Management training voor de ambitieuze manager

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Helen van Meeuwen - de Jong

Management training voor de ambitieuze manager

Meeuw & Roos
Logo van Meeuw & Roos

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Meeuw & Roos biedt haar producten standaard aan in de volgende regio's: Utrecht

Beschrijving

Ontdek hoe jij die manager wordt die klaar is voor de next step

De Ambiteuze A-player

“Ik voel mij net een eend”, zei hij. “Boven water ziet het er rustig uit, maar onder water trappel ik mij suf.”

Herkenbaar?

Jij wilt die manager zijn waar iedereen graag voor werkt.

Je bent een A-player die zichzelf, het team, het bedrijf en daarmee de wereld (een stukje) beter maakt.

Alleen… in hoeverre gebeurt dat nu?

Ik neem je mee naar mijn carrière. Ik stond er net zo voor als jij. Had dezelfde ambities, wilde invloed hebben en impact maken. En vooral ook: de verwachtingen van het management en mijn team overtreffen.

Alleen dat lukte niet meteen, maar de dingen die ik toen ontdekte gaan ook jou…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Management Algemeen, Kwaliteitsmanagement, Leiderschap, Projectmanagement en Medisch Management.

Ontdek hoe jij die manager wordt die klaar is voor de next step

De Ambiteuze A-player

“Ik voel mij net een eend”, zei hij. “Boven water ziet het er rustig uit, maar onder water trappel ik mij suf.”

Herkenbaar?

Jij wilt die manager zijn waar iedereen graag voor werkt.

Je bent een A-player die zichzelf, het team, het bedrijf en daarmee de wereld (een stukje) beter maakt.

Alleen… in hoeverre gebeurt dat nu?

Ik neem je mee naar mijn carrière. Ik stond er net zo voor als jij. Had dezelfde ambities, wilde invloed hebben en impact maken. En vooral ook: de verwachtingen van het management en mijn team overtreffen.

Alleen dat lukte niet meteen, maar de dingen die ik toen ontdekte gaan ook jou helpen.

Het eerste is een wijze les die ik van mijn vader kreeg. Hij zei: “Helen, als jij de beste wilt zijn. De beste bent. Dan moet je je realiseren dat de anderen dus minder goed zijn dan jij.” Vanuit een verlate adolescente reactie kon ik hier eerst niets mee, maar toen ik er over nadacht, had hij natuurlijk gelijk.

Ik kon de standaarden die ik mij zelf oplegde niet 1 op 1 kopiëren naar mijn team. Ik leerde te observeren en te luisteren. Observeren om te zien waar het team kon verbeteren en in welk tempo zij de veranderingen aan konden. En luisteren om te leren van hun ervaringen en ideeen.

Toen ik als manager bij een schoonmaakbedrijf ging werken, was het heel lastig om goed personeel te vinden. Niet alleen voor het schoonmaakwerk maar ook op kantoor. Veel mensen vinden het nu eenmaal niet sexy om voor een schoonmaakbedrijf te werken. Door te doen wat we deden lukte het niet om mensen te werven. Totdat ik op een avond werd uitgenodigd door een van de voormannen bij hem thuis.

Op dat moment realiseerde ik mij dat deze man een talent had. Het talent om goed met geld om te gaan. En opeens viel het kwartje.

Iedereen heeft talenten, we kunnen van iedereen leren. Alleen als manager ben je zo druk bezig met andere dingen, zoals het aannemen van goed personeel, dat je onvoldoende kijkt naar je eigen team.

Vanaf dat moment ben ik altijd bezig geweest met het inventariseren van de talenten van mijn team. Kreeg het observeren en luisteren een extra dimensie. Waar houden mensen van, wat is hun passie, waar komen ze ’s ochtends hun bed voor uit? Niet alleen in mijn eigen team, maar overal. De wereld is zoveel mooier als je ziet wie er naast je loopt.

Het derde inzicht kreeg ik van mijn eerste leidinggevende bij NS. Hij leerde mij “Het leven is geen sprint, het leven is een marathon. Dus zorg voor een lange adem, ga niet te hard van stapel. En vraag hulp. Zorg dat je altijd iemand in je omgeving hebt bij wie je terecht kunt met vragen. Zorg voor een mentor, een sparringspartner”.

Een mentor is iets anders dan een coach. Een coach helpt je met gedachten die je belemmeren in je functioneren, met overtuigingen die je misschien al je hele leven bij je draagt. Een mentor is een leermeester, iemand die leert hoe je je business runt. Een ‘oude rot’ in het vak die vanuit ruime ervaring en schade en schande jou zaken kan leren.

Vanaf dat moment heb ik altijd mentoren gehad, soms was het een (oud)collega, een (oud)leidinggevende en soms was het een ingehuurde mentor. Deze personen hebben mij voor valkuilen en grote misstappen behoed.

Jij bent ambitieus en je wilt het nog ver gaan schoppen. Je wilt ook een mentor die je wijze lessen meegeeft. Die je leert hoe jij je team naar grote hoogte kunt tillen, hoe je de verwachtingen overtreft en hoe je vanuit de operatie naar strategie kunt gaan.

Dan is het nu de tijd om te gaan veranderen.

Graag leer je meer, maar de standaard cursussen voor managers spreken je niet aan. Je wilt uitgedaagd worden, de grenzen van je kunnen opzoeken en de verwachtingen van jezelf en anderen overtreffen.

In ons jaarprogramma ontdek je jouw magie van leidinggeven en bereid je jezelf voor op de next step.

We dagen je uit om je eigen visie te creëren, invloed te nemen en je team naar grote hoogte te brengen.

Stel je voor dat jouw team topprestaties haalt? Je mensen werken graag en gemotiveerd voor je. En jij concentreert je voortaan op de strategie en innovaties.

Zorg dat je daadwerkelijk een A-player bent en blijft. Een A-player is voor ons iemand die geweldig is in zijn werk en handelt naar de kernwaarden van het bedrijf. Iemand die het talent, de vaardigheden en de drive heeft om een bedrijf succesvol te maken.

Als sporter heb je een coach die je helpt steeds beter te worden. Niet omdat je slecht bent. Juist omdat je goed bent en nog beter wilt worden.Dat wil je als manager toch ook?

Daarom gaan we naast de live bijeenkomsten het hele jaar door intensief met elkaar aan de slag. Elke week komen we een uur online bij elkaar, waar we de uitdaging voor die week met elkaar doornemen. Hierdoor blijf je scherp en zorg je dat je elke week voortgang boekt. Daarnaast heb je 5x een mentor sessie hoe je het geleerde in de praktijk brengt en 4x een coaching sessie om aan de slag te gaan met je persoonlijke overtuigingen.

Bied jezelf de kans om dit te leren en volg het jaarprogramma
Start maart 2021 (afhankelijk van de Corona maatregelen)

De basis van het programma is gebaseerd op:

  • Service profit chain
  • Sterke punten en talenten van de deelnemers
  • Transformatie van operationeel en ad hoc handelen naar strategisch denken en proactief handelen
  • Mentorship vanuit zowel de leidinggevende van de deelnemer als het jaarprogramma

De Service Profit Chain is een door Harvard Business School opgestelde theorie die ervan uitgaat dat je als manager moet zorgen voor tevreden medewerkers door hen te faciliteren, door te zorgen voor loyale medewerkers door hen te motiveren en te inspireren. Dat je daardoor tevredener en loyalere klanten krijgt en hierdoor beter resultaat realiseert. Een deel van dit resultaat, steekt het bedrijf in de ontwikkeling van de mensen om hen nog tevredener en loyaler te maken.

In het jaarprogramma gaan we uit van de sterke punten en talenten van de deelnemers, omdat het veel leuker is om ergens aan te werken waar je energie van krijgt in plaats wat je te veel energie kost. De authenticiteit van de deelnemer is hierbij de basis om zijn eigen magie van leidinggeven te ontdekken. Hierbij staat centraal: Hoe leiding te geven vanuit de purpose en waarden van het eigen bedrijf. Met als basis het aangaan van duurzame relaties, empowerment en excellent presteren. Een echte A-player.

Een A-player is voor ons iemand die geweldig is in zijn werk en handelt naar de kernwaarden van het bedrijf. Iemand die het talent, de competenties en de drive heeft om het bedrijf succesvol te maken. In elk bedrijf zijn dit weer andere kernwaarden en competenties, maar de belangrijkste vaardigheden die alle A-players bezit zijn:

  • De connectie aan gaan, verbinden, je openstellen als mens
  • Reflectie, om jezelf, het team en de processen te verbeteren en om tot een visie te komen
  • Luisteren, om te leren van een ander en observeren om te kijken wat het gezegde voor impact heeft op een ander
  • Herkennen van A-players en jezelf daarmee omringen

Bij de transformatie van operationeel en ad hoc handelen naar strategisch denken en proactief handelen leert de deelnemer, waarom het lijkt dat ad hoc handelen effectief is, maar dat het tegendeel waar is. Een belangrijk onderdeel hierbij is het vullen van jouw rugzak met managementmodellen en -theorieën. Waarbij je snapt dat modellen in de praktijk anders kunnen uitpakken, maar toch de veranderingen aan gaat.

Het geleerde moet geplaatst worden in de context waar je werkt. Daarom vinden wij het cruciaal dat de leidinggevende van jou een rol speelt in het jaarprogramma.

Jouw leidinggevende is betrokken bij het opstellen van de leerdoelen, de begeleiding van de opdrachten op het werk en bij de eindpresentatie van het jaarprogramma. Gedurende het jaar heeft de trainer/mentor vanuit het jaarprogramma ook een aantal keer contact met de leidinggevende. Over de voortgang van de leerdoelen, de zichtbare transformatie als ook de afstemming van de materie op de ontwikkelingen in het bedrijf.

Wat krijg je als je meedoet aan het jaarprogramma:

  • 6 live bijeenkomsten, waarin naast kennisoverdracht ik elke sessie aandacht is voor opdrachten die op de werkvloer worden uitgevoerd, praktijkcasuïstiek en reflectie. We delen onze inzichten, tools, managementmodellen om de deelnemer te inspireren en te laten gebruiken.
  • 5x een 1 op 1 mentor sessie met Helen van Meeuwen, zodat de deelnemer dieper op de materie kan ingaan. Wat dit betekent voor het team, het bedrijf en hoe het geleerde in de praktijk te brengen.
  • 4x een 1 op 1 coaching sessie met Anne de Roos aan de slag om te leren omgaan met de persoonlijke overtuigingen die de deelnemer blokkeren in zijn performance.
  • 1x per week max 1 uur een onlinebijeenkomst met het leerteam, waarin de deelnemers de uitdaging voor die week met elkaar doornemen. Wij geloven dat elke dag leren en dit te integreren in eigen manier van werken beter werkt dan een week tijd vrijmaken voor een cursus. Hierdoor blijft de deelnemer bezig met zijn groei en is zich bewust welke voortgang geboekt is en nog te boeken valt.
  • Een 360 graden feedback zowel voor als na de leerervaring over de performance van de deelnemer. Hierbij staan het handelen conform de kernwaarden van het bedrijf als ook de leiderschapsvaardigheden centraal. De 360 graden feedback wordt zowel door de leidinggevende van de deelnemer, collega’s en teamleden ingevuld
  • Een goed gevulde boekentas ter waarde van € 200,- en een portfolio met inspirerende artikelen en video’s
  • Aandacht, betrokkenheid en passie voor het vak management. Dit is ons top-jaarprogramma voor A-players. We willen er alles aan doen om de deelnemer het optimale uit het jaarprogramma te laten halen. Daarom is het altijd mogelijk om tussentijds met Helen contact op te nemen met vragen. Dit geldt voor de deelnemer als ook voor de leidinggevende van de deelnemer
  • Een netwerk voor de deelnemer. Wij stimuleren en initiëren ontmoetingen met deelnemers en delen ook ons netwerk met onze deelnemers
  • Een plezierige leeromgeving; Hard werken, open sfeer, aandacht voor het groepsproces en het individu, mededeelnemers van hetzelfde niveau, humor en optimale bevlogenheid van Anne en Helen
  • Alles goed geregeld door Marga; vlotte inschrijving en vraagbaak voor proces en regelzaken

Wat levert deelnemen aan het jaarprogramma op?

  • Een visie op leiderschap en hoe deze op inspirerende wijze uit te dragen
  • Bewust van de eigen positie als leidinggevende in het team en hoe verwachtingen te overtreffen. Zij hebben zich doorontwikkeld tot een betere manager en uit onderzoek blijkt, dat betere managers zorgen voor meer betrokkenheid wat weer leidt tot een hogere productiviteit.
  • Een positieve gedragsverandering door het kunnen loslaten van belemmerende persoonlijke overtuigingen
  • Inzicht over de complexiteit van een bedrijfscultuur en tools om passende interventies te kiezen
  • Inzicht hoe de organisatie te versterken, door gebruik te maken van de kunst van het vertellen van verhalen, netwerken en invloed nemen
  • Is de deelnemer die manager geworden waar elk teamlid voor wil (blijven) werken

De gevraagde investering is € 5.997,- exclusief btw.

Wat een investering denk je wellicht. En ja, dat is zo. En zeker in deze tijden van snel en lean werken, beseffen we ons dat we een jaarprogramma neerzetten die een forse investering in tijd en geld vraagt. Een investering die zich echter dubben en dwars terugverdient.

Als je je bedenkt dat 80% van de mensen die het bedrijf verlaat dit (mede) doet vanwege hun manager en dan hebben we het nog niet eens over de mensen die zich ziekmelden vanwege hun manager. Uit onderzoek blijkt dat de gevolgschade van slecht leiderschap groot zijn:

  • Geen talent kunnen vasthouden
  • Hoog verloop & ziekteverzuim
  • Veel ad hoc werk en daardoor lage productiviteit en weinig tijd voor innovatie
  • Slechte keuzes en beslissingen, daardoor tijd nodig om fouten te herstellen
  • Tijdverspilling door veel vergaderen
  • Ontevreden klanten
  • Hoge out of pocket kosten

Daarbij krijg jij vanuit het programma de uitdaging om de investering van het programma minimaal terug te verdienen. Je presenteert dit na de leerervaring aan alle stakeholders binnen de eigen organisatie.

Wij zijn blij dat je de moeite hebt genomen om deze lange tekst zorgvuldig te lezen.

Nog een klein stukje en dan ben je er ;-)

Beschrijving bijeenkomsten

Voorbereiding 1e bijeenkomst:

Voorafgaand aan de eerste live bijeenkomst heeft een 360 graden feedback onderzoek plaatsgevonden, waarbij de leidinggevende, collega’s en teamleden vragen beantwoorden over de performance van de deelnemer. Hierbij wordt zowel het handelen conform de kernwaarden van het bedrijf als ook leiderschapsvaardigheden gevraagd.

Bijeenkomst 1:

  • Ikigai, wat is jouw persoonlijke purpose en hoe verhoudt zich dat tot je rol als manager?
  • Terugkoppeling 360 graden feedback
  • Persoonlijke visie ontwikkelen over waarden en principes
  • Hoe waarden over te brengen op team
  • Opstellen persoonlijk ontwikkelplan voor de 1e 100 dagen. Welke talenten verder uitbouwen en welke ontwikkelpunten oppakken

Voorbereiding 2e Bijeenkomst:

  • Verder uitwerken persoonlijk ontwikkelplan en bespreken met leidinggevende
  • Verder uitwerken persoonlijke visie waarden en principes
  • Start portfolio maken

Bijeenkomst 2:

Om tot een manager te komen die strategisch inzicht heeft, kan innoveren en proactief kan handelen is het nodig om de operatie meer los te laten en het team te vertrouwen.

  • We gaan aan de slag met verschillende managementmodellen en theorieën om los te komen van de ad hoc modus:
    • Aanspreken
    • Model Eisenhower
    • Model Eat the Frog
    • Vermijd perfectie & vaker Nee-zeggen
    • Stel realistische doelen
    • Manage je manager
  • Niveau en verhoudingen in kaart brengen team:
    • Waar zit de ruimte tot verbetering?
    • Wat zijn de talenten van elk teamlid?
    • Wat mist er in het team?
    • Hoe hen te faciliteren, motiveren en inspireren?
    • Wat is nodig om ze verder te brengen, meer en beter resultaat te realiseren
  • Per teamlid een persoonlijk ontwikkelplan maken hoe het beste uit hem/haar te halen
  • Halo effect
  • Dynamieken van Google met teams

Voorbereiding 3e Bijeenkomst:

  • Verder uitwerken persoonlijk ontwikkelplan per teamlid
  • Evaluatie 1e 100 dagen doelen behaald
  • Opstellen 2e 100 dagen doelen
  • Lezen managementboek Gung Ho, Management vanaf de wortel en Vis! + E-book De 8 Leiderschapsleugens

Bijeenkomst 3:

Visie op leiderschap neerzetten; Ontdek jouw magie van leidinggeven

  • Lead by purpose
  • Luisteren
  • Empowerment
  • Leiderschapsleugens
  • Hoe te komen tot synergie in het team

Voorbereiding 4e bijeenkomst:

  • Verder uitwerken visie op leiderschap
  • Lezen managementboeken KleinGroot en Denk niet aan een roze olifant
  • Voorbereiden korte presentatie stavaza portfolio

Bijeenkomst 4:

Invloed krijgen, nemen en houden

  • Creëren van draagvlak
  • Emotionele bankrekening
  • Leidende coalitie
  • Tipping point
  • Framing
  • Communicatiemodel van Quirke

Voorbereiding 5e bijeenkomst:

  • Evaluatie 2e 100 dagen doelen behaald
  • Opstellen 3e 100 dagen doelen

Bijeenkomst 5:

Hoe te komen tot strategische keuzes

  • Procesoptimalisatie
  • Concept Warroom
  • Freakonomics
  • Framing
  • Customer journey
  • Businessplan
  • Hoe je visies te communiceren

Voorbereiding 6:

  • Evaluatie 3e 100 dagen doelen behaald
  • Voorbereiden korte presentatie portfolio
  • Voorbereiden 1e opzet presentatie management

Bijeenkomst 6:

  • Intervisie/Mastermind
  • Terugkoppeling 360 graden feedback
  • Opstellen nieuw persoonlijk ontwikkelplan
  • Binnen eigen netwerk opzoek naar nieuwe mentor

Voorbereiding laatste mentorsessie:

  • Presentatie management over jaarprogramma inclusief Hoe investering terugverdiend en portfolio

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Helen van Meeuwen - de Jong
Helen van Meeuwen - de Jong
Ik geniet wanneer ik mensen kan laten groeien

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)

Aanmelden voor nieuwsbrief

We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.