend kunnen blijven wanneer ze voortdurend hun kennis blijven vernieuwen om hiermee hun processen, producten en diensten te innoveren. Dit geldt voor heel veel, zo niet alle organisaties.

De post-hbo Kwaliteits- en Procesmanagement biedt u een verbreding en verdieping van uw competenties als als professional betrokken bij kwaliteits- of procesmanagement. In de opleiding wordt er voortdurend gebruik gemaakt van uw eigen praktijksituatie.

Doel

U besteedt veel aandacht aan de relatie tussen uw organisatieleden en de integrale kwaliteitszorg. U staat uitgebreid stil bij actuele kwaliteitszorgsystemen en de veranderingsprocessen die met kwaliteitszorg gepaard gaan. Aan het eind van de opleiding bent u in staat om uw organisatie doelgericht te ondersteunen op weg naar totale kwaliteit en te sturen op verbetering van werkprocessen.

Opbouw

In de opleiding is er aandacht voor procesontwerp en -besturing gecombineerd met de implementatie, beïnvloeding en de veranderkundige principes van procesmanagement. Verder wordt de relatie van deze onderwerpen met het strategisch beleid behandeld.

De opleiding bestaat uit 5 studieonderdelen:

Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement
Dit betreft een introductie van de geschiedenis van kwaliteitszorg en de huidige stand van zaken. Er zal een relatie worden gelegd met het strategisch beleid en sustainability.

Onderwerpen zijn onder andere:

  • TQM
  • Sustainability (duurzaamheid) en MVO
  • Customer service en customer intimacy
  • Kwaliteitszorgsystemen (INK, ISO, HKZ, HCCP, Kwaliteitshandvesten, Six SiGMA enz.)
  • Deming en kaizen
  • Procesverbetermethoden (KSF’n, BPR/LEAN)
  • Audits
  • Projectmanagement


Ontwerpen en Besturen
Onderwerpen zijn onder andere:

  • Introductie procesmanagement (richten, inrichten en uitvoeren)
  • Systeemdenken
  • Model Twijnstra en Gudde (van “buiten” naar “binnen” ontwikkelen)
  • Procesontwerp (architectuur, analysemodellen, IDEF, RACI)
  • Presteren met processen (effectiviteit, efficiency, PI’s)
  • Balanced scorecard
  • Problem solving en audits


Implementeren, beïnvloeden en besluiten
Onderwerpen zijn onder andere:

  • Omgevingsanalyse (Stakeholders, Context, Risico’s, invloed digitalisering)
  • Relatie met Missie, visie, kernwaarden en strategisch beleid
  • Relatie met cultuur en leiderschap
  • Verandermanagement (sense of urgency, weerstand, quick wins, competenties ed.)
  • Kapitalisatie invoeringsvoorstellen
  • Beïnvloeding (macht, politiek, conflicten)
  • Besluitvormingsprocessen (Contrair, Consensus, Compromis, Commitment, Consent)
  • Voortgangsbewaking en interventies

Leergroepen

U werkt in verschillende groepen samen met uw medestudenten. In groepen van ongeveer twintig personen volgt u theoriecolleges. Naast theoriecolleges zijn er leergroepen van ongeveer zes studenten, waarin u zich gezamenlijk verdiept in de diverse aspecten van kwaliteits- en procesmanagement en de toepassing hiervan in de praktijk (In-Company Study). Verder zijn er verschillende begeleide coaching momenten waarin u individueel, maar ook samen met medestudenten, kijkt naar uw eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Professionele ontwikkeling
Werken aan de persoonlijke ontwikkeling van de professionele vaardigheden m.b.v. intervisie. Samen met uw medestudenten kijkt naar uw professionele ontwikkeling. U leert hoe u zich als professional kunt blijven ontwikkelen en hoe u een bijdrage kunt leveren aan de toekomst van uw organisatie. Deze lessen vinden eens in de ca. 4 weken in een kleinere groep plaats voorafgaand aan de les van 16.30-18.30 uur.

In Company Study (ICS)
In leergroepen van ongeveer zes studenten werkt u met begeleiding aan uw in-company studie. Hierbij gaat u een reëel vraagstuk uit uw eigen organisatie aanpakken met behulp van de geleerde theorie.

Doelgroep

Professionals die bijvoorbeeld vanuit een rol als adviseur, staffunctionaris of manager betrokken zijn bij Kwaliteits- en Procesmanagement in de organisatie.

Instroomniveau

U hebt een hbo werk- en denkniveau en u moet toegang hebben tot relevante organisatie informatie.

Startdata

21-09-2020

Overige data

De lessen zijn wekelijks op maandagavond.

Tijden

Van 18.30 tot 21.30 uur

Duur

9 maanden

Tijdsinvestering

340 uur, inclusief bijeenkomsten

Prijs

€ 4.680,-exclusief literatuurkosten (ca. €165,-)

Locatie

Groningen

Aantal deelnemers

Maximum aantal deelnemers: 18

Afronding

Bij succesvolle afronding van de opleiding Kwaliteits-en procesmanagement ontvangt u het diploma van de Stichting Post-HBO Nederland.

Vervolg of verdieping

Post Hbo Verandermanagement Bedrijfskunde (post-hbo)

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen voor dit product. Heb jij een vraag? Stuur een e-mail naar info@springest.nl

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.