Leiderschap in Digitale Transformaties 1
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht de Hanze in Groningen.
Uitgebreid
Digitale technologische ontwikkeling en daaruit volgende transformaties zijn vooral mensenwerk. Om je als ontwerper en ontwikkelaar of aanjager van digitale innovaties door te ontwikkelen is ondernemend leiderschap onmisbaar.
In deze module verken je de trends en ontwikkelingen van digitale technologie. Je leert hierbij de kansen en risico's van innovaties voor de organisatie te identificeren en analyseren. Je verkrijgt inzicht in het innovatieproces en leert daarbij waarde proposities op te stellen die behoeftes van gebruikers weergeven. Je activeert en verbindt je netwerk en neemt je rol binnen het ontwerp- en ontwikkelteam. Hierbij communiceer je op effectieve wijze met stakeho…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht de Hanze in Groningen.
Uitgebreid
Digitale technologische ontwikkeling en daaruit volgende
transformaties zijn vooral mensenwerk. Om je als ontwerper en
ontwikkelaar of aanjager van digitale innovaties door te
ontwikkelen is ondernemend leiderschap onmisbaar.
In deze module verken je de trends en ontwikkelingen van digitale
technologie. Je leert hierbij de kansen en risico's van innovaties
voor de organisatie te identificeren en analyseren. Je verkrijgt
inzicht in het innovatieproces en leert daarbij waarde proposities
op te stellen die behoeftes van gebruikers weergeven. Je activeert
en verbindt je netwerk en neemt je rol binnen het ontwerp- en
ontwikkelteam. Hierbij communiceer je op effectieve wijze met
stakeholders en vertaal je op het juiste niveau de kennis tussen de
verschillende betrokken partijen.
Zo ontwikkel je jouw persoonlijk leiderschap, nodig om mensen en
middelen te mobiliseren in de complexe organisatorische en
sectorale contexten waar digitale innovaties plaatsvinden. Je
ontwikkelt ook een eigen visie op leiderschap en denkt kritisch na
over de onbedoelde gevolgen van technologie, om op verantwoorde
wijze bij te dragen aan de ontwikkeling van digitale
innovaties.
De volgende thema’s geven een indruk van de inhoud:
- Trends en ontwikkelingen in digitale technologie
- Omgevingsanalyse: kansen en risico’s van digitale innovaties
- Systeeminnovatie: wicked problems
- Digitale strategie en bedrijfsmodel: waarde propositie van digitale innovaties
- Digitale ethiek: onbedoelde gevolgen van technologie
- Persoonlijk leiderschap: ontwikkeling van zelfinzicht en een eigen visie
- Vaardigheden voor leiderschap in digitale transformaties
- Leiderschap en communicatie
- Netwerkopbouw en het betrekken van stakeholders
De beroepsproducten waar je aan werkt op basis van een leidend (eigen) vraagstuk:
- Analyse van de bedrijfsomgeving met trend- en scenarioanalyse
- Uitwerking van digitale innovatie in waarde propositie van digitale innovatie
- Kritische beschouwing van de impact van digitale innovatie op de organisatie
- Reflectie op je leiderschaps- en professionele ontwikkeling
Het programma is gebaseerd op competentieontwikkeling door
toepassing van kennis, theorie, concepten en/of modellen op een
relevant organisatievraagstuk. Deelnemers wordt aanbevolen een
vraagstuk uit de eigen werksituatie aan te dragen waarbij de
beoogde competentieontwikkeling mogelijk is en waar de
beroepsproducten van meerwaarde zijn voor de organisatie, de
deelnemer zelf en zijn of haar professionele ontwikkeling. Is dit
niet mogelijk, dan voorziet de opleiding in een passende opdracht
bij relevante organisaties uit de praktijk.
Tijdens de workshops gaan we in op de toepassing van aanbevolen
literatuur. We verwachten van jou dat je voor aanvang van de
workshops bekend bent met de theorieën en modellen. Zelfstudie en
het grondig voorbereiden van de workshops via inlezen en het
uitwerken van voorbereidende opdrachten is een randvoorwaarde om de
beoogde competentieontwikkeling te kunnen bereiken tijdens de
workshops en het werken aan de opdrachten. Digitale werkvormen en
online lesmateriaal ondersteunen jou hierbij. Tijdens de workshops
werk je, na een korte introductie met instructie van docenten,
individueel of samen aan opdrachten die direct bijdragen aan de
beroepsproducten. Je krijgt daarbij continu feedback en begeleiding
van de docenten.
Je werkt in twee periodes van 10 weken. In de eerste periode ligt
de focus op het vraagstuk van digitale innovatie binnen jouw
organisatie. De tweede periode is meer gericht op je persoonlijke
en professionele ontwikkeling als ondernemend leider en
communicator in complexe organisatorische contexten.
Gedurende elke periode, dus twee keer per module, besteden we een
sessie aan het ophalen en geven van feedback aan mededeelnemers op
de beroepsproducten en voortgang. Halverwege de module vindt een
formatieve beoordeling plaats. Aan het einde van de module is er
een summatieve beoordeling op basis van een toets portfolio met
bewijsvoering (beroepsproducten en feedback) en argumentatie van,
en reflectie op, de beoogde competentie ontwikkeling.
Workshops
De module Leiderschap in digitale transformaties 1 bestaat uit de volgende workshops:
- Trends en ontwikkelingen in digitale technologie
- Kansen en risico's voor innovatie
- Ontwerpen van innovatie
- Waardeproposities digitale innovatie
- Digitale ethiek
- Leiderschap in verandering
- Leiderschap en innovatie
- Communiceren als een leider
- Netwerkopbouw en betrekken van stakeholders
- Innovatie in complexe systemen
- Peer feedback en samen leren
Werkvormen
Workshops, voorbereiding en verdieping aan de hand van online materiaal, digitale werkvormen, groepsdiscussies, geven en ophalen van (peer) feedback en reflectie, uitwerken van beroepsproducten en bewijsvoering van competentie ontwikkeling.
Hoofdtrainers
Hoofdtrainers van deze module zijn dr. Madelon van Oostrom (coördinator) en dr. Austin d’Souza. Daarnaast krijg je les van gastdocenten met aanvullende specifieke kennis vanuit andere opleidingen of achtergrond.
Doelgroep
Deze module is geschikt voor professionals met een afgeronde technische bachelor of aantoonbare affiniteit met het ontwerpen of ontwikkelen van digitale technologie. Als je (werk)ervaring hebt met het ontwikkelen van digitale technologie, dan kun je de module via een persoonlijke leerroute doorlopen. Deelnemers wordt aanbevolen een vraagstuk uit de eigen werksituatie aan te dragen waarbij de beoogde competentieontwikkeling mogelijk is en waar de beroepsproducten van meerwaarde zijn voor de organisatie. Zo integreer je je werkzaamheden en je opleiding. Dat levert naast extra verdieping ook tijdwinst op: win-win! We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.
Instroomniveau
Je bent direct toelaatbaar voor deze module als je een technische Bachelor of Science hebt behaald. Als je een ander type bachelor hebt gehaald, ben je toelaatbaar wanneer uit je motivatiebrief en een volgend intakegesprek je geschiktheid blijkt op basis van door jou aangedragen bewijzen. Je aanmelding zal dan beoordeeld worden op de volgende punten:
- Je hebt een aantoonbare affiniteit met het ontwikkelen van technologie, het ontwerpen voor mens en maatschappij, en het onderzoeken van wat werkt en waarom.
- Je hebt een aantoonbare ondernemende en proactieve houding en ziet graag de kansen voor digitale technologie.
Startdata
De module start jaarlijks bij voldoende aanmeldingen (minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers) in september.
Duur
Veertien workshops van twee uur (op een vast tijdstip per week) en daaraan gekoppelde deelname aan de community of learners (CoL).
Tijdsinvestering
Naast een fysiek onderwijsdagdeel op de Hanzehogeschool Groningen werk je zelfstandig aan opdrachten en investeer je tijd aan zelfstudie. Deze tijdsinvestering is maximaal 1 dag per week (8 uren). Jouw precieze tijdsinvestering is afhankelijk van de mogelijkheden om opdrachten bij je werkgever uit te voeren en jouw (werk)ervaring. Tijdens een intakegesprek bespreken we graag de mogelijkheden.
ETCS credits
Certificaat van deelname van Hanzehogeschool Groningen, welke gelijk staat aan 10 ECTS.
Kosten
€ 995,-.
Locatie
Hanzehogeschool Groningen, locatie: Digital Society Hub en/of Van Doorenveste op de Zernike Campus.
Aantal deelnemers
Minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers.
Vervolg of verdieping
Deze module is onderdeel van de leergang Leiderschap in digitale
transformaties. Deze leergang bestaat uit twee modulen die elk een
semester duren. Module 1 (sept-jan) moet worden gevolgd voordat met
module 2 (feb-juli) kan worden gestart. Indien je de competenties
behorend bij module 1 al voldoende beheerst en dit ook kunt
aantonen, dan kun je ook meteen met module 2 starten.
De module is onderdeel van het eerste jaar van de Master Digitale
Technologie. Het certificaat dat de deelnemer ontvangt na afronding
van deze module staat gelijk aan 10 ECTS en leidt tot een
vrijstelling voor deze module indien de deelnemer doorstroomt naar
de Master Digitale Technologie.
Bijzonderheden
Om deel te nemen aan deze module doe je een intake met één van
de modulecoördinatoren. De intake kan naar voorkeur op locatie of
online plaatsvinden. Aanmelden voor een intakegesprek kan
via masterdt@org.hanze.nl.
Aanmelden voor de module is mogelijk nadat het intakegesprek heeft
plaatsgevonden en tot uiterlijk twee weken voor aanvang van de
module.
De module is onderdeel van de Master Digitale Technologie die NVAO
geaccrediteerd is.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.