Arbeidsverhoudingen: OR en vakbonden (Leerweg HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management module 6)

Tijdsduur
Trainer
Arthur Hol
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Arbeidsverhoudingen: OR en vakbonden (Leerweg HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management module 6)

HRM College
Logo van HRM College

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeBaarn / online
9 mei. 2023
check_circle Startgarantie

Beschrijving

Voor wie

Als manager ben je wellicht bestuurder van je organisatie - en heb je uit die functie automatisch te maken met het medezeggenschapsorgaan voor werknemers, de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (Pvt), voor wie je gesprekspartner bent.

Maar je hebt ook met de OR te maken wanneer je tot het middenkader behoort, als regiomanager of manager van een dienst of afdeling, of als je HR-professional bent.

Je moet door de OR aan de bestuurder gevraagde informatie opleveren en notities of businessplannen opstellen over gewenste veranderingen in jouw organisatieonderdeel die de basis vormen van adviesaanvragen vanuit de bestuurder aan de OR.

En je bent wellicht zelf directe…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Arbeidsverhoudingen, Arbeidsrecht, Ondernemingsraad (OR), Mediation en Arbeidsvoorwaarden.

Voor wie

Als manager ben je wellicht bestuurder van je organisatie - en heb je uit die functie automatisch te maken met het medezeggenschapsorgaan voor werknemers, de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (Pvt), voor wie je gesprekspartner bent.

Maar je hebt ook met de OR te maken wanneer je tot het middenkader behoort, als regiomanager of manager van een dienst of afdeling, of als je HR-professional bent.

Je moet door de OR aan de bestuurder gevraagde informatie opleveren en notities of businessplannen opstellen over gewenste veranderingen in jouw organisatieonderdeel die de basis vormen van adviesaanvragen vanuit de bestuurder aan de OR.

En je bent wellicht zelf directe gesprekspartner van de OR over alle aangelegenheden die jouw organisatieonderdeel of het HR-beleid aangaan. Hoe ga je hier op een eigentijdse manier mee om?

Inhoud

Aan bod komt alles wat je moet weten van de Wet op de Ondernemingsraden en hoe ondernemingsraden in de praktijk functioneren. We besteden daarbij ook aandacht aan de rol van (het overleg met) vakbonden.

We horen van alles over vroegtijdige betrokkenheid  van de OR bij besluitvorming of het gebruik maken van medewerkers met specifieke kennis die op deelthema’s meedenken en meewerken in thema- of werkgroepen. Of vormen waarbij alle medewerkers rechtstreeks zijn betrokken bij het medezeggenschapswerk, zoals in op sociocratische leest geschoeide bedrijven.

Hoe zit het nu precies met die nieuwe vormen van medezeggenschap, hoe gaat jouw organisatie na of een van die vormen bij jullie bedrijf past en hoe pak je de invoering ervan aan? Welke kansen en risico’s bieden deze nieuwe vormen jou als manager of HR-professional - en wat is jouw rol bij ieder van die vormen?

Onderwerpen

Aan bod komen de volgende vragen:

  • Wat is mijn rol als manager of HR-professional ten opzichte van de Ondernemingsraad en vakbonden?
  • Wat is de basis van de Wet op de Ondernemingsraden: hoe is de Or samengesteld, welke geheimhoudingsvereisten kunne worden gesteld en op welke faciliteiten en ondersteuning heeft de Or recht, hoe zit het met het recht op overleg, informatie, advies en instemming, en hoe met de juridische procedures die een Or kan voeren?
  • Wat moet ik weten over vakbonden, de totstandkoming en inhoud van CAO’s en Sociaal Plannen. Wat zijn tips voor het proces van gesprekvoering of onderhandeling met vakbonden en wat zijn eigentijdse manieren van omgaan en samenwerken met vakbonden?
  • Hoe zit het met nieuwe vormen van medezeggenschap? Welke vormen zijn er, welke organisaties hebben er ervaring mee opgedaan en wat zijn hun ervaringen? Wat zijn de voor- en nadelen, voor bestuurder, Or en werknemers?
  • Wat zijn de wettelijke kaders (WOR, CAO) en juridische aspecten bij nieuwe vormen van medezeggenschap: wat zijn de valkuilen en waar moet je op letten? Wat moet er op orde zijn wil het een succes worden? De randvoorwaarden; succes-en faalfactoren bij invoering. Tips voor de oriëntatie of het wat voor jullie organisatie is - en een stappenplan voor de invoering.
  • Wat kun je zelf doen om de ‘wisdom of the crowd’ te benutten, waarbij je je team, afdeling, organisatie aanzet tot het formuleren van de beste ideeën en oplossingen, maar ook tot suggesties voor nieuwe thema’s en knelpunten die samen aangepakt kunnen worden?

Resultaat

Na het volgen van deze workshop met maximaal zes deelnemers weet je hoe je je rol als manager kunt vervullen bij het bevorderen van kritische en opbouwende medezeggenschap op een manier die past bij jou en jouw organisatie. Bovendien ga je naar huis met handvatten voor oplossingen van de door jou tijdens de workshop ingebrachte cases, zodat je daarin concrete resultaten kunt boeken.

Deze workshop is onderdeel van de leerweg “HRM en arbeidsrecht voor eigentijds management” die bestaat uit verscheidene ééndaagse modules. Elke module is ‘los’ als afzonderlijke workshop te volgen.
De workshops van deze leerweg zijn zowel geschikt voor beginnende als meer ervaren managers, omdat ervaring leert dat de uitwisseling tussen deze twee leidt tot nieuwsgierigheid naar elkaars perspectief en tot nieuwe inzichten en praktische oplossingen.

HRM College, opgericht in 2005, is een opleidings- en adviesinstituut op het gebied van HRM en arbeidsrecht. Onze missie is het ondersteunen van organisaties door het vormgeven van Goed Werkgeverschap en Goed Werknemerschap in alle facetten, zowel de juridische eisen en als de HRM kanten.

In onze visie zijn voor blijvend succes van organisaties van belang: authentieke communicatie en de bereidheid tot zelfreflectie en dialoog.

HRM College onderscheidt zich door zijn multidisciplinaire visie en aanpak: organisatievraagstukken worden opgelost met behulp van alle betrokken disciplines.

Onze opleidingsvormen zijn interactief en toepassingsgericht, waardoor professionals direct het geleerde vertalen in oplossingen voor de eigen organisatie. Daarnaast werken we in kleine groepen, begeleid door ervaren docenten uit de praktijk, met mogelijkheid voor inbreng van eigen cases, uitwisseling van ervaringen en ideeën, netwerken en nazorg in de vorm van hulp in de praktijk.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Arthur Hol
Arthur Hol
hrm en eigentijds management

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op, en delen ze met HRM College, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.