Opleiding tot intervisiecoach
Startdata en plaatsen
Beschrijving
We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders
In deze training leer je de vaardigheden die je nodig hebt om als interne of externe intervisiecoach aan de slag te gaan. Je leert verschillende intervisiemethodieken hanteren en een intervisiegroep begeleiden. Je kan een gepaste intervisiecultuur creëren in een organisatie waardoor je intervisiegroepen kan opstarten.
Intervisie is een manier om te leren van elkaars ervaringen, vraagstukken, problemen en aanpak. In een intervisiegesprek wordt een specifieke case besproken. De leden van de intervisiegroep denken mee en geven feedback, suggesties en oplossingsrichting. Tot slot formuleert de eigenaar van de case de leerpunten en de verdere aanpak.
Situering
Bij intervisie gebeurt het 'm…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders
In deze training leer je de vaardigheden die je nodig hebt om als interne of externe intervisiecoach aan de slag te gaan. Je leert verschillende intervisiemethodieken hanteren en een intervisiegroep begeleiden. Je kan een gepaste intervisiecultuur creëren in een organisatie waardoor je intervisiegroepen kan opstarten.
Intervisie is een manier om te leren van elkaars ervaringen, vraagstukken, problemen en aanpak. In een intervisiegesprek wordt een specifieke case besproken. De leden van de intervisiegroep denken mee en geven feedback, suggesties en oplossingsrichting. Tot slot formuleert de eigenaar van de case de leerpunten en de verdere aanpak.
Situering
Bij intervisie gebeurt het 'meedenken' door de intervisieleden
niet door het aandragen van oplossingen maar door het stellen
van vragen zodat de 'eigenaar' van de case zelf
zicht krijgt op het ingebrachte probleem en hoe hij/zij
hierbij kan handelen.
Wanneer kan je intervisies inzetten?
- Het samenwerken aan vraagstukken uit de dagdagelijkse praktijk zodat er uit bespreking een gezamenlijke aanpak ontstaat
- Het werken aan problemen die deelnemers persoonlijk aangaan
- Het toetsen van individuele percepties van het probleem, om van daaruit de situatie te verhelderen, hanteerbaar te maken en mogelijkheden tot actie te onderzoeken
- Het verwerven van inzicht in het eigen handelen en het genereren van nieuwe alternatieven
- ...
Wat levert intervisie op?
- Dieper leren van en met elkaar
- Het vermogen tot zelfontwikkeling versterken
- Het beste uit elkaar naar boven laten komen
- Zicht op oplossingen
- Sfeer van collegialiteit en verbondenheid
- Groeiend zelfvertrouwen
- Grotere afstemming in aanpak.
Doelgroep
Interne en externe trainers, coaches, consultants, leidinggevenden, managers, HR(D) managers en iedereen die intervisiegroepen wil leren begeleiden en intervisie wil leren inzetten als ontwikkelingsinstrument.
Voorkennis
Ervaring als trainer, coach en/of facilitator van groepen is aangewezen.
Wat leer je in deze opleiding?
- Je krijgt een beter inzicht in hoe mensen leren, specifiek met betrekking tot de leervorm intervisie.
- Je krijgt een beter inzicht in enkele principes van procesbegeleiding en groepsdynamica nodig voor het succesvol begeleiden van intervisiegroepen.
- Je kan een gepaste intervisiecultuur creëren in een organisatie om de methodiek maximale kans op slagen te bieden.
- Je kan een toolbox aan intervisiemethodieken toepassen.
- Na de training kan je zelfstandig aan de slag als interne intervisor in je eigen organisatie of als externe intervisor bij eigen opdrachtgevers.
- Je krijgt ook inhoudelijk inzicht in enkele eigen situaties en patronen aangezien de intervisiemethodieken geoefend worden op eigen cases die (mede) door jou ingebracht zijn.
Programma
- Wat is intervisie en wat is het niet?
- Situering van intervisiecoaching versus individuele coaching en teamcoaching
- De meerwaarde van intervisiecoaching
- Voorwaarden voor succes bij intervisie
- 'Zijn' en 'doen' van de intervisiebegeleider
- Valkuilen van de intervisiebegeleider
- Enkele principes van procesbegeleiding en groepsdynamica nodig voor het succesvol begeleiden van intervisiegroepen
- Onder begeleiding van de trainer worden intervisiemethodieken ingeoefend met inbreng van eigen cases door de deelnemers (o.m.: de roddelmethode, waarom heb jij dit verdiend methode, incidentmethode, ...)
- Inoefenen van de rol van intervisiebegeleider
- Opstarten en begeleiden van intervisiegroepen in een organisatie
- De lijn uitzetten van intervisietrajecten, casuïstiek, intervisieleiderschap, overdracht- en tegenoverdracht
- Creëren van een intervisiecultuur binnen een organisatie
Didactische aanpak
- We werken doorheen de training met eigen cases waardoor de 2,5 dagen het karakter hebben van een workshop.
- Je oefent zelf de intervisiemethodieken veelvuldig in waarbij je feedback krijgt van de trainer en de deelnemers.
- De training bestaat uit 2 opeenvolgende trainingsdagen en een halve dag opvolging waarin we, vertrekkende van jouw praktijkervaringen met intervisiecoaching, onze kennis zullen verdiepen en vooral veel leren van elkaar.
- Maximum aantal deelnemers is 8.
Cursusmateriaal
- HRDA syllabus Opleiding tot intervisiecoach
- HRDA handouts Opleiding tot intervisiecoach
Trainer Nadja Talpaert
Nadja Talpaert is een master ICF-gecertifieerde coach (MCC) en Transformational Presence Coach (CTPC) met ruim 15 jaar ervaring in executive en business coaching en training. Zij studeerde communicatie (Artevelde) en vulde dit verder aan met een master in bedrijfseconomie (Vlekho Business School), een master in Neurolinguïstische Programmatie (School voor NLP) en daarenboven is ze o.m. gecertificeerd Discovery Insights Practitioner, IntervisieCoach, Horse-assisted Coach en Stress & Burn-out Coach. Nadja’s persoonlijke carrièrepad leidde haar zowel in business als HR. Doorheen de jaren nam zij verschillende rollen op binnen het HR domein; Recruitment, Training Management, Competency Management, Trainer, Employee Relations, HR Business Partner en dit in diverse sectoren, van banking naar telecom en van engineering naar consulting bij Kaleido en Randstad Consulting. Sinds de oprichting in 2012 van Notice the Difference! heeft zij resoluut de kaart van leiderschapsontwikkeling gekozen hoofdzakelijk via individuele coaching en IntervisieCoaching.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.