Training Systemisch Werken | Familiedynamieken (2 dagen)

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Training Systemisch Werken | Familiedynamieken (2 dagen)

InMens Training en Coaching
Logo van InMens Training en Coaching

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeWageningen
14 okt. 2024 tot 28 okt. 2024
Toon rooster
event 14 oktober 2024, 09:30-16:00, Wageningen
event 28 oktober 2024, 09:30-16:00, Wageningen
placeWageningen
14 apr. 2025 tot 12 mei. 2025
Toon rooster
event 14 april 2025, 09:30-16:00, Wageningen
event 12 mei 2025, 09:30-16:00, Wageningen

Beschrijving

In deze training ligt de focus op het leren van de basistheorie van systemisch werken en het voeren van een individueel systemisch gesprek met materialen met volwassenen en kinderen. Je leert hoe gedrag ontstaat en hoe systemisch naar trauma wordt gekeken in relatie tot zichtbaar gedrag. Bij systemisch werken op school speelt de relatiedriehoek school-ouders-kind een belangrijke rol. Je leert hoe je de school- en thuiswereld van kinderen kunt verbinden. Je leert de basisprincipes van gezinsdynamieken. Je oefent met effectieve vragen, die de brug slaan tussen zichtbaar gedrag op school en de achtergrond van kinderen en volwassenen, om onderliggende en meer onbewuste dynamieken zichtbaar te ma…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Trauma, Systemisch Werk, Familieopstellingen, HRD (Human Resources Development) en Organisatieopstellingen.

In deze training ligt de focus op het leren van de basistheorie van systemisch werken en het voeren van een individueel systemisch gesprek met materialen met volwassenen en kinderen. Je leert hoe gedrag ontstaat en hoe systemisch naar trauma wordt gekeken in relatie tot zichtbaar gedrag. Bij systemisch werken op school speelt de relatiedriehoek school-ouders-kind een belangrijke rol. Je leert hoe je de school- en thuiswereld van kinderen kunt verbinden. Je leert de basisprincipes van gezinsdynamieken. Je oefent met effectieve vragen, die de brug slaan tussen zichtbaar gedrag op school en de achtergrond van kinderen en volwassenen, om onderliggende en meer onbewuste dynamieken zichtbaar te maken. Hierdoor leer je onbegrepen gedrag beter te begrijpen. Door het werken met materialen laten de mensen waarmee jij werkt verbaal en non-verbaal meer zien wat hen bezighoudt en kom je sneller tot de kern van het probleem. Gedrag, patronen en overtuigingen waar we als volwassene last van hebben, vinden hun oorsprong in de kindertijd. Inzicht hierin geeft mogelijkheid tot verandering bij kinderen en volwassenen. Je werkt met eigen casuïstiek en ervaart zowel de rol van coach als coachee.

Doelgroep

De training is bedoeld voor IB’ers, AB’ers, leidinggevenden, orthopedagogen, jeugd- en gezinsprofessionals en (kinder)coaches, zorgcoördinatoren en leerkrachten die graag verdieping in hun vak willen brengen. Tijdens de opleiding wordt verwacht dat je open staat om tijdens oefeningen dingen te delen over je eigen achtergrond en professionele houding. Uiteraard bepaal je hierin zelf je grens. De opleiding vereist minimaal een HBO denk en werkniveau. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Beoogde doelen

  • Je leert de theorie over de systemische basisprincipes, familiedynamieken
  • Je leert gedrag van kinderen en volwassenen beter begrijpen
  • Sneller tot de kern van een hulpvraag komen en leren afstemmen op verbale- en lichaamssignalen
  • Je leert moeilijke thema’s bespreekbaar leren maken met behoud van relatie
  • Je kunt de samenwerking tussen ouders-kinderen- school- jeugd- en gezinsprofessional versterken

Studiebelasting

De training bestaat uit 2 trainingsdagen. Aanbevolen boeken zijn niet verplicht te lezen voor het volgen van de training.

Soms vraagt een situatie op je werk om meer ondersteuning in de dagelijkse praktijk. Daarvoor bieden we coaching en implementatiebegeleiding op maat. Hiervoor ontvang je een offerte op maat.

Werkwijze

In de training werken we veel met voorbeelden uit het onderwijs. Aangezien systemische patronen en dynamieken in de kinderjaren ontstaan, zijn de voorbeelden waarmee wordt gewerkt herkenbaar en om te buigen naar de eigen werksituatie voor mensen die met kinderen in de jeugdhulpverlening werken of als leidinggevende met volwassenen. Naast het opdoen van kennis en vaardigheden, deel je in de training ook dingen over jezelf, om in kleine groepjes direct de geleerde werkvormen toe te leren passen. Uiteraard bepaal je zelf wat je wel en niet wilt delen. De training is interactief van aard. Je werkt met eigen casuïstiek. Vanuit de theorie wordt veel geoefend met praktische werkvormen en tools die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.