Masterclass Effectief communiceren met cliënten

Niveau
Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van Learncare Academy
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 Learncare Academy heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 151 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeZwolle
18 mei. 2021

Beschrijving

PE punten

  • NEN 8048-2 Schuldhulpverlening & budgetcoaching 6 vaardigheidspunten
  • BPBI bewindvoerders 6 punten
  • WSNP bewindvoerders 6 punten
  • NBPB bewindvoerders 6 studie uren

Vaardigheden training betreffende communicatietechnieken ‘aanspreken op gedrag en gedragsverandering’

Gedrag van cliënt
Gedrag speelt niet alleen een belangrijke rol in het ontstaan van schulden, het bepaalt ook op welke wijze de cliënt omgaat met de schuldenproblematiek. Voor een succesvol en resultaatgericht traject is gedragsverandering van de cliënt cruciaal. Opgelegde verandering blijkt niet te werken, het zelf tot inzicht komen waarom verandering belangrijk is wel. Als financieel hulpverlener maakt u dit moge…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

PE punten

  • NEN 8048-2 Schuldhulpverlening & budgetcoaching 6 vaardigheidspunten
  • BPBI bewindvoerders 6 punten
  • WSNP bewindvoerders 6 punten
  • NBPB bewindvoerders 6 studie uren

Vaardigheden training betreffende communicatietechnieken ‘aanspreken op gedrag en gedragsverandering’

Gedrag van cliënt
Gedrag speelt niet alleen een belangrijke rol in het ontstaan van schulden, het bepaalt ook op welke wijze de cliënt omgaat met de schuldenproblematiek. Voor een succesvol en resultaatgericht traject is gedragsverandering van de cliënt cruciaal. Opgelegde verandering blijkt niet te werken, het zelf tot inzicht komen waarom verandering belangrijk is wel. Als financieel hulpverlener maakt u dit mogelijk wanneer u motiverende gespreksvoering toepast. Daarmee helpt u de cliënt in het versterken van diens intrinsieke motivatie om te veranderen. Ook helpt u door samen de ambivalentie te onderzoeken in het maken van keuzes. Deze training leert u, met behulp van een ‘evidence based’ methode, hoe u duurzame gedragsverandering bij de cliënt uitlokt.

Voor wie
Bent u werkzaam als financieel hulpverlener? Wilt u effectief zijn in de omslag van proces- naar resultaatgericht werken? Heeft u behoefte aan praktische handvatten om uw cliënt te helpen daadwerkelijk gedrag te veranderen? Wenst u uw communicatievaardigheden te optimaliseren die nodig zijn om schuldenaren te motiveren, activeren en stimuleren? Wanneer u zich in een of meerdere van deze aspecten herkent, dan is deze training geschikt voor u. Voor deelname is HBO werk- en denkniveau noodzakelijk.

Inhoud

In deze praktijkgerichte interactieve training wisselen theoretische kennisoverdracht, praktische oefeningen en uitwisseling van ervaringen zich in passend tempo af. Met behulp van de trainer, als levend oefenmateriaal, gaat u experimenteren met motiverende gespreksvoering. Daarmee bekwaamt u zich in het uitdrukken van empathie, ontwikkelen van discrepantie, vermijden van discussie, omgaan met weerstand en ondersteunen van de overtuiging van een cliënt dat hij beschikt over de capaciteiten die hij nodig heeft voor gedragsverandering. Voorafgaand aan de trainingsbijeenkomst krijgt u een gerichte voorbereidingsopdracht toegezonden.

Resultaten

  • U krijgt bruikbare informatie van de cliënt boven tafel in zijn mogelijkheden om te kunnen veranderen;
  • U bent in staat reflectief te luisteren waardoor u de cliënt helpt zelfinzicht te ontwikkelen in de noodzaak tot veranderen;
  • U kunt omgaan met weerstand door de cliënt te helpen die te overwinnen en stappen te zetten richting verandering;
  • U weet hoe de agenda te bepalen met instemming van de cliënt, zodat die actief en bereidwillig aan het proces deelneemt;
  • U lokt verandertaal uit waardoor meer toewijding van de cliënt in het nakomen van afspraken.

Duur
De training duurt 1 dag van 10.00 uur t/m 16.30.

Aantal deelnemers
Minimum aantal deelnemers: 8
Maximum aantal deelnemers: 15

Certificaat
Na afloop van de training ontvangt u een certificaat van deelname.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Learncare Academy, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.