Stress- en Burnout Preventie Intensief

Tijdsduur

Stress- en Burnout Preventie Intensief

Insight-View
Logo van Insight-View
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 Insight-View heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Dit product heeft geen vaste startdata en/of plaatsen.Vraag informatie aan over deze Coaching

Beschrijving

Wat is Stress?

Stress is een lichamelijke en geestelijke (emotionele) reactie wanneer je je aanpast aan veranderingen die zich in je leven voordoen. Het gaat daarbij om veranderingen die de normale gang van zaken in je leven verstoren en waarbij je als persoon gedwongen wordt je aan te passen. De meest voorkomende oorzaken van stress zijn belangrijke levensveranderingen (zoals het overlijden van een dierbare, scheiding, ontslag of verhuizing). Maar minstens zo belangrijk als oorzaak zijn de dagelijkse terugkerende (kleine) irritaties.

Waarom is Stress ongezond, wat zijn de gevolgen?

Langdurige of aanhoudende stress kan uiteindelijk voor veranderingen zorgen in lichamelijke processen waard…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Preventie, Stress, Gezondheidszorg, Public Health en Gezondheidsbevordering.

Wat is Stress?

Stress is een lichamelijke en geestelijke (emotionele) reactie wanneer je je aanpast aan veranderingen die zich in je leven voordoen. Het gaat daarbij om veranderingen die de normale gang van zaken in je leven verstoren en waarbij je als persoon gedwongen wordt je aan te passen. De meest voorkomende oorzaken van stress zijn belangrijke levensveranderingen (zoals het overlijden van een dierbare, scheiding, ontslag of verhuizing). Maar minstens zo belangrijk als oorzaak zijn de dagelijkse terugkerende (kleine) irritaties.

Waarom is Stress ongezond, wat zijn de gevolgen?

Langdurige of aanhoudende stress kan uiteindelijk voor veranderingen zorgen in lichamelijke processen waardoor je gezondheid kwetsbaarder wordt. Je kunt bijvoorbeeld gevoeliger worden voor infecties, omdat je afweersysteem negatief beïnvloedt wordt door stress. Je kunt last krijgen van lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, slapeloosheid, aanhoudende moeheid of het vasthouden van spanning in je lichaam (denk aan de pijn in schouders en nek, gejaagdheid of bijvoorbeeld trillende handen). Daarnaast kun je geestelijke veranderingen opmerken zoals het ontstaan van negatieve emoties, angst, somberheid, frustratie of een verminderde concentratie.
Ook kan langdurige werkdruk of langdurige werkgerelateerde stress overspannenheid of een burnout veroorzaken.

Waarom mensen verschillend met Stress omgaan.

Belangrijk in het hanteren en ervaren van stress is hoe iemand bepaalde gebeurtenissen in het leven beoordeelt. Alleen die situaties die door een persoon als belastend worden ervaren voor het eigen welzijn, zullen stress veroorzaken. Vooral het gevoel van machteloosheid of het niet hebben van controle over de situatie zullen de mate van stress behoorlijk verhogen. Belangrijk hierbij is dus de perceptie van de persoon, wat ons terugbrengt naar overlevingsstrategieën.

Strategieën zijn manieren waarop iemand bepaalde gebeurtenissen of gevoelens hanteert in zijn of haar leven. Je hoort ook wel van mensen dat dit ‘automatisch’ gaat; “Ik heb dat altijd zo gedaan”. Vaak zit er achter zo’n strategie een oordeel of oude overtuiging die zelfs helemaal teruggaat naar de vroege kindertijd of jeugd. Een overtuiging die nu nog steeds bepaalt hoe je als persoon omgaat met belangrijke gebeurtenissen in het leven of met dagelijkse irritaties.

Burnout en overspannenheid. 

Over een langere periode (werkgerelateerde) stress of werkdruk ervaren kan overspannenheid of een burnout in de hand werken. Een burnout is anders dan overspannen zijn. Overspannenheid ontstaat doordat er binnen een relatief korte periode teveel van je gevraagd wordt. De herstelperiode is daardoor ook korter dan bij een burnout.
Een burnout ontstaat nadat er over een veel langere periode teveel van je gevraagd is en je daarbij uiteindelijk ook je reserves hebt opgemaakt. Met mentale en fysieke uitputting als gevolg. 

Zoals eerder aangestipt mag het duidelijk zijn dat de strategieën die jij in je leven eigen hebt gemaakt om stress of werkdruk te hanteren, deze klachten in de hand kunnen werken. Bijvoorbeeld het onvermogen om nee te kunnen zeggen, het niet voldoende aangeven van je grenzen, over je grenzen heen laten gaan, bang zijn om fouten te maken, het moeilijk vinden om hulp te vragen of om te praten over twijfels of onzekerheid…

In dit preventieve traject krijg je inzicht in jouw strategieën op het gebied van stresshantering en ga je je psychische en sociale weerbaarheid in stressvolle situaties vergroten, verbeteren en eigen maken. Een belangrijk onderdeel hierin is ook het vergroten van zelfvertrouwen, zelfwaardering en assertiviteit. 

Wil je ook afrekenen met stress om erger te voorkomen en wil je gaan leren hoe jij kunt veranderen hoe je stress in je leven hanteert? Kies voor een coachingtraject (kort of intensief) bij Insight-View. 

* De begeleiding bij Insight-View is specifiek bedoeld voor vrouwen.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Insight-View, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.