Advanced Nursing Practice (master)
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Voor wie?
De masteropleiding ANP is bedoeld voor hbo-v verpleegkundigen die hun competenties tot masterniveau willen verbreden en verdiepen binnen een bepaald specialisme.
Toelatingseisen
Een ieder die wil deelnemen aan de masteropleiding ANP, en voldoet aan de toelatingseisen, kan zich voor de opleiding aanmelden. De toelatingseisen zijn als volgt geformuleerd:
-
een afgeronde hbo-opleiding Verpleegkunde,
-
ingeschreven staan in het BIG-register als verpleegkundige,
-
minimaal twee jaar relevante praktijkervaring,
-
de beschikking hebben over een opleidingsplaats en een leermeester,
-
minimaal 32 uur per week werken als verpleegkundig specialist in opleiding,
-
beheersi…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Voor wie?
De masteropleiding ANP is bedoeld voor hbo-v verpleegkundigen die hun competenties tot masterniveau willen verbreden en verdiepen binnen een bepaald specialisme.
Toelatingseisen
Een ieder die wil deelnemen aan de masteropleiding ANP, en voldoet aan de toelatingseisen, kan zich voor de opleiding aanmelden. De toelatingseisen zijn als volgt geformuleerd:
-
een afgeronde hbo-opleiding Verpleegkunde,
-
ingeschreven staan in het BIG-register als verpleegkundige,
-
minimaal twee jaar relevante praktijkervaring,
-
de beschikking hebben over een opleidingsplaats en een leermeester,
-
minimaal 32 uur per week werken als verpleegkundig specialist in opleiding,
-
beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.
Indien u geen hbo-diploma hebt, is het in sommige gevallen mogelijk om via een assessment uw kennis en vaardigheden op hbo-niveau aan te tonen. Dit geldt voor verpleegkundigen met een oude Verpleegkundige-A opleiding.
Mbo-opgeleide verpleegkundigen komen niet in aanmerking voor de masteropleiding ANP.
Inhoud
Het basisprofiel van de hbo-master ANP is een afgeleide van de landelijke eindkwalificaties ANP. Het curriculum van de masteropleiding ANP is ingedeeld in drie leerlijnen, die geïntegreerd worden aangeboden. Het studiejaar is opgebouwd uit vier studieperioden van elk tien weken. Iedere studieperiode wordt afgesloten met een toetsdag. Dit gebeurt in verschillende vormen, zoals een casusbeschrijving, afname van een medische anamnese bij een simulatiepatiënt, uitvoeren van een lichamelijk onderzoek bij een simulatiepatiënt, kennistoets en reflectieverslagen. Zie ook de tabel voor een overzicht van het tweejarig curriculum.
1. Leerlijn klinische vorming
De leerlijn
klinische vorming stelt de student in staat de noodzakelijke
achtergronden, kennis, inzicht en vaardigheden te verwerven, die
nodig zijn voor een adequate medische en verpleegkundige
beroepsuitoefening. Ethiekonderwijs vervult hierin bijvoorbeeld een
belangrijke rol. Vanuit deze leerlijn worden praktijkopdrachten
verstrekt, zoals het afnemen van een anamnese of het uitvoeren van
een lichamelijk onderzoek, maar ook het toepassen van technieken
als 'motivational interviewing' of meetinstrumenten op bijvoorbeeld
het gebied van preventie en zelfmanagement. Omdat verpleegkundig
specialisten zelfstandig medicatie mogen voorschrijven maakt
onderwijs in de farmacotherapie expliciet onderdeel uit van het
curriculum.
2. Leerlijn wetenschappelijke vorming en
innovatie
De leerlijn wetenschappelijke vorming richt
zich in het eerste leerjaar op de basiskennis van de kwantitatieve
en kwalitatieve onderzoeksmethodologie en de vaardigheden die voor
het praktiseren van 'evidence based practice' nodig zijn. Het
kritisch kunnen lezen en beoordelen van onderzoeksartikelen is daar
een prominent onderdeel van.
Met het uitvoeren en verslagleggen (vorm: wetenschappelijk artikel)
van een praktijkgericht onderzoek, voorafgegaan door een
probleemanalyse, literatuurstudie en onderzoeksopzet, wordt deze
leerlijn in het tweede leerjaar afgerond. De VS i.o. levert hiermee
een belangrijke bijdrage aan betere zorgkwaliteit en
zorgvernieuwing.
3. Leerlijn rolontwikkeling &
werkplekleren
In de leerlijn rolontwikkeling & werkplekleren staat de
ontwikkeling en integratie van de vijf kernrollen (klinisch expert,
coördinator/zorginnovator, onderzoeker, consulent,
beroepsbeoefenaar) van de verpleegkundig specialist met
bijbehorende kerncompetenties centraal. Tijdens het werkplekleren
traint de student onder andere de op school geleerde klinische
vaardigheden en laat deze toetsen middels Korte Praktijk
Beoordelingen. De student legt een portfolio aan met bewijsstukken
van de rolontwikkeling in het gekozen zorgspecialisme en het
praktijkleren.
Startdatum
De opleiding begint jaarlijks in september.
Lesdag
De lesdag voor het studiejaar 2015 - 2016 is door de hogeschool vastgesteld op de woensdag.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.