De praktijk van zelfsturende teams
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Op 16 november organiseert Nursing Congressen in samenwerking met het Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken en met medewerking van o.a. Buurtzorg een nieuwe editie van De Praktijk van zelfsturende teams.
Praktijkgerichte editie | keuze uit 5 workshops | werken in kleine groepen
Veel managers/directeuren zien de voordelen van zelfsturing en weten inmiddels ook dat het inderdaad veel voordelen oplevert maar de vraag is nu hoe gaan we het doen? Tijdens deze praktisch opgezette workshops leert u wat nodig is om de transitie van hiërarchie naar een vorm van zelfsturing mogelijk te maken.
U leert op welke manieren u het invoeringsproces vorm kunt geven, wat de consequenties zijn van het werk…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Op 16 november organiseert Nursing Congressen in samenwerking met het Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken en met medewerking van o.a. Buurtzorg een nieuwe editie van De Praktijk van zelfsturende teams.
Praktijkgerichte editie | keuze uit 5 workshops | werken in kleine groepen
Veel managers/directeuren zien de voordelen van zelfsturing en weten inmiddels ook dat het inderdaad veel voordelen oplevert maar de vraag is nu hoe gaan we het doen? Tijdens deze praktisch opgezette workshops leert u wat nodig is om de transitie van hiërarchie naar een vorm van zelfsturing mogelijk te maken.
U leert op welke manieren u het invoeringsproces vorm kunt geven, wat de consequenties zijn van het werken in een zelfsturende organisatie zijn voor u als manager en welke vaardigheden u nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Ook vragen als ‘Hoe kom je tot werkbare kaders?’ en ‘Wat zijn de financiële consequenties?’ komen in de diverse workshops aan de orde.
Praktijksessies
- Hoe verander je de organisatie van een hiërarchie naar zelforganisatie?
- Wat is de rol van de manager bij zelforganisatie?
- Welke dilemma’s ontmoet de directie bij het verder ontwikkelen van de zelfsturende organisatie?
- Hoe dient de ondersteuning te worden ingericht zodat een succesvolle vorm van zelforganisatie kan worden gerealiseerd?
- Wat zijn de financiële consequenties van de transitie van hiërarchie naar zelfsturing?
Na het volgen van deze workshops kunt u direct aan de slag met de opgedane kennis.
Tijdens dit congres gaan we écht met u in gesprek over de manier waarop zelfsturing voor u vorm kan krijgen en hoe zelfsturing voor u kan gaan werken, en gaan we voorbij de overwegingen.
Schrijf u nu in en kies uit een van de 3 boekjes (Zelfsturende teams in de praktijk, Coachen van Zelfsturende teams of Zelfsturing, hoe het wél werkt) geschreven door Astrid Vermeer en Ben Wenting die u cadeau krijgt op de dag zelf!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PROGRAMMA
09.30 - Ontvangst
10.00 - Korte opening
10.30 - Sessieronde
1
Het ontwikkelen van het invoeringsplan ‘van hiërarchie naar
zelforganisatie' Ben
Wenting, directeur Instituut voor
Samenwerkingsvraagstukken De verandering naar
zelforganisatie vraagt om veranderingen op alle niveaus. Het
primaire proces wordt leidend, de leiding komt visie en kaders
overeen met het primaire proces en stelt zich faciliterend op. De
ondersteuning gaat adviseren in plaats van voorschrijven. De coach
helpt bij het verder inrichten van het primaire proces en biedt
hulp bij de samenwerking. Het is wenselijk hiervoor een
invoeringsplan te ontwikkelen; welke activiteiten zijn
achtereenvolgens nodig om de verandering zonder veel verstoringen
en weerstand te realiseren.
Je leert:
- Kennis over het veranderproces naar zelforganisatie
- Kennis m.b.t. de veranderingen bij de verschillende functiegroepen na invoering van zelforganisatie
- Een kader voor een invoeringsplan
Wat is de rol van de manager bij zelforganisatie? Astrid Vermeer, directeur, Instituut voor Samenwerkingsvraagstukken In de zelforganisatie ligt er voor de manager een belangrijke taak; hij gaat teams faciliteren i.p.v. controleren, hij ontwikkelt kaders i.p.v. regels, hij komt resultaten overeen i.p.v. dat hij opdrachten geeft, hij voert voortgangsgesprekken met de teams. Kortom… meestal anders dan wat hij is gewend. Ook werkt hij op een andere manier samen met de ondersteunende diensten en afdelingen en eventueel een teamcoach. In deze workshop worden o.a. deze zaken behandeld en wordt er met de deelnemers gepraat over de betekenis hiervan voor hun eigen praktijk.
Je leert:
- De ins en outs van het faciliterend leiderschap in de zelforganisatie
- Werkbare kaders te ontwikkelen
Welke dilemma’s ontmoet de directie bij het verder ontwikkelen van de zelfsturende organisatie? Ina Kerkdijk, directeur Woonzorg Zorgaccent
In de workshop staat de ervaring van de organisatie verandering van ZorgAccent centraal, die van een hiërarchische structuur, is gekanteld naar een netwerkstructuur. Binnen de thuiszorg/wijkverpleging is het al veel meer gemeengoed om te werken met zelfsturende teams, maar binnen de Woonzorg/intramuraal lijkt dit toch wat lastiger te zijn. Het is in ieder geval anders door o.a. het vastgoed en de aanwezigheid van diverse doelgroepen. Wanneer na ruim 4 jaar de organisatie is gekanteld en ZorgAccent nog enkele leidinggevenden heeft en 150 zelfsturende teams, lijkt de klus te zijn geklaard.
Echter, dan komen er weer nieuwe dilemma’s en vraagt het een doorontwikkeling van het eigenaarschap op veel gebieden. Denk hierbij aan verantwoording afleggen en aan wie dan, denk aan het leren en deskundigheidsbevordering en denk bijvoorbeeld aan kwaliteit.
Je leert:
- Dat je de complexiteit uit je organisatie moet halen en dat vraagt eerst intern de zaken opruimen.
- Dat het hebben van een heldere visie een voorwaarde is, maar deze ook kunnen uitdragen en volledig doorvoeren.
- Dat ‘vertrouwen hebben in’ en loslaten een heel leertraject is en gepaard gaat met vallen en opstaan.
Client centraal in de zorgorganisatie? Nee, de
zorgprofessional centraal!
Matthias
van Alphen, directeur Wijkzorg
Amstelring
De Amstelring Wijkzorg heeft een fundamentele organisatieverandering doorgemaakt de afgelopen jaren. Van een centraal aangestuurde organisatie met managers en coördinatoren, naar professioneel autonome teams die wijkgericht de zorg organiseren en coördineren. Het geheim van de verandering zit in de manier waarop de ondersteunende diensten opnieuw zijn gedefinieerd en ingericht. Tijdens deze workshop krijgt u maximaal inzicht in de fundamenten, aanpak en resultaten van deze nieuwe ondersteuning. De ondersteuning die nodig is, om de autonome teams zo goed mogelijk hun werk te kunnen laten doen. De ondersteuning van de Wijkzorg stelt elke dag de vraag: wat kunnen we vandaag doen om het leven van de professionals makkelijker en leuker te maken in de wijk?
Wat zijn de financiële consequenties van de transitie van hiërarchie naar zelfsturing? Bart Morsink controller en Gonnie Kronenberg, hoofd bedrijfsvoering, Buurtzorg NederlandZelfsturing heeft naast de consequenties voor het functioneren van teamleden en management, ook financiële consequenties. Ook de inrichting van de ondersteuning/backoffice vraagt meestal om aanpassingen. Deze onderwerpen, maar ook het al of niet toekennen van budgetten aan teams, de hoogte en het bewaken van die budgetten en het berekenen van de verhouding productieve en niet-productieve uren zal in deze workshop aan de orde komen.
Je leert:
- Benoemen wat de financiële consequenties zijn van het zelfsturend werken.
- Op welke manier de consequenties berekend kunnen worden.
- Wat de consequenties zijn voor de inrichting van de backoffice.
11.25 - Break en lunch
12.25 - Sessieronde 2
13.40 - Korte break met koffie en
thee
14.10 - Sessieronde 3
15.30 - Korte afsluiting en
gelegenheid om vragen te stellen/netwerken
16.00 -
Einde
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.