Motiverende gespreksvoering

Type product

Motiverende gespreksvoering

HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Logo van HanzePro, Hanzehogeschool Groningen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,8 HanzePro, Hanzehogeschool Groningen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,8 (uit 6 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal zodat de client/klant kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2014) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Er wordt aandacht besteed aan attitude en houdingsaspecten en motiverende gesprekstechnieken. Kernbegrippen hierbij zijn: partnerschap, exploreren en oplossen van ambivalentie, engageren en empathie, focussen, ontlokken van verandertaal, plannen, o…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Competenties zijn een samenspel tussen vaardigheden en kennis. Voor het vergroten van uw competenties kunt u terecht bij HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal zodat de client/klant kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2014) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Er wordt aandacht besteed aan attitude en houdingsaspecten en motiverende gesprekstechnieken. Kernbegrippen hierbij zijn: partnerschap, exploreren en oplossen van ambivalentie, engageren en empathie, focussen, ontlokken van verandertaal, plannen, omgaan met wrijving en het ondersteunen van persoonlijke effectiviteit. Naast de kernbegrippen van motiverende gespreksvoering zal er aan de hand van de cirkel van gedragsverandering van Prochaska en DiClemente inzichtelijk gemaakt worden hoe gedragsverandering plaatsvindt en hoe hierop geïntervenieerd kan worden. Aan de hand van uw praktijk casuïstiek zal een groot deel van de training geoefend worden met de technieken en de wijze waarop de juiste attitude en houding hierbij een rol hierin spelen.

Doel

Na afloop van de cursus ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering en weet je wanneer en hoe je de motiverende technieken kunt inzetten in de praktijk.

Doelgroep

Professionals in zorg en welzijn die cliënten / patiënten / medewerkers coachen en begeleiden:
sociaal werkers, jongerenwerkers, buurtcoaches en andere agogen, wmo-consulenten, werkcoaches, sociaal raadslieden, klantmanagers, POH, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, paramedici en artsen.

Instroomniveau

Geen toelatingseisen

Tijdsinvestering

Contacturen 16,25 uur

Zelfstudie-uren 4 (je hebt hiervoor een cliënt met hulpvraag nodig)

Toetsing 1 uur

Aantal deelnemers

Aantal cursisten per groep is minimaal 10 en maximaal 16.

Afronding

Bij afronding met een voldoende, minimaal 80 procent aanwezigheid en actieve participatie ontvang je een certificaat.

Bijzonderheden

Deze training wordt alleen in-company aangeboden. 

  • De training is tot 31-1-2026 geaccrediteerd bij het Registerplein (ID nummer: 490688) en levert 19 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde professionals.
  • De training is tot 12-1-2025 geaccrediteerd bij het SKJ (SKJ209622) en levert 21,25 punten op in de categorie Formeel leren, categorie Training.
Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.