Cognitieve Gedragstherapie bij ernstig verstandelijk beperkte kinderen, jeugdigen en volwassenen (25 uur)

Niveau
Tijdsduur

Cognitieve Gedragstherapie bij ernstig verstandelijk beperkte kinderen, jeugdigen en volwassenen (25 uur)

King nascholing
Logo van King nascholing
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8 King nascholing heeft een gemiddelde beoordeling van 8 (uit 1 ervaring)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Inhoud

Het startpunt van deze benadering is de beoordeling hoe ‘adequaat’ of ‘inadequaat’ het actuele gedrag van een cliënt is, gezien de ontwikkelingsleeftijd en de omstandigheden. Aan de hand van de theorieën uit de ontwikkelingspsychologie wordt een inschatting gemaakt van de cognitieve, sociale emotionele en seksuele ontwikkelingsleeftijd. Bepaling van het communicatieniveau en daarbij passende communicatiewijzen horen daar eveneens bij (zoals totale communicatie of andere communicatiemethoden). Het ontwikkelingspsychopathologisch referentiekader helpt bij het interpreteren van de gedragsproblemen en symptomen, waarbij we op zoek gaan naar informatieverwerkingsproblematiek, over- of ond…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Inhoud

Het startpunt van deze benadering is de beoordeling hoe ‘adequaat’ of ‘inadequaat’ het actuele gedrag van een cliënt is, gezien de ontwikkelingsleeftijd en de omstandigheden. Aan de hand van de theorieën uit de ontwikkelingspsychologie wordt een inschatting gemaakt van de cognitieve, sociale emotionele en seksuele ontwikkelingsleeftijd. Bepaling van het communicatieniveau en daarbij passende communicatiewijzen horen daar eveneens bij (zoals totale communicatie of andere communicatiemethoden). Het ontwikkelingspsychopathologisch referentiekader helpt bij het interpreteren van de gedragsproblemen en symptomen, waarbij we op zoek gaan naar informatieverwerkingsproblematiek, over- of onderprikkeling/ stimulering, angst, onmacht en vermijding. Op deze manier worden de specifieke luxerende en in stand houdende factoren (operante leertheorie), alsook de emotionele reacties van zowel cliënt als omgeving (klassieke leertheorie) in de analyses opgenomen.

Aansluitend op de analyses komen in de cursus bij de doelgroep passende interventies aan bod om de factoren die het gedrag kunnen beïnvloeden te benutten. Als effectief aangemerkte CGT technieken worden daarbij op maat gemaakt en er wordt rekening gehouden met de ontwikkelingsniveaus en de psychopathologie. In samenwerking met het team en het netwerk van de cliënt (systemische benadering) worden doelen en passende interventies opgesteld waarbij zelf-effectiviteit, autonomie, krachten, wensen en interesses van de cliënt het uitgangspunt zijn.

In de cursus worden de fasen van het cognitief gedragstherapeutisch proces doorlopen voor zowel voorbeeldcasuïstiek als ook casuïstiek van de deelnemers. Gestart wordt met het in kaart brengen (meten) en analyseren van probleemgedrag (Holistische theorie, Betekenisanalyse, Functieanalyse), waarop aansluitend passende interventies worden ingezet. Er wordt aandacht besteed aan generalisatie en het evalueren van het behandeleffect.'

 Werkwijze

De kennis wordt overgedragen door middel van literatuur, huiswerkopdrachten, presentaties van docent, oefeningen in kleine groepjes, rollenspellen.

Doelstellingen

De deelnemer is aan het eind van de cursus beter in staat om:

  • samen met cliënt en ouders/verzorgers, een holistische theorie te formuleren, evenals Functieanalyses en Betekenisanalyses van het (geselecteerde) klachtgedrag
  • (potentiële) krachten van cliënten, wensen en interesses te benutten bij het creëren van een nieuw perspectief
  • werkzame elementen/technieken toe te passen. Weet hoe de technieken moeten worden aangepast bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en de interacties af te stemmen op alertheid, tempo, mogelijkheden en behoeften
  • de ernst van probleemgedrag voorafgaand aan de behandeling te meten. Evenals het meten en monitoren van het behandeleffect
  • technieken voor generalisatie van behandeleffect en de preventie van terugval, op maat gemaakt voor de cliënt, in de interventie in te bouwen

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.