Wmo, Awb, keukentafel en rechtsbescherming

Niveau
Tijdsduur
Logo van MarienburgGroep
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8 MarienburgGroep heeft een gemiddelde beoordeling van 8 (uit 2 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Wmo, Awb, keukentafel en rechtsbescherming

Op 1 januari 2015 trad de Wmo-2015 in werking. Deze wet kent een cliëntbenadering die is gebaseerd op eigen kracht en eigen probleemoplossend vermogen. Dit vraagt van diegenen die uitvoering geven aan de wet en de hierop gebaseerde Verordening Maatschappelijke Ondersteuning specifieke inhoudelijke en communicatieve competenties.

De afwikkeling van een hulpvraag, melding of aanvraag van een Wmo-voorziening is qua aanpak niet te vergelijken met die van een vergunning of subsidie. De Algemene wet bestuursrecht, en dus de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (a.b.b.b.), zijn er volledig op van toepassing. Dit betekent dat naast genoemde competen…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Wmo, Awb, keukentafel en rechtsbescherming

Op 1 januari 2015 trad de Wmo-2015 in werking. Deze wet kent een cliëntbenadering die is gebaseerd op eigen kracht en eigen probleemoplossend vermogen. Dit vraagt van diegenen die uitvoering geven aan de wet en de hierop gebaseerde Verordening Maatschappelijke Ondersteuning specifieke inhoudelijke en communicatieve competenties.

De afwikkeling van een hulpvraag, melding of aanvraag van een Wmo-voorziening is qua aanpak niet te vergelijken met die van een vergunning of subsidie. De Algemene wet bestuursrecht, en dus de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (a.b.b.b.), zijn er volledig op van toepassing. Dit betekent dat naast genoemde competenties, de betreffende medewerker kennis van en inzicht moet hebben in de wereld van het Algemeen bestuursrecht. Ook al is de Wmo-2015 niet à priori gericht op het maken van een beschikking, en wordt ernaar gestreefd om “aan de keukentafel” te komen tot afstemming en het inzetten van een of meer voorzieningen.

Startpunt van een Wmo-traject wordt gevormd door de melding. Daarna gaan termijnen van start, en wordt al dan niet toegewerkt naar een beschikking. Ook al komt uiteindelijk geen beschikking uit de bus, de a.b.b.b. zijn onverkort van toepassing gedurende de fase van melding en keukentafelgesprek.

Een verschil van mening of een geschil kan worden voorgelegd aan de klachtenfunctionaris, de commissie bezwaarschriften en de bestuursrechter. In alle gevallen zal een correcte uitvoering van Wmo, Verordening maatschappelijke ondersteuning en eventueel uitvoeringsbesluit de (juridische) toets vormen. Een tamelijk breed toetsingsscala derhalve: van de (voorbereiding op) het keukentafelgesprek tot en met de beschikking (op bezwaar).

Het is dus zaak, dat diegenen die in hun werk te maken krijgen met de Wmo en Verordening maatschappelijke ondersteuning, voldoende kennis hebben van het Algemeen bestuursrecht en de Awb, en deze in de praktijk adequaat en correct weten toe te passen. Dit met het oog op het belang van een goede (juridische) kwaliteit. Speciaal voor hen is een eendaagse cursus ontwikkeld.

Hierbij zullen de volgende onderwerpen worden behandeld:

  • De verhouding Wmo, Verordening maatschappelijke ondersteuning en Awb
  • Algemene beginselen van behoorlijk bestuur, specifiek toegepast binnen het Sociaal Domein
  • Juridische betekenis van het keukentafelgesprek
  • Het juridische belang van het gespreksverslag
  • Het herkennen van een hulpvraag, melding en aanvraag
  • Vormt het ondertekend gespreksverslag de basis voor een beschikking? Wat betekent dit voor de inrichting en setting van het gesprek en welke eisen moeten worden gesteld aan de kwaliteit en inrichting van het gespreksverslag?
  • Het kunnen hanteren van beslistermijnen, het begin en het einde, de verlenging en de opschorting daarvan
  • Ingebrekestelling en de werking van de Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen
  • Het voorbereiden van de beschikking
  • De inrichting van de beschikking, waarbij de door de verordening en de Awb voorgeschreven elementen adequaat worden weergegeven
  • De rol van de adviseur, en de relatie met de beslistermijn
  • De bevoegdheidsvraag: mandaat of niet
  • Vragen uit de praktijk van de deelnemers
  • Casusbehandeling

Datum en plaats

De cursus wordt gegeven op dinsdag 11 oktober 2016, van 09.30 -16.30 uur. Wij ontvangen je graag bij:

Regardz de Eenhoorn Barchman Wuytierslaan 2 3818 LH Amersfoort

Midden in Nederland ligt de Eenhoorn; Op 84 stappen recht tegenover het centraal station van Amersfoort. Maar ook goed met de auto te bereiken en voorzien van eigen parkeergelegenheid (tegen betaling).

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 349,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.