Neuromarketing

Niveau
Totale lesduur

Beschrijving

Hersenen zijn ‘hot’

Wie anno 2016 nog steeds uitgaat van de ‘homo economicus’ en de ‘calculerende consument’ laat kansen liggen. Er is steeds meer bekend over de invloed die het onderbewustzijn heeft op dagelijkse gedragingen die mensen hebben, zoals besluitvorming en aankoopprocessen en de rol die marketing en communicatie daarbij spelen.

Toelatingseisen

hbo-niveau. Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij uw cv.

Opleidingsinhoud

Wat u leert

Neuromarketing is een controversieel vakgebied. Wat is het nu precies? Wat zijn de mogelijkheden, de risico’s en de beperkingen? Wat kan ik met neuromarketing in de communicatie- en marketingpraktijk? En welke kennis over het brein is e…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Hersenen zijn ‘hot’

Wie anno 2016 nog steeds uitgaat van de ‘homo economicus’ en de ‘calculerende consument’ laat kansen liggen. Er is steeds meer bekend over de invloed die het onderbewustzijn heeft op dagelijkse gedragingen die mensen hebben, zoals besluitvorming en aankoopprocessen en de rol die marketing en communicatie daarbij spelen.

Toelatingseisen

hbo-niveau. Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij uw cv.

Opleidingsinhoud

Wat u leert

Neuromarketing is een controversieel vakgebied. Wat is het nu precies? Wat zijn de mogelijkheden, de risico’s en de beperkingen? Wat kan ik met neuromarketing in de communicatie- en marketingpraktijk? En welke kennis over het brein is essentieel voor communicatiedeskundigen en marketeers?

Meer inzicht in deze bovenstaande ontwikkelingen is interessant voor diverse vakgebieden, waaronder marketing en communicatie. Hoe kunt u bijvoorbeeld gedrag van mensen beïnvloeden zodat ze overgaan op de aankoop van producten? Of zodat ze juist een bepaald gedrag vermijden, zoals de diverse overheidscampagnes beogen? Hoe kunt u patronen hierin ontdekken en uw communicatie hierop afstemmen? Met andere woorden: wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Kennis van zowel gedrag als hersenen is hierbij belangrijk.

De cursus geeft u een genuanceerd beeld van de werking van het brein en de toepassing van neuromarketing:

  • u krijgt als marketeer meer inzicht in de keuzeprocessen (rol van emotie bij beslissingen) van uw klant;
  • (traditionele)marketing wordt aangevuld met onderzoekstechnieken uit de neurowetenschap (met beter beeld om de zin van de onzin te scheiden en andersom).
  • het is marketing met kennis die uit de hersenonderzoek is opgedaan.

Neuromarketing claimt dat men door het gebruik van hersenonderzoekstechnieken de rol van het irrationele en onbewuste naar boven kan halen. In de cursus onderzoeken we of deze claim klopt. Na het volgen van deze post-hbo-cursus Neuromarketing weet u wat de werking en toepassing van neuromarketing en andere sociaalpsychologische mechanismen zijn, wat voordelen en beperkingen ervan zijn, en wat u er wel en niet mee kunt in de communicatie- en marketingpraktijk.

U bent in staat een gefundeerd en genuanceerd oordeel over neuromarketing te geven. Met de opgedane kennis kunt u inschatten wat neuromarketing voor uw organisatie kan betekenen.

Cursusonderdelen

We behandelen de volgende onderwerpen:

  • opbouw en werking van de hersenen;
  • belangrijke neurale netwerken;
  • meettechnieken: fMRI, EEG, Facial coding, eyetracking;
  • toepassingen, voordelen en beperkingen van de verschillende technieken;
  • gevolgen voor bestaande marketingmodellen en nieuwe modellen (bijvoorbeeld over merkactivatie, persuasive design en automatische gedragingen);
  • ethische aspecten.

Bedoeld voor

Deze post-bachelorcursus is bedoeld voor (communicatie)professionals die geïnteresseerd zijn in Neuromarketing ofwel werkzaam zijn bij een communicatie-/marketingbureau.

Er zijn nog geen ervaringen. Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneren wij € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?