Motiverende gespreksvoering

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Motiverende gespreksvoering

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeZernikeCampus in Groningen
13 jan. 2022 tot 13 mei. 2022

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal. Ieder individu moet in het voorstadium van gedragsverandering ambivalentie ervaren ten opzichte van zijn of haar probleem. De kunst is om vervolgens de ambivalentie op te lossen zodat de cliënt kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud en opzet

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2006) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Aan de ene kant wordt aandacht besteedt aan de motiverende gesprek…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal. Ieder individu moet in het voorstadium van gedragsverandering ambivalentie ervaren ten opzichte van zijn of haar probleem. De kunst is om vervolgens de ambivalentie op te lossen zodat de cliënt kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud en opzet

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2006) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Aan de ene kant wordt aandacht besteedt aan de motiverende gesprekstechnieken en aan de andere kant aan de attitude en houdingsaspecten die hierin cruciaal zijn. Kernbegrippen hierbij zijn: exploreren en oplossen van ambivalentie, empathie, ontwikkelen van discrepantie, meegaan met weerstand en het ondersteunen van persoonlijke effectiviteit. Naast de kernbegrippen van motiverende gespreksvoering zal er aan de hand van de cirkel van gedragsverandering van Prochaska en DiClemente inzichtelijk gemaakt worden hoe gedragsverandering plaatsvindt en hoe hierop geïntervenieerd kan worden. Aan de hand van uw praktijk casuïstiek zal een groot deel van de training geoefend worden met de technieken en de wijze waarop de juiste attitude en houding hierbij een rol hierin spelen.

Doel

Na afloop van de cursus weet u wanneer en welke motiverende methodes kunt inzetten en in de praktijk toepassen.

Doelgroep

Professionals in zorg en welzijn die cliënten / patiënten / medewerkers coachen en begeleiden:sociaal werkers, jongerenwerkers, buurtcoaches en andere agogen, wmo-consulenten, werkcoaches, sociaal raadslieden, klantmanagers, POH, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, paramedici en artsen.

Instroomniveau

Geen toelatingseisen

Startdata

13-01-2022 | van 9.00-16.00 uur Vervolg op donderdag 27-01, 10-02 en 12-05 van 9.00-12.30 uur

Overige data

De Hanzehogeschool volgt nauwlettend alle adviezen van zowel het RIVM als ook van de regering. De Hanzehogeschool kiest voor een ‘voorzichtig beleid’.

Bij twijfel stellen we de lessen uit, annuleren we de lessen of worden de fysieke lessen vervangen door online lessen.

Voor cursisten die na de beslisboom te hebben gevolgd en tot de conclusie komen geen fysieke lessen te kunnen volgen, wordt indien tijdig aangegeven en indien het lesprogramma zich hiervoor leent, de mogelijkheid geboden 1 of meer lessen online te volgen.

Overige data

De Hanzehogeschool volgt nauwlettend alle adviezen van zowel het RIVM als ook van de regering. De Hanzehogeschool kiest voor een ‘voorzichtig beleid’.

Bij twijfel stellen we de lessen uit, annuleren we de lessen of worden de fysieke lessen vervangen door online lessen.

Voor cursisten die na de beslisboom te hebben gevolgd en tot de conclusie komen geen fysieke lessen te kunnen volgen, wordt indien tijdig aangegeven en indien het lesprogramma zich hiervoor leent, de mogelijkheid geboden 1 of meer lessen online te volgen.

Duur

5 dagdelen (1 dag en 3 dagdelen).

Tijdsinvestering

Contacturen 17,5 uur en zelfstudie-uren 5 uur.

Kosten

€ 499,- inclusief lesmateriaal, lunch op de eerste lesdag, onbeperkt koffie/thee (Prijspeil 2021)

Locatie

ZernikeCampus in Groningen

Aantal deelnemers

Minimaal 10 en maximaal 16 deelnemers

Afronding

Bij 100 procent deelname en actieve participatie ontvangt u een bewijs van deelname.

Bijzonderheden

De training is geaccrediteerd bij BGN en gewaardeerd met 9 punten.
Twee weken voor aanvang van de training wordt gekeken of er voldoende deelnemers zijn om van start te kunnen gaan.

De training is geaccrediteerd bij het Registerplein (ID nummer: 374819) en levert 22.5 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde professionals. Is 1 ontwikkelactiviteit van 22.5 uur voor de bij Registerplein geregistreerde Sociaal Werker.

De training is geaccrediteerd bij het SKJ (SKJ200323) en levert 26 punten op voor bij het SKJ geregistreerde Jeugdzorgwerkers, categorie opleidingstraject.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.