HBO Kwaliteitsmanagement ZW

Niveau
Totale lesduur
Logo van Ogive Opleidingen en Trainingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,9 Ogive Opleidingen en Trainingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,9 (uit 42 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,8
Gemiddeld cijfer voor HBO Kwaliteitsmanagement ZW
Gebaseerd op 4 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Rob Polaan
10
HBO Kwaliteitsmanagement ZW

"Ik heb met veel plezier deze opleiding gevolgd. Het was leerzaam en direct toepasbaar in mijn werk, leuke sfeer en docent.
Mijn werkzaamheden als kwaliteitsfunctionaris zijn zeker een stuk leuker geworden en worden met meerwaarde voor de organisatie ingezet. Bedankt" - 02-11-2016 08:22

"Ik heb met veel plezier deze opleiding gevolgd. Het was leerzaam en direct toepasbaar in mijn werk, leuke sfeer en docent. Mijn werkzaamhe… alles lezen - 02-11-2016 08:22

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Ogive Opleidingen en Trainingen biedt dit product standaard aan in de volgende regio's: Amsterdam, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Groningen, Leeuwarden, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Zoetermeer

Beschrijving

Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.

HBO Kwaliteitsmanagement ZW

De opleiding HBO Kwaliteitsmanagement ZW is een zeer praktijkgerichte opleiding die u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijk erkende diploma HBO Kwaliteitsmanagement.

De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk. Daarbij komt ook de moderne dienstverlening in de Zorg en Welzijn uitgebreid aan bod.

Doelgroep

Managers, adviseurs en medewerkers in Zorg en Welzijn die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen en die ook binnen korte tijd een landelijk erkend HBO diploma Kwaliteitsmanagement willen behalen.

Studiep…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.

HBO Kwaliteitsmanagement ZW

De opleiding HBO Kwaliteitsmanagement ZW is een zeer praktijkgerichte opleiding die u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijk erkende diploma HBO Kwaliteitsmanagement.

De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk. Daarbij komt ook de moderne dienstverlening in de Zorg en Welzijn uitgebreid aan bod.

Doelgroep

Managers, adviseurs en medewerkers in Zorg en Welzijn die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen en die ook binnen korte tijd een landelijk erkend HBO diploma Kwaliteitsmanagement willen behalen.

Studieprogramma

In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1 Kwaliteitsmanagement

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit
  • Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg in Zorg en Welzijn
  • Programma Welzijn Nieuwe Stijl
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg
  • Kwaliteitswet zorginstellingen, KWZ
  • Wet WMO
  • Wet BIG
  • Wet bopz
  • Wet klachtrecht Zorgvormen
  • somatische en extra-intramuraal
  • Kwaliteit van Zorg
  • Protocollen en richtlijnen
  • De kwaliteitssystemen, Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling
  • Rol van de kwaliteitsfunctionaris.

Kwaliteitsmodellen

  • Toepassen van de nieuwste normen en modellen ISO9001, ISO in de zorg, INK, EFQM, IIP, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwe HKZ, Balanced Scorecard, TQM, lean, six sigma, kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS, JCI
  • Deming
  • Benchmarking: leren van anderen
  • Invloed van wetgeving, milieu, ARBO, WIA
  • Lean management

Kwaliteit als prestatiecriterium

  • Kwaliteitsbeleid
  • Organisatiekenmerken en de besturing
  • Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
  • Strategisch kwaliteitsmanagement
  • Ontwerp-, proces- en productkwaliteit
  • Methoden en technieken, 7 tools
  • Verbeterinstrumenten
  • Kwaliteitsinstrumenten
  • Kwaliteit van diensten
  • Productiviteitsverbetering
  • Procesbeheersing
  • Excellente organisatie
  • Invloed van kwaliteit op kosten en baten

Module 2 Verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen

Leiderschap en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering
  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie
  • Invoering van verbeteringen
  • Management van perceptie
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager

Management van bedrijfsprocessen

  • Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
  • Processen als waardeketens
  • Proces- en ketenbeheersing
  • Stappenplan voor procesanalyse
  • Business process management
  • Business process re-engineering
  • Virtuele organisaties
  • Procesbewaking

Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen de dienstverlening in Zorg en Welzijn

Dienstverlening

  • Kwaliteit binnen dienstverlening
  • Back office, front office
  • Klachtenregistratie
  • Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
  • Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
  • Instrumenten en technieken toepassen
  • Grönroos en Zeithaml
  • Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
  • Enquête, interview, gesprekstechnieken
  • Mysteryzorg
  • Professionalisme, houding en gedrag en andere criteria

Certificering en accreditatie

  • Interne en externe audits
  • Certificerings- en accreditatieproces
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Prestatieaudits.

Examentraining
2 bijeenkomsten met daarin examenoefeningen en cases.

Doel en opzet van de opleiding
Deze opleiding HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn heeft als doel:
1-u een gedegen opleiding te bieden die een erkend diploma oplevert
2-u te leren kwaliteitsmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.

Om dit te bereiken heeft deze opleiding HBO Kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn een overzichtelijk en efficiënt programma. Alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager in Zorg en Welzijn te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde. In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.

Uw docent begeleidt u hierin persoonlijk. Een grondige examentraining aan het einde van deze opleiding vormt een belangrijk onderdeel van deze opleiding.

Voorbereiding en studiebelasting

Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Vooropleiding

Deze opleiding sluit aan bij de opleiding Basisopleiding Kwaliteitsmanagement.

Uw vooropleiding dient verder minimaal op MBO of HBO niveau te liggen.

Studenten die eerder HBO Kwaliteits- en Procesmanagement hebben gedaan kunnen een aantal vrijstellingen krijgen bij voldoende studieresultaten.

Aanpak

Deze opleiding HBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn is zeer actief en praktisch, maar volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteitsfunctionarissen en –managers en het behalen van het diploma.

De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.

Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk. Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.

Studiemateriaal

Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding. Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

 Examen en Diploma

De opleiding HBO kwaliteitsmanagement Zorg en Welzijn wordt afgesloten met een landelijk erkend HBO examen dat door de Nederlandse Management Stichting (Nemas) wordt afgenomen. Bij voldoende resultaat ontvangt u het landelijk erkende diploma Kwaliteitsmanagement. Examens in juni  of januari.

 Opleidingsduur

De dagopleiding duurt ca 9 - 11 maanden en omvat 9 dagen (=18 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur in Amsterdam/Rotterdam/Utrecht..

9,8
Gemiddeld cijfer voor HBO Kwaliteitsmanagement ZW
Gebaseerd op 4 ervaringen
starstarstarstarstar
Rob Polaan
10
HBO Kwaliteitsmanagement ZW

"Ik heb met veel plezier deze opleiding gevolgd. Het was leerzaam en direct toepasbaar in mijn werk, leuke sfeer en docent.
Mijn werkzaamheden als kwaliteitsfunctionaris zijn zeker een stuk leuker geworden en worden met meerwaarde voor de organisatie ingezet. Bedankt" - 02-11-2016 08:22

"Ik heb met veel plezier deze opleiding gevolgd. Het was leerzaam en direct toepasbaar in mijn werk, leuke sfeer en docent. Mijn werkzaamhe… alles lezen - 02-11-2016 08:22

starstarstarstarstar_half
a.Koek
9
HBO Kwaliteitsmanagement ZW

"Pas geleden de opleiding met succes afgerond. Leuke en leerzame opleiding die ik direct in mijn werk kan toepassen. De trainer is zeer bekwaam en kan zijn ervaring en leerstof goed overbrengen. Veel van de opdrachten opgestoken. De organisatie Ogive geeft de informatie die ik nodig had om een goede studiekeuze te maken. " - 07-09-2015 15:42

"Pas geleden de opleiding met succes afgerond. Leuke en leerzame opleiding die ik direct in mijn werk kan toepassen. De trainer is zeer bekwa… alles lezen - 07-09-2015 15:42

starstarstarstarstar
e berkens
10
HBO Kwaliteitsmanagement ZW

"Leuke en goed toe te passen opleiding. Je leert heel veel en ook van de discussies over de lesstof.
ik kreeg de boeken keurig op tijd.Ik kon met mn vragen altijd bij de leraar terecht. Het scriptieonderwerp heb ik samen met mijn leidinggevende en leraar afgestemd. onze organisatie heeft veel aan de resultaten van mijn scriptie onderzoek.
oftewel ik zou iedereen deze opleiding willen aanbevelen. Bedankt. Els" - 10-07-2014 12:31

"Leuke en goed toe te passen opleiding. Je leert heel veel en ook van de discussies over de lesstof. ik kreeg de boeken keurig op tijd.Ik ko… alles lezen - 10-07-2014 12:31

starstarstarstarstar
Michael
10
HBO Kwaliteitsmanagement ZW

"Ik heb een uitstekende ervaring met deze opleiding. De onderwerpen zijn gevarieerd en uitstekend in de praktijk toepasbaar. De docent was een expert en was in staat om ons te inspireren en uit te dagen.
Aan te bevelen.
Michael" - 25-11-2013 15:31

"Ik heb een uitstekende ervaring met deze opleiding. De onderwerpen zijn gevarieerd en uitstekend in de praktijk toepasbaar. De docent was ee… alles lezen - 25-11-2013 15:31

Heb je een vraag? Onze leeradviseurs helpen je graag. Bel ons op 085 7440830 of e-mail naar info@springest.nl.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)