Masterclass Faciliterend Leiderschap

Tijdsduur

Masterclass Faciliterend Leiderschap

Klantfocus organisatie- en mensontwikkeling
Logo van Klantfocus organisatie- en mensontwikkeling
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,3 Klantfocus organisatie- en mensontwikkeling heeft een gemiddelde beoordeling van 9,3 (uit 8 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Voor organisaties die echt klantgericht willen zijn, is de keuze voor faciliterend leiderschap evident. De basis van deze leiderschapsstijl is vertrouwen op je medewerkers en hen de juiste verantwoordelijkheid geven. Hiermee creëer je bevlogen medewerkers, die zorgen voor volmaakt tevreden klanten. Klanten die ambassadeurs zijn voor je organisatie. Hun loyaliteit maakt dat de organisatie beter rendeert en haar doelstellingen behaalt.Faciliterend Leiderschap haalt dus het beste resultaat uit je organisatie én je medewerkers. Daarover gaat deze Masterclass.

Inhoud Masterclass

Deze 12-daagse Masterclass Faciliterend Leiderschap is een opleiding op hbo-niveau, ontwikkeld in cocreatie met Fonty…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Leiderschap, Strategisch management, Motiveren, Teambuilding en Operationeel management.

Voor organisaties die echt klantgericht willen zijn, is de keuze voor faciliterend leiderschap evident. De basis van deze leiderschapsstijl is vertrouwen op je medewerkers en hen de juiste verantwoordelijkheid geven. Hiermee creëer je bevlogen medewerkers, die zorgen voor volmaakt tevreden klanten. Klanten die ambassadeurs zijn voor je organisatie. Hun loyaliteit maakt dat de organisatie beter rendeert en haar doelstellingen behaalt.Faciliterend Leiderschap haalt dus het beste resultaat uit je organisatie én je medewerkers. Daarover gaat deze Masterclass.

Inhoud Masterclass

Deze 12-daagse Masterclass Faciliterend Leiderschap is een opleiding op hbo-niveau, ontwikkeld in cocreatie met Fontys Hogescholen. De Masterclass bestaat uit de volgende zeven modules:

1) Kick-off

De Masterclass start met een kick-off. Daarin komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Inhoud van de Masterclass;

  • Kennismaking met deelnemers, eventuele begeleiders en docenten;

  • Afspraken over het groepsproces (veiligheid). Eventuele begeleiders krijgen aparte sessie;

  • Uitleg over de eindopdracht;

  • Verwachtingen rondom huiswerkopdrachten. Je krijgt de eerste opdrachten;

  • Uitgifte van materialen.

  • Verwachtingen naar deelnemers en eventuele begeleiders;

  • Wat deelnemers van de organisatie kunnen verwachten.

2) Persoonlijk leiderschap

Persoonlijk leiderschap gaat over inzicht in je eigen doelen en voortgang in je persoonlijke ontwikkeling. Door je vanuit intrinsieke motivatie te richten op persoonlijke en haalbare doelen, geef je sturing aan je eigen geluk. In deze module werken we aan je eigen (nog niet ontdekte) kracht en inspiratie. Pas als je jezelf kent, kun je ook een ander leiden.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inzicht in eigen drijfveren;

  • Zelfkennis: je sterke en zwakke punten;

  • Belemmerende overtuigingen;

  • Passie, ambities, doelen en richting;

  • Verbinding met de context van de eigen organisatie en haar klanten.

3) Klantgericht organiseren

Vanuit de missie & visie van de organisatie ga je kijken wie je klanten zijn en welke behoeftes zij hebben. Klantbewustzijn en klantgericht organiseren staan centraal. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Missie & visie van de eigen organisatie en bijdrage van de afdeling;

  • Wie is de klant van de organisatie of afdeling;

  • Voordelen van streven naar compleet tevreden klanten;

  • Wat er gedaan moet worden om compleet tevreden klanten te krijgen;

  • Rol van medewerkers bij het klantgericht organiseren;

  • Bijdrage van onderzoek bij klantgericht organiseren;

  • Kijken vanuit klantperspectief.

4) Ontwikkelen van individuele medewerker

In deze module gaat het over de een-op-eenrelatie tussen jou als leidinggevende en je medewerkers. Het doel is om een omgeving te creëren waarin je medewerkers het beste uit zichzelf halen, initiatief nemen en aangeven wat ze nodig hebben om zich volledig op het primaire proces te kunnen richten. Hierbij is belangrijk dat je als leidinggevende je kwetsbaarheid toont en vertrouwen hebt in je medewerkers.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inlevingsvermogen;

  • Krachtenbenadering (leren ontdekken en ontplooien);

  • Creëren van veilige omgeving waar geleerd mag worden van fouten;

  • Communicatie;

  • Situationeel leiderschap en toepassen van diverse leiderschapsstijlen;

  • SMART-afspraken, voortgang bewaken, controleren en actie ondernemen;

  • Beïnvloedingsvaardigheden;

  • Feedback;

  • Ontwikkelen van talenten en ontplooien, bevlogenheid.

5) Teamontwikkeling

Als faciliterend leidinggevende creëer je teams waarbinnen men elkaar vertrouwt en elkaars diversiteit waardeert. Diversiteit wordt omgezet in kracht en daardoor optimaal gezamenlijk resultaat.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inspiratie en innovatie;

  • Inzetten op basis van kwaliteiten om de teamdoelen te behalen;

  • Balans tussen relatie en resultaat;

  • Teamfasen;

  • Conflicten;

  • Afweermechanismes;

  • Betrokkenheid vergroten, weerstand verlagen;

  • Omgaan met diversiteit.

6) Leiden van organisatie

Je leert een omgeving creëren waarin de werkverhoudingen en de resultaten in balans zijn. Daarbij hoort een duidelijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden. Alles in lijn met de missie & visie van je organisatie. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Vasthouden aan hoger doel (missie & visie), richten op lange termijn;

  • Inzicht in de organisatie, afdelingen, functies en rollen;

  • Business Model Canvas (voor organisatie of afdeling);

  • Businesscases, rendement en resultaat;

  • Projectmatig werken;

  • Betrekken van medewerkers;

  • Organisatieveranderingen;

  • Cultuur;

  • Verbinding hebben en houden met alle niveaus;

  • Onderzoek.

7) Eindopdracht
Je maakt op basis van het geleerde een beschrijving (vormvrij) waarin je het volgende laat zien:

  • Beheersing van de theorie;

  • Toepassing van de theorie in de praktijk;

  • Reflectie op de afgelopen periode;

  • Een vooruitblik wat hij/zij nog wil realiseren.

    Daarnaast verdedigt je de eindopdracht door middel van:

    • een presentie;

    • een gesprek met eventuele begeleider en docent.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op, en delen ze met Klantfocus organisatie- en mensontwikkeling, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.