Online Media Monitoring & Webcare voor Marketing-en Communicatieprofessionals binnen onderwijs

Tijdsduur

Online Media Monitoring & Webcare voor Marketing-en Communicatieprofessionals binnen onderwijs

IBB Studiecentrum Overheid & Non-Profit
Logo van IBB Studiecentrum Overheid & Non-Profit

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

IBB Studiecentrum Overheid & Non-Profit biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Amsterdam, Antwerpen, Eindhoven, Utrecht

Beschrijving

Donderdagochtend 13 maart 2014: 9.15-12.15 uur

Online & Social Media Monitoring

Alle sociale media en online inspanningen dienen nauwkeurig gemeten en gemanaged te worden. Hoe u dit precies doet, komt uitgebreid aan bod. Naast negatieve berichten zullen er ook positieve berichten te vinden zijn. Door deze berichten posts te traceren en zichtbaar te maken bij uw andere leerlingen, ouders, docenten en potentiële leerlingen buigt u negativiteit om in positiviteit. 

Crisis- en event monitoring

Binnen elke onderwijsinstelling kan er wel wat mis gaat. Wellicht heeft het communicatieteam binnen de organisatie al een goed crisiscommunicatieplan opgesteld. Echter , in het hedendaagse digitale tij…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Donderdagochtend 13 maart 2014: 9.15-12.15 uur

Online & Social Media Monitoring

Alle sociale media en online inspanningen dienen nauwkeurig gemeten en gemanaged te worden. Hoe u dit precies doet, komt uitgebreid aan bod. Naast negatieve berichten zullen er ook positieve berichten te vinden zijn. Door deze berichten posts te traceren en zichtbaar te maken bij uw andere leerlingen, ouders, docenten en potentiële leerlingen buigt u negativiteit om in positiviteit. 

Crisis- en event monitoring

Binnen elke onderwijsinstelling kan er wel wat mis gaat. Wellicht heeft het communicatieteam binnen de organisatie al een goed crisiscommunicatieplan opgesteld. Echter , in het hedendaagse digitale tijdperk kan een issue zich sneller dan ooit tevoren uitbreiden tot een grootschalige crisis. Bent u daar ook op voorbereid? Door een gedegen online media monitoring beleid kunnen (eventuele) issues vroegtijdig gesignaleerd worden voordat deze zich massaal verspreiden.

Deze en andere vragen worden beantwoord:

  • Doelstelling bepaling m.b.t. meten en monitoring
  • Monitoring tools
  • Wat zijn de kosten en baten van webcare?
  • Inbedding in je organisatie en op welke wijze krijgt u iedereen mee?
  • Interne organisatie: wie doet wat met webcare?
  • Werkinstructies/communicatiescript, reactiescript en klachtenafhandeling. Wie reageert? Waarop? Hoe? Doorverwijzen? Naar wie? Wanneer?
  • Tips & Tricks voor account beheer en account monitoring 

Na de lunch donderdagmiddag 13 maart 2014: 13.15-16.30 uur

Webcare

Naast het monitoren van relevante online conversaties rondom uw instelling, kunt u zich gaan mengen in deze conversaties. Dit wordt ook wel webcare genoemd. Door het toepassen van succesvolle webcare kunt u uw klachten goed laten afhandelen, het imago verbeteren of informatie verschaffen binnen een heldere en efficiente workflow. Tijdig anticiperen, preventief handelen = voorkomen

Doelstellingen en strategie

Alleen aanwezig zijn is niet voldoende. U weet nu waar uw klant zich bevindt en hebt inzicht in de motieven voorafgaand aan een klacht. Naast online inzicht is het ook van belang om intern (offline) te kijken waar deze klachten zijn oorsprong vinden. Over dit preventieve handelen, de daaruit voortkomende doelstellingen en de bijbehorende webcarestrategie leert u meer tijdens deze module.

Tijdens deze module maken we een start met een passende webcare strategie. De module Webcare stelt u in staat om een eigen webcare beleid op te stellen. U leert hoe u effectief kunt reageren op discussies en klachten van derden. U weet wat er nodig is om een effectief wecareteam samen te stellen.

Multichannel contactstrategie: Inzicht van de juiste student op de juiste plaats

  • Kort theoretisch kader
  • Reactieve dienstverlening t.o.v. pro-actieve dienstverlening
  • Bouwblokken contactsoort: soort student? Behoeften? Situatie? Kanalen?

Arjan Burgers, Mede-eigenaar EarlyBridge                                      

Interactieve Praktijkcase

Voorlichting voor Studenten: ‘Customer Service’?!

Onderwijsinstellingen investeren in werving via Google SEO, SEA, advertenties, filmpjes, inzet van sociale media etc. om in beeld te komen bij potentiële studenten. Maar de inzet daarvan geen weggegooid geld wanneer de dienstverlening niet goed geregeld is?

In deze workshop een case van de Radboud Universiteit hoe  de eenheid Communicatie van de universiteit dit heeft aangepakt.

  • Wat gebeurt er als een geïnteresseerde student contact opneemt met uw instelling? 
  • Hoe is de bereikbaarheid? Hoe snel krijgt de persoon antwoord? Wat is de toon en kwaliteit daarvan?
  • Wordt het contactmoment benut om de persoon verder te enthousiasmeren over de opleiding/instelling?
  • Zijn er verschillen tussen centrale en decentrale afdelingen als het gaat om de wijze waarop ze hiermee omgaan?
  • Hoe krijgt u dit onderwerp op de agenda en hoe pakt u verbetering ervan aan?

Pim van Zanen, hoofd Positionering & Werving, Radboud Universiteit

Na de pauze gaat u zelf aan de slag m.b.v. een case:

Na een korte inleiding gaat u in groepjes van max. 4 personen aan een praktisch voorbeeld werken met daarbij de brede inzet van diverse kanalen o.b.v. het eerder geleerde. U wisselt ervaringen en gedachten uit met u mede groepsgenoten en kunt op deze wijze uw eigen situatie verbeteren.

Aan de hand van de eindconclusies per groep en met voorbeelden van succescases reikt Arjan concrete handvatten aan voor een succesvolle multichannel contactstrategie en hoe deze in een plan van aanpak voor uw eigen organisatie omgezet kan worden.

Workshop thema: Opzet van een webcare team

Nu u de doelstellingen en een strategie geformuleerd heeft, gaat u aan de slag met de opzet van een webcare team. Hoe u dit team inricht en waar u daarbij op moet letten is enerzijds afhankelijk van uw doelstellingen en anderzijds afhankelijk van uw klanten...

Deze dag is bestemd voor:

  • Directeuren Marketing & Communicatie, Managers Marketing en/of Communicatie
  • Voorlichters en (online) Marketeers, PR- en/of Wervingsmanagers & professionals,
  • Marketing en communicatie adviseurs, Externe en/of Interne Communicatie Managers, Account Manager Middelbare Scholen, Formule Manager Social Media, Project- of Beleidsmedewerkers en Directieleden

 ...werkzaam in of voor het onderwijs MBO, HBO en WO

 

IBB Studiecentrum Overheid & Non-Profit richt zich sinds 2004 op de lokale, regionale en rijksoverheid, alsmede semi-overheidsinstellingen. Daarnaast volgen ook bureaus en ZZP-ers, die regelmatig voor een overheids- of non-profit organisatie werken, onze cursussen.

De trainingen zijn allen gericht op effectieve inzet van online en/of sociale media, met als doel de cursist middelen en praktische instrumenten mee te geven voor een optimaal gebruik van deze nieuwe marketing- en communicatiemiddelen in hun organisatie.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.