Marketing Opleiding, Cursus & Training

Wat is marketing precies?

Marketing draait om het beter verkopen van je producten of diensten. Dit brede vakgebied kent veel facetten. Zo kan een marketeer zich specialiseren in sales, maar ook productontwikkeling en productieprocessen zijn gerelateerd aan marketing. Binnen de digitale marketing zijn weer heel veel verschillende specialisaties, van Big data tot Google Ads.

Wist je dat je de meeste marketing trainingen online als e-learning kunt volgen? Bekijk de e-learning pagina voor de populaire marketing trainingen.

Welke vaardigheden zijn van belang voor een marketeer?

Wie een carrière overweegt als marketeer moet commercieel en flexibel van aard zijn. De markt verandert immers continu. Als je van klantcontact houdt, kan je ervoor kiezen de saleskant op te gaan. Voor een goede verkoper is altijd en overal plek. Ben je creatief en commercieel? Dan kun je als copywriter of content marketeer aan de slag. Wie analytisch is aangelegd kan zich uitleven op big data en machine learning.

Populaire trainingen op het gebied van marketing

Big data

Nog nooit was er zoveel informatie beschikbaar als nu. De grote vraag is: wat moet je ermee? Tijdens een opleiding Big Data leer je met behulp van data waarde en impact creëren binnen je organisatie. Hoe pas je Big Data toe? Door bijvoorbeeld het zoekgedrag van de bezoekers van je site te analyseren, zodat je kunt voorspellen welke producten ze mogelijk interessant vinden, of welke producten ze zullen retourneren. Zo kun je je klanten beter helpen en geld besparen. Maar ook binnen de journalistiek en overheid wordt Big Data steeds belangrijker.

NIMA Marketing A

Een NIMA-A opleiding is bedoeld voor de startende communicatie-, verkoop-, of marketing medewerker. Tijdens de opleiding leer je alle facetten van het verkoopvak kennen, waarna je voorbereid bent voor het internationaal erkende NIMA A examen. Denk daarbij aan onderwerpen als accountmanagement, de psychologie van het verkopen en de verschillende fases van het verkoopproces. Een vervolgstap is de NIMA B opleiding, die gericht is op senior accountmanagement.

Online Marketing

Als je een complete marketing opleiding zoekt die alle online marketing kanalen behandelt, dan is een online marketing opleiding een goede keuze. Je leert alles van zowel SEO, SEA, emailmarketing, conversie optimalisatie, affiliate marketing, display en customer relationship management.

Zoekmachine marketing

Op het vlak van digitale marketing is Google koning. Het doel van zoekmachine-marketing, of search engine optimalisation (SEO,) is begrijpen hoe Google pagina’s rankt, en daar op in te kunnen spelen. De regels van Google veranderen vaak, dus wat gisteren een must was, is vandaag irrelevant. Wie dat leuk vindt en het als een uitdaging ziet om hoger in Google te komen en zoveel mogelijk traffic te generen, moet SEO-specialist worden. Tijdens een SEO training zul je alles leren over zoekwoorden, link-building, AdWords, opmaak en content.

Content Marketing

Content marketing is marketing die erop uit is klanten te binden door hen van relevante informatie te voorzien. Door goede content te schrijven, creëer je een relatie met je klant en kan er ook sprake zijn van interactie. Content die een snaar raakt, kan viral gaan; de droom van elke content marketeer. Daarnaast is goede content ook belangrijk met het oog op SEO. Contentbureaus kunnen helpen bij het opstellen van een succesvolle contentstrategie. Maar met een training visualisatie en storytelling kom je ook al een eind.

Affiliate Marketing

Bij affiliate marketing werken adverteerders samen met partners die transacties of leads voor hem genereren. Een partner kan bijvoorbeeld een advertentie op zijn website plaatsen en zo klanten doorverwijzen naar de adverteerder. Affiliates kunnen beloond worden op verschillende manieren, zoals Pay per click, Pay per View, Pay per Lead of Pay per Sale.

Google Analytics

Google Analytics is een geweldige tool om inzicht te krijgen in de bezoekers van je website. Door hun gedrag te analyseren kun je je marketing- en verkooptechnieken aanpassen en zal de verkoop van je product of dienst stijgen.

Populaire marketing functies

Binnen de marketing branche is de meeste vraag naar: SEO specialisten, SEA of PPC specialisten, online community managers, content marketeers, copywriters en social media marketeers.

Top 3 online marketing blogs waar je eindeloos op kunt doorklikken

- DutchCowboys. Altijd op de hoogte met het laatste nieuws over: Social Media, Interactieve marketing en Mobile marketing.
- Frankwatching. Ruim 400 experts delen dagelijks hun kennis over online marketing en trends.
- Emerce. Emerce is een multichannelplatform over online business en marketing. Emerce biedt beslissers in e-business inspiratie en kennis.

Recente ervaringen

starstarstarstarstar
Bianca de Heer - van der Waal
sales manager
10
NIMA A Sales - 7 maanden

"Ik vond het een fijne manier om de lessen te volgen, duidelijk en toch ook praktisch. Dat was een hele fijne ervaring. Ik kan iedereen aanraden om de lessen online te volgen., zeker als vervoer lastig is." - 16-04-2024 13:53

"Ik vond het een fijne manier om de lessen te volgen, duidelijk en toch ook praktisch. Dat was een hele fijne ervaring. Ik kan iedereen aanra… alles lezen - 16-04-2024 13:53

starstarstar_borderstar_borderstar_border
Reyon Mensert
4
Masterclass Employer Branding

"De trainer is een professional uit de praktijk. Hij spreekt met veel enthousiasme over zijn vakgebied. Overall heeft de training mede daardoor veel inspiratie opgeleverd.

De opzet van de training is voor verbetering vatbaar. Het is gedurende de dag erg veel informatie die op je afgevuurd wordt. Daarbij komen ervaringen uit de groep erbij die soms ook te veel afleiden van de masterclass. Ik heb duidelijke leerdoelen gemist en de vertaalslag naar de praktijk vanuit de theorie. Er werden veel praktijkvoorbeeld getoond, maar hoe ziet dat proces aan de achterkant er nou uit? Te veel ruimte voor persoonlijke meningen die niet gebaseerd op theorie zijn. Een tip is dan ook om te werken vanuit duidelijk geformuleerde leerdoelen en daar het programma op te herzien en aan op te hangen. Vanuit de ervaring van de trainer; gebruik een case waar je op terug kan grijpen en als rode draad door de dag kan laten lopen." - 15-04-2024 16:35

"De trainer is een professional uit de praktijk. Hij spreekt met veel enthousiasme over zijn vakgebied. Overall heeft de training mede daardo… alles lezen - 15-04-2024 16:35

starstarstarstar_borderstar_border
Anoniem
6
Customer Journey Design

"De training verliep in een prettige sfeer. Het was gezellig en naar mijn idee voelde iedereen zich op zijn of haar gemak. Er was voldoende ruimte voor eigen inbreng.
Hoe waardeer je de trainingsmaterialen? 4
In hoeverre heb je geleerd wat je wilde leren? 6
In hoeverre zou je deze training aanbevelen? 4
In hoeverre is het geleerde toepasbaar? 8
Hoe waardeer je Trainer? 6" - 09-04-2024 00:00

"De training verliep in een prettige sfeer. Het was gezellig en naar mijn idee voelde iedereen zich op zijn of haar gemak. Er was voldoende r… alles lezen - 09-04-2024 00:00