Rendement van leertrajecten
Startdata en plaatsen
IFBD - Institute for Business Development biedt dit product standaard aan in de volgende regio's: Antwerpen, Gent
Beschrijving
Programma
In een bedrijf gaat men van elke investering het rendement na. Ook bij opleidingsverantwoordelijken en -aanbieders groeit de behoefte om de effectiviteit en het rendement van leeractiviteiten te kunnen bepalen en optimaliseren. Zeker de laatste jaren wordt er steeds kritischer gekeken naar de impact van opleidingsacties: Hebben al die opleidingen effect? Dragen ze bij tot de organisatieresultaten? Leveren al die opleidingen financieel iets op? Ook in het kader van ISO 9000 wordt er nu gevraagd een effectmeting van opleidingsacties uit te voeren. Er zijn dus voldoende redenen om te werken rond het bepalen van de effectiviteit en de efficiëntie van opleidingen en van leerprocessen i…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Programma
In een bedrijf gaat men van elke investering het rendement na. Ook bij opleidingsverantwoordelijken en -aanbieders groeit de behoefte om de effectiviteit en het rendement van leeractiviteiten te kunnen bepalen en optimaliseren. Zeker de laatste jaren wordt er steeds kritischer gekeken naar de impact van opleidingsacties: Hebben al die opleidingen effect? Dragen ze bij tot de organisatieresultaten? Leveren al die opleidingen financieel iets op? Ook in het kader van ISO 9000 wordt er nu gevraagd een effectmeting van opleidingsacties uit te voeren. Er zijn dus voldoende redenen om te werken rond het bepalen van de effectiviteit en de efficiëntie van opleidingen en van leerprocessen in het algemeen.
DOELGERICHT PROGRAMMA
De effecten van een leerproces meten is onder meer:
- nagaan of het vooraf gewenste effect van een opleiding bereikt is;
- verifiëren of het geleerde in een opleiding achteraf wordt toegepast in de werksituatie;
- meten in welke mate gedragsverandering optreedt naar aanleiding van een opleiding.
Het gaat hier dus om de evaluatie op werkgedrag niveau, na de opleidingsactie.
Men kan echter ook nog een stap verder gaan dan de werkplek en de impact op de resultaten van het bedrijf bepalen: meten van de veranderingen in businessresultaten ten gevolge van de opleidingsactie. Dit is evaluatie op organisatieniveau, een tijd na de opleidingsactie. Zolang er geen geld opgeplakt wordt spreken we van impactmeting.
Zodra de effecten worden omgezet in financiële baten spreken we van ROI-meting (Return On Investment). Hierbij beschouwen we de opleidingen van medewerkers als een economische investering en bepalen we hoeveel deze investering opbrengt in de nabije toekomst.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.