Leren en innoveren (master)

Niveau
Tijdsduur

Leren en innoveren (master)

Hogeschool Inholland
Logo van Hogeschool Inholland
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 Hogeschool Inholland heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Hogeschool Inholland biedt de masteropleiding 'Leren en Innoveren' aan in Amsterdam en in Den Haag. De masteropleiding is bedoeld voor ervaren en talentvolle leraren werkzaam in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs,  of het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs, die het beste uit zichzelf en het onderwijs willen halen.

Het onderwijs is volop in beweging. Kinderen en jongeren moeten worden geprikkeld om te leren, eigen capaciteiten te onderkennen en mooie kanten van kennis en kunde te ontdekken. De kwaliteit van leraren is van doorslaggevend belang voor de leerprestaties van leerlingen. Goed onderwijs bestaat bij de gratie van goede leraren, die geïnspireerd zijn en investeren in hun …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Hogeschool Inholland biedt de masteropleiding 'Leren en Innoveren' aan in Amsterdam en in Den Haag. De masteropleiding is bedoeld voor ervaren en talentvolle leraren werkzaam in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs,  of het middelbaar- en hoger beroepsonderwijs, die het beste uit zichzelf en het onderwijs willen halen.

Het onderwijs is volop in beweging. Kinderen en jongeren moeten worden geprikkeld om te leren, eigen capaciteiten te onderkennen en mooie kanten van kennis en kunde te ontdekken. De kwaliteit van leraren is van doorslaggevend belang voor de leerprestaties van leerlingen. Goed onderwijs bestaat bij de gratie van goede leraren, die geïnspireerd zijn en investeren in hun eigen ontwikkeling, de school en het beroep van leraar. De masteropleiding biedt talentvolle leraren de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot specialist op het gebied van leren en innoveren.

De masteropleiding 'Leren en Innoveren' past goed bij jou als je je inhoudelijk wilt verdiepen door in je eigen onderwijspraktijk innovaties vorm te geven en praktijkgericht onderzoek wilt doen naar de aanpak en effecten van verschillende vormen van leren.

Als 'Master of Education' draag je in bredere kring bij aan school- en onderwijsontwikkeling doordat je binnen je team een voortrekkersrol vervult en als voorbeeld en 'change agent' fungeert bij nieuwe ontwikkelingen in het primaire proces. Je volgt actuele ontwikkelingen en opereert in relevante netwerken. Met jouw expertise kun je vanuit je rol als teamlid en educatief leider de schoolleiding adviseren en een bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van het beroep van leraar.

De masteropleiding 'Leren en Innoveren' is bedoeld voor talentvolle en ervaren leraren met passie voor onderwijs en interesse in onderwijsvernieuwing.

Toelatingseisen

Als vooropleiding voor de masteropleiding 'Leren en Innoveren' geldt een hbo-getuigschrift van de opleiding tot leraar basisonderwijs of van een tweedegraads lerarenopleiding óf een hbo-getuigschrift met pedagogisch-didactische aantekening. Naast de wettelijk geregelde toelatingsvoorwaarden hanteert de opleiding een aantal specifieke toelatingsvoorwaarden.

  • Je beschikt over minimaal drie jaar relevante werkervaring in het onderwijs.
  • Je hebt de motivatie en ambitie om door te groeien als leraar en je te ontwikkelen tot specialist op het gebied van leren en innoveren.
  • Je beschikt over een werksituatie die voldoende complex is, zodat gewerkt kan worden aan beroepstaken op masterniveau (*).
  • Je wordt ondersteund door collega's en schoolleiding bij het volgen van de masteropleiding.
  • Je hebt tijdens de opleiding ruimte op je werk om in het kader van de opleiding beroepstaken en praktijkgericht onderzoek in de werksituatie uit te voeren.
  • Je beschikt over voldoende tijd om deze intensieve opleiding te combineren met je werk (opleiding vraag 20 studiebelastingsuren per week).
  • Je hebt voldoende beheersing van de Engelse taal om Engelstalige literatuur te kunnen bestuderen.

(*) De werkomgeving moet voldoende mogelijkheden bieden aan de kandidaat om de vijf professionele rollen van de masteropleiding, zoveel mogelijk geïntegreerd binnen de uitvoering van werkzaamheden, te exploreren en te ontwikkelen. In deze rollen staan verbetering, vernieuwing en leiding geven aan ontwerp- en implementatieprocessen centraal. Ook moet de werkomgeving ruimte te bieden om te werken aan (permanente) verbetering en vernieuwing, wat een zekere mate van bereidheid tot onderlinge afstemming en voldoende complexiteit van de werksituatie vereist. Verder vragen we de werkgever van de masterstudent voldoende ruimte te bieden om aan leer-, ontwikkelings-, onderzoeks- en ontwerpvragen vanuit de (eigen) praktijk te werken. Dit betekent dat in de werksituatie de bereidheid moet bestaan om de deelnemer aan de masteropleiding waar nodig nieuwe taken uit te laten voeren die betrekking hebben op de ontwikkelingsvragen van de school en de ontwikkelingsrichting die een school heeft geformuleerd. Tot slot moet de werkomgeving voldoende en kwalitatief goede begeleiding bieden.

Een aan de opleiding verbonden toelatingscommissie beoordeelt of je tot de masteropleiding 'Leren en Innoveren' toegelaten kunt worden.

Intake- en toelatingsprocedure

Met alle kandidaten die toegelaten willen worden tot de masteropleiding wordt een intakegesprek gevoerd. Bij de intake wordt gekeken naar vooropleiding, werkervaring en werkomgeving. Het doel van de intake is om kandidaten tot de masteropleiding toe te laten, die goed in staat zijn de eindkwalificaties te bereiken in de twee studiejaren die ervoor staan.

Aanmelden voor het collegejaar 2015 - 2016 (start vrijdag 4 september 2015) kan door het'Informatiedossier' ten behoeve van inschrijving voor de master 'Leren en Innoveren' toe te sturen aan de opleiding.

Het informatiedossier bevat:

  • een functieomschrijving (curriculum vitae, contextbeschrijving en kerntaken),
  • motivatie voor deelname aan de masteropleiding 'Leren en Innoveren',
  • een reflectie op de eigen werksituatie en op de opgedane ervaring met de vijf professionele rollen van de masteropleiding (via zogenaamde authentieke situatiebeschrijvingen),
  • persoonlijke sterkte-/zwakteanalyse,
  • bij voorkeur ook een aanbeveling van de werkgever of het management, waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de kandidaat beschikt over doorgroeipotentie en de steun heeft van de organisatie.

Je kunt het informatiedossier mailen naar Gitte.Buitelaar@Inholland.nl of per post opsturen naar: 

Hogeschool Inholland
t.a.v. Gitte Buitelaar
Domein Onderwijs, Leren en Levensbeschouwing (locatie Rotterdam)
Posthumalaan 90
3072 AG Rotterdam

Competenties

Als 'Master of Education' draag je in bredere kring bij aan schoolontwikkeling doordat je binnen je team een voortrekkersrol vervult en als voorbeeld en 'change agent' fungeert bij nieuwe ontwikkelingen in het primaire proces. Je volgt actuele ontwikkelingen en opereert in relevante netwerken. Met jouw expertise kun je vanuit je rol als teamlid en educatief leider de schoolleiding adviseren en een bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van het beroep van leraar.

Je ontwikkelt bekwaamheden waarmee je:

  • op basis van kennis en inzicht je eigen onderwijspraktijk kunt verbeteren en vernieuwen en deze verbeteringen en vernieuwingen kunt verantwoorden;
  • effectief kunt bijdragen aan de verbetering en vernieuwing van het onderwijs door het (her)ontwerpen van betekenisvolle en innovatieve leerpraktijken;
  • kunt bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs door onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk en door zelf praktijkgericht onderzoek uit te voeren;
  • vernieuwingsprocessen in jouw opleiding kunt initiëren en collega's bij die processen kunt betrekken en daarin begeleiden;
  • doelgericht en planmatig je eigen professionele ontwikkeling vorm kunt geven in de praktijk en vanuit een positie als lid van een lerende organisatie.

Na het afronden van deze opleiding mag je de titel Master of Education voeren.

Beroepsrollen

De masteropleiding Leren en Innoveren richt zich op de ontwikkeling van de onderstaande vijf professionele beroepsrollen.
Expert in de uitvoering
De Master Leren en Innoveren is een excellente leraar, die vanuit eigen expertise, gedegen kennis en actuele inzichten bijdraagt aan het vormgeven van rijke en betekenisvolle leeromgevingen en aan de verbetering van het leren van leerlingen en het pedagogisch-didactisch klimaat in de school.

Innovatief ontwerper
De Master Leren en Innoveren ontwerpt - in multidisciplinaire samenwerking en op basis van eigen expertise, gedegen kennis en actuele inzichten - innovatieve leerpraktijken, inclusief de daarin te gebruiken materialen, werkvormen, toetsen en leeromgevingen.

Praktijkgericht onderzoeker
De Master Leren en Innoveren evalueert onderwijsvernieuwingen op kwaliteit en effectiviteit en voert aanvullend praktijkgericht onderzoek uit met gebruikmaking van zijn kennis van onderzoeksmethoden. Daarbij richt hij zich op de toepassing en overdraagbaarheid van de onderzoeksresultaten.

Teamlid en educatief leider 
De Master Leren en Innoveren initieert veranderingsprocessen en begeleidt collega's bij implementatie van onderwijsvernieuwingen. Daarbij maakt hij gebruik van zijn kennis van veranderingsprocessen in organisaties en maakt hij die kennis productief bij de scholing en ondersteuning van collega's en in zijn rol als adviseur van het management.

Lerende professional 
De Master Leren en Innoveren expliciteert en verantwoordt zijn visie en opvattingen over onderwijs en onderwijsvernieuwingen op basis van eigen expertise, kennis en actuele inzichten en stelt deze ook ter discussie. Daarbij richt hij zich op het organiseren van een professionele leercultuur, waarin ruimte is voor kennisontwikkeling, kennisdeling en kennisverspreiding.

Bij het behalen van het masterniveau toont de deelnemer aan dat alle rollen inhoudelijk verdiept of verbreed zijn en geïntegreerd in de beroepspraktijk worden ingezet.

Vrijstellingen

In de praktijk opgedane ervaring is een voorwaarde om toegelaten te worden tot de opleiding en vormt op zich geen basis voor vrijstelling. Ervaring wordt bij de intake in kaart gebracht en benut om het opleidingstraject te verrijken, te verdiepen en eventueel te focussen.

Indien je na je initiële opleiding aanvullende opleidingen dan wel cursussen hebt gevolgd, kun je voor specifieke onderwijseenheden een vrijstelling aanvragen. Je dient dan aan te tonen dat een onderdeel qua doelstelling, inhoud en niveau reeds in een andere opleiding is gevolgd. De vrijstellingsprocedure staat in de studiegids van de opleiding beschreven en de aanvragen worden door de examencommissie in behandeling genomen.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.