Collegereek HR Strategie

Tijdsduur
Logo van Management Support Opleidingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,3 Management Support Opleidingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,3 (uit 67 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Management Support Opleidingen biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Utrecht

Beschrijving

Strategisch HRM
Adviseren, coachen en meedenken in de strategie van de organisatie zijn belangrijk in uw functie als HR-manager. Hiervoor heeft u niet alleen kennis van de personeelsinstrumenten nodig, maar ook strategische en persoonlijke vaardigheden om die kennis uit te dragen.

Tijdens de Collegereeks HR Strategie bekijkt u HRM vanuit een bedrijfskundig perspectief en leert u HR-beleid op strategisch niveau vorm te geven.

College 1: Trends en ontwikkelingen – een toekomstschets van HRM

  • Versnelling in digitale technologie
  • Nieuwe organisatievormen komen op
  • Metamorfose van de arbeidsmarkt

De HR functie staat aan de vooravond van grote veranderingen. Nieuwe tools hebben hun intrede ge…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Strategisch HRM
Adviseren, coachen en meedenken in de strategie van de organisatie zijn belangrijk in uw functie als HR-manager. Hiervoor heeft u niet alleen kennis van de personeelsinstrumenten nodig, maar ook strategische en persoonlijke vaardigheden om die kennis uit te dragen.

Tijdens de Collegereeks HR Strategie bekijkt u HRM vanuit een bedrijfskundig perspectief en leert u HR-beleid op strategisch niveau vorm te geven.

College 1: Trends en ontwikkelingen – een toekomstschets van HRM

  • Versnelling in digitale technologie
  • Nieuwe organisatievormen komen op
  • Metamorfose van de arbeidsmarkt

De HR functie staat aan de vooravond van grote veranderingen. Nieuwe tools hebben hun intrede gedaan. Self-assessment is in opkomst en zelforganisatie wordt steeds populairder. Talentmanagement is het nieuwe buzzword dat de uitzendbranche in de invloedssfeer van het Uber- en Airbnb-denken brengt. HR professionals komen op hoge strategische posities in ondernemingen als zij de snel groeiende groep van externe medewerkers tot hun werkdomein rekenen. Als bedrijven ontdekken dat kennis van externen onder bepaalde condities gratis beschikbaar is, dan is de metamorfose van HR compleet. De arbeidsmarkt wordt definitief een aanbodmarkt: bedrijven hebben te weinig vacatures, te veel mensen zoeken betaald werk. Er komen nieuwe vormen van arbeidsbemiddeling op de markt. De wereld van HR in 2020 geeft zijn geheimen prijs.
 
8 mei 2017- Prof.dr. Wim de Ridder, Hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente

College 2: HR als strategisch Adviseur
 
Als strategisch partner is de HR manager in staat een bijdrage te leveren aan de vraagstukken van de organisatie, zoals een herpositionering en een verandertraject. Dat vereist begrip van de strategische paradoxen van de organisatie, en de toegevoegde waarde van HR bij het managen van paradoxen. Bob de Wit reikt in het tweede college van deze reeks de HR-manager handvatten aan om als volwaardig partner in dergelijke situaties mee te spelen.

15 mei 2017 - Prof.dr. Bob de WitHoogleraar Strategisch Management, Nyenrode Business Universiteit

College 3: Het opstellen van een Strategisch HRM-plan
 
Tijdens dit college gaan we heel concreet aan de slag met strategisch hrm. De samenwerking met het lijnmanagement in de vorm van co-makership staat hierbij centraal.
 
U krijgt handvatten om de strategische HRM-agenda af te stemmen op de strategie van de organisatie. U leert concrete HRM-thema’s te benoemen en deze te vertalen naar 3 ‘knoppen’ waar u als hr-professional aan kunt draaien: hrm-instrumentarium, cultuur en leiderschap. Vervolgens worden deze 3 ‘knoppen’ omgezet in concrete doelen en concrete acties. En u stuit tot slot op de vraag: wie gaat deze strategische hrm-agenda uitvoeren? De co-productie met het lijnmanagement betekent optimaal draagvlak voor de strategische hrm-agenda en optimaal draagvlak voor gezamenlijke uitvoering. Hoezo, strategisch hrm een feestje van HR?
 
22 mei 2017- Drs. Eelke Pol MMCDrs. Eelke Pol MMC is docent Strategisch HRM - MBA Hogeschool Windesheim en Hoofd HR a.i., gemeente Gouda. Daarvoor was hij docent HRM bij De Baak, Hoofd HR Advies en Beleid bij Stichting Philadelphia Zorg en adviseur HRM bij Rijnconsult. Eelke Pol is de auteur van het succesvolle boek Strategisch HRM (inmiddels 2e druk).

College 4: HR Leiderschapsstrategie: toekomstige leiderschapstrends en de rol van HR daarbij

Leiderschap wordt vormgegeven in het proces tussen de persoon van de leider, de kenmerken van de volgers en die van de context. Leiderschap komt dan tot uitdrukking in de bekwaamheid van een leider om anderen te beïnvloeden en in staat te stellen om een bijdrage te leveren aan het realiseren van de doelstellingen en het succes van de afdeling of organisatie waar zij werken.

In de workshop gaan we aan de hand van een omgevingsanalyse (het PESTELmodel) na:

  • Wat zijn de huidige en toekomstige invloeden van de context (markt en maatschappij) op de organisaties waar de deelnemers werkzaam zijn
  • Wat betekent dit voor het gewenste leiderschap in die organisaties
  • Welke rol moet of kan HR daarin spelen?

29 mei 2017 - Prof.dr. Jaap van MuijenHoogleraar Psychologie, Leiderschap ontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling, Nyenrode Business Universiteit.

College 5: Strategische personeelsplanning en arbeidsmarktdynamiek

  • Strategische personeelsplanning: proces, data en product
  • Duurzame inzetbaarheid en generatiemanagement
  • Arbeidsmarktdynamiek: wat mogen we verwachten

Strategische personeelsplanning (SPP), en in het kielzog daarvan thema’s als talent management, succession planning en flexibiliteit, zijn niet meer weg te denken van de agenda van lijnmanagement en HR. Mensen maken het verschil, en een goede, duurzame afstemming van de personele bezetting (aanbod) op de nu en in de nabije toekomst gewenste formatie (vraag) is meer dan ooit essentieel voor de continuïteit van organisaties. Voeg daaraan toe de structureel inkrimpende arbeidsmarkt vanwege demografie en de vraagstukken rond vergrijzing en productiviteit van oudere werknemers, en het zal duidelijk zijn dat het op een bedrijfseconomische wijze slim omgaan met het Human Capital veel te winnen valt, en dus ook te verliezen…
 
Strategische personeelsplanning is geen rocket science. Verre van dat. Het vraagt wel goed nadenken over tenminste drie zaken:

  • het inhoudelijke concept met de bijbehorende tools en technieken;
  • de benodigde data, dus allerlei kwantitatieve en kwalitatieve gegevens vanuit personeelsregistratiesystemen, beoordelingen en financiële gegevens;
  • het vereiste draagvlak, en daarmee het proces van SPP

12 juni 2017 -  Dr. Gerard EversDirecteur-eigenaar van adviesbureau, Euro-HRM

College 6: HR als businesspartner & HR Analytics

  • Introductie in HR-analytics, weten wat je kunt bereiken met het analyseren van medewerkersdata, wat de valkuilen zijn en hoe je aan de slag kunt.
  • Businessvragen vertalen naar HR-analytics vraagstukken.
  • Het HR-analytics proces, welke stappen te nemen om een succesvolle analyse uit te voeren en hoe dit proces te managen.

In dit college laat Irma Doze zien hoe HR-analytics bijdraagt aan de kwaliteit van de besluitvorming. Hoe HR-analytics stap voor stap kan worden toegepast bij het bepalen, uitvoeren en monitoren van HR-interventies, -beleid en -strategie. Hoe je, met andere woorden, waarde creëert voor de organisatie met behulp van HR-analytics. En hoe je een volwassen HR-analyticsfunctionaliteit kunt inrichten en implementeren.
 
De wereld drijft steeds meer op data, gestructureerde en ongestructureerde data. Honderden miljoenen euro’s investeerden organisaties – zowel profit als not for profit - de afgelopen decennia in informatie en business-software. Dat levert ze een schat aan waardevolle gegevens op die de komende jaren blijft groeien door mobiel internet en ontwikkelingen zoals ‘the internet of things’.
 
In deze data liggen nieuwe inzichten en kansen verborgen waarmee bedrijven duurzaam hun bottom-line resultaten kunnen verbeteren. Om deze inzichten te ontdekken, moet de data wel op de juiste manier gebruikt worden. Met rapportages en analytics wordt de waarde van data zichtbaar.
 
Hoe zet je data om in waarde? Door:

  • relevante businessvragen te (helpen) formuleren;
  • beschikbare data te gebruiken en met elkaar te verbinden om patronen en verbanden in de organisatie zichtbaar te maken;
  • verklaringen te geven voor gedrag en advies over te ondernemen acties;
  • prognoses te doen over trends, risico’s en kansen.

19 juni 2017 - Irma DozeMD AnalitiQs, Customer Intelligence & HR analytics

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Management Support Opleidingen, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.