Training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB)

Niveau
Tijdsduur

Training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB)

Kees Horden & Partners B.V.
Logo van Kees Horden & Partners B.V.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Vakmanschap in Bijzonder Beheer

Tijdens de training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB) leert u zich etaleren als een professionele zakenpartner. Na deze cursus kunt u klanten zorgvuldig, verifieerbaar en met oog voor hun belangen adviseren.

Overzicht
Voor professionals van de afdeling Bijzonder Beheer
De economische terugval heeft diepe sporen achtergelaten binnen bedrijven. Voor sommige is het een tijdelijke terugval, voor anderen wordt het nooit meer zoals het was. Ook de financiële sector is hard geraakt. Hierdoor is het financieringslandschap sterk veranderd. Inmiddels zijn er voorzichtige tekenen van herstel, wat het speelveld nog uitdagender maakt.

Dat vraagt nogal wat van u als bankie…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Reclame, Communicatieplan, PR (Public Relations) & Voorlichting, Crossmedia en Communicatiestijlen.

Vakmanschap in Bijzonder Beheer

Tijdens de training Vakmanschap in Bijzonder Beheer (MKB) leert u zich etaleren als een professionele zakenpartner. Na deze cursus kunt u klanten zorgvuldig, verifieerbaar en met oog voor hun belangen adviseren.

Overzicht
Voor professionals van de afdeling Bijzonder Beheer
De economische terugval heeft diepe sporen achtergelaten binnen bedrijven. Voor sommige is het een tijdelijke terugval, voor anderen wordt het nooit meer zoals het was. Ook de financiële sector is hard geraakt. Hierdoor is het financieringslandschap sterk veranderd. Inmiddels zijn er voorzichtige tekenen van herstel, wat het speelveld nog uitdagender maakt.

Dat vraagt nogal wat van u als bankier. Meer dan ooit komt de bank in situaties terecht waarin zij risico’s loopt, ware zij de eigenaar van de onderneming. De bank wordt daarmee impliciet de verschaffer van vermogen met een (te) hoog risicoprofiel. Dat vereist een (tijdelijke) intensivering van de relatie met de ondernemer/eigenaar. Die heeft namelijk hulp nodig. Hulp die u als partner wilt en moet kunnen aanreiken.

Maar hoe pakt u dat aan? Waar moet u op letten? Hoe herkent u recovery-mogelijkheden? Hoe stelt u zich op als financieringspartner? Hoe helpt u de ondernemer met zijn strategische keuzes? Aan welke eisen moet de benodigde managementinformatie voldoen? En hoe voorkomt u dat u en de klant niet tegenover elkaar komen te staan, maar juist samen – in elkaars belang – een herstelproject in kunnen gaan?

Bijzonder Beheer is een kans. Een kans om u als (bank)vakman te etaleren als een professionele zakenpartner die zorgvuldig, verifieerbaar en met oog voor het belang van de klant én de bank helpt.

Speciaal voor medewerkers Bijzonder Beheer van financiële instellingen en adviseurs/consultants is daarom de cursus Vakmanschap in Bijzonder Beheer ontwikkeld. En daar waar we de term vakman gebruiken, wordt natuurlijk ook vakvrouw bedoeld!

AFM
Bij de ontwikkeling van de cursus is expliciet rekening gehouden met de conclusies, aanbevelingen en verbeterpunten uit het rapport Rapportage Bijzonder Beheer. Dit is een verkennend onderzoek naar de werkwijze van de afdeling Bijzonder Beheer van banken voor mkb-kredieten van 26 maart 2015. Hierin geeft de AFM expliciet aan dat zij de banken gaat monitoren op de 10 essentiële verbeterpunten:

  • Hoe biedt de bank hulp en dicht zij de verwachtingskloof tussen klant en bank?
  • Op welke manier herkent de bank het klantbelang en hoe houdt zij daar rekening mee?
  • Hoe onderbouwt de bank de overdracht naar Bijzonder Beheer?
  • Hoe wordt de klant voorbereid op de overdracht en de intensievere verhouding?
  • Hoe legt de bank het opleggen van maatregelen uit?
  • Op welke manier geeft de bank inzicht in haar afwegingen?
  • Hoe komt de hoogte van risico-opslagen en fees tot stand?
  • Hoe wordt inhoud gegeven aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid van klant en bank?
  • Op welke manier wordt relevante managementinformatie tijdig en adequaat gedeeld?
  • Op welke manier wordt de klant duidelijk gemaakt wat er van hem wordt verwacht voor wat betreft kennis, administratie, bereikbaarheid, het plan van aanpak en klachtenafhandeling?


Voor wie

  • Accountmanagers Bijzonder Beheer
  • Assistent accountmanagers Bijzonder Beheer
  • Financieringsspecialisten Bijzonder Beheer
  • Managers KRM/Bijzonder Beheer


We kunnen deze training ook incompany verzorgen. Het opleidingsprogramma wordt dan op maat ontwikkeld, speciaal voor uw eigen doelgroep en onderneming.

Vooropleiding
Voor deze training is affiniteit met de zakelijke kredietverlening noodzakelijk, net zoals hbo-denkniveau en kennis van de jaarrekening (balanslezen). De opleiding is complementair aan de meer juridisch georiënteerde opleidingen voor Bijzonder Beheer gericht op het insolventierecht.

Resultaten
Bijzonder Beheer is een kans voor de bank. Na deze training kunt u zich etaleren als een professionele zakenpartner die zorgvuldig, verifieerbaar en met oog voor het belang van de klant en de bank adviseert.

Programma 
Cursusopzet
De doelstelling van Bijzonder Beheer is klanten met een verhoogd kredietrisico intensiever te monitoren. Indien nodig treft u maatregelen om het kredietrisico te verkleinen. Bij voorkeur mét behoud van de klantrelatie.

De klant heeft behoefte aan hulp van de bank in het algemeen en aan Bijzonder Beheer in het bijzonder. Hulp in de zin van een klankbord, een sparringpartner, een arts om de patiënt te (helpen) genezen. Daarbij kent de behandeling zowel een preventief als curatief karakter.

Tegen de achtergrond van de doelstelling van Bijzonder Beheer en de aanbevelingen van de AFM is de cursus opgedeeld in 4 delen:

  • Probleemstelling en Recovery
  • Waar liggen de risico’s en wat zijn mogelijke consequenties (scenario’s)?
  • Structurering bankstrategie
  • Monitoring en hulp van derden


Voor alle onderdelen moet u zich afvragen wat de implicaties zijn voor de kasstroom.

Energie stoppen in herstel is alleen nuttig wanneer er voor de onderneming aantoonbaar en reëel een vooruitzicht kan worden gegeven om met de onderneming – of een deel hiervan – waarde te creëren. Het in kaart brengen van de waardevernietigende en waardecreërende onderdelen van de entiteit vormt het begin van de analyse. In het eerste deel van de cursus leert u dan ook met een helikopterview herstelmogelijkheden herkennen.

Daarnaast is geen enkele omgeving dermate stabiel dat er zich geen zaken zullen voordoen die geen invloed hebben op de onderneming, en dus de kasstroom. Wat doen we als er zich dergelijke zaken voordoen? Verandert dit de kijk op de onderneming? Blijft de bank achter de onderneming staan? Is er plan en fall back-scenario?

Wanneer het niet evident is waar de problemen liggen, of de ondernemer is niet in staat impopulaire maatregelen te treffen of de juiste stuurvariabelen te onderkennen, kan externe hulp dan soelaas bieden?

Nadat de status quo en de scenario’s in kaart zijn gebracht, moet u een keuze maken. Gaan we voor herstel? En zo ja, met welk deel dan? Of wordt het uitwinnen? In alle gevallen dienen zaken te worden gestructureerd en moet er een plan van aanpak worden gemaakt. En er moet snel geschakeld kunnen worden zodra er zich (onverwachts) risico’s manifesteren. Welke strategieën hanteert de bank bij welke scenario’s? Daarbij is het zaak medewerking te krijgen op basis van coöperatie en het gezamenlijke klant- en bankbelang. Eenzijdig afgedwongen maatregelen op basis van macht kunnen nu eenmaal rekenen op veel minder draagvlak en daarmee een kleinere slagingskans.

De gehanteerde casuïstiek komt uit de praktijk en is zeer gemêleerd qua sector, bedrijfsomvang en problematiek.

Studieprogramma
In deze training komen de volgende thema’s en onderwerpen aan bod:

  • Harde en zachte signalen van non performing (European Banking Authority)
  • Probleemanalyse: waar zit het echte probleem?
  • Wanneer en hoe communiceert de bank met de klant? Hoe legt u uit dat de bank en de klant partners zijn die allebei risico lopen?
  • Klanten, omzet, inkoop, opex, werkkapitaalbeheer: welke verbetermaatregelen zijn er?
  • Hoe is de toegang tot de kapitaalmarkt? Welke desinvesteringsmogelijkheden heeft de onderneming?
  • Inventarisatie van de operationele en financiële risico’s: heeft het bedrijf perspectief?
  • De rol van het management en het (vele) personeel
  • Is de ondernemer in staat zelf het probleem boven water te krijgen of is hij/zij er onderdeel van en is (externe) hulp van een consultant noodzakelijk?
  • Is er voldoende veranderingsappetite bij het management (kunnen en willen)?
  • Wat is de positie van crediteuren, fiscus en overige schuldeisers? Op welke manier kunnen zij meedoen bij herstel?
  • Kasstroomscenario-analyse: cashflow, waar komt (kwam) het vandaan en waar gaat (ging) het naartoe? Vind de cash, tevens voorwaarde voor bereddering!
  • Analyse bancaire positie, structuurrisico’s en bepaling noodzakelijke voorzieningen
  • Beheer en monitoring van de strategie: moet er worden bijgestuurd? Zijn additionele maatregelen nodig?


Praktijk
Tijdens de training passen we de theorie toe op de (geconsolideerde) jaarrekeningen van verschillende ondernemingen, zoals de eenmanszaak, vennootschap onder firma en besloten vennootschap.

Methode
U ontvangt ter voorbereiding een cursusboek. Tijdens de cursus wordt ‘gemengd’ geleerd. In een mengvorm van casuïstiek uitwerken, plenaire sessies en praktijkillustraties leert u de jaarrekening op en top te doorgronden.

Extra informatie
Groepsgrootte
De groepsgrootte is maximaal 12 deelnemers.

Doorgaan training
De training gaat door bij 3 of meer deelnemers. De training kan worden uitgesteld vanwege extreme weersomstandigheden, een zieke docent of wegens ernstige familieomstandigheden van de docent.

Docenten
De docenten van de cursus Vakmanschap in Bijzonder Beheer zijn Richard Take, Jacques van Eck en Charles Nijenhuis. De trainers combineren een jarenlange ervaring in het bankwezen met bewezen didactische vaardigheden én het vermogen om een verhaal te vertellen.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.