Leren meten en interpreteren van leerresultaten (train the trainer, HR, P&O)

Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van HRD Academy
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 HRD Academy heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

BE 2980 Halle-Zoersel
5 sep. 2019

Beschrijving

Training, coaching & advies voor trainers, coaches, consultants, HR managers en leidinggevenden.

In deze eendaagse opleiding verkennen we de werelden van leren en meten. We exploreren verschillende werkvormen en doorkruisen diverse omgevingen, van een traditionele productie-eenheid tot startups doordrongen van 'het nieuwe werken'. In al deze gebieden gaan we op zoek naar manieren om het leren te meten en het meten te leren.

Hoe kunnen we leerresultaten meten en wat betekenen deze leerresultaten?

Situering

Leerresultaten meten is moeilijk. Een causaal verband aantonen tussen je investeringen in het leren en de eventueel gemeten leerresultaten is nog moeilijker.


Dat het ontwikkelen en verzorgen van een leercultuur in je organisatie erg belangrijk is, voelen we allemaal met de natte vi…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Training, coaching & advies voor trainers, coaches, consultants, HR managers en leidinggevenden.

In deze eendaagse opleiding verkennen we de werelden van leren en meten. We exploreren verschillende werkvormen en doorkruisen diverse omgevingen, van een traditionele productie-eenheid tot startups doordrongen van 'het nieuwe werken'. In al deze gebieden gaan we op zoek naar manieren om het leren te meten en het meten te leren.

Hoe kunnen we leerresultaten meten en wat betekenen deze leerresultaten?

Situering

Leerresultaten meten is moeilijk. Een causaal verband aantonen tussen je investeringen in het leren en de eventueel gemeten leerresultaten is nog moeilijker.


Dat het ontwikkelen en verzorgen van een leercultuur in je organisatie erg belangrijk is, voelen we allemaal met de natte vinger aan. Dat 'blijven leren' voor alle generaties één van de belangrijkste motivatoren wordt genoemd is bekend. Babyboomers, generation X-ers, millenials: allemaal willen we blijven leren en ontwikkelen. Maar hoe belangrijk is leren precies voor de organisatie? Hoe verhoudt zich het leren tot de uiteindelijke bedrijfsresultaten?


In deze dagvullende opleiding verkennen we de werelden van leren en meten. We exploreren verschillende werkvormen en doorkruisen diverse omgevingen, van een traditionele productie-eenheid tot startups doordrongen van 'het nieuwe werken'. In al deze gebieden gaan we op zoek naar manieren om het leren te meten en het meten te leren.

Doelgroep

Je bent HR-manager, L&D-manager of expert, instructional designer, trainer, organisatie-ontwikkelaar.

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je bent vertrouwd met het concept van (virtuele) leerruimtes en je begrijpt welke leeractiviteiten zich in welke ruimte afspelen.
  • Je hebt inzicht in relevante meetmethodes voor de verschillende leerruimtes en je hebt geoefend op casussen van je collega’s en uit je eigen organisatie.
  • Je bent vertrouwd met de concepten uit “Evaluating Training Programs” van Donald Kirkpatrick en je begrijpt alle implicaties daarvan in een hedendaagse bedrijfscontext, inclusief omgevingen van 'het nieuwe werken'.
  • Je weet hoe je met methodes van visual management over data kan beschikken die aantonen dat het leren is getransformeerd in leerresultaten.
  • Je bent vertrouwd met de vraagstellingsmethodes van Peter Block en je weet hoe je daarmee data kan verzamelen die in verband staan met de 4-level evaluatiemethode van Donald Kirkpatrick.
  • Je kunt moeiteloos een 4-level evaluatie toepassen op elke leersituatie.
  • Je beschikt over handvatten om je 4-level evaluaties om te zetten in harde cijfers.
  • Je weet hoe het meten van leerresultaten opnieuw het leren in de organisatie versterkt.
  • Je beschikt over ankerpunten die je helpen om het geleerde toe te passen in je eigen organisatie.

Programma


Voor de inhoud van deze training lieten we ons inspireren door: Donald Kirkpatrick, Ikujiro Nonaka, Hirotaka Takeushi, Peter Block.


(Virtuele) leerruimtes en kennismanagement: een speelse ontdekkingsreis

Grondige analyse van de 4-level evaluatiemethode van Donald Kirkpatrick


Werken met hulpmiddelen (1 – old school):

  • Tally
  • Evaluatieformulieren
  • Vragenlijsten


Werken met hulpmiddelen (2 - lean)

  • Visual management
  • Point&Call
  • Learning kanban


Werken met hulpmiddelen (3 – community)

  • het zes-dialogen-model
  • (1) Uitnodiging
  • (2) Mogelijkheden
  • (3) Ownership
  • (4) Weerstand
  • (5) Commitment
  • (6) Added value


Oefeningen met de 4-level methode

  • (1) Reactie
  • (2) Geleerd hebben
  • (3) Kunnen toepassen
  • (4) Performantie


Conversiemethodes en ROI-berekeningen

Intervisie, reflectie, handvatten en ankerpunten

Cursusmateriaal

  • HRDA Syllabus: Leren Meten.

Trainers

Francis Laleman

Francis Laleman  verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom.

Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom.

Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen.

Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.